Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm. Sokmindent csináltam...vagy legalábbis TÖBB mindent. De bármit is, mindig igye... (2024.05.07. 22:46) Kedd.
  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.

Linkblog

Szerda.

2010.08.25. 09:09 :: A Tengerész

Hehe azt fedeztem fel magamon, hogy olyan vagyok mint diák koromban, amikor valami komolyabb tanulnivalóm akadt és halogattam a dolgot, előtte még ezt meg azt meg kell csináljam, aztán majd belekezdek. Na ma kitaláltam, hogy most egy újabb fejezete előtt állok a hajómunkáknak és okvetlen rendet kell csináljak előtte.  (ha mélyen magamba nézek, tartok ettől a vízproblémától valahogy) Mondjuk kétségtelen, hogy iszonyatos a kupleráj a szalonban, szerszámdombokon gázolunk át jöttünkben mentünkben, a kosz pedig tolerálhatatlan, de semmi se súlyosabb mint tegnap, vagy akár egy hete. Viszont az kétségtelen, hogy sok olyan szerszám van elől, amire a munka ezen elkövetkező fázisában már nem lesz szükség, az a kartonpapír "szőnyeg" amit annakidején felterítettünk a lakkozott padlót védendő a munkakosztól, már cafatokban pöndörödik a talpunk alatt, védeni nem véd, viszont állandóan elbotlunk benne. "J" most reggelizik, addig szüneteltetem a porolást, mi Denivel túlvagyunk a reggeli futóedzésen, nemsokára folytatom a takarítást és utána a vízrendszernek esek neki. Este folytatom a naplót.

11:54 Na csodás rend van és tisztaság. Közben még intéztem ezt azt (mondom húzom az időt) és délelőtt felhívott "Cs" akinek van  (volt?) Mercije és azt mondja, hogy a termosztát igazából 90 fok felett kezd el nyitni, lehet, hogy semmi baja a motoromnak. És akkor kezdtem el spekulálni rajta (miután elmentem "F"-hez, letelepedtem a "demo"motor elé, és elkezdtem víz módjára gondolkodni)hogy lehet, hogy semmi bajom, mert  a rásegítő szivattyúval csak azt bizonyítottam be, hogy ha megnyomatom a szívóágat, akkor képes vagyok valami rugóerő ellenében erőszakkal megnyitni a termosztátot és vízáramot produkálni. Én hülye, hisz van nekem Mercedes szervizkönyvem, ami az idióta fordítástól eltekintve használható holmi. Megnézem, hát a leírásnál azt mondja, hogy 80 foknál kell elkezdeni nyitni a termosztátnak és 94 foknál kell teljesen nyitva lennie. Mondjuk a könyv hátsó oldalain, ahol összegzi a műszaki paramétereket ugyanerre 87-105 fokot ad meg, de az, hogy nekem 60-80 fok közt még nem volt áramlásom az teljesen normális működésre utal! Most görögdinnye (ez szuperfinom) és hajónsült pogácsa evés van, utána biztos ami biztos kiszerelem a termosztátot, fazékban gáztűzhelyen hőmérővel bemérem hogy rendben működik e. Amikor nem lesz bent a termosztát, feltöltöm és lezárom a rendszert, beindítom a motort és ha megindul a keringés az azt fogja bizonyítani, hogy a szivattyú rendben működik (és a 250 liternyi hűtőfolyadékot képes megmozgatni). Ha mindkettő jó, akkor megoldódott a gondom, ha bármelyik próba rossz eredményt hoz, legalább tudni fogom mi a bajom.

20:01 Szóval alighanem kár volt hozzányúlnom bármihez is. Ahogy a "RP" írta Ausztráliából a közmondást, angolul nem tudom idézni, de valahogy úgy szól lefordítva, hogy "Ha működik, ne próbáld megjavítani!" Persze én azt hittem, hogy nem működik, pedig 99% hogy semmi baja a hűtésnek. Leengedtem a hűtőfolyadékot és leszedtem a termosztátház fedelét. Na itt jött az első nehézség, az alu öntvényházba sikerült beletörni egy belerohadt hatos csavart. A fedél azért lejött, mert a csavar feje tört csak le, de a maradékot még nem tudom hogy szedem ki, mindenesetre jól belocsoltam injekciós fecskendővel petróleummal és többször megkocogtattam, ezt holnap is folytatom majd, aztán megszorítom a kiálló csutkát a kis satuval és megpróbálom kicsavarni. Ha nem megy, szerelhetem le az egész termosztátházat, ami újabb nehézségekkel kecsegtet. A kiszerelt termosztátot belógattam egy bögrébe, a gázon felmelegítettem, mellélógattam egy hosszúskálás laborhőmérőt (egyszer mindennek eljön az ő ideje, a hajdanvolt Hiradástechnikai Kutatót amikor 20 éve felszámolták, mert a COCOM listás temékek, immáron elérhetők voltak, kiszórtak mindent, egy komplett hőmérőkészletet valami 20 forintért vásároltam meg, tudok mérni nullától 500 fokig, most itt van a hajón, amikor elhoztam Balatonról, ahol a vackaimat tároltam, még fogalmam se volt, milyen hamar szükségem lessz rá és pont itt) és kiderült, hogy a termosztát Made in West Germany működik. 82 fokon elkezdett nyitni. Hagytam dolgozni 95 fokig, addigra alaposan kinyitott, tehát kifogástalan. Szóval kár volt szétszedni. Teljesen természetes, hogy azon a hetven fok körüli hőmérsékleten  nem indult meg a keringés, hisz a termosztát még zárva volt. Arra is megvan a magyarázat, hogy miért indult be amikor a pótszivattyúval megnyomattam a szívóágat. Ugyanis a külső kör előremenő és visszatérő ága közt, tehát a termosztátot megkerülve van az öntvényházban egy kb 8mm átmérőjű "sönt". Hogy ennek pontosan mi a funkciója azt nem tudom, "F" szerint előmelegíti a termosztátot, de az biztos, hogy arra jó volt, hogy amikor a fúrógépes szivattyúval erőszakkal megindítottam a külső kör vízáramát, ezen a furaton keresztül a hengerfej vízteréből kilépő, és a termosztátházból a motor saját szivattyújába áramló 60 fok körüli vizet beterelje az előremenő ágba. Az egész affér arra volt jó, hogy megtanuljam ezt a részét az autómotornak és talán az ezzel kapcsolatos agyalás segít kitolni az aggkori elhülyülés bekövetkeztét. Mondjuk hogy hogy fogom kiszedni a beletört csavart és hogy pótolom az antik Mercedes termosztátházának gumitömítését, az a holnap kérdése.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr912245782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaidros 2010.08.25. 11:13:38

Én is így működöm. :)

Kis ember 2010.08.25. 11:22:42

Látod, engem meg leszúrt a kapitány, mert a heti inspiciáláson nem találta elég tisztának és rendesnek a kabinomat. Minden nap jön a kabin steward és kitakarítja, és előtte rendet raktam...
Minden relatív. :)

beho 2010.08.25. 21:37:25

Így mulat egy magyar úr. Ha még öt percig járatod a motort, kinyit a termosztát és hurrá. Most dolgozhatsz hányszor öt percig? Ugyanezt csináltam volna, én is egy óvatos duhaj vagyok. Mert mi van akkor, ha megfől a motor?
süti beállítások módosítása