Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • táncoslábú laces: Hát szerintem nem a lejobb megoldást választottad. Én pl. a tartály nyakára szereltem volna a szel... (2024.04.26. 11:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.

Linkblog

Kedd.

2016.09.13. 20:20 :: A Tengerész

Hát rendes velem az Öreg. Rákentem az utolsó két keretre az utolsó réteg fehéret, ezzel kész a festés végre. ( kénytelen voltam a hátsó kertben még egy munkahelyet csinálni, mert így is rettentően elhúzódott a festés a száradási idők miatt)005_17.JPG

006_15.JPG

És amikor megszáradt a második réteg is, szóval teljesen vége volt a festésnek AKKOR elkezdett esni az eső. Hogy a kedvemért megvárta az ősz bekapcsolását, ez egészen hihetetlen. És nem először tapasztalok részéről ilyen figyelmességet. Köszönöm Uram!

A bejárati tolóajtók keretei már szombat óta várják, hogy beablakozzam őket,007_13.JPG még várniuk kell egy kicsit, mert a biciklipótkocsi felfényvisszaverőzése, hátsó villogó lámpa felszerelése, beelőzött. De az is kész. A villogót tartó lemezt két randalírozott fejű műszercsavar tartja, így nappali üzemben leszerelhető. Csak érdekesség képpen a műszercsavarokat még technikumban esztergáltam 17 éves koromban műhelygyakorlaton és elraktam párat, hogy még jó lesz valamire egyszer. Most van az az "egyszer".010_6.JPG

011_10.JPG

Kipróbáltam sötétedés után, vakura így reagál.020_2.JPG 021_2.JPG

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1411703087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2016.09.14. 12:49:29

Randalírozott fejű?!
Azmiaz?

pojken 2016.09.14. 16:37:59

Kedves Tengerész! Volna egy offtopic kérdésem, ha megengeded: hol lehet vitorlavásznat kapni? Emlékszem, magad varrtad a vásznakat, talán tudsz segíteni. Köszönettel, Pojken

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.09.14. 21:28:46

@abraxas: Hehe, még a Google se tudja. Az olyan csavar aminek nagy feje van és körbe a pereme recés, hogy szabad kézzel szerszám nélkül lehessen csavargatni. Szóval "randalírozni" az valamilyen tekergetni, csavargatni való holminak a hengerpalástját berecézni. Volt hozzá egy szerszám (a randalírozó), amit be kellett fogni az eszterga késtartójába, a végében volt egy edzett görgő ami körbe volt fogazva, azt az ember nekinyomta a forgó munkadarabnak és akkor egy idő után a mintázatot átadta a nála puhább anyagnak, így lett "randalírozva" a csavar feje.
@pojken: Sajnos ebben nem tudok segíteni. Amiket és szabtam az mind egy meglévő vitorla átszabása volt, illetve egy vitorlából csináltam másfélét, mint legutóbb a Mákvirág"-re egy sztár fockból szabtam lugger vitorlát. A 80-as években sztár grószból szabtam 25-ös jolléra génuát. Új anyagból a 25-ösre csináltam vihargrószt, viharfockot, de ez majd 40 éve volt akkor lehetett kapni magyar anyagot. Elég sz@r anyag volt, mert nem volt rendesen kalanderezve ( drága jó Fluck Jenő klubtársam meghatározása szerint vitorlazsáknak való anyag volt), pl a szélét egyenesre kellett vágni (!!) mert hullámos volt, de viharvitorlának elment. Hogy mostanság mi a helyzet anyag ügyben, nem tudom.

csaba03 2016.09.15. 06:03:19

Ha tényleg vitorla anyag kell, azt boltban itthon nem fogsz kapni. Vagy megveszed külföldön, vagy rendelsz a neten (sailcloth a keresőszó), vagy megkérdezel magyar vitorlakészítőket, van-e eladó maradék anyaguk (van tippem, hogy kit hívnék, de más blogjában nem akarok senkinek reklámot csinálni)

abraxas 2016.09.15. 06:28:56

@A Tengerész: Na, megint tanultam valamit :-)

pojken 2016.09.15. 09:42:25

@csaba03:& @A Tengerész: Nagyon köszönöm a segítséget! Sajnos, én is így tudom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.09.15. 19:40:01

@pojken: Nyilván úgy is lehet mondani, ahogy "recézett"-nek is. De nekem a Szaniszló tanár úr gépelemek tantárgy keretében még így tanította.

abraxas 2016.09.16. 15:43:24

@A Tengerész: megnéztem a szótárban, a randalírozni ige eredetije a német randalieren (garázdálkodik) szó, a műszaki használatnak nem találtam nyomát.
Nem lehet, hogy ez a nyelvi lelemény a tanár úr sajátja volt? :-)

abraxas 2016.09.16. 15:57:04

Hahááá, asszem megfejtettem! Németül a recézett fejű csavar Rändelschrauben Maga a recézés, Rändel.
Valószínűleg elhallás révén lett a randalírozás a recézés ;-)

Jonathan 2016.09.16. 16:25:22

@abraxas: Abraxas baratunknal a pont!
süti beállítások módosítása