Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2009.08.13. 18:58 :: A Tengerész

Ha,akkor blognap. Kész a hátsó árboc. Épp hogy rajt volt a szokásos 12 réteg lakk, pár óra múlva eleredt az eső.  A tükörfényes felületen cseppekbe ugrik össze, nem nedvesíti az anyagot. Ez itt a nyolcszögletű árboctalp.

 

 Az egész így néz ki. A két végénél egyszerű módszerrel a hajó jobb hátsó farbikájára és egy tűzvédelmi táblára (első eset, hogy ilyesmi is használható valamire)forgathatóan felfüggesztett árboc igy könnyedén lakkozható, persze óvatosan, mert a kerek felületen könnyen megfolyik a lakk, nem lehet a szokásosan hígat használni. Az a két bütyök ott a felső negyedben, amire majd felakadnak a majdan felülről ráhúzott drótkötél vantnik végére fuxolt hurkok, pontosan úgy, mint 200 éve, én se akartam átmenőcsavarral megbontani a tartó egyenszilárdságát. Mondom, ez egy retro hajó.

 

A kúpos részre ragasztott keményfa bütyköket még egy csavaros bilincs fogja körülölelni és a kúpra szorítani, hogy ne csak a ragasztás tartsa őket.

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figyelemreméltó a kifúrt csomók helyének kidugózása epoxival.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miután kissé elbizonytalanodott az idő esőileg,  nekiláttam az acélkorlátokat felülről lefedő faburkolatok elkészítésének, ezeket könnyebb takargatni, lévén kisebbek, ha jön az eső. Hat réteg lakkal helyükre is kerültek tegnap délután, a többi réteget már itt kapják.

  

Kialakítottam a végleges fészkeket, miután kijavult az idő, a felépítmények tetején a bölcsőkben valamennyi rúdnak. Csak az volt még hátra, hogy a nehéz árbocot egyedül ("J" épp hazaugrott valamiért) felrakjam a hajóra. Hiába üreges, azért nyom vagy 60 kilót és úgy felrakni, hogy ne verődjön semmihez a friss lakkozás nem egyszerü. No éppen gyártottam az elméletet egy egyszemélyes daruzásra a csónakdarukkal, amikor ijesztő kép, rendőrautó áll meg Amapola tövében. A volánnál vonzó hölgy civilben (mit civilben! rendesen dekoltálva!) mellőle meg régi sárkányrepülő cimborák szállnak ki vigyorogva Amapolanézőbe. Mindjárt nem volt gond, semmi perc alatt feldobtuk a helyére a dúcot. Így néz ki a végleges kép, már csak a főárboc ami hiányzik középről.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jelenleg a helyén a mizzen gaffja pöffeszkedik, neki nincs saját fészke, mert nem ér végig a két bölcső közt, valamelyik rúdra alulról lesz felkötözve, illetve a felső ponyvát fogja tartani, amikor megmagasítom a kormányállás miatt az eső/napvédő ernyőzést, legalábbis motorosüzemben, mert a vitorlázáshoz, ha felállnak az árbocok, másmilyen megoldást kell majd kitaláljak.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr861307644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IQ_nuku 2009.08.18. 13:46:21

Már rég izgat a kérdés: Miért pont 12 réteg lakk? Miért nem kevesebb, vagy több?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2009.08.20. 17:52:24

@IQ_nuku: Nagyon jó a kérdés. Valahol olvastam, hogy minél több, annál jobb. Ha agyonütnek se tudom hol. DE. Saját tapasztalatom, hogy ahogy növelem a rétegszámot, persze csiszolásokkal közben, úgy lesz egyre szebb a felület. Aztán olyan 7-8 réteg után már nincs szemmel látható fejlődés valóban. Úgy hogy lehet 8 is elég, ráadásul biztos fűgg attól is, milyen vastag a réteg. Én erősen túlhigítom a lakkot, ebben a melegben amire a végére értem a 7,5m hosszú árbocbak, szinte kezdhettem is a következő réteget, mert már porszáraz volt. (Pedig az árbocot nem lehet nagyon híg lakkal kenni, mert a kerek felületen baromi könnyen megfolyik.) De amúgy se csiszolok minden réteg közt, nagyjából három réteg megy "nedves a nedvesre" aztán csiszolás. Ami fix, hogy az utolsó egy-két réteg közt kivárom a teljes száradást és olyan 280-as vízpapírral vízbecsiszolom.

IQ_nuku 2009.08.21. 07:18:36

Köszönöm szépen a választ.
süti beállítások módosítása