Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2011.03.20. 21:19 :: A Tengerész

Tavaszi szél vizet áraszt (virágomviiráá-gom...). Kétszer kellett ma ráhúzzak a kikötő drótkötelekre, amik a pontont a parthoz rögzítik, pedig hónapokon át félig kint volt a parton a fele. Jó koszos víz jön, de legalább van végre. Az idő csak annyit javult, hogy elállt az eső, sőt reggel még a nap is kisütött, de aztán hamar abbahagyta. Gyorsan felvágtam és  bespejzoltam három vödör fát, tuskót, gyújtóst vegyesen, immáron sokadszorra reménykedve benne, hogy ez már az utolsó idén, a nyár előtt. A pribékek aprítják a bozótot a parton, szálanként vágják ki ágcsípővel a kínai nádat, hát így elég szaporátlan, én machetával 10 perc alatt kivágtam annyit, amikor a tűzifámnak a helyet csináltam mint ők hárman egy nap alatt, de hát ők miután közmunkások plusz csatolt idevalósi Lajos, nem olyan aktívak mint én, meg machetájuk sincsen. Mindenesetre jobb vigyázni, amikor a drótköteleket húzogattam, egyúttal a ponton mellé a partra "J"-vel felállítottunk egy póznát és a levegőbe emeltem a parti kábelemet, mert nem bízom benne, hogy a rekettyés irtása közben nem vágják el azt is a dolgozók, ahogy ott a földön, meg a gallyak közt kanyarog.

Egy ideje bajom van a kályhával. Minden begyújtás egy tortúra, az istennek se hajlandó beindulni a tűz, ha sok levegőt adok neki visszafüstöl, ha keveset kialszik, aztán egyet-egyet lobban, ilyenkor megint "visszapofázik". A jelenség oka persze ismerős, koromlerakodás a füstcsőben, de szerettem volna kihúzni az undorító kormozást a fűtési szezon végéig, hát ez nem ment. Ma csináltam egy célszerszámot. "J" elhozta otthonról a duguláselhárító spirált, én meg a végére szerkesztettem egy felerősítő szerkezetet a fúrógépbe fogható drótkorongnak. Ezt a spéci kéménytisztító szerszámot a külső kémény leszerelése után végigtoltam  párszor a kályhacsövön, egyenes és könyökös szakaszain, így annak szétszedése nélkül sikerült lekotorni a kormot egészen a rókatorokig, ahonnan egyszerűen kilapátoltam a hamuzólapáttal vagy kétliternyit. Most olyan huzata van a kályhának, hogy egyből begyulladt, sőt amikor kinyitottam az ajtaját, hogy a leégett fát pótoljam, akkor se füstölt ki a szalonba. Egy bő fél óra alatt kész voltam a dologgal és még kosz se került a lakótérbe. Emlékszem gyerekkoromban mekkora tortúra volt amikor apám nekiállt kormozni. Külön e célra rendszeresített munkásruhát vett fel, nagy óvatosan szétszedte a kályhától a kémény nyílásig kanyargó füstcsövet, de előtte mindent le kellett takarni rossz lepedőkkel, rongyokkal, az udvarra kivinni a csöveket, könyököket, drótra kötött újságpapír gombóccal kituszkolni a kormot, majd az egészet összerakni. Legalább félnapos program volt  nagytakarítással.

Ebéd utáni alvásból ébredve folytattam a műhelyben a felülvilágító ablaknyitók készítését, már jócskán sötét volt amikor abbahagytam, akkor is csak azért, mert egy könnyed áramütést éreztem a sikítót fogó kezemen, ami még nem is izgatott volna fel túlságosan, de sötét is lett, levágta valami kósza zárlat a parti szekrényben a fírelét. Miután lecsavaroztam a parti alu tokozott elosztó deklijét, visszanyomtam (fantasztikus az új szupererős ledes akkus fejlámpám, megszűnt a kézi elemlámpával való szarakodás a sötétben, mintha kinőtt volna még egy kezem), már nem volt kedvem folytatni a munkát egy másik sikítóval, mert ezt holnap szét kell szedjem megnézni mi a fene lett rajta testzárlatos.

Érdekes dolog ez a kommentekkel, néha semmi kedvetek reagálni a dolgaimra, máskor meg beindultok, aztán én is belelendülök, így lett szinte rekordmennyiségű hozzá és oda-visszaszólás a tegnapi blog után, ráadásul mesére sarkallt engem is a Kisember tegnapi megjegyzése. Szóval blog a blogban.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr772757080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2011.03.21. 08:24:06

A kormozás tényleg jó kis program volt, nagyapám az ő svábos akkurátusságával... öröm volt nézni :-)

Kis ember 2011.03.21. 10:32:56

De munka után nyugodtan mondhattad: "A koromhoz képest egészen jól nézek ki!"
:)

Mihalik Péter 2011.03.21. 11:15:28

@Kis ember: Létezik egy szer, amit a tűzre kell szórni és gyönyörűen kitisztítja a tűzteret és a kéményt is, sőt a tűztér ajtó üvegéről is eltávolítja a kormot. Lehet élvezni a tűz látványát...Tescoban nem kapható, de majd utána nézek. Ilyen dugulással nem szabad játszani hosszú távon.

Missa 2011.03.21. 13:32:50

Mikor "végvári vitéz" voltam, nem önként, a körletünkben szeneskályhával fűtöttünk (1986-87). A kormolást úgy oldottuk meg, hogy leselejtezett vegyvédelmi ruhával gyújtottunk be. Gondolom inkább a hőfok lehetett ami kikormolta a járatokat. Nem a VV-cuccban volt a csoda. Bár elgondolkodtatott, hogy ebben a hacukában, fél évente egyszer végig hajtottak minket a rohampályán. Még tüzes karikán is át kellett futni. Szóval gondolkodóba ejtett, hogy mint egy cirkuszi oroszlán a tüzben rohangálok ebben a göncben, ami a kályhában úgy ég mint a görögtűz... Nem mondom, hogy most minden erőddel keress VV felszerelést, de gondolom egy alapos kiégetés is segíthet. :-)
Persze a seregben nem volt semmi sem drága. Most mond mi van ha leég a laktanya? Legrosszabb esetben leszereltek volna. :-)
De nem égett le. :-( Nem is szereltem le 18 hónapnál előbb... :-(

harpi4 2011.03.21. 17:33:59

Tengerész! az alábbi kis történetem "ajánl" egy a Missáéhoz hasonló módszert, és nem kell hozzá vv-i köpeny (vagy ahogy mi neveztük 65-ben, "buziruha").
"December eleje lehetett, amikor Komáromból leküldtek egy tankuszályért Szőnybe, hogy hozzuk fel Komáromba, egy felfelé induló vontatmányba. Délutánra járt az idő, de az uszálynak még nem voltak készen a papírjai, így a legkülső tankuszály mellé kötve várakoztunk. A szakácsnő délután pihent, és négy óra tájban mindig nekem kellett begyújtani a konyhai tűzhelyet, hogy ha felkel, megfőzhesse a vacsorát. Ezzel nem is lett volna semmi baj, ha az ellátmány fa nem lett volna olyan ócska, és csupa görcs. Még hasogatni sem igen lehetett, nem hogy gyújtóst készíteni belőle. Ilyenkor, minden tiltás ellenére, a gépházból kértem egy negyedvödörnyi gázolajat, jól beáztattam egy adag törlőrongyot („stopát”) és azt tettem rá a szénre. A manőver miatt kissé késve láttam a begyújtáshoz, így hogy jobban égjen, még a szénre is öntöttem egy kis gázolajat, majd meggyújtottam. Alig egy perc múlva a tűz már hatalmas lánggal égett, és egyre hevesebbé vált. Ijedten néztem, hogy a füstcső elkezd izzani, a mögötte lévő dekoritlemez pedig felhólyagosodik. Kiugrottam a fedélzetre és láttam, hogy a konyhai kéményből méteres tűzoszlop tör a magasba. A tankrakodó diszpécsere is észrevehette a dolgot, mert a hangszóró bömbölni kezdett:
- Ipoly! Ipoly! Azonnal álljon el a tankuszály mellől!
Szerencsére mindenki fent volt és alig egy perc múlva eldobtuk a köteleinket és odébb-álltunk. Addig a Duna közepén lavírozgattunk, amíg a tűz le nem lohadt, közben pedig hullott a fejemre a jól kiérdemelt „áldás”."
Nos gázolajad és stopád van! HAJRÁ!!!!

silvermoon 2011.03.21. 18:53:29

Kis humor: A kalyhacso angolul: csimni(mint koztudott)..
A red neck viszi a feleseget a korhazba mert ideje van szules ugyben. Fel ora mulva jon a noverke es gratulal- Gratulalok onnek ! 5 gyonyoru iker fia szuletett. Red Neck: Ez nem nagy meglepetes az en szerszamom itt alattam akkora mint egy csimni. ! Nover: HAt akkor eppen ideje lesz ki pucolni mert mind az 5 gyermek FEKETE.

Missa 2011.03.21. 21:21:52

@harpi4: Na és mi volt végül vacsorára? Hirtelen sült? :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.21. 21:33:48

@Mihalik Péter: Én egy ilyen "szer"-ről hallottam, az a naftalin. Csak vigyázni kell vele, mert ha túladagolja az ember, nemcsak a kormot égeti ki a rendszerből, de a kályhát is. Hallottam drámákról gyerekkoromban, amikor szétpukkant a kályhacső, szóval sose merném használni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.03.21. 21:41:18

@harpi4: Bandikám...hol van már a stopa!? Ahhoz kellett a magyar textilipar, mely a jó nedvszívó pamut szálakat előállította az általunk Egyiptomból hozott gyapotbálákból, amit a fuzivuzik rakodtak be Alexandriában munkadalokat hümmögve. Óóóó már megint egy régenvolt történet... De gázolajos ronggyal se merném kikormozni a rendszert. Jobb a tüzet csak a legszükségesebbekre alkalmazni a hajón. Félek a kéménytűztől.... mint a tűztől!
süti beállítások módosítása