Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2010.09.25. 17:44 :: A Tengerész

Kalandos napunk volt. Korábban megbeszéltük Veperdi kapitánnyal (ő volt a Bisset könyvek fordítója ha emlékeztek még erre a szintén kalandos projektre), hogy kinéznek a hajóra Marcsival a feleségével és megyünk egy kis manővergyakorlatra Amapolával. Végül is egyéb okok fennforgása miatt csak egyedül jött. Standby reggel kilenckor. Motor indul (természetesen az első apró pöccintésre), hangja mint a svájci óráé, kis melegedés, közben oldalponyvák kilátásfokozás végett feltekerve akkutöltések generátorokra átkapcsolva, parti áram kihúzva, spring elenged, kötelek elengedve, kormány balra teljesen kihajtva, hogy az "előrébe" járó jobbos hajócsavar a bal oldalával kikötött hajó farát eltávolítsa a pontontól, irányváltó és gázkar egész lassan előrébe, "Taszítsd el elől és középen!".....Én a kormánynál, Bandi elől, "J" középen szóval bőséges legénységgel minden a legtökéletesebb....lenne, de hajó nem mozdul. Kicsit ráteszek a gázra....akkor sem. Mondjuk erős hátszelünk van, rányom a pontonra, változtatok a taktikán, áttekerem a kormányt jobbra és hátrába kapcsolok. Elsőre semmi, aztán amikor ráteszek egy nagyobb lapáttal, lassan megindulunk a széllel szemben hátra. Aztán előrébe, miközben a hajó orrát a hosszú csáklyával "B"  eltólja a pontontól, látom ahogy egész testével keményen belefeszül, de végre megindulunk. Ekkor még nem sejtettem...(ahogy a "Tanu"-ban), pedig amikor hátranéztem iszapfelhőt láttam kavarogni a nyomdokvízben, ami akár gyanúra adhatott volna okot.

Kis szünet, mert görögdinnyét fogunk enni, de utána folytatom.

 

18:31 No. (ettünk már jobb dinnyét is az idén...)Szóval elindultunk. Szépen fordulózott a hajó, a kipufogódob nélkül elérte csúcsban a 7 csomót, szóval mindössze két tizeddel többet, mint annakelőtte, de nincs semmi füst a hálóban, ami nagyszerű. Más kérdés, hogy nagyobb gázon azért erősebben durrog a hajó feneke, lehet, hogy átalakítva, hogy ne füstöljön semmi esetre se mégis visszarakom, mert szeretném a gépet a lehető legjobban lecsendesíteni. "B" átvette a kormányt, neki az enyémnél jóval nagyobb a gyakorlata géphajók manőverezésével, amikor otthagyta a tengert átment a honvédséghez és vezetett a Dunán aknásznaszádot, ami ugyan kétszer akkora mint Amapola (géperőben meg ötször), de azért a manőver módja összemérhető. Nagyjából elégedett volt a hajó manőverezhetőségével ő is. Megyünk előre, hátra, fordulunk lendületből és tolatva, a sebesség 4-6 csomó közt változik, működnek a dolgok. A hűtővíz szivattyú remekül teszi a dolgát, szóval úgy tűnik ez a probléma kipipálható. Nade. "J" lekukucskált a gépházba, amiről én már kezdek leszokni, és közölte, csöpög a gázolaj. Na aláhanyatlottam én is, valóban, a 3-as henger magasnyomású csöve a porlasztó csatlakozásnál nedvedzik, és a tápszivattyúról az adagoló oldalán is csordogál a lé. Ez eddig nem volt. Úgy tűnik semmi se lehet tökéletes, ahogy a róka mondja a Kishercegnek. Mondjuk a dolog nem katasztrofális, "J" egy kis műanyagvödröt tesz az adagoló alá, kikötésig lesz benne három gyűszűnyi anyag, de azért hazafelé vesszük az irányt. "B" átadja a kormányt, mindenki saját maga törje össze a hajóját kikötéskor, elhatározom, hogy egy nagyon szép, biztonsági manővert fogok csinálni, nehogy már leégjek itt a vendég előtt. A szokásos módon közelítem a helyünket, amikor egyszercsak elfogy a sebesség... Na egy picivel nagyobb gázt... semmi. A hülye (szóval én is) látja, bizony megfeneklettünk. Gyorsan összeáll a kép, az elmúlt napokban jó fél métert leengedtek a belvizek miatt a Kisdunából. Amikor indultunk, nem a szélnyomás, hanem a fenék fogott meg bennünket, azért volt a nagy iszapkavarás. Se hátrába, se előrébe nem tudunk leszabadulni. Rövid kupaktanács után a horgonnyal kievezek folyásnak felfelé (a folyás az jelen esetben nulla, mert zárva fent a zsilip és áramtermelés sincs, tehát a turbinákon se folyik át számottevő víz, csak a pangás ellen van tán egész minimális vízutánpótlás, de gyakorlatilag állóvízben vagyunk), jobbra a mederbe, miután körbetapogatom a csáklyanyéllel a hajót és megállapítom, hogy jé, tényleg nincs alattunk víz. Az elkövetkező másfél órát horgony csőrlőzéssel, horgony fenékről való felszakításával múlatjuk, még a zsilip felé igyekvő motorcsónakokat is lestoppolom és arra kérem csináljanak mellettünk jó nagy hullámokat (bezzeg máskor amikor nem kell kérés nélkül teszik). Végül átkötök a pontonra és talán a hullámoknak hála, meg persze a verítékünknek, mintha megindulnánk. Halvány meggyőződéssel elindítom a motort és kérem a maradék 10 métert már gépi meghajtással tesszük meg. Ismét billeg alattunk a hajó, szép az élet, még a nap is kisüt. Manőverkoccintás körtepálinkával, hajó a helyén kikötve, és nem is mondtam még, a takonykórom is elmúlt. Szép az élet!!

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr632322727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2010.09.25. 18:50:54

Na, itt a kéreg hűtés egyik előnye. Nem kell a vízszekrényből, vízszűrőkből lapátolni az iszapot. :-)

Sün77 2010.09.26. 00:08:29

Na meg a rutin és a megszokás. Az "anyakikötő" kétes biztonsága. Idegen helyen az ember sokkal körültekintőbb. Ott ilyesmi nem történik meg. Ez a Ráckevei-Duna pedig ilyen. Csak hisszük, hogy stabil a vízszint. Én is szabadítottam már le sok láncon lógó csónakot a cölöpös stégekről. Egy éjszaka és 20 cm mínusz. Legtöbbször ívás időszakban szokták kiszárítani a part menti nádasokat, nehogy túlszaporodjon a keszeg. Ja meg a jég alól is szeretik leengedni, mert ugye így biztonságosabb. Aztán meg megnyomni a jég alatt a vizet, hogy kitépje a nádat...
Csak remélem, hogy ez figyelmetlenség és nem tudatos viselkedés a szakértők részéről.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.26. 08:48:31

@Missa: PONTOSAN ez járt a fejemben amikor kitaláltam a hűtést. Nagyon meg voltam magammal elégedve, hogy milyen remek dolgot találtam fel, amikor a Dömel Vili felvilágosított, hogy ilyen bizony már van.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.26. 09:05:41

@Sün77: Sajnos a mélységmérő ebben a felkavart iszapos lében ne működik rendesen. Én nem bántanám a szakértőket. Még azt se mondom, hogy figyelmetlenség. Szerintem sok szempont van amit mérlegelni kell és mindíg a legfontosabbak élveznek prioritást. Az úgy néz kijelen pillanatban, hogy az árvízvédelem az első. El kell engedni a vizet az árhullám előtt. Azt, hogy mikor jön fentről a nagyvíz ugye pontosan lehet tudni. Ha a keszeg ekkor szexel, pechje van. Most úgy tudom azért alacsony a víz, mert sok esőt várnak és ettől megnő a belvízveszély. Ha Juliska néninek kiönt a budija és megrohad a káposztája, szarik a keszegre, azért fog ordítani, hogy ersszék már ezek a hülyék Dunát. A Vízügynek pénzt jelentene az áramtermelés és mégis leállt az erőmű a Kvassayn emiatt. Szóval bízzuk a szakértőkre, máskülönben ugyanolyan ostobák leszünk, mint Karátson Gábor, Hajóssi Adrienn, Vargha János meg a többi tudatlan. A politikusokkal szemben minden szempontból indokolt bizalmatlanságunkat ne vigyük át a mérnökökre. Higgyünk a szakmai tudásban! Máskülönben minden seggfej odamegy majd egy épülő házhoz és azt mondja, minek ennyi vas a betonba, biztos valakinek vasgyára van "odafent".

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.26. 09:23:09

@Sün77: Mondok mégvalamit. Pár hónapja a pontos helyszínt nem tudom, valahol Ráckeve, tán Angyaliszigetnél a Vízügy a víz által elhabolt partot erősíttette kőszórással, kotrással. (ebből a munkából visszajövet parkolt itt az Adony a kotróval meg az uszályokkal)Véletlenül épp haverom, régi Mahartos vitorlás szakosztályvezetőm, a nyugdíjasként is leisztoló Jordán Gábor volt a munkavezető.(tán ismerős neked is Talizmán 6R jacht) Egy (feltételezem a méregzöldek által felnyitott szemű)horgász odacsónakázott és belekötött a dologba, a gyakran hangoztatott, "a vizeket úgy kell hagyni ahogy vannak" érvet hangoztatva. "G" azt mondta neki: "Tudja mikor lenne magának igaza? Ha nem ezzel a Yamaha motorral csónakázott volna ide, hanem evezővel." Szóval amit mi csinálunk, az rendben van. Amit más, az megbontja a természet egyensúlyát.

Missa 2010.09.26. 17:33:52

@A Tengerész:
"Most úgy tudom azért alacsony a víz, mert sok esőt várnak és ettől megnő a belvízveszély." Valószínűleg így van. 2002 augusztusában, Ausztriában Greifensteinél a zsilipes nem engedett tovább minket. Zsilip fölött, part mellé, horgony, parti kötelek, ahogy kell. Egy nap alatt annyi vizet engedtek el, hogy a szemben levő parti yacht kikötőben láttuk, hogy az iszapon fekszenek a hajók. Mi sem láttunk ki a gát mögül. A köteleket alig győztük megdupázni, recsegett-ropogott minden. Aztán megjött fentről a víz... Állítólag az utóbbi 50-100 év legnagyobb vize. Hmmm, az osztrák TV-ben akkor láttam először síró osztrákot, akinek elvitte a víz a házát Ybbs-Persenbeug-nál. Majd egy hétig álltunk mi is a part mellé kötve. Hozott a víz mindent. Faház falait, a boyler még a falon volt, meg a csempe. Szerintem a fürdőszoba lehetett. Több mázsányi alma, tök meg egyébb termény és állatok...
Remélem most nem ekkora vizet várnak.

Kis ember 2010.09.26. 20:31:16

@Missa:

Na ja. Akkor még nem sejtetted... Mit is nem sejtettél?

www.youtube.com/watch?v=fQ9_kYkaw5U&feature=related

8:58 - nál

:)))

Mihalik Péter 2010.09.27. 11:26:09

@Kis ember: ...hogy békaemberekkel fogok találkozni...vagy esetleg Galván Tivadar kollégája rendőrspicli...
süti beállítások módosítása