Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Műszaki: Kétliteres jégkrém elfogyasztása után fennmaradó műanyag doboz burkolatként? (2024.04.26. 16:20) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.

Linkblog

Hétfő.

2016.07.04. 07:23 :: A Tengerész

6:28 Gyönyörű a reggel.Megjöttünk a sétából. Nem is tudom hogy lehettem pár hete olyan kedvetlen hangulatban. 5:40-kor ébredtem, kint szikrázó napsütés, bekapcsolva a rádiót, vidám terefere (Klubrádió"Libazsúr" ismétlés), majd a reggeli pipere után pattogó vidám zenék, fülig ér a szám a reggelbe indulva. A head falán a kollektor termosztátja 13,4 fokot mutat, miután még a parti fűzfa árnyékában van a hajó ez akkor megegyezik a külső hőmérséklettel, mit mondjak friss a reggel, két napja ilyenkor már karistolta a 30-at a hőmérő. Apropos hőmérő, termosztát, minden várakozásomat felülmúlja a napkollektor új keringetőszivattyús rendszere, annak ellenére, hogy tegnap viharos széllel bejött a hidegfront, egész nap nem érte el a kollektor a beállított 50 fokos bekapcsolási hőmérsékletet, a tegnapelőttről megmaradt meleg vízben zuhanyoztam este! Igaz nem volt már forró, de hidegvíz hozzákeverése nélkül kellemes melegben pancsoltam. Visszatérve ma reggelre, elment a vihar, a napon nincs is igazán hideg. A hajóból kilépve Fruzsi és Prézli (én csak Toprongynak hívom)  kutyák fogadnak, a parton csatangolnak, kiszöktek Bözsikétől a gazdájuktól, Fruzsi amúgy Sz tesója, Sz ugrálva üdvözli őket a kerítés túloldaláról, ki is engedem rögtön, boldog szaladgálásba és játékos harcba kezdenek.001_40.JPG002_33.JPGTartok kicsit tőle, hogy nem fogom tudni elcsábítani a kutyámat a sétára, de első füttyentésre otthagyja a játszópajtásokat és már szalad is előre a jól ismert úton, miközben Fruzsi szomorúan néz utána.

 Beérett a búza, a kalászok meghajtották fejüket, minden nap elrágcsálok egy szemet (talán nem károsítom ezzel túlságosan a gazdát), 10 napja Szent Ivánkor még egészen tejes volt, mára keményen roppan a fogam alatt.006_12.JPGIdeje elkezdeni az aratást, de egyelőre nem látok mozgást a földeken, kivéve persze Sz-t aki izgatottan száguldozik szimatolva a csak számára érzékelhető kósza illatok után. 004_17.JPGEz a kép a gumioptika távolnézőjével készült, elnyargal többszáz méterre, majd visszaszáguld, ilyenkor szemmel láthatóan a mozgást élvezi, míg esti sétáinkon a barangolást. A búzában, mint a nagyranőtt fák kérgén ifjúkorunk elmúlt szerelmeinek fába karcolt, mára elfeledett, vastag forradássá vált kezdőbetűi, látszanak a vetéskori traktornyomok, a kutya beleveti magát egyikbe-másikba, nem látni merre szaladgál, csak néha lengedezik a messzeségben a kalász, de füttyentésre már látszik is ahogy vágtat vissza, szóval soha nincs olyan érzésem, hogy elhagy.007_10.JPG

Persze nem mindig engedelmes, ma is felszedett egy bűzlő halfejet (ezek az átok horgászok szétdobálják ami nem kell a zsákmányból) és pucolt elfele vele, mert tudja, hogy nem szabad, hiába kiabáltam rá, bár többször lerakta, de amikor közelítettem felé felkapta és vitte tovább, végül eltűnt egy bokorban, de mire odaértem, már a zsákmány nélkül vidámkodott, alighanem eldugta előlem, jó lesz az holnapra is. Egészen kiszámíthatóan agyafúrt jószág, nem tudok rá haragudni. Hazaérve még lebeszélem, hogy lerohanja az utcán az eperfa alatt a hullott gyümölcsön lakmározó kacsákat.009_4.JPG

Jó olyan utcában lakni, ahol ilyenek vannak. A többit majd este.

22:08 A remekül működő solar kettőpontnulla mellett a famunka is befejezéshez közeledik. Volt egy másfél méteres darab amit ki kellett vágni a gunwaleből, mert szétgombásodott. Azt hittem kevesebbel megúszom, de szeleteltem jobbról-balról mint a szalámit és még mindig porlott a belseje. A pót-darabot ívesre kellett szabni, ahogy a hajó orra felé hajlik befelé, de lapjára merőlegesen is hajlítani kellett ahogy a hajó orra fölfelé kunkorodik. Na ez utóbbi hajlítás volt ijesztő, mert amikor megpróbáltam szorítókkal az "L" alakban befelé hajlított mestersor peremre lehúzatni, elkezdett recsegni a fa, mint ami a húzott szálon elpattanni, törni készül. Gyorsan abbahagytam és mindenféle terveket kezdtem szőni, hogy kéne gőzön meghajlítani. Ehhez persze kellett volna egy olyan acélcső, melybe belefér a kifli alakú fadarab, le lehet zárni, hogy tűzön lehessen benne gőzölni a fát. Szóval nem egyszerű. Elsőre elkezdtem áztatni a munkadarabot. Beengedtem a Dunába, de nem tetszett ahogy úszott a vízen, úgy gondoltam, valahogy nyomáson kéne belepréselni a vizet a fába. Ezt úgy oldottam meg, hogy ólomsúlyokkal leterhelve leengedtem a fenékre, ekkor mindjárt nyomja másfél méter vízoszlop, egyébfajta szerkezettel való mesterkedés nélkül. Az volt a tervem, hogy egy nap után alu fóliába csavarva parázs felett gőzölögtetem ki belőle a vizet és azt reméltem eközben fellazulnak a fa rostjai. De csak úgy próbaképpen a fenékről felhúzott fát elkezdtem ráhajlítani a peremre... hátha. És lássatok csodát, mindenféle további hókuszpókusz nélkül hajlott a fa egészen könnyedén, nem recsegett, nem törött el, szépen felvette a kívánt formát. 003_25.JPG

Ilyen aprócska sikerek tudnak megvidámítani. ( a képen háttérben látszik a fekete fóliába burkolt, hőszigetelt napbojler és a sárgába csomagolt fúrógépes szivattyú)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr668864768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása