Hehe azt fedeztem fel magamon, hogy olyan vagyok mint diák koromban, amikor valami komolyabb tanulnivalóm akadt és halogattam a dolgot, előtte még ezt meg azt meg kell csináljam, aztán majd belekezdek. Na ma kitaláltam, hogy most egy újabb fejezete előtt állok a hajómunkáknak és okvetlen rendet kell csináljak előtte. (ha mélyen magamba nézek, tartok ettől a vízproblémától valahogy) Mondjuk kétségtelen, hogy iszonyatos a kupleráj a szalonban, szerszámdombokon gázolunk át jöttünkben mentünkben, a kosz pedig tolerálhatatlan, de semmi se súlyosabb mint tegnap, vagy akár egy hete. Viszont az kétségtelen, hogy sok olyan szerszám van elől, amire a munka ezen elkövetkező fázisában már nem lesz szükség, az a kartonpapír "szőnyeg" amit annakidején felterítettünk a lakkozott padlót védendő a munkakosztól, már cafatokban pöndörödik a talpunk alatt, védeni nem véd, viszont állandóan elbotlunk benne. "J" most reggelizik, addig szüneteltetem a porolást, mi Denivel túlvagyunk a reggeli futóedzésen, nemsokára folytatom a takarítást és utána a vízrendszernek esek neki. Este folytatom a naplót.
11:54 Na csodás rend van és tisztaság. Közben még intéztem ezt azt (mondom húzom az időt) és délelőtt felhívott "Cs" akinek van (volt?) Mercije és azt mondja, hogy a termosztát igazából 90 fok felett kezd el nyitni, lehet, hogy semmi baja a motoromnak. És akkor kezdtem el spekulálni rajta (miután elmentem "F"-hez, letelepedtem a "demo"motor elé, és elkezdtem víz módjára gondolkodni)hogy lehet, hogy semmi bajom, mert a rásegítő szivattyúval csak azt bizonyítottam be, hogy ha megnyomatom a szívóágat, akkor képes vagyok valami rugóerő ellenében erőszakkal megnyitni a termosztátot és vízáramot produkálni. Én hülye, hisz van nekem Mercedes szervizkönyvem, ami az idióta fordítástól eltekintve használható holmi. Megnézem, hát a leírásnál azt mondja, hogy 80 foknál kell elkezdeni nyitni a termosztátnak és 94 foknál kell teljesen nyitva lennie. Mondjuk a könyv hátsó oldalain, ahol összegzi a műszaki paramétereket ugyanerre 87-105 fokot ad meg, de az, hogy nekem 60-80 fok közt még nem volt áramlásom az teljesen normális működésre utal! Most görögdinnye (ez szuperfinom) és hajónsült pogácsa evés van, utána biztos ami biztos kiszerelem a termosztátot, fazékban gáztűzhelyen hőmérővel bemérem hogy rendben működik e. Amikor nem lesz bent a termosztát, feltöltöm és lezárom a rendszert, beindítom a motort és ha megindul a keringés az azt fogja bizonyítani, hogy a szivattyú rendben működik (és a 250 liternyi hűtőfolyadékot képes megmozgatni). Ha mindkettő jó, akkor megoldódott a gondom, ha bármelyik próba rossz eredményt hoz, legalább tudni fogom mi a bajom.
20:01 Szóval alighanem kár volt hozzányúlnom bármihez is. Ahogy a "RP" írta Ausztráliából a közmondást, angolul nem tudom idézni, de valahogy úgy szól lefordítva, hogy "Ha működik, ne próbáld megjavítani!" Persze én azt hittem, hogy nem működik, pedig 99% hogy semmi baja a hűtésnek. Leengedtem a hűtőfolyadékot és leszedtem a termosztátház fedelét. Na itt jött az első nehézség, az alu öntvényházba sikerült beletörni egy belerohadt hatos csavart. A fedél azért lejött, mert a csavar feje tört csak le, de a maradékot még nem tudom hogy szedem ki, mindenesetre jól belocsoltam injekciós fecskendővel petróleummal és többször megkocogtattam, ezt holnap is folytatom majd, aztán megszorítom a kiálló csutkát a kis satuval és megpróbálom kicsavarni. Ha nem megy, szerelhetem le az egész termosztátházat, ami újabb nehézségekkel kecsegtet. A kiszerelt termosztátot belógattam egy bögrébe, a gázon felmelegítettem, mellélógattam egy hosszúskálás laborhőmérőt (egyszer mindennek eljön az ő ideje, a hajdanvolt Hiradástechnikai Kutatót amikor 20 éve felszámolták, mert a COCOM listás temékek, immáron elérhetők voltak, kiszórtak mindent, egy komplett hőmérőkészletet valami 20 forintért vásároltam meg, tudok mérni nullától 500 fokig, most itt van a hajón, amikor elhoztam Balatonról, ahol a vackaimat tároltam, még fogalmam se volt, milyen hamar szükségem lessz rá és pont itt) és kiderült, hogy a termosztát Made in West Germany működik. 82 fokon elkezdett nyitni. Hagytam dolgozni 95 fokig, addigra alaposan kinyitott, tehát kifogástalan. Szóval kár volt szétszedni. Teljesen természetes, hogy azon a hetven fok körüli hőmérsékleten nem indult meg a keringés, hisz a termosztát még zárva volt. Arra is megvan a magyarázat, hogy miért indult be amikor a pótszivattyúval megnyomattam a szívóágat. Ugyanis a külső kör előremenő és visszatérő ága közt, tehát a termosztátot megkerülve van az öntvényházban egy kb 8mm átmérőjű "sönt". Hogy ennek pontosan mi a funkciója azt nem tudom, "F" szerint előmelegíti a termosztátot, de az biztos, hogy arra jó volt, hogy amikor a fúrógépes szivattyúval erőszakkal megindítottam a külső kör vízáramát, ezen a furaton keresztül a hengerfej vízteréből kilépő, és a termosztátházból a motor saját szivattyújába áramló 60 fok körüli vizet beterelje az előremenő ágba. Az egész affér arra volt jó, hogy megtanuljam ezt a részét az autómotornak és talán az ezzel kapcsolatos agyalás segít kitolni az aggkori elhülyülés bekövetkeztét. Mondjuk hogy hogy fogom kiszedni a beletört csavart és hogy pótolom az antik Mercedes termosztátházának gumitömítését, az a holnap kérdése.