Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2011.02.26. 19:22 :: A Tengerész

 Na Jégtörő Mátyás úgy tűnik nem okoz csalódást. Már tegnap este elolvadt az amúgyse vastag hártyajég a hajó körül, reggel meg sziporkázó napsütés, szélcsend és felmelegedés köszöntött ránk. Ki is használtam az alkalmat és felhasogattam pár tuskót, pótlandó a cockpitban felhalmozott és az utóbbi dermesztő napok miatt megcsappant készenléti tüzelőmennyiséget. Minduntalan azt remélem, hogy a beköszöntő tavasz miatt ez már el se fogy, majd vissza kell hordani a partra, de egyelőre úgy tűnik túlzott az optimizmusom. Legalábbis idáig! Na de majd most! Hosszú ideje se egér, se patkány nem járt a hajón, a csapdák és a decken elhelyezett referenciacsalik érintetlenek, alighanem kiirtottam szegényeket, legalábbis a vállalkozó szelleműeket, melyek kimerészkedtek a hajóra. Az, hogy a parton mit csinálnak, engem nem izgat, éljenek boldogan, sőt korábban is érdeklődve figyeltük a jövés-menésüket, de ha a területemre jönnek nincs kegyelem.

Tegnap este volt a szokásos évi vacsorával keretezett összejövetel az Il Ternyóban a volt tengerészek közül azokkal, akik valaha a műszaki osztályon dolgoztunk,mint hajócsoportfelügyelők, vagy rangosabbak, összejöttünk vagy húszan. Vidám este volt, bár néha elbúsongtunk a hajózás pusztulásán, "L Gy" mesélt dolgokat, hogy tűnt el az a hajómennyiség, persze az árával együtt, mellyel a szovjet államadósság fejében gyakorlatilag meg lehetett volna tartani a Mahartot, és az akkori igazgatót, "Sz B"-t hogy rúgták ki páros lábbal, amikor ez ellen tenni próbált. Az a kevés, amit megértettem belőle elég szörnyű volt, azért mondom, hogy "az a kevés", mert egyszercsak teljesen váratlanul odaült a mikrofonhoz a zongora mellé egy nő és hangos jazzt kezdett el kiabálni és a zongorista is az ő hangszerére csapkodott, ettől kezdve csak ordítozva lehetett beszélgetni az amúgyis borzalmas akusztikájú helyiségben. Sajnos nem lehetett tudni, hogy zenés hely lett ebből a kajáldából, na soha többé nem jövünk ide. Visszatérve, ha néha-néha valami nyíláson keresztül megpillantom a valahavolt privatizálás egy-egy apró részletét, elborzadok. Nem hogy a jéghegy csúcsa amit látok, csak egy pár jégkristály, nem tudom hány millióval kell tehát beszorozni, hogy kijöjjön az egész, de tapintható az a folyamat, ahogy kinőttek a semmiből azok a milliárdos magánvagyonok, amiket manapság már úgy szoktak leírni, hogy az illető ügyes üzletember volt és élt a lehetőségekkel. Nem is lenne ez baj talán. Szinte minden hirtelen gazdagodás  a világon valahogy igazságtalan. De közben az ország, a hazánk,  nemhogy elvesztette a vagyonát, a "népvagyont" amire 45 éven keresztül hivatkoztak, hanem egyre jobban eladósodott, most meg kenik egymás képére a szart, pedig mind benne voltak.

Végre lehetett kint a napon dolgozni, ami azért volt jó, mert jött a kislányom és egy deszkát ki kellett vágni neki és megmunkálni, mert tervei vannak vele, aztán együtt megebédeltünk, és ebéd után szunyáltunk a nagy ágyon, olyan jó volt megint egy kicsit „gyerekes családnak” lenni. Aztán persze vette a gitárját, ami gyakorlatilag a hátához van nőve, mert vagy zeneórára, vagy fellépésre megy, vitte a szülinapi tortáját amit „J” sütött neki, merthogy a soronkövetkező születésnapját egy héttel előre hoztuk, lesz úgyis elég ünneplője akkor, mi már most megünnepeltük. A zenét sokkal komolyabban veszi, mint én annakidején, csak belekaptam a gitározásba, de soha nem volt igazán energiám hozzá, ő viszont nagyon komolyan csinálja, és emellett egyetemre jár, dolgozik és eltartja magát.
 
Jelentem lesz utánpótlás. Annyira szívhezszólóan kommenteltetetek, hogy írjak még ilyen „pupameséket”, hogy megesett rajtatok a szívem. Ha már egy olyan kemény lélek, mint a Vető Józsi (Lidérc nevű 25-ös jole) is „kiült a virtuális pupára” tengerészmeséket hallgatni, rajtam ne múljon! "TM" elküldte a "Charlie és a telefon" mese egy fésületlenebb, őszintén szólva nekem sokkal valószínűbbnek tűnő változatát. A nyájas olvasóra bízom, melyik tetszik jobban. A történet az ő „szájából” így hangzik:
 
Az a bizonyos bányatelefon. Lánykori nevén: "telep nélküli telefon" és ez a szerkentyű a szovjet hajóosztályozó előírások miatt került a hajókba, mint vészüzemi kommunikációs eszköz. Átkapcsolós, többcsatornás a fő vezérlési állásban, tehát a kormányállásban, egy hasonló kisebb a parancsnok nappalijába - még ez is átkapcsolós - a többi, egycsatornás a frekventált helyekre, kormányszektor, géptér és egy-egy "fontos" személy kabinjába. A használhatósága, - ahol gépzaj is volt - egyenlő lévén a nullával, az egyedüli, és használatos funkciója a parancsnok-első pincér kapcsolatban volt. A történet másik összetevője a korabeli hazajárási gyakorlat, amikor a hajó táviratilag - ritkábban parti telefonkapcsolat során - kérte a csepeli rakodás idején elvégzendő javításokat. Ezek kisebb volumenű dolgok voltak, többségében olyanok, amit a hajón lévők a hiányos fölszereltségükből adódóan - például nem volt semminemű hegesztő berendezés - nem tudtak elvégezni és a "szent deviza" megkötöttség miatt külföldön is kerülni kellett.
Ide kapcsolódik a Charlie bácsi történet. Az öregúr hiába kérte több alkalommal is a számára lényeges telefon javítását vagy cseréjét, ez minden egyes hazajövetelkor elmaradt. Volt ugyan "pincérhívó" rendszer, de ezt nem nagyon szerette. És a pincérnek is kényelmesebb volt rögtön a kérést teljesíteni, mint előbb megkeresni a hívót és megkérdezni, mit is óhajt.
Ezt az állapotot unta meg Charlie bácsi és az esedékes csepeli érkezés előtt szólt az elektrikusnak: "kééérem, kééérem, hozzon nekem egy jó csípőfogót!"
"Mi baj van parancsnok úr? Megyek és megcsinálom!" - tüsténkedett az elek.
- "Neeem, neeem, nem kell csinálni semmit, csak egy fogó kell! A kabinomba!"
Miután megkapta a kért szerszámot, fogta a hasznavehetetlen készülék kézibeszélőjének zsinegét és a fali egység kivezető tömszelencéjénél, tőben elcsípte a kábelt. Így a kagylón ott lógott a zsineg, kb 1 méter hosszban.
Ebben az időben a Tengerhajózás Igazgatósága már a Szabadkikötőben volt, és - ahogy a korábbi történet pontosan visszaadta - a hazaérkező hajók iparkodtak az érkezést késő délutánra tenni, minél kevesebb kéretlen látogató jöjjön a hajóra aznap. Másnap úgyis egy hadsereg fontos, de inkább fontoskodó "lézengő ritter" rohamozta meg a szerencsétlen bárkát ilyen-olyan, de leginkább potyaleső ügyben. A hivatalos részhez tartozott a vezérkar látogatása, legtöbbször külön-külön, nem sok időt hagyva szerencsétlen parancsnoknak, akinek állnia kellett a rohamot. Hiába tartozott az adott ügy mondjuk XY-ra, de mindenki a barbát kereste.
Nos, Charlie bácsi a kábelvágó hadművelet után megbeszélte a pincérével és az üzemvezetővel az elképzelését:
- "Vilibácsi! (Hosszú ideig volt I. pincérje) Ha meglátja a főmérnök urat a hajó felé jönni, készítsen kávét, ahogy ő szereti, meg olyan szendvicseket, amit ő szeret és a hozzám följövetele után pár perccel hozza föl."
- "Kápókám, kérlek, ha a főmérnök urat meglátod jönni, kb. 10 perc múlva jöjjél föl hozzám azzal, hogy "hívtál barba?"
Főmérnökünk feje - lényeges a mese miatt - erősen hasonlított az olaszok néhai "Duce"-jének a kinézetére, ezért a beceneve is "Mussolini" volt. (Isten nyugosztalja, nagyon kedveltem az öregurat!)
Nos Emil bácsi, a főmérnök, ahogy várható volt, megérkezett a barbához, Charlie bácsi néhány kedveskedő szó után lefeszegeti a telefonkagylót és az ide - oda lifegő kábelétől nem korlátozva le-fel sétálgatva a parányi kabinban leadja a rendelést. Főmérnökünk feje kezd pirosodni!
Pincér be, hozza a kért dolgokat. A finomságok láttán Emil bácsi kissé lecsillapodik, folytatódik a megszakadt beszélgetés. Eltelik néhány perc, az elvágott vezetékes telefon ismét kézbe: "Kápókám, itt van a főmérnök úr, gyere föl légyszíves!"
Fej lilulás indul! Kápó be, "Barba kérlek hívattál, jó reggelt főmérnök úr kérlek!"
Fej robban!!! Száj szólal: "Elmentek ti a picsába, hülyítetek engem, vagy mi???? Elvágtátok a zsinórt, és most telefonálsz vele, miíííí!
"De kérlek, főmérnök úr!!! Látod, ez így is működik! Fölösleges ezt a javítási pontot mindig ismételnem!"
A készülék ki lett cserélve azon a pesti tartózkodáson.
Az csak hab a tortán, hogy az új készülék sem bizonyult tartósabbnak, mint az elődje!

Szóval ez egy kevésbé felcicomázott változat mint a korábbi, nekem már a nyelvezete miatt is hitelesebbnek tűnik. Persze a „pupán” mindenki olyat mesél amit akar. Aztán a hallgatóság eldönti, hogy aznap „kié a sárga trikó”.
 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr52693235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uskok 2011.02.26. 23:40:54

Gratulálok Vilikém!
Jó hogy Dalma felhívta a figyelmünket ténykedésedre. Öröm olvasni!
Csak írj, írj, az sem baj, ha nem igaz!! :-)))
süti beállítások módosítása