Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2010.09.13. 19:57 :: A Tengerész

Feltöltöttem a hűtőrendszert és mindent kilégtelenítettem. A szivattyú így néz ki pillanatnyilag. Mivel a tengely mellett csepeg a primitív jószág, egy félbevágott 5 literes műanyag latát raktam alá (lata tengerésznyelven minden műanyag, vagy fém  kanna, kisebb hordó stb). Délután kiraktam egy kukázóhorgonyt, amit korábban már használtam az állópróbák során 10-es lánccal a hajó mögé, hogy ne mozgassam már ide-oda a komolytalanul kikötött uszályt, és beindítottam a motort. Csináltam egy alapos kötélhúzó próbát többféle fordulatszámon. Nos amiben tévedtem: nemcsak alapjáraton, illetve alacsony fordulatszámon melegszik túl a motor, hanem amikor már elérte az üzemi, tehát 80 fok körüli hőmérsékletet, terhelve magasabb fordulatszámon is megállíthatatlanul kúszik a mutató a 100-as felé. Amikor csökken a hőmérséklet magasabb fordulatszámon, az csak üresbe kapcsolt állapotban van. Tehát a megnövelt vízkör ellenállását, a termoszifonos hatás ellen dolgozó eredeti szivattyú (a magától felfelé áramlani kívánó melegvizet lefelé a kielbe kényszeríti) nem képes megfelelő vízszállítással lekűzdeni. Viszont! Amikor elérte a víz a 80 fokot bekapcsoltam a fúrógép tápját. Kicsit aggódtam, mert ennek az olcsó kínai fúrónak elég alacsony a fordulatszáma, de elégnek bizonyult! A vízhőmérséklet nem emelkedett 90 fok fölé. Kipróbáltam mindenféle fordulatokon az alapjárat és a kb. félfordulat közti tartományban és nem melegedett túl egyszer se. Magasabb fordulatszámokat nem próbáltam, mert a bejáratós motort még nem akarom nagyon pörgetni. Kipróbáltam azt is, miután a kenőolaj is felmelegedett 70 fokra és alapjáraton az olajnyomás visszament 3 barra (magasabb fordulaton 5 körül van), azaz az olaj is meghigult, hogy tartósan félfordulat után hirtelen visszamentem alapjáratra. A mutatót mintha odaszegezték volna a 90 fokhoz. Felbátorodva kipróbáltam, hogy kikapcsolom a pótszivattyút és hagytam nőni a hőfokot 95 fokig. Ekkor bekapcsoltam a szivattyút, a hőmérő még egy kicsit emelkedett, de pillanatokon belül zsupsz! már szaladt is lefelé 90 fok alá. Végül is előrébe és  hátrába jó pár próbát csináltam hirtelen gázadással, hirtelen gázelvétellel, de amikor a szivattyú be volt kapcsolva a vízhőfok mindíg a 90 fok közvetlen közelében maradt. Magas fordulaton picivel alatta, alacsony fordulaton picivel felette tán, de mindenféleképpen ott ahol kell. Szóval minden a legnagyobb rendben! Ami ugyancsak nem jött be, az átlátszó csövön semmilyen áramlást nem látok. A hűtőfolyadék kristálytiszta türkizkék, se hordalék, se buborék nincs benne ami mutatná, hogy áramlás van, szóval szemmel nem látszik semmi. De áramlás biztos van, máskülönben nem látszana az eredmény a hőfokok alakulásában. A fenékbe menő (központi fűtés nyelven, ha a motort tekintjük kazánnak "előremenő") cső forró, a visszatérő cső amiben a szivattyú is van teljesen hideg volt a kb félórás járatás végén is, tehát a hőcserélés a hajófenék hűtővíztere és a külső víz közt megfelelő.  Erre muszáj volt egyet koccintani "J"-vel a rólam elnevezett körtepálinkával. Ezekután nagyon nem érdekel, hogy mennyi a tömegáram, meg a többi tudományos elmélkedés. Működik és kész. Pont ahogy akartam. Ha végre meglesz, bátran be merem majd tenni a végleges, drága szivattyút. Még meg kell találjam, pontosan hova tegyem be a szivattyú motort kapcsoló termosztát érzékelőjét, mert ha, ahogy elöször gondoltam a termosztát bejövő csonkjára teszem, amint bekapcsol visszahül, így állandóan ki-be kapcsolna, szóval egy monostabil multivibrátor lenne belőle. Valahova a hengerfejbe kéne berakni, ami persze nehéz ügy, de valamit majd kitalálok.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr222293741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.09.14. 09:45:10

Hát ez szuperül sikerült!!! Gratulálok! Egyébként elgondolkoztam a hűtési problémán kicsit mélyebben is és arra jöttem rá, hogy ellentétben az autó motorok normál használatánál, a marinizált motoroknál a kipufogó csonkokat is hűteni kell, ami jelentős hőmérséklet emelkedést okoz a hűtőközegben. A másik pedig az, hogy fordulaton sokkal több és forróbb a kiömlő kipufogógáz mennyisége a kipufogó szelepeknél, ami szintén plusz hőmérsékletet eredményez a kipufogócsonkon. A termosztát érzékelőjét én egy fagydugó helyére tenném, mint ahogy többen a téli hidegindítás problémáját egy fűtéses önkeringető módszerrel oldják meg szintén egy fagydugó helyének felhasználásával. Nálam ezt a problémát a meleg vizes elektromos bojler oldja meg, azáltal, hogy a rendszerben a hideg-meleg helycserés elvén folyamatos az áramlás..persze ez csak a parti betáppal működik, menet közben a folyamat megfordul, azaz a motor fűti a bojlerben a vizet.

Takyka! 2010.09.14. 20:33:04

Tengerész,

Örömmel hallom, hogy sikerült stabil üzemi hőmérsékletet elérned. Elnézést, ha a okfejtéseimmel fárasztalak, de engedj meg nekem még egy utolsót...

Ezekből az eredményekből én úgy látom, hogy az a vízpumpa, vagy a motor körüli csövezés problémás. Következő dolgok miatt gondolom ezt:
- Nem tudom, hogy mekkora a szintkülönbség a motorod és a csőrendszer mélypontja között, de szerintem a termoszifon hatás legyőzése nem lehet probléma a legkisebb szivattyúnak sem. Nekem van egy hmv keringetés rendszerem a lakásomban. A kazán 6m-el van magasabban, mint a mélypont, de a kis 1,2m emelő magasságú 25W-os szivattyúnak meg sem kottyan "leszívni" a melegvizet a kazántól a gravitáció ellenében. Igaz az a víz csak 50 fokos, de szerintem a magasság többszöröse a tiédnek.
-Mint kiderült, 1/2 fordulat körül is melegszik terhelés alatt, márpedig egy ilyen üzemmód simán elképzelhető az autóban is. Emelkedőn felfelé, teljes gázzal megrakott kombi, vagy utánfutó, teljesen reális szituáció. Kizárt, hogy a német mérnökök erre ne gondoltak volna...

Az eddigi írásaidból az derült ki számomra, hogy alaposan átgondolt, a lehető legjobban leegyszerűsített rendszereket építettél be a hajódba, így biztosítva az üzembiztosságot. Nem értem, hogy most miért adtad fel a hiba forrásának feltárását és helyette bonyolítod a rendszert egy kényszermegoldással.
Bocsánat, ha túlságosan próbálom ráderőltetni az álláspontomat.

T.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.14. 21:46:45

@Takyka!: Nem tudok rá mit mondani. Az biztos, hogy nincs levegő a rendszerben. A saját szivattyú mellett felforr a víz, ha meg rásegítek akkor nem. Nem tudom mi egyebet tehetnék.

Takyka! 2010.09.14. 22:30:27

Sajnos én sem tudom, nem ismerem a hűtőrendszeredet, sem a motort. Az sem biztos, hogy a helyedben én megtalálnám a hiba okát (ha tényleg van), csak próbáltam a saját tudásom, tapasztalataim alapján látatlanban segíteni. Végül is a beépített villany szivattyúval is lehet megbízható hűtésed.

T.
süti beállítások módosítása