Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2012.06.10. 00:32 :: A Tengerész

Tegnap délután sárkányeresztés volt. "J" szülei szerelmesei a horvát tengerpartnak, évek óta "még utoljára egyszer" odamennek egy hétre elbúcsúzni tőle. A buszon még volt hely, így a turnussal némi útiköltségért "J" is velük ment, hogy beüljön az Adriába, aztán este a visszajövő turnussal hazajöjjön. Fűzött engem is, hogy menjek vele, de azért, hogy jóesetben nyolc órát szúrja a fenekem a strandon a szikla, nem buszozok 12 órát oda, tizenkettőt vissza. Így a Papa Trabantjával kisofíroztam őket a buszhoz aztán kilátogattam a Dürer kertbe Tilos maratonra. Aki nem ismeri, minden évben van egy hetes buli, ahol a hallgatók megkísérlik összedobni azt a pénzt ami a rádió következő évi működéséhez nélkülözhetetlen. Eközben közös főzés van, koncertek és a rádió a támogatókat emléktárgyakkal ajándékozza meg. Ezért járok már régóta Tilos rádiós pólókban, különösen amióta a vitorlás versenyek májói lerohadtak rólam. Szóval adakoztam, ettemittam, meg jót beszélgettünk, aztán kihoztam a kocsit ide a hajóhoz, hogy majd ha letelt a nyaralás haza tudjam a szüléket vinni a busztól a cuccokkal.

Ma délelőtt kibringáztam a csepeli piacra a szokásos paprika-paradicsom-eper beszerzés végett, mely most némi töpörtyűvel is kiegészült. Délután behegesztettem a második zártokot az ajtórácsba, utánreszeltem a kulcslyukakat, minden varratot átcsiszoltam és  forgó drótkefével kitisztítottam a salaktól, majd simára gletteltem. Holnap a  festés jön.

Látom a kommentekben, hogy előjött a hajózási vizsga és regisztrációs díjak áremelése. Nekem ezzel az a bajom, hogy a semmi kerül többe. Mert egy autót legalább felraknak a fékpadra és egy költséges szervizállomáson többé-kevésbé korrekt vizsgálatnak vetik alá. De azért fizetni, hogy egy tisztviselő ötévente kijöjjön és ellenőrizze a tűzoltókészüléken a pecsétet, meg leltározzon,  marhaság. Komoly, tengerrel rendelkező országok sem foglalkoznak ilyesmivel. Tipikus magyaros túllihegése a dolgoknak, a hivatal saját magát tupírozza. Az egész a lehúzásról szól. Ugyanilyen nulla a köbön a különféle vizsgapapírok megszerzése. Ha befizetek néhánytízezer forintot és részt veszek egy egyhetes tanfolyamon, ha bevágom a HSz-t kapok egy olyan papírt amivel vitorlás, motoros  hajót vezethetek 20m hosszig. Egy hét alatt nem kehet megtanulni hajózni. Nem is kell. Ráadásul az, hogy egy 200 kilós motorcsónakkal megtanul odaállni valaki egy bólyához, semmiféle garanciát nem nyújt arra, hogy ugyanezt könnyedén képes lesz megtenni egy 15 tonnás kishajóval is. A tengeri papírok meg...A hatóságnak be kell mutatni azokat a hajónaplókat, amik bizonyítják, hogy ennyi meg ennyi  mérföldet hajózott valaki. Nos ez meg esetenként úgy néz ki, hogy kimegy a csapat nyaralni, aztán az utolsó nap megírják a naplót, hogy mindenkinek kijöjjön ami kell. Nem mondom, hogy minden oktatással foglakozó cégnél így megy, de van ilyen. Szóval aki akarja megtanulja (de ehhez nem kell feltétlen iskola), aki nem megoldja. Ezen semmiféle vizsgamódszer nem tud változtatni. talán meg kéne nézni, hogy csinálják mondjuk a lengyelek, a hollandok, a németek, az amerikaiak, az ausztrálok, szóval csupa olyan ország akiknek a hajózási hagyományai és a hajózható vizei legalábbis nem alávalóbbak, csekélyebbek a mieinknél és azt lemásolni. Szerintem nem lenne ördögtől való, ha a mi pocsolyáinkra egyszerűen eltörölnének minden vizsgakötelezettséget. Márcsak azért is, mert se szeri se száma azoknak a vizsgázott "nagyhajósoknak" akik  még a legegyszerűbb útjog (jobbcsapás/balcsapás) szabállyal sincsenek tisztában, még vitorlás versenyen se.

Akiga már pedzeget egy dolgot a kommentjében. Nos itt mellettem azt mondják a fiúk, hogy még ez a két tanfolyam lemegy amire már begyűjtötték a tanoncokat, aztán vagy lehúzzák a rolót végleg, vagy átteszik a vizsgáztatást Szlovákiába.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr314576032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2012.06.10. 07:25:11

Vasárnap délután a Dürer-kertben "Szentmihályi lecsó" készül.
A Tilos rádió fiók-csapata a Látszótér rádió legénysége fogja főzni, melyben kukta szerepkörben ismét tevékenyen részt veszek.
Már harmadik éve ez a Látszóteres menü, nagyon finom lesz, aki szereti a lecsót, az jöjjön ! :) (Aki meg nem szereti, annak Szőke András főz valami mást...)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.10. 19:06:53

Mihalik Péter: Vili, igaz, amit a hatósági díjakról írsz. Azt ne feledjük azonban, hogy egy autó rossz műszaki állapota (pl. fékhiba) egy Körúti zebránál tömeg katasztrófát okozhat, míg egy hajónál erre csekély az esély. Minden esetre minden hatóság ott húz le, ahol tud. Mesélik itt hajós-horgász körökben, hogy ezentúl mederben veszteglő csónakból horgászni csak fekete gömbbel lehet, amit 3 m. magasra kell tenni. Ezen kívül állítólag( bár én nem láttam) az NKH-s kollégák végig vizsgálják a Kis Dunát, egy lehetséges magasabb tempójú hajózási útvonal kijelölése céljából. Ez nem jelent mást, mint a ma általánosan 15 km/h helyett, a meder közepén kijelölt hajózási útvonalon némi sebesség emelést... Rájöttek ugyanis, hogy akkora lett a parti erózió a hullámkeltés miatt, hogy valamin változtatni kell.Elképzelhetőnek tartom, hogy a fekete gömb már előkészületi előírás a hajózási sebesség növelése miatt.
Egyébként magánvéleményem (és a környékbeli vízi rendőröknek is), hogy 15 km/h-s tempó az nevetséges, de asszem erről már írogattunk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.10. 19:26:26

@A Tengerész: Péter a kommented azért néz ki ilyen hülyén, mert az új blogot még nem kezelem eléggé gyakorlottan és a "válaszol" helyett a "kimoderálom"-ra kattintottam és csak mint saját bejegyzést tudtam bekopyzni. Szóval most minden látszat ellenére nem magamnak válaszolok, hanem neked. 1. Teljesen igazad van. A közúti (na meg a vasúti) közlekedés eszközei sokkal veszedelmesebbek.Ezeknél a biztonsági berendezések mérhető paraméterekkel rendelkeznek. Hajónál...? Nincs fék, reflektor, biztonsági őv, stb. Érdekes a repülés még. Erről tabulátor tudna mesélni. Hogy milyen hercehurca amíg megkapja valaki a tipusvizsgát. 2. Tulajdonképpen a hullámkeltést kellene tiltani és a sebességet egy értelmes értékre korlátozni. Nem vagyok motorcsónakspecialista, azt a sebességet kellene megjelölni maximumnak amin már biztosan minden siklásra tervezett test valóban siklásba jön. Ekkor ugye a legkisebb a hullám. Amúgy nem a part eróziója miatt gondolom ezt, mert a partot, ahogy a viziutat is, karban kell tartani! A bosszantó a nagy hullámokban az, hogy a többi vizet használót zavarja. Horgászt, kenust(kajakost kevésbé),kezdő evezőst, hajón éppen levest kanalazó Tengerészt, stb.

apiesze 2012.06.10. 19:36:05

@A Tengerész: Nem tudom kiemlékszik még a Kőrös gőzösre? Hegymenetben is szaggatta a stégeket és nem a sebesség miatt. A ráckevei réme volt, ha néha-néha beengedték. :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.10. 19:45:12

Juteszembe tabulator. Ma nézem a híradót és leesett egy motoros sárkány, mert a motorja elromlott. Szerencsére ernyővel ki tudott ugrani a pilóta. Én még ott tartok, hogy a motoros sárkánynak motor nélkül is kell tudnia biztonságosan siklani, így leszállni is. Mondjuk a nagyobb súly miatt nyilván a sebesség is nagyobb, tehát nem öt lépés lesz a leszállópálya hossza ahogy gyalogsárkánynál, de hát amúgyis így száll le nem? Rossz lett volna a konstrukció és ezért átesett? Annakidején MMRK-ban az új tervezésű gyalogsárkányokat (motoros sárkány még nem létezett) az "Ubullal" (80 kilós homokzsák)kellett ledobni hőlégballonról és stabil siklásban kellett maradnia földreérésig. Az elsőgenerációs "sztenderdek"-nél volt olyan betegség, hogy "lobogózuhanás" (két klubtársunk emlékkövénél tisztelegtünk évente Hármashatárhegyen akik így zuhantak le ott)ami azt hiszem a német flatterfall magyarítása, de a mai gyakorlatilag félmerev szárnyaknál ezt elképzelni se tudom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.10. 19:50:50

@apiesze: Én emlékszem....Bár akkoriban még nem közlekedtem a vízen, de a Római part csónakházaiban erkölcsi fertőt (arégiszépidők) üzemeltető számos kielboatos kollégám mesélt történeteket róla.

apiesze 2012.06.10. 20:13:49

@A Tengerész: Gondolhatod, ha a Nagy-Dunán rém volt, mi lehetett a Ráckeveiben.

tabulator 2012.06.11. 07:40:28

@A Tengerész: ha a repülésre érvényes előírásokat a közúti közlekedésben is alkalmaznák, akkor pl. a kerékpár vezetéséhez is kellene jogosítvány (de ez csak Magyarországon van így).
A motoros sárkány neve: segédmotoros függővitorlázó. Az ilyen motor leállása nem esemény, ezért a szerkezettel mindig olyan pályán kell haladni, hogy motor leállás esetén egy biztonságos leszálló hely siklásból elérhető legyen. Város fölött csak olyan magasságban szabad repülni, hogy szükség esetén ki lehessen siklani valami alkalmas helyre.
Az elég nyomasztó amikor a gödöllői dombság átrepülésekor Ferihegy légtere miatt 600 m tengerszint fölé nem emelkedhetek, a terep szintje meg emelkedik ami azt eredményezi, hogy 100-200 méteren kell haladni és amerre a szem ellát, csak erdő és bozót van. Adott esetben a fák tetejére kellene leszállni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.11. 09:29:16

@tabulator: Szóval akkor jól gondoltam. Motoros sárkánnyal motor nélkül is kell(ene) tudni biztonságosan leszállni. Fák tetején tökjó! Én Óbudát repültem (azt hiszem azóta már betiltották a starthelyet) úgy a korai nyolcvanas évek valamelyik Karácsonyán. Keleti szélben prímán tartott a hegyoldal, nyomattam a nyolcasokat, amikor egyszercsak hopp elállt (vagy megfordult, már nem emlékszem)a szél. Kotródtam nyugatnak, próbálva beosztani a sebességet/magasságot, hogy elérjem a "málnást" a szokásos leszállóhelyet, valahol az áteséshatáron(na aztán az öreg flamingó magyarított változatának a denevérnek nem volt valami jeles siklószáma), de a fák csak közeledtek. Már úgy látszott megúszom, amikor szembe jött egy fenyőfa. Pár méterrel kiállt a lombjavesztett erdő fakoronái fölé, kikerülni már nem volt hely, mert bedöntve pláne elakad a lenti szárny, még a hasamat is behúztam, de hiába, leakadt a jobboldali drót én meg szépen az óramutató járásával megegyező irányban felcsavarodtam a fa tetejére, mint egy nagyobbacska karácsonyfadísz. Semmi bajom nem volt, csak ha kikötöm magam a hevederből, leesek, merthogy a szárny ugyan feküdt az ágakon, de én középen lebegtem ég és föld között. Szép idő volt, kifejezetten meleg (nekem meg pláne melegem volt) a kirándulók néztek minket lentről, látták azt is, hogy mi történt velem. A gyerekek elől rohantak ordítozva, hogy "Papa, mama gyertek gyorsan itt leesett egy bácsi!" Olyan hülyén lógtam kissé tanácstalanul, miközben alattam gyülekezett a nép. Amikor már jó sokan voltak elkezdtem nekik énekelni, hogy "Mennyből az angyal, le jött hozzátok pásztorooook, pásztoroook!"miközben előszedtem a svájci bicskámat és a fűrészével elkezdtem metélni az ágakat magam alatt. Amikor már elértem valami vastagabbat akkor kikötöttem magam a hevederből és amire a többiek odaértek az UAZzal a közelbe és jöttek fűrésszel kötéllel, én már a földön álltam és a szárny egyik vége is a földre ért. Némi nyers erőszak és további fűrészelések nyomán teljes épségben csuktuk össze a szárnyaimat és békésen hazavittük a cuccot a hangárba.
süti beállítások módosítása