Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2009.07.07. 21:03 :: A Tengerész

Három napot megint kint voltam egyfolytában a hajón. Vasárnap további rétegeket ragasztottam a grósz bummjára. Hogy a hőségben be ne kössön munka közben a ragasztó, J ügyesen segített, villámgyorsan kentük ketten és raktuk, szorítóztuk a fákat egymásra, összesen öt rétegből áll és a kőris lécbetétek közt üreges. Hétfőn reggel hétre, üzemkezdésre visszavittem a 60db kölcsönszorítót a "Készbútor kft"-seknek, (http://www.keszbutor.hu/term.htm megérdemlik, hogy ideírjam őket, mert nagy segítség nekem a sok szorító, amiket igazán önzetlenül adnak)  majd a még rajta levő feleslegek miatt elég súlyos fadarabot, bízva az időjárás megjavulásában Miklóssal és Bélával kicipeltük Amapola mellé a bakokra. Mondjuk a tűző napon se egy kéjmámor dolgozni rajta, de még mindíg kellemesebb, mint a Viza katlanjában. Hol van már a maróval vezetősinek mentén való  óvatoskodás! Belejöttem a dologba. Hihetetlen mennyit számít a gyakorlat. Eszembe jut, amikor anno Rangoonban (ma azt hiszem Jangun, vagy tán Mianmar?) néztem, ahogy a rettenetesen bonyolult cikornyákat vésték a fa falba a mesterek (mert ezek aztán azok voltak a szó legnemesebb értelmében) mindenféle előrajzolás nélkül (!!) és két oldalról indulva középen összetalálkoztak pontosan a mintának megfelelően! Ezt teszi a gyakorlat. És már nem sokat méricskélek. Szemre mindent. (na jó a hosszat azért nem)  Ha szemre jó, meg kézzel simítva is, akkor ennél jobb nem kell.  Igazából csak egy kis fém derékszöget használok ellenőrizni a gyalulás közben a hasábot. Körfűrésszel a ceruzával berajzolt vonal mentén két oldalról (vastagabb az anyag, mint a max. fogásmélység) levágom a kúposítás miatti felesleget, majd kézi abrichterrel, később a csodás ropánttal kialakítom a két végén elvékonyodó nényszög keresztmetszetű rudat. Ma estére mind a hátsó árboc csonkavitorla rúdja (hogy a helyes magyar nevén is említsem a mizzen gaffját) mind az 5,20 hosszú  nagy bumm nyolcszögletűre gyalultatott és azokat a kőris erősítéseket is felragasztottam, amikbe bevágom a shottok csigáit tartó kötélgúzsok vájatait. Ez így tudom nem túl érthető, de a lényeg, hogy semmi szin alatt se akarom a rudakat átfúrni és ezzel meggyendíteni a csigáknál. Bummpatkó felesleges, mert nincs nút a rudazaton sehol, tehát a csigákat egy egyszerű gyűrű fogja tartani. Ezt pedig a mai elkoptathatatlan, elszakíthatatlan kötelek korában teljesen felesleges lenne  fémből  készítenem. A kötél karikákat az ezeken a helyeken megvastagított fába mart hornyok fogják pozicionálni. A bummra ma délután ki is martam a köteleknek a hornyokat, a végleges csinos formákat sok-sok csiszolással kell majd kialakítsam. Apropos csiszolás. A guta üt meg. Szombaton rájöttem, hogy nem élhetek valami nagy bivaly szalagcsiszoló nélkül, mer az a kicsi B&D amit sok éve használok ezekhez a nagy fákhoz eléggé öcsi. (volt egy nagy SKIL-em is, de ellopták amikor feltörték a pincét még sok éve  édesanyámnál)  Na berobogtam a szomszédos OBI-ba és vettem tizenháromezerért egy  CROSS márkájú holmit, nincs is vele semmi baj, bár barkács termék, de eszi a fát mint a mesék fanyűvője. Nos "J", aki minden reklámújságot begyűjt, amiket én egyrészt sose olvasok, másrészt kidobálok, egyszercsak hoz egy OBI újságot, amiben a szalagcsiszolóm hétfőtől akcióban 8000-ért kapható.....

Ma délutánra NAGYON elfáradtam. Egészen visszaesett a teljeítményem. A felgyógyulásom óta tartó folyamatos túlfeszített munka hőségben, vagy a tűző napon úgy tünik elég sokat kivett belőlem. Talán holnap pihenek egyet, úgyis van némi teendő itthon is. A meleg nap után lefürödve, "tisztába téve" a mai napot is egy laza koktéllal zártuk az orrdecken ücsörögve, a hűvösödő alkonyban a Dunát, a madarakat bámulva, a jól végzett munka örömével eltelten.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr261232826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ikrek1 2009.08.19. 20:23:08

Belekezdtem a könyvbe,amit ma elhoztam tőled. 25 oldal után azt mondom, hogy megyek amásodik részért. Valóban nagyszerű.
A hajóépítéshez további sok sikert kívánok. Ígérem még meglátogatlak majd.
süti beállítások módosítása