Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Szerda.

2012.09.19. 22:16 :: A Tengerész

'12 szept.19. 001.jpg'12 szept.19. 002.jpg'12 szept.19. 003.jpgMa alámerültem a gépházba. Az akció célja egy makacs kenőolajszivárgás volt, melyre egyelőre képtelen vagyok rájönni honnan jön. Nem egy nagy ügy, a motor alá rakott tepsibe mintegy 20-25 óra géphasználat alatt olyan fél deci olaj csöpögött bele, de nem tudom honnan. Mielőtt egyáltalán érdemi vizsgálódásba kezdtem volna körbenéztem minden rendben van e odalent a "bányában". Amikor a motor kihajtást az irányváltóval összekapcsoló Hardy tárcsára tévedt a szemem, meg is akadt mindjárt rajta. Alaposabban ránézve láttam, hogy a gumi elszakadt. Ennek ellenére ment vele a hajó, tehát még ilyen betegen is kitartott, de hát így nem maradhat. Van tartalékom kettő is, nem ez a baj, hanem ha csak ennyit bírt akkor ez alighanem olyan dolog amit hosszabb távon orvosolni kell. Nekiálltam szétszedni, a képen látszik kiemelés után a "beteg". Sajnos a csavarok is elgörbültek, pedig nem akármilyenek, 6 db M12-es 12.9-es edzett csavar, kiegyenesíteni se volt semmi őket, nem is sikerült tökéletesen ami meglehetősen megnehezíti az összerakást, egyelőre holnapra halasztottam a további munkát. Sajnos itt Ráckevén aligha kapok helyette másikat boltban, meg kell oldjam valahogy, aztán majd Pesten a Faborynál veszek újakat (ha nem sikerül így megoldani, elmegyek érte HÉVvel) és körbe kell nézzek, hogy van e netán erősebb, de azonos furatosztású Hardy tárcsa  a piacon (elég reménytelennek látszik) mint ez az 1500-as Ladához való. Szóval csak kijött a hibapont, nem olyan szép minden mint eddig hittem.

És akkor nagyjából (de csak nagyjából) eljutottam azon töprengések végére melyekkel alighanem kommentszám rekord dőlt meg tegnap és ma. Ez persze  változhat, de most itt tartok. Ehhez köszönetet mondok minden kommentben és Emailben kapott tanácsért nektek olvasóknak. Tehát.

1.A könyvolvasást, mobilkommunikációt, internetezést négy eszközzel kell megoldani. Kell a meglévő kártyafüggetlen mobiltelefon, amibe minden országban meg kell venni az odavalósi feltöltőkártyát. Kell a meglévő asztali PC, 230V AC tápról (erről még lesz szó) kell egy kicsi netbook, ehhez van autós táp 12V DC-ről,  és kell ez http://www.amazon.com/gp/product/B008GEKXUO/ref=fs_cl). Utóbbit a legszabályosabban meg kell rendeljem az Amazontól ezen a módon.http://prohardver.hu/tema/kindle_3_avagy_a_megfizetheto_aru_ebook_olvaso/hsz_1-50.html A hajónnetezést  USB kábelen a tetőre rakott tájolható netvadász eszközzel kell megoldani ahol találok nyilvános hálózatot, ahol nem, ott be kell menni (mondjuk azt már nem hajóval) netkávézóba. A kis netbook még akkor is kell, ha antymixnek sikerül életet lehelnie a nála lévő döglött laptopomba. Már csak azért is, mert ha a hajóról nem sikerül hálózatot találnom, a városban gyalogolva még találhatok, ahogy sokan teszik ezt. A hajón van még egy csekély tudású laptop, de ezen csak a navigációs szoftverek lesznek,  a vírusfertőzés veszélye miatt soha nem lesz rajta más és tanulva a korábbiakból a szoftverek lemezre , winchesterre plusz el lesznek tárolva.

2. A hajó energiaellátásának formába öntéséhez először is egy alapos monitorozásra van szükség. Ha a szívemre teszem a kezem, be kell valljam nagyon bizonytalan vagyok az egyes üzemmódokban felmerülő energiaigényekkel kapcsolatban. Márpedig ahhoz, hogy akár elvek (hol legyen a súlypont, solar, szélkerék, generátor, gáz, benzin, diesel stb) , akár konkrét készülékkiválasztási szempontok csak azután konkretizálódhatnak, ha PONTOSAN tudom melyik fogyasztóm hány ampert vesz fel, mennyit használom ha menetben vagyunk, ha horgonyon állunk, ha nappal van, ha éjjel van, ha hideg van, ha meleg van stb stb. Ehhez legfontosabb egy olyan táblaműszert felszerelni a főkapcsolótáblára ami milliamper pontossággal mutatja a pillanatnyi terheléseket. Ezzel egy adott készülék ki-be kapcsolásával pontosan meg lehet mérni az áramfelvételét. Az akkufeszültséget is tizedes pontossággal kell mérni (jelenleg mind az áramot, mind a feszültséget egy-egy kis, mutatós teherautó műszer mutatja, ezek nem rosszak, de pontos mérésre alkalmatlanok. Van valahol egy jó nagy, emlékeim szerint olyan 80 A körüli shuntöm, feltúrtam a helyeket a hajón, de sehol nem találom, alighanem a parti raktárban lesz ha egyáltalán még megvan, bár ez nagyon valószínű, hogy egy 75mV-os alapműszerhez való, nem biztos, hogy kalibrálható hozzá ez  http://www.hestore.hu/termek_10025586.html amit használni akarok. Mindegy, valahogy megoldom, mert ez az a kályha amitől el kell induljak. Ha lesz egy olyan táblázatom amiben valamennyi készülékem áramfelvétele benne lesz, ezt összevetve az egyes üzemmódok és fogyasztói gyakorlatok rendszerével pontosan kiszámítható az energiabalansz.  Ha megvan a teljesítmény és a fogyasztás, akkor az alábbi  energiatermelőket kell sorbavenni és alternatívákat összeállítani, illetve a variációkon elgondolkodni. 1. Indokolt e a meglévő napelem kapacitást bővíteni és kell e ehhez akkumulátorokat is venni, illetve a meglévőket cserélni? 2. Milyen teljesítményű aggregátort kell venni? (az hogy kell az sajnos biztos és jót kell venni az üzembiztonság és alacsony zajszint miatt és szinuszost kell venni a PC miatt, szóval drágát) 3. Indokolt e a motor tengelygenerátorának hajtását úgy átalakítani, hogy álló helyben egy a gépházban elhelyezett kis benzinmotor hajtsa, így  a 80 A-es generátor bőséggel ellát minden fogyasztót és az akkukat is nagy biztonsággal feltölti. 4. Eőbb-utóbb a rendszert ki kell egészíteni egy szélgenerátorral, ezekről még keveset tudok, alaposabban tanulmányozni kell a dolgot. Azt már látom, hogy nem olcsó és kissé tartok a mozgóalkatrészek karbantartásigényétől, de ez alighanem azért van mert nem értek még hozzá.

3. Erre meg http://vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/komment/20120919-az-ngm-nyilvanossagra-hozta-az-uj-nemzeti-hajozasi-strategia-vitaanyagat.html?SYSref=http%3A%2F%2Fbelepes.t-online.hu%2Fauth.html%3Fcmd%3Dgettid%26backurl%3Dhttp%253A%252F%252Fvallalkozoi.negyed.hu%252Fvnegyed%252Fkomment%252F20120919-az-ngm-nyilvanossagra-hozta-az-uj-nemzeti-hajozasi-strategia-vitaanyagat.html%253FSYSref%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fvallalkozoi.negyed.hu%25252Fvnegyed%25252F20120919-az-ngm-nyilvanossagra-hozta-az-uj-nemzeti-hajozasi-strategia-vitaanyagat.html%2526cmnt_page%253D1%2526cmd%253Dauth&cmnt_page=1 azt mondom ugyanolyan blöff mint az olimpia, az új  Népstadion, meg az egymillió munkahely. Voltunk soros elnökök amikoris pontosan a Duna stratégia volt napirenden rábízva Barsiné Pataki Etelkára akinek megnéztem ezt a beszédét https://www.youtube.com/watch?v=9FYhoUsZB2k és bevallom egy kukkot nem értek belőle, illetve persze értem minden szavát, de azt nem tudom hova akar kilyukadni. De az ideiglenesen az elnöki palotában tartózkodó Schmitt Pál mindenesetre kitüntette érte. Amit viszont én látok, mindenki dumál, de vízgazdálkodás az nincs.

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr434788946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Advocatus Diaboli 2012.09.19. 22:55:32

Csináld meg a söntöt közönséges vas kerítéshuzalból! Azok a kis digi műszerek 200mV-osak, 200 mV/200A (A könnyű leolvasás végett) ez 1 mohm, közönséges vashuzalból meg lehet oldani, csak 4 pontos kivezetést kell alkalmazni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.19. 23:43:44

@Advocatus Diaboli: Hehe elsőre megohmnak olvastam, mondom Jézus! Mi van!!? A dolog talán még ennél is egyszerűbb, alighanem shuntnek azt a vezetéket fogom használni amin amúgyis folyik az áram. 6mm2-es és igazából 20 A elég méréshatárnak, ha annál nagyobb folyik nagyon nem érdekel, hiszen főleg a fogyasztást akarom indikálni. Szóval akkor 0,01 ohm a shunt L=R X A /ró azaz 0,01 X 6 /0,018= 3,33m. Szóval a műszer egyik kapcsát rákötöm a jelenlegi ampermérő egyik sarkára, a másikra meg rákötök egy vezetéket, azt elviszem úgy 3,5 méterre és beszúrom a drótba. Sorbakötök egy kéziműszert a főáramkörbe és addig szurkálok előre-hátra a 3,5 m környékén amíg ugyanazt mutatja a kis digitális műszer mint a hitelesítő multiméter. Annyi a hibalehetőség, hogy ha túl nagy áram folyik ami melegedést okoz akkor a műszer felfelé téved majd, de 20 A felett nem érdekel már a mérési hiba, mert annyi kisütőáram nem fordulhat elő, töltőáramnál meg csak az a lényeg, hogy "hálistennek jól megy a töltés". Amúgy viszont most hogy kiszámoltam elkezdtem spekulálni, mert csak a főkapcsolótáblában megy 6-os vezeték, amint kiér belőle sokkal vastagabbra váltottam a feszültségesés miatt, mert az akkuk a hajó orrában vannak, szóval lehet hogy mégis a kerítésdrót lesz a jó.

Gekko 2012.09.19. 23:52:07

Kedves Tengerész,

én az Ön helyében a Kindle olvasóját átgondolnám még egyszer. Természetesen nagyon jó eszköz, azonban egy zárt "ökoszisztéma" része: nevezetesen ez az eszköz arra van elsősorban kitalálva, hogy az Amazonnál megvásárolt könyveket jelenítse meg, mely egyenlőre Európában korlátos tartalmakat kínál. Szakmai részletek nélkül, az egyik legelterjedtebb e-könyv formátumot (e-pub) például nem kezeli.

Mivel cégem fő profilja mobil eszközökre fejlesztés, tartalom szolgáltatás, van "némi" rálátásom a kérdésre, így itt az én javaslatom, indoklással:

1. Kártyafüggetlen okos telefon. Nem kell a legújabb. Egy Samsung Galaxy SII vagy egy HTC Sensation kategóriájú eszköz (vagy akár régebbi), akár használtan is.

Ebbe az eszközbe helyezett pre-paid (előre fizetett) SIM kártyával túl a telefonáláson az alábbiakat lehet csinálni:
- Kényelmes email olvasás, elfogadható írás
- Mobil internet megosztása WiFi-ként - azaz, a készülékre "bejövő" mobil internetet a többi eszköz számára WiFi jelként megosztja (pl. PC számára)
- Navigációra alkalmas (beépített A-GPS vevő, egyes készülékekben GLONASS vevő)
- Számtalan ingyenes és fizetős térkép
- Sok egyéb (hasznos és haszontalan) alkalmazás

2. Tablet PC - ár érték arányban a legjobb a Google Nexus 7 tabletje (amennyiben van valaki, aki az USA-ból megrendeli Önnek - ebben esetleg tudok segíteni):
- Korlátlan formátumú tartalom elérés. Könyvet olvasni is tökéletes, nem rontja a szemet, azt csak a katódsugárból kilövellő elektronnyalábok tették, a jó öreg CRT monitorok, TV-k korában. Az LCD és hasonló kijelzőkből fotonok "távoznak" csak, azzal meg kompatibilis a szemünk.
- Könnyű, jó üzemidő, alkalmas az összes internetes szolgáltatás használatára, kapcsolattartásra (pl. blog írás, email, skype, stb.)
- Navigációra alkalmas (beépített A-GPS vevő)
- Számtalan ingyenes és fizetős térkép
- Sok egyéb (hasznos és haszontalan) alkalmazás

Gekko 2012.09.19. 23:54:43

Kis kiegészítés:

Okostelefonok közül a Sony Xperia Active jó választás lehet, tekintve, hogy vízálló. Persze nem "búvártelefon", de azért a fröcsögő víz nem árt neki.

akiga 2012.09.20. 00:39:27

AC-ról járó pc-nek nem látom túl sok értelmét én sem. Ezzel pont az a lehetőség veszik el, hogy ha tönkremegy a notebook, akkor legyen egy másik. Főleg, ha a notebookot navigációra is akarod használni. Akkor már inkább két notebook-ot vegyél egy kicsi netbook-ot cipelni, meg spórolni az árammal, meg egy nagyot, a mindennapokra.
Gekko tanácsai eléggé összefoglalják a lényeget. A tabletekre, tényleg van nagyon kedvtelési de megbízható, minőségi navigációs program térképekkel. Tavasszal nézegettem ilyeneket, és akkor úgy rémlik még olcsóbb is, mint a Garmin térképek.

akiga 2012.09.20. 00:41:20

Mivel a kereted nem végtelen (sajnos), ezért nyugodtan keresgethetsz a használtak közt notebookot, mert te a hajón tarod fixen, így szinte mindegy mennyit bír az akksija.

Jonathan 2012.09.20. 07:51:50

Kedves Tengeresz!
A Hardytarcsa problemejenek alapja, hogy valoszinusithetoleg szögelteres van a meghajtott es a meghajto tengely kozott, ennek "jellegzetes okozatat" latom a kepen. Javasolnam egy tehergepkocsihoz (ZIL, MAZ, KRAZ, URAL...) meretezett Hardytarcsa beepiteset (MP bizonyara tudna segiteni) mivel azok meretezese nagysagrendekkel haladja meg a Lada es mas szgk. "normajat".
Udvözlettel: Jonathan

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 08:32:14

@Jonathan: BIZTOS nincs szögeltérés. Ammúgy a Hardy tárcsának bizonyos szögeltérést bírnia kellene, de ismétlem nincs ilyen. A hajtás (pontosan ezt kiküszöbölendő)beépítése úgy történt, hogy esztergáltam egy, a tárcsával azonos méretű acél passzdarabot és az egészet, tehát motor, hajtómű csavartengely a tönkcsővel EGYBESZERELVE ment be a hajótestbe, ezután lett rögzítve, a tönkcső behegesztve, stb. Tehát egyszerűen nem volt lehetősége elmenni az "egytengelyből" a propulziónak. A passzdarabot az első próbajáratások előtt cseréltem csak ki a Lada 1500-as Hardy tárcsájára. Három dolog lehetséges: 1. Hiába tudja teljesítményre azt ami kell (50kW), a nyomatékot nem bírja. 2.Rossz darabot fogtam ki. (bár ez még eredeti Lada nem utángyártott) 3. Lányos zavaromban túlságosan hirtelen manővereztem az előre-hátrával (ennek komoly esélye van)és ez extra módon vette igénybe a szerkezetet. Mindig van egy leggyengébb láncszem, még mindig jobb ha ez szakad el mint az irányváltóban egy fogaskerék.
Annak sajnos elég kicsi a valószínűsége, hogy ugyanezzel a vastagsággal és lyukosztással találjak egy erősebb Hardy tárcsát.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 08:37:42

@apiesze: Addig azért biztos nem veszek amíg nem látom hogy ég, mert ebben amit küldtél pont azzal hencegnek, hogy hideg UFO fénnyel világít. Na hogy ilyen embertelen szembántó legyen a világítás a barátságos hajószalonban... Sandrovics kedvesebb fényről írt, szóval alighanem meg kell nézzem valami boltban mert szép dolog a spórolás, de nem akarom a krimikben mutatott hullakamrákhoz közelíteni a belvilágot.

apiesze 2012.09.20. 08:47:35

@Jonathan: Nem valószínűleg: ez az. A hajtó és a hajtott tengely nem csak szögben, hanem átmérőben is meghatározott eltérése lehet csak (hogy ez pontosan mennyi- emlékeim szerint 0,2-3 tizedes nagyságrendű lehet átmérőben és homlokban is, persze hajó és hajó között lehet eltérés ) A vízibuszokon anno Csepel külsők voltak a "Hardy tárcsák". Elég macerás volt a beállításuk, mert a motor 3 gumibakon nyugodott. :o) Persze ez látszólag ellentmond annak, hogy arra találták ki, hogy tűrje a szögeltérést. A Hardy tárcsa a szögeltérést megengedi, de a tengelyek közötti eltolódásra igen kényes. Ennek a hibának is ez az oka. Tehát a két tengelyközpontnak stimmelnie kell.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 08:50:23

@akiga: Írtam, hogy a navigáció egy külön laptopon fog működni. Az asztali PC-t pontosan a TI tanácsotokra vettem a laptop helyett, mert mind árban, mind nyüstölhetőségben magasan jobb mint egy laptop. Amit Gekko írt az szöges ellentétben áll azzal amit kommentek sora bizonygatott tegnap, nevezetesen (legalábbis én ezt szűrtem le végkövetkeztetésként) legjobb választás a Kindle, mert legolcsóbb, legkönnyebb súlyra és olvashatóságra, legtovább tart az akkuja és nem jelent problémát a neten talált bármiféle olvasnivaló letöltése rá valamiféle átalakító program segítségével, tehát végigolvashatom vele a teljes Magyar Elektronikus Könyvtárat, mindemellet a sok jó mellett még ingyen (bár bizonyos korlátokkal) lehet vele a neten Emailezni, bizonyos tartalmakat letölteni, legalábbis jelenleg. Szóval a mindennapokra marad a PC, hurcolni a netbook...vagy ha mégis a Tablet a nyerő a Kindlevel szemben, akkor az viszont nekem úgy tűnik pótolja a netbookot. Rosszul foglaltam össze?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 09:01:04

@Gekko: Hát jól elbizonytalanítottál! (Bocs de én tegeződöm már mindenkivel, illetve egész pontosan csak a Fialával és a csőcselékkel magázódom). Ugye azért kértem tanácsot az olvasóktól, mert nem értek a témához. ( A villanyhoz meg értek, de az energiaellátás dolgában ez orvosi konzultáció jellegű)A korábbi kommentek egyértelműen a Kindle mellett törtek lándzsát. Én az indító kérdésben bátortalanul említém a tabletet, mert számomra olyan "csereszabatosnak" néznek ki ezek a kütyük, de SENKI még csak meg se említette mint alternatívát, ezért azt szűrtem le belőle, hogy nyilván hülyeséget gondoltam. Erre most jössz te és pontosan azt javaslod amit a korábbi expertek gyakorlatilag kizártak. Ne érts félre nagyonis jó, hogy jöttél, mert azt mutatja, hogy egyáltalán nem olyan egyértelmű a dolog mint elsőre hittem. Szóval miután én "az én helyemben vagyok" most éppen átgondolom a dolgot.

apiesze 2012.09.20. 09:02:23

@A Tengerész: Lányos zavaromban az első kezembe akadó linket küldtem. Nézd meg, itt vannak melegfehérek is. interled.mediacenter6.hu/index.php?cPath=48&osCsid=b5e8d89531a61b6215e9a6fc02865bf0

A Hardyra visszatérve: az, hogy összeszerelve építetted be semmit nem jelent (saját tapasztalat). Ugyanis a motor + tengely súlya (pardon tömege) miatt a hajótest bizonyos deformációja elkerülhetetlen. Mivel a Hardy a szögeltérés bírja a két tengelyközpont "mászhatott" el.
Az előbbi kommentett utólag olvastam. :o))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 09:09:40

@Gekko: A vízhatlanság nem szempont. Ez azért nem egy Laser, hogy mindenütt víz legyen. Amúgy az "okostelefontól" mindeddig azért ódzkodtam, mert én a telefont kizárólag telefonálásra használom. A többi funkciójával úgy vagyok, mint a mosógépen a sok programmal amit a kutya se használ csak "azt" a kettőt. Úgy érzem olyan, mint az első "öszvérek", egy szekrény amin lehet lemezt lejátszani, magnózni, rádiózni, de egyik funkciójában se olyan tökéletes mint az "egykészülék".

Mihalik Péter 2012.09.20. 09:14:44

Ma rákérdezek a szervízben, van-e Lada hardy tárcsánk...nem vagyok benne biztos, hogy van, de láttam pár hete egy Ladát, amit bontásra hoztak. ha megvan,kiszereljük és ma-holnap átdobom a Vizához Nektek. Egyébként minek a hajtáshoz a Hardy tárcsa?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 09:20:43

@apiesze: "... a két tengelyközpont "mászhatott" el" Ezt még mindig nem akarom elhinni, olyan masszív a beépítés. DE! Ma azzal fogok kezdeni, hogy a bordás tengelyeken csúszó tengelykapcsoló feleket összehúzatom a Hardy tárcsa NÉLKÜL. Ha a két fél furatai teljesen találkoznak és a két, tengelyre merőleges síklap PONTOSAN találkozik akkor ez kizárt. Amúgy muszáj a tárcsának mozogni, hisz a motor, ahogy kell gumibakokon áll, tehát rezegni tud (NEM, felejtsd el, nem nagyon ugrál!, kemény erős Zetor traktor gumibakok), az irányváltó viszont már fixen rögzített.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 09:29:28

@Mihalik Péter: Kösz Peti de VAN tartalékom. CSAK ezért ne autózz ki Lacházára meg ide, nehogy már ezzel fáraszd magad a dolgaid mellett! Nem ez a gond, hanem az, amit fentebb Jonathannak vázoltam. Amúgy ahogy fentebb írtam apinak azért kell, mert a motor rezeg, a váltó fixen áll. Ha csak úgy össze lenne csavarozva akkor a csavarok törnének. A rugalmasság amúgy is kell a rendszerbe, szóval jól kitaláltam én ezt mint elvet, csak most felmerült egy műszaki probléma, aminek mint írtam három oka lehet. De meg fogom oldani.

apiesze 2012.09.20. 09:40:51

@A Tengerész: Nos, erről beszéltem. A vízibuszok hathengeres Csepeljeinek is gumicsapágyai voltak a tengelykapcsoló felől egy pár, elől pedig egy trapéz alakú (a trapéz felső szárán volt a gumibetét), az alsók pedig ki voltak hajtva és ezeket kellett rögzíteni a gépalapra. A beállítás lemezekkel (bejlag) történt). Az irányváltó (egyben reduktor is) természetesen fixen szerelt a tengellyel, de azt is végig be kellet állítani. Mellesleg liftben használatos irányváltók voltak. Jó pár felújítását csináltam.

HaLa 2012.09.20. 09:45:16

Szia!Sajnos a tapasztalatok szerint a Lada hardy tárcsák nem nagyon bírják a gyűrődést,főleg nem a váltakozó oda-vissza forgást.Gyárit ma már szerintem nem kapni,az utángyártottak minősége pedig.....Lada versenyautókon egy fém tárcsát építenek be a hardy mellé,ami engedi rugalmasan elmozdulni a gumi alkatrészt,viszont ha az szakadna,még mindig biztosítja a hajtást.Itt látsz egy ilyet: racing-bazar.hu/alkatresz/egyeb/hardy_menesztotarcsa_ladara_elado
Ez megakadályozza,hogy kényes szituációban hajtás nélkül maradj.
Persze,ettől még nem árt pár darab hardy-tárcsát készenlétben tartani,mert ez csak szükség megoldás,de azért szerintem ad egyfajta biztonság érzetet.A másik megoldás,amit alkalmazni szoktak,az a Ford egyes típusaihoz gyártott hardy,ami állítólag sokkal jobban bírja a terhelést.Ha gondolod,kinyomozom,melyik típusú kompatibilis a Ladával.Persze,talán a kettő együtt adná a legtökéletesebb megoldást.....

apiesze 2012.09.20. 10:00:34

@A Tengerész: A vízibuszoknál hátul (a tengelykapcsoló felőli oldalon) 2 db gumicsapágyon, elől egy gumituskón állt a hathengeres Csepel. A motor beállítása a tengelycsapágyakhoz hasonlóan lemezeléssel (bejlagolással) történt (idegmunka volt). A hajtómű (lift hajtómű) egyben irányváltó (levegővel működött a motor kompresszoráról) és redukciós mű is egyben. Az irányváltó fixen volt szerelve a tengellyel.

akiga 2012.09.20. 10:16:24

Én is azért bizonytalanodtam el, az e-könyv olvasó miatt, mert a tablet több mindenre használható, de azért még nem olyan mint egy hagyományos netbook, vagy notebook. Sajnos ebben nem tudok segíteni, de ki kellene próbálnod egy tabletet, hogy milyen rajta dolgozni, pl. blogot írni, levelezni, internetezni. Ha tetszik, akkor inkább azt, mint e-könyv olvasót. Sokan a számítógép után nehezen állnak rá ezen eszközök használatára, mert hiányzik nekik a hagyományos billentyűzet. Meg néha azon bosszankodnak, hogy a letöltött számítógépre írt programok nem futnak rajta, az alternatív szoftverek pedig megint csak eltérnek, a megszokottól.
Könyvként olvasni továbbra is a legjobb az e-könyv olvasó, ez biztos. Én az e-könyv olvasó és a tablet közt bizonytalankodok. Bár ha rendes hordozható számítógéped is van, akkor felesleges még egy harmadiknak a tablet.

Az, hogy két jó számítógép legyen, az továbbra is fontos, és jó gondolat. Az, hogy az egyik csak AC-ről megy, az a baj. Első lépésként át kéne alakítani, hogy inverter nélkül be tudd kötni a hajó 12V-os hálózatába. Viszont a fogasztása ennek a mostani pc-nek szerintem több, mint egy notebook-é, vagy mint egy netbooké. Viszont olcsó, volt, és strapabíró, ezért javasoltuk anno. Energia felhasználásban a hűtő után a második helyen a számítógép fog állni, a maga minimum 20-30W-jával, és akár 6-8 órás működési idejével. Ez a 20-30W a saját notebook-omra vonatkozik (, 5 éves 15"-os hp két éve be van dugva egy fogyasztásmérőbe, mert kiváncsi voltam a fogyasztására, és azóta így maradt). De ha filmet kezdek nézni nagy felbontásban, vagy CD-t írni, vagy nagyokat letöltök, akkor hirtelen 40W-ra ugrik a mérő. Tekintve, hogy a jövőben hetekig nem lesz partiáram, nagyon fontos lesz, hogy a számítógép keveset fogyasszon, pláne, ha napi több órát használod, és jellemzően leülsz elé egy egész napra, amikor hideg van, esik és nem "süti a nap az elemeket", valamint külföldön lehet, hogy rádiókat is netről hallgatsz majd.
Na és itt jön be megint a tablet. 10-12 wattos, hordozható, és lehet vele jól netezni.
Szóval, ha a mostnai Pc át lesz alakítva akkor derül ki mennyit eszik, és hogy érdemes-e notebookra cserélni. Vagy a partiáram hiányában rögtön elővenni a netbookot vagy a tabletet.
Fogyasztásban a netbookok a jobbak a notebookoknán, cserébe kicsi a képernyőjük, de még mindig rendes gépként számíthatsz rájuk a tablettel szemben.
Navigációra, és kompatibilitásra továbbra is a számítógép jobb mint tablet.

Én a helyedben kipróbálnék egy tabletet, hogy bejön-e, és hogy kiválthat-e egy második, hordozható notebook-ot netbook-ot.

Azért a bizonytalanság, mert sok drága eszközről beszélünk, és nem biztos, hogy kell mind, persze az legjobb, ha mindegyik van. Sőt mindből több is. De magamnak, sem biztos hogy mindent megvennék. ;-)

Greaser 2012.09.20. 12:11:21

@A Tengerész: Nem értek egyet Gekko véleményével. 18 éve napi 8-10 órán keresztül rongálom a szemem LCD képernyővel (előtte bő 10 éven keresztül CRT-vel), és 2 éve használok Kindle-t olvasáshoz, és az a tapasztalatom, hogy nagyon nagy különbség van a szem kímélése szempontjából. Az LCD képernyő bármely tökéletes is, remeg, és a kibocsájtott fény egyenesen a szemedbe megy. Egy barátom is egy éven keresztül próbálkozott nagyon jó minőségű tableten könyvolvasással, de nem bírta a szeme, majd vásárolt egy Kindle-t, amivel vidáman olvas. És még egy, a hajón nagyon fontos szempont: a Kindle-t tűző napsütésben is tudod olvasni.
Ahogy már más is írta, ingyenes szoftverrel (Calibre vagy Mobipacket), konvertálni tudsz olyan formátumra, ami jó a Kindle-nek.
Egy kis pontosítás: magával a Kindle-vel nem tudsz közvetlenül letölteni netről, csak az Amazon-ról pénzért. De ezeket a letöltéseket meg tudod oldani a PC-den, ahol átkonvertálod a megfelelő formátumra, és USB-n keresztül letöltheted a Kindle-re. Több ezer magyar nyelvű olyan könyvet tölthetsz le a MEK-ről ( mek.oszk.hu ), amelyeket már nem véd szerzői jogdíj, és kortárs magyar szerzők műveit töltheted le a DIA-ról ( dia.hu , kapnak valami apanázst, ennek fejében fel kell rakják a műveiket). Ezeken kívül még ~9000 jogdíjas könyvet „találhatsz” magyar nyelven a neten.
Az viszont valóban megfontolandó, hogy tablet-et vegyél netbook helyett. Ezek nagyon energiatakarékosak, egy töltéssel 8-10 órát is kibírhatnak. Mobilisek, kényelmesen használhatod a cockpitben netezésre vagy akár navigációra. Egyik hátrányuk a netbook-kal szemben, hogy egyelőre csak két olyan operációs rendszerrel (Apple iOS és Android) terjedtek el, amelyek különböznek a PC-den futó Windows-tól. Valószínűleg minden számodra szükséges feladatot meg tudsz oldani vele, de pl.: a Windows-os Word vagy Excel program helyett csak valamilyen utánzatot találsz, ami másképp működik és kompatibilitási problémák is lehetnek. A másik, ami problémát jelenthet számodra, hogy nincs rendes billentyűzetük és egerük. Az érintő képernyőn megjelenő billentyűzetet kell tapogatni, ami nem egészen egyenértékű. Az egér helyett szintén az ujjaddal kell tapogatnod, amit nem lehet túl precízen csinálni, de az alkalmazások úgy vannak kitalálva, hogy nem is igénylik a nagy pontosságot. A billentyűzet/egér problémára megoldás lehet az un. ultrabook-ok azon változata, amelyeknek a képernyője lecsatolható és tabletként használható, de ezek méregdrágák. Mindkét problémára megoldást jelenthetnek a kb. 1-2 hónap múlva kijövő Microsoft Surface tabletek ( www.microsoft.com/surface/en/us/default.aspx ), amelyeken a Windows 8 operációs rendszer fog futni, ami a leginkább hasonlít az általad most használthoz. De sajna ez sem lesz túl olcsó, és erre egyelőre nincs olyan sok alkalmazás, mint a másik két operációs rendszerre. Ezen alkalmazások 99.9%-ra azonban soha nem lesz szükséged, és valószínűleg a túlnyomó többségük elérhető lesz 6 - 12 hónapon belül a Win8-on is.
A navigációhoz megvásároltam (~5700 Ft) az Androidos okostelefonomra a Navionics teljes Európa térképét tartalmazó navigációs szoftverét (kivéve UK és Dánia, de még a Balaton is benne van, habár az nem túl használható). Most nyáron kipróbáltam Görögországban, és nem állítom, hogy nagyon élvezetes a kis képernyőn, de azért jól tudtam használni. Ugyanez tabletre kb. 15000 Ft, és az felveheti a versenyt egy profi chartplotter-rel, amire jóval drágábbak a térképek. Egyelőre csak Apple iOS-re és Androidra elérhető a Navionics, de gondolom előbb utóbb ki fogják hozni Windows 8-ra is.

akiga 2012.09.20. 13:08:26

Én is ezt a Navionics szoftvert nézegettem tavasszal, bár nem használtam élesben, de nagyon jókat olvastam róla. Egyenesen rablásanak tartom, a Garmin térképek árát. Remélem végre itt is megjelennek új gyártók, és a verseny letöri az árakat.

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 13:22:02

1 Fedor Konuhov - www.konyukhov.ru/

2 Ami a tekerces ledet illeti. Van rengeteg szinben. En a meleg (sargas) feheret szeretem - es hajora ezt ajanlom - a megmunkalt lakkozott fa kitunoen fog mutatni.
Magam a lakasban es hazamban hasznalom sokmindenutt, hideg feheret. Na nem holt keket ami a reklamon, ez kabe az a kulonbseg mint a fenycsovekben - gondolom ezt tudod ~4000-6400 k(szalloda).
Ami a kivitetlt illeti. A legjobb - ha a ledsor nincs szilikonnal beontve. Egyszerubb X3 szegmensre bontani es nagyobb a fenyereje (ugye a szilikon megeszik 10-15%).

3 Ami az aramellatast illeti. Nem nyulnek a fogephez. Vennek egy ~1 kw koruli - jo pofogot (pl honda) es PB-sitenem, talan oninditost - es akkor automatizalnam az egesz rendszert (start-stop, timer stb).
Ami az asztali pc-t illeti. HA, probalkozol 12 v-al es felmeressel. Altalaban a HP meg vannak orulve az ebergiatakarekossagon. Ezert lehet hogy:
1 Bios-ban valtoztatni az energiapolitikat vagy/,meg
2 Kulon szoftverrel az operacios rendszer alol iranyitani ezt a politikat.
Kb ugy mint a mobil gepeken. Ez altalaban rendszer csillapitast jelent (sebesseg) vagy/meg a mag korlatozasat sebessegben es tapfeszben.

silvermoon 2012.09.20. 15:25:25

Segitseg !! Bocsi de mivel ugy erzem e blog eleg csaladias talan elo maszhatok a gondommal. Fel ujitottam a hajom 4 hengeres Benzines motorjat. NAgyon jo lett!! De ! immar a harmadik gyujto trafomat fozi meg. Nem jovok ra miert??!! HA jol tudom a trafo 12 voltrol megy. Direkbe kotve a gyujtas kapcsolorol. MA talaltam olyan trafot(a junk yard-on) aminek a negativ oldalara egy condenzator szeru valami van csatolva.(minek?) Sajna diesel szerelo es szereto vagyok es tok hulye az auto villamossaghoz. HA valaki tudna segiteni altalam is ertheto tanacsal igen halas lennek.

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 15:47:41

@silvermoon:
Keves az info. Mijen gyujtasrendszer? Ugy gondolom - karburatoros es hagyomanyos (elosztos)? Talan befecskendezos es mikroprocesszoros? Vagy kevert (atmeneti)?

abraxas 2012.09.20. 16:43:10

Sziasztok!

Mi is kindle/tablet kínban vagyunk, talűán Tengerész nem haragszik meg, ha idepofátlankodok a nyomorommal.
A lányom elsőéves bölcsész, és az egyetem minden jegyzetet elektronikusan ad ki, nyomtatva semmit.
Van laptopja, de az erre a célra nem igazán alkalmas.
Olyan eszköz kellene, amin jegyzetelni is tud, nem csak olvasni. Mi a jobb választás? A drágábbik kindle, vagy egy androidos tablet?

silvermoon 2012.09.20. 16:56:41

@Grigorij Sandorovics: Igen, karburator hagyomanyos eloszto de nem kalapacsos megszakitas hanem valami mas.Valami kis vacak van az elosztoban kalapacs heleyett Eredetileg ebben a hajoban egy V 8-as motor volt. A 4 hengeres motort egy masik hajobol vettem ki es ujitottam fel, annak a komplett kabelozasa es muszerfala is meg van de en nem merek ekkora mutatvanyba fogni h at huzzam az osszes kabelokat, bar lehet, h egyszerubb lenne mivel a regi hajot sokaig gond nelkul hasznaltam soha nem volt elektromos bajom vele.De ez mar kezd az idegeimre menni. Az elosztoban meg azt a forgo (nem jut eszembe a magyar neve) eloszto fejnek a fem reszet ami a szenhez er is elegette.

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 17:04:25

@silvermoon:
Eleg fejtoros.
Kb azt hamoztam ki, hogy ez mar az elso generacios elektronikus gyujtas. A jelado vagy holl (nem tudom hejes e magyarul) vagy induktiv. Kell valahol lennie egy elektronikus blokkknak. A legnagyobb valoszinuseg - hogy viz jutott bele es "viragzik", oxidacio megy benne, ezert nem hejesen vezerel, nagy (hosszu) impulzusokat ad, mert ugy ertem - a motor mukodik? Erre rb 80% adok. Ezen kivul lehet rengeteg mas is. Pl a trafo az - ami gyarilag adott ehhez a motorhoz es gyujtashoz?

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 17:10:37

Most jutott az eszembe. A hagyomanyos es elsogeneracis uj gyujtasban - meg egy sont ellenalas jart a trafohoz. Inditaskor egy rele lezarta - hogy nagyobb leguen az energia - utana sonton az aramot alacsonyitotta. Tehat:
1. Vagy beepiteskor EZT kihagytad
2. Vagy megvan - de nem mukodik
Mindez persze csak tip...

silvermoon 2012.09.20. 17:11:24

@A Tengerész: Viszont en ova intelek a motorterben elhelyezett benzin uzemu motortol ! Altalaban ezek leghutesesek es a motorterben ez nem elonyos. Amugy is zart helyen elhelyezett mindennnemu benzines dolog nagyon veszelyes. Kulon extra ventilaciot meg minden nyavajat igenyelnek. Idozitett bomba egy hajon ha a hely amugy is kicsi. Benzin uzemu valamit csak szellos helyen. Itt evemnte gyulladnak ki a benzines hajok. Meleg motornal elo van irva, h inditas elott eloirt ideig hajtatni kell altalaban 2 be epitett ventilatort ami kifele nyomja a motorterbol a levegot/ Sokan ezt nem veszik komolyan es a dog forro agyonhajszolt carburatoros motorra ra inditanak. Sok esetben komoly robbanas es a hajo totalis le egese az eredmeny.

silvermoon 2012.09.20. 17:20:01

@Grigorij Sandorovics: Koszi !! Azt hiszem igazad van, De nem lehetseges, h a trafora negativ szalon el helyezett valami ezt a celt szolgalna?De en ezt a trafot egy kalapacsos motorbol szedtem ki. MAr nem birom anyagilag a trafok vasarlasat.Most ujra at neztem de nem tudom hogyanis kene kinezni egy ilyen relenek?Ezek a kocavezetoknek kitalalt mindenfele inditas gatlo nyavajak( hogy csak uresben lehessen inditani)Tele zsufoljak drotokkal a fel motort.So nem egyszeru..!De nem adom fel.

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 17:26:19

@silvermoon:
Na, nezd:
1. Az elektronikus blokba minimum 3 vezetek ,egy be es testhez kotott (-). a vezetekek 1 +; 2 jelado; 3 erosaramu kimenet a trafora.
2. A sonthiany nagyon valoszinu - igy egettem le latvija mikrobuszomban annak idejen 1 trafot (a hibara nem emlekszem). De egy tippet adok. Normalis mukodes mellet a trafo langyos. Ha forro - baj van s hejtelenul vagy nem az van beteve.

ui hagyomanyos trafo az elektronikus gyujtashoz NEM illik.

Jonathan 2012.09.20. 17:33:25

@abraxas: Szia abraxas, regen lattalak! Nos kerdesedre rüviden: egyik sem. Durvan fogalmazva: a Kindle csak olvasara alkalmas, az Androidos rendszerekkel ugyan lehet szoveget bevinni nemi szenvedes aran, de feltetelezem, hogy ezeket a jegyzeteket utana valamilyen modon fel kell dolgozni, tehat visszakerulnek majd a MS kornyezetbe. A sok ide-oda alakitgatas-tologatas kozben 100% a tartalomvesztes (ami elromolhat az el is fog) Ilyen celra csakis egy konnyu hordozhato gepet (netbook) javasolnek (MS vagy MAC OS-el). Legyen konnyu es hosszu elettartamu. Minden mas csak kenyszermegoldas...

silvermoon 2012.09.20. 18:51:58

@Grigorij Sandorovics: Meg csak egy fontos kerdes... A Trafo testelve kell legyen vagy (ahogy az eredetileg volt) elszigetelve a motortest-tol? Amit ma egy hasonlo motoru autobol kiszedtem, az testelve volt a blokkal.De mint irtam az megszakitos renszeru volt. Bocsi, h igy nyaggatlak de itt az embereknek(koztuk nekem is)gozuk sincs az auto elekronikahoz. Irod, h nem illik hozza a trafo, pedig en igy hasznaltam majd 2 evig ezt a motort. Hat eleg rejtelyes.

Grigorij Sandorovics 2012.09.20. 19:03:45

1. Haat... Meg nem bizonyitottuk be? hogy elektronikus a gyujtasod. Csak ha megtalalod a vezerloegyseget (na nem proc? egyszeru tranzisztorosz vagy tirisztoros egyseg). Attol hogy a megszakiti nem kalapacsos - meg lehet elvileg mechanikus.

2. Ami a nem hozzaillest illeti. Masok a menetszamok. Mukodni fog - de kieghet akarmi.

3. Altalaban nem kell testelni. Vagyis a minuszt vezetek viszi be. A testeles inkabb zavarszuresre szukseges.

UI. nem baj, szivesen segitek - a fiatalok a mechanikai szaggatos gyujtast MAR nem ismerik.

Kulonben vicessen nezunk ki. Egy felmagyar segit egy magyarnak aki usa-ban el, Moszkvabol egy magyar temgeresz blogjaban. Mijen idok - mijen technologiak...
"Megall az ember esze".

silvermoon 2012.09.20. 19:34:30

@Grigorij Sandorovics: Szerintem elvileg mechanikus a rendszer.Szoval a testre kotott vacak csak zavarszurtes velemenyed szerint.HAt most fel szerelem ahogy volt az uj trafot szigetelve. Az emlitett relet sehol sem talalom. Ki kotom az egesz nyavajas biztonsagi rendszert. HAt meglatjuk mi lessz. Hogy viccesen nezunk ki ez igaz. De tudod bar igy lenne a vilag oszes orszagaval es nepevel. Lam ez a BLOG mi mindenre jo. Segit az embereket kozelebb hozni egymashoz bekes segito szandekkal. Ez a leg csodalatosabb az egeszben. A technika nem csak a haborut es a gyuloletet szolgalja, csak EMBEREK kellenek hozza. Koszonom a segitseged, remelem jutok valamire.

Mihalik Péter 2012.09.20. 20:24:13

@A Tengerész: Nem régen értem haza, csak most olvasok bele-bele a megjegyzésekbe.Sajna nincsen Lada 1500-ashoz való cucc. Tudod, hogy a Hajó szent dolog, tehát bármimkor megyek, ha kell.Véleményem szerint a gépházban lévő pára zabálja a gumit. Ez az első...a második,hogy gyenge minőségű a gumi, esetleg utángyártott...a harmadik, ( amit Te is írsz), hogy az irány-váltásnál nem vagy megfelelően türelmes, de ugyebár vannak fontossági sorrendek navigálás közben 2 zsilipfal között...( pl. ne menj a partnak..stb.) A motort és az irányváltót szerintem mindenképpen egybe kell fixen építeni és mindezt silent-block ágyra helyezni, így csökkenthető a test vibrációja. Nálam ez után a tönkcső kezdete előtt volt egy sima egyszerű kardán kereszt,majd a tönkcsőbe ment hátra a kardán tengely, pontosan úgy, ahogy nálad , bronz perselyeken keresztül, egészen a hajó csavarig. Azon gondolkoztam, hogy a motorsailer "tőkesúlya" és mélyebb merülése miatt nem engedi érezni a kormányállásban az esetlegesen fellépő vibrációt, vagy egyszerűen elnyeli azt? Ha minden tengely szépen fut, azaz központos és a tönk elején lévő persely is tutti, akkor a motornak+ váltónak kéne rezegnie ( amit elnyelne a silent block ágy)és nem a kihajtásnak szakadnia. Utolsó ötlet részemről, egy indikátor órás vibráció-mérés a kihajtáson és centrírozás lenne...Ha kell, hívj, segítek szívesen..lemászok, bemászok...stb...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.20. 21:25:51

@Mihalik Péter: Hááát.... Mondjuk, hogy fixen összerakom a motort a váltóval. Mi is történik? A kritikus tengelykapcsolat áthelyeződik a váló és a csavartengely közé. Nem változik semmi, csak kicsit szét kell vágni ehhez a hajót. Vibráció. A motor mindenféleképpen vibrál. De nem a test nyeli el, hanem egyszerűen nem akkora a vibráció (kivéve talán a nagyon alacsony fordulatot, az alapjáratot, akkor érezni), hogy érezhető legyen. A váltó viszont már fixen áll, a Hardy tárcsának ezt bírnia kell(ene). Mielőtt valami veszedelmesebb átalakításra adnám a fejem menjen csak tovább a jelenlegi megoldás. Azért mert ez az alkatrész beszart még nem kongatnék vészharangot.

akiga 2012.09.20. 23:40:01

A kispolszkiban a váltó, meg a motor is rugalmasan van felfüggesztve. Minden gumibakokon ül.

A kispolszkiban a gyújtótekercsen is van egy kondenzátor, és a gyújtáselosztón is. A kalapács pedig akkor ég be rajta, ha rossz a gyújtáselosztón a kondenzátor.

Autóvillamosságról egyetemi könyv:
www.vet.bme.hu/okt/val/vg/autovill/index.htm

akiga 2012.09.20. 23:45:27

A legfelső pdf-et kell nézni gyújtótekrrcsről 100. oldaltól.

silvermoon 2012.09.21. 02:35:24

@akiga: Sorry nekem ezt nem sikerult megnyitnom ill. megtalalnom.

Mihalik Péter 2012.09.21. 08:40:23

@A Tengerész: Azért az elgondolkodtató, hogy 6 db12-es csavar csak úgy elgörbül, miközben a gumi is megadja magát természetesen...Elég komoly erőhatás léphetett fel, aminek szerintem előbb-utóbb meg kéne vizsgálni az eredőjét.

Mihalik Péter 2012.09.21. 08:44:19

@A Tengerész: Még azt is el tudom képzelni, hogy a Hárosi öbölben történt kis "kaland" az oka a dolognak...(alacsony víz, surlódás,stb)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.09.21. 10:17:58

@Mihalik Péter: "Még azt is el tudom képzelni, hogy a Hárosi öbölben történt kis "kaland" az oka a dolognak..." Aranyos, hogy ilyen elnéző vagy velem. Az a helyzet, hogy miután sokat gondolkodtam a dolgon és úri barátaim is sok tanácsot, fejtegetést írtak, arra jutottam, hogy a legeslegeslegvalószínűbb, hogy egyszerűen a saját hibámból következett be a dolog. Valahol, feltehetően a zsilipek valamelyikében rosszul manőverezve, még előrébe, vagy hátába forgó hajócsavarra reverzáltam nagy gázadással egyszerre. És akkor NAGYON jó, hogy így jártam és egy ezerforintos alkatrész adta meg magát és nem egy fogaskerék az irányváltóban. Szóval lehet, hogy szerencsém van. (Ugye hülyének van ilyenje, a legostobább paraszt kertjében terem a legnagyobb krumpli.)

akiga 2012.09.21. 10:33:11

@silvermoon: BAL oldalt rá kell menni hogy TANANYAG, és utána középen felül van egy pdf kb. 12 mega. Most vettem észre, hogy erre az oldalra nem közvetlenül hivatkoztam, mert nem lehet.
süti beállítások módosítása