Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • aiolosz: Gratulálok, irigykedek és persze örülök is, hogy mennyi energiád van (y (2024.05.02. 23:19) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2012.02.05. 08:46 :: A Tengerész

Ébredéskor idebent 12 fok, odakint mínusz  négy, a víz alattunk éppen nulla fokos. Valami csoda a világ köröttünk. Már tegnap este leállt a szél és ahogy a parti fények a sötétséget derengéssé szelídítették, látszott, hogy kezd bőrösödni a víztükör köröttünk ott ahol a szélverte hullámzás idáig megakadályozta a befagyást. Reggel felébredve azt láttam, hogy teljesen körbefagytunk, szálingózik a hó és mindent elborít a fehérség. Valami mámorítóan friss, energiadús érzés volt kilépni a hóba és beleszippantani a puha csöndben a friss levegőbe. Hálát adok a teremtőmnek, hogy adott annyi erőt, hogy idáig eljussak ezzel az alapvetően őrült tervemmel. Midőn e sorokat írom (8:41) épp sülni kezd a nap. Úgy 8-10 cm vastag a hó a decken, reggel hólapáttal mentem utat csinálni magamnak a lobogót felhúzni. Kilapátoltam a havat a csónakból is és sikerült a parti kötelet is feltépni a jégről, szerencsére nem nagyon fagyott bele, tegnap délután amikor hazatértünk igyekeztem a víz és az összetört jégtáblák felszínén tartani. Most kimegyek ellapátolom a maradék havat is a fedélzetről és körbetöröm csónakról a jeget Amapola körül, mert egyáltalában nem mozog a hajó, nem akarom, hogy a jég nagyon megvastagodjon köröttünk.

19:30 Nemrég ment el a kislányom. Mindig nagy öröm, ha meglátogat, egy kis juhtúrós sztrapacskával pláne sikerült idedcsábítani. Jót beszélgettünk, olyan jó, hogy pont olyan, pont úgy gondolkodik ahogy én is  az ő korában.Sőt ő még érettebb mint én voltam akkoriban. Hozzám hasonlóan nehezen viseli az embertársai hülyeségét. Sajnos semmi jóval nem tudom vígasztalni, tíz emberből kilencnek csak annyi esze van, hogy nem ül be háttal a moziba. 

Az a tervem, hogy csónakról körbetöröm a jeget a hajó körül dugába dőlt, még a pontonig utat törni is kínszenvedés volt, annyira megvastagodott a jég. Viszont az a rész ahol nem bolygattam a csónakkal már legalább 5 cm vastag, holnap bedeszkázom a hajó és a part közti jeget, szóval hidat vert a jég nekünk, a hajó körül meg alighanem fűrészelni fogom. Úgy néz ki Amapola, mint Schakleton hajója ami befagyott a Déli Sarkon, remélem nem fog ugyanarra a sorsra jutni.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr34067265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tabulator 2012.02.05. 11:55:55

Megnéztem a vízre bocsátás videót és a "Kisdunai nagyhajók" oldalon pár fotót a próbaútról. Bejártátok az RSD-t?
Hány lóerős a merci-dízel?
Én a sárkányomra Swift motort szereltem:
www.kepfeltoltes.hu/120205/DSCF0080_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Hideg idő:
www.kepfeltoltes.hu/120205/DSCF0024_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Na de majd a tavasz:
www.kepfeltoltes.hu/110501/DSCF0070_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
amikor kirajzanak a csónakok:
www.kepfeltoltes.hu/120205/DSCF0093_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Tavasszal ti is kizsilipeltek és kezdődhet a nagybetűs Élet :-)

Mészáros Katalin Mária 2012.02.05. 19:08:51

Kicsit összeszorult a szívem az aggodalomtól az olvasottak miatt, de tudom, hogy feleslegesen (?). :)
'Tudatlan' kérdéseim: lehetetlen/méregdrága a hajó hőszigetelése (téli használatra)? Mi lesz/lenne, ha jégbe fagy/na az AMAPOLA?

teddybear01 2012.02.05. 19:14:35

@miviana: Ami azt illeti, a jég akár össze is roppanthatja a hajótestet, persze azért rendszeresen körbetörve a jeget ettől kicsit kell csak tartani.
Viszont a jövő héten tényleg hideget mondanak, -20 alá is mehet.

halaloszto 2012.02.05. 19:56:33

5cm jeg az nem semmi, plane hogy eselyes hogy ez meg noni fog. gondolom ekkora jegnel a mozgassuk hajot hogy korbetorjon, az mar nem jatszik... fentrol valami csakja szeruvel korbe szurkalni/torni eselytelen?

hogyan akarod kobefureszelni? lancfuresszel?

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.05. 19:57:06

@tabulator: Hínyevaze! Ekkora motort még sárkányon nem láttam! Ez mostanában már egy szokásos dolog? Mekkora sárkány való ehhez? A többi képet egyelőre nem tudom megnyitni, mert tetűre váltott a netem, túlléptem a GB-jaimat és alighanem nagy felbontású képek, de majd holnap. (6-a a fordulónap)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.05. 20:00:28

@miviana: Nem kell aggódni. Amúgy a hajónak 10cm vastag hőszigetelése van, tehát télen nincs gondunk, csak fűteni kell persze, akárcsak otthon. 6mm vastag acél lemez a fenék és a medersor alaposan bordázva, szóval nem fog az olyan egyszerűen összeroppanni, de ahogy fent említém körbe fogom fűrészelni azért.

teddybear01 2012.02.05. 20:20:24

@A Tengerész: Vigyázz, mert már -20 alatt is van itt-ott. Esztergomnál most -10 fok körül van a parton, és úgy -15 fenn a hegyen...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.05. 20:47:55

@halaloszto: Tavaly fentről csáklyával törtem, de az idén a vacak kezemmel ez nem működik. Ugyanezen okból a láncfűrészt se tudnám igazán tartani. Alighanem csinálok valami szerszámot hozzá. Van gépi fűrészlapom, azt mondjuk valahogy rászerelem egy nyélre. Még nem igazán tudom. Mindenesetre csak úgy megy majd ha lerakok egy sor deszkát a hajó mellé és a jégről fűrészelek, mert akkor ki tudom lapátolni az aprítékot. Merthogy ha csak megtöröm nagyon hamar összefagy ahogy volt, tavaly ezért volt nagyon fárasztó. De akkor nem volt olyan vastag a jég, hogy rá lehetett volna menni. Most villámgyorsan hízik amióta leállt a szél. Azért csinálok majd pár próbafuratot mielőtt igazából rálépek és a két csónakot is "sorbakötöm" a deszkákkal, meg lesz egy kötél a derekam és a hajó közt. Legalábbis amíg meg nem bizonyosodom róla, hogy mindenütt elég vastag, hogy megbírjon. Ha már olyan 8-10 cm akkor nem eshet bajom.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.05. 20:55:31

@teddybear01: Hát nem tudom a -20-ra hogy kell vigyázni, de mindenesetre ma is behordtam három vödör tűzifát. Kajánk van, vizünk még egy hétre elég, ezzel lehet, hogy lesz gond, mert ha közben nem olvad ki a slaugból a bent rekedt víz be kell vinnem az egészet a műhelybe kiolvadni és kicsorgatni. Kérdés ha kiteregetem a 100 métert vajh nem fagy e majd be mielőtt elér a végére a hajóhoz a víz. Érdekes kísérlet lesz.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.06. 01:46:57

@tabulator: No mostmár tűrhetően ballag a netem. Jó képek. A motor az első 2,4-es fekvőlámpás szívó diesel sorozat 4 hengeres motorja a 123-as, 52 kW-os. Csak Ráckevéig mentünk.

Grigorij Sandorovics 2012.02.06. 06:33:32

Mint "eszaki" specialista mondom. Ne is probalkozz -20-ban a slaggal. Tonkreteszed magad es a slaggot. Talalj valamijen nagyobbacska taredenyt es vidd benne a vizat a hajora a fagyok idejen.
Nalunk ITT most felmelegedett, ejjelente csak -15. A "dacsamon" a vizrendszerben valami szetfagyott, meg nem lattam, Kb harom hete all a -20-25 fok.
Minden jot, Moszkvabol :))

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.06. 08:10:19

@Grigorij Sandorovics: Hehe. "Ide jött" valamennyi azokból a mínuszokból. Még egy hétig elég a vizünk normál használat esetén, ha spórolunk akkor nyilván valamivel tovább. Abban reménykedek, hogy nap közben lesz melegebb is és ha "csak" -4-5 fok lesz akkor talán megy a víztöltés.

tabulator 2012.02.06. 08:15:59

"Hálát adok a teremtőmnek, hogy adott annyi erőt, hogy idáig eljussak ezzel az alapvetően őrült tervemmel."
Lehet, hogy egyesek szerint őrült, mások szerint és szerintem is nagyszerű terv. Nagyszerűbbet nem is lehetne kitalálni. A motoros sárkányozás terve is egy "őrült" terv, és ez is sokkal jobb pálya, mint lejárni a sarki krimóba, vagy nézni hogyan nő a fű és úgy várni az elkerülhetetlent. Az ember nem erre született, hanem arra, hogy igazán éljen. De ezt csak azok tapasztalhatják, akik a lehetőségeik határait feszegetve, képesek saját kezükben tartani sorsuk egy darabját. Ez küzdelmes dolog de jobb mint a punnyogás :-)
www.kepfeltoltes.hu/120206/DSCF0001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

harpi4 2012.02.06. 12:08:02

@A Tengerész: Még zsenge ifjonc "dunász" koromban találkoztam jégvágó fűrésszel. Úgy nézett ki, mint egy hatalmas, kb. 1,2 m hosszú rókafarkú fűrész, csak ritkásabb fogakkal. A felső végén keresztben volt egy fogónyél, így két ember is tudta fel-le huzigálni, azaz csak fel, mert a víz alatt is kellett valakinek lefelé húzni. Na ezt a valakit egy, a másik végére erősített súllyal pótolták. A fenti két huzigáló, két deszkán állt a jégen, persze nem azért mert fázott a talpuk. Kár hogy a MAHART szertárakat már réges-régen széthordták, mert ott még biztosan voltak ilyen relikviák.

egeresz 2012.02.06. 14:58:47

És, ha kiürült 2L -es flakonokat egymás mellé kötnél, mindegyikben egy kis földdel/homokkal (a flakonok függőlegesen állnak ki a vízből, mint a horgászúszó) és ezzel körbeöveznéd a vízvonalat? Olyan tipikus fotel-fizikus ötletnek tünik, nem?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.06. 16:14:37

@egeresz: NAGYON jó ötlet. Én egyfolytában azon agyaltam, hogy hogy lehetne valami Nikecell darabokat berakni a jégbe, de nem tudom hogy lehetne 10 cm-nyit benyomni belőle a víz alá, úgy hogy a teteje kiálljon. De a PET palack az működne. Csak hirtelen nincs belőle 150-200 db. Aztán felkötni mindet, hogy ha elolvad ne ússzanak el szennyezve a Dunát....Szóval marad a nyers erőszak.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.06. 17:29:32

@harpi4: Hehe. Ma reggel a búvárok is hasonló munkával foglalatoskodtak, a "Bajcs" nevű hajójuk mentén törték a jeget...ha mivel? Baltával. Be is szakadt egyikük alatt, de nekik ez tréfaság, centis neoprén volt rajta, se elsülyedni se megfázni nem tud. Összefutottam a "Szücsivel" (ő a csapatvezető búvár) amikor a deszkákkal ballagtam a hajó felé, kérdezi mire lesz? Mondtam neki, hogy a jégvágáshoz, nehogy úgy járjak mint egyes ügyetlen búvárok akik alatt beszakad a jég. Azt mondja van neki ellensúlyos jégfűrésze is(pont amilyenről fent írtál), de hol? OTTHON!

teddybear01 2012.02.06. 18:43:57

@A Tengerész: Részben azzal, hogy ne kelljen kimenned a hidegbe. Kedden állítólag nem lesz olyan hideg, akkor kellene megejteni a slagos feltöltést. Viszont előtte a slagot ki kéne olvasztani. Nem tudom, hogy ebben a "gazdasági fellendülésben", by orbán, van-e a környékeden olyan műhely, ahol még fűtenek, és megtűrnék a slagod egy éjszakára?
Különben @Grigorij Sandorovics: vizes-bödönjei csak szükségmegoldásnak jók. 20 kiló az 20 kiló. Jó, én felhajítom a fedélzetre, ha kell, de nekem az átlagnál nagyobb az erőm. Nektek, főleg a kezeddel már más a helyzet.

Viszont ahogy előttem is írták, a jeget törni muszáj, különben esetleg úgy jársz, mint a sarkkutatók némelyike, amikor összeroppant a hajója. És az ilyesmiről még beszélni sem jó.

teddybear01 2012.02.06. 18:48:22

@A Tengerész: Egy ilyen neoprén téli ruha alsó hangon is kerül legalább úgy 100 kilóba. Viszont nagyon hasznos tud lenni, ha hideg vízbe kell menni egy kis külső javítás miatt, vagy ha erősödik a vihar, és kormányozni kell.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.06. 18:56:07

@teddybear01: Pontosan ez fog történni. A slaugokat reggel kiviszem a műhelybe, azt a sátrat ahol a csónakot építem villanykályhával fűtöm. Aztán délután kiterítjük, ráadom a vizet és meglátom mi lesz. Ha elmegy a végéig a víz és egyszer elkezd folyni már biztos nem fog befagyni. Ha most sikerül megtölteni a tankokat egy hónapig elég, szóval "átugrottuk az árkot"!
süti beállítások módosítása