Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Szerda.

2011.02.16. 09:43 :: A Tengerész

 Na tessék! Így jár az ember, ha olyan "népmesét" ad tovább, amihez az olvasói többet értenek, mint ő. Szóval az egyik informátor, "TM" mailjéből azt vélem kihallani (jó kis képzavar mi?), hogy a néhai Süme a nemszeretett emberek közé tartozott, harpi4 meg épp az ellenkezőjét írja. Ezért jó a történészeknek. ha valaki ír egy nagydoktorit, hogy mit mondott Julius Caesar amikor átlépte a Rubicont (Alea iacta est, igyunk egy kanna szeszt!), nem valószínű, hogy valaki rákommentel, hogy nem is így volt, mert ő másképpen emlékszik. Bár most kicsit utánanéztem a Wikipediában, nehogy már rosszul írjam a mondást, hát nem ez van a szövegben?! "...Egyes beszámolók szerint Caesar nem az "est" igét használta ("van"), hanem az imperativusát ("este" = "legyen"). Van olyan vélemény, hogy a kifejezést kedvenc görög komédiaírójától,Menandrosztól kölcsönözte..."  Szóval a történész "kollegák" élete se könnyebb mint az enyém. Sose tudhatjuk mit hoz a múlt! A  magam részéről lezárom a dolgot egy olyan kompromisszummal, hogy Charlie bácsi nagyon szerette a Páska Sümét, de idővel nézeteltérések támadtak köztük, akit a kígyó megmart, az utána a gyíktól is fél, tehát ettől kezdve ezt a fóbiát vetítette rá minden későbbi, számára kedvezőtlennek tetsző ismeretségre. Részemről abbahagyom ezt a fajta szarrágást, mert itt a mese a fontos, nem a tárgyszerűség.

Ma reggel kitópálok a cockpitba, szokás szerint elkezdem feltekerni a déli oldalon a ponyvát, alig kezdek hozzá, dől befelé a hó! Na okos tengerész naná, hogy nem néztem meg a szelet, annyira hozzászoktam az északiakhoz, most meg úgy négyes-ötös dél-délkeleti fúj, naná, hogy behordja a havat. Ma ki se dugom az orrom a szalonból, de jó, hogy tegnap-tegnapelőtt elintéztem a tűzifa behordást! Mondjuk a szemetet nem ártott volna elvinni a kukába, mert már eléggé tele van a benti szemetes, de majd bekötöm a zacskóba és kirakom a cockpitba, ott ellesz amíg kint megjavul kicsit az idő. Mondjuk pár napja már a négyes tankból fogyasztjuk az édesvizet, tehát a hét végén mindenféleképpen ki kell teríteni a slaugot és feltölteni a tartályokat, de addigra tán javul valamicskét az idő. Az a helyzet, hogy gyakran panaszkodok itt a laptopra, meg az internetre, de  most, hogy így be vagyok zárva, ez az egyetlen kapcsolatom a külvilággal és nagyon rendben van minden szempontból ez a helyzet. Minden info és minden kommunikációs igényem kielégíti. Ma 11 órakor meghallgatom a Kossuth rádióban, mit vágott össze a Visy Laci abból a riportból, amit a Farkas Erika csinált velünk kéthete, aztán majd valamikor délután berakom majd ide a következő tengerészmesét Charlie bácsiról, amit addig összehegesztek. Addigis  tűrhető napot mindenkinek, aki olvas és nincs olyan pokoli szerencséje mint nekem, hogy a Dunán ringatódzva téli álmot aludjon!

12:36 Kössz a sok Emailt, meg telefont, mely mind azt jelzi, hogy jól sikerült a riport. Mégiscsak a Kossuth rádió...Az már nem kispálya. (Persze nem jelent amúgy többet mint egy riport a Való Világ egyik celebjével, szóval nem bízom el magam.) Azt azért sajnálom, hogy a Visy Laci kivágta belőle amikor azt mondtam, hogy a hajó az nem ugyanaz a fajta pénisznagyobbító mint egy kabrio. Ez az életforma, legalábbis az enyém nem a villogásról szól. (ja és nincs bajom a mérettel se, meg "J"-nek se)

13:27 A drága jó Visy Laci elküldte a linket.  Ha valakit érdekel. http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/radio-100723/hajoepites.html  Na de mostmár kotrok aludni, mert így ebéd után már leragad a szemem mint a mintaóvodásnak.

18:01

Harmadik mese:

Ugyancsak igazgató elvtárs érkezik a hajóra…. (Egyébként azt mondják nálam öregebbek, hogy még a legvadabb Meszhartos {Magyar-Szovjet hajózási RT} időkben sem dívott az “elvtársazás”, sem később a Detertnél {Duna-tengerhajózási RT, a MAHART tengerhajózási igazgatóság elődje}, mindig “parancsnok úr “ volt a captain, még ha engedve az esetleges elvárásnak, párttag is lett volna. Charlie bácsiról az eddigi mesékből is megérezhettünk annyit, hogy nem volt a felesleges tiszteletkörök és a túlzott adminisztráció lelkes híve, ahol tudta, a hülyeséget a maga nyers valóságában szemmel láthatóvá és kiröhöghetővé tette. A bürokráciának van egy olyan tulajdonsága, hogy állandóan beszámoltat, anyagok, statisztikák összeállítására, azoknak a “központba” való beküldésére kényszeríti azokat, akiknek amúgy éppen elég dolguk van a hétköznapi “termelő” munka elvégzésével. (mondják, hogy a mai modern ISO-s időkben ez még csak szaporodott, szerencsére én már kibújtam ebből a hurokból. Vagy csak hiszem, valahol vár rám még egy-két csapda?) Mindnyájan akiknek volt szerencsénk a “lövészárokban” működni, ismerjük ezt, amikor a hétvégét, az estét, a pihenőidőnket kell jelentések, fogalmazásával, űrlapok kitöltésével eltölteni, azért, hogy olyan adatokat közöljünk a hatósággal, a vállalati felsőbbséggel, amiket azok ha benyúlnának a szekrényükbe elővehetnének, de egyszerűbb nekik minket basztatni. Jómagam annakidején számtalanszor jelentettem le különféle szerveknek, hogy az általam üzemeltetett szállodában hány négyzetméter a  vendégszobák, vendégterek, közlekedő folyosók, műszaki helyiségek, meg mittudoménmifenék  területe és persze ki kellett jönni összeadva az összterületnek. Nos ezek az adatok ahányszor kiszámolja az ember annyiszor jön ki más. Hiszen egyszer a szállodai hallba beleszámoltam a drinkbárt mint közlekedőt, máskor meg nem, vagy másmennyit saccoltam, mint korábban. Ezért hát egyszer kell valamit hazudni, aztán jól elrakni és mindig ugyanazt jelenteni, mert hátha egyszer mégis egymás mellé kerül az öt évvel ezelőtti a mostanival. Szóval ott tartunk, hogy értelmes ember ezeket komolyan venni képtelen. Charlie bácsi se lehetett ezekkel másképpen. De amíg mi hátköznapi beszariak nem merünk ellenállni, bár mondjuk azt ő se mert, de a maga módján rámutatott a hülyeségre, ahogy az alant következőkből kiderül.

Szóval igazgató a hajón.

-Chariekám itt van ez a kérdőív, és engem kértek meg, hogy adjam át neked. Kérlek, töltsd is ki mindjárt, mert tízkor vissza kell küldenem a kézbesítővel a ...(?)….hivatalnak.  

Itt jegyzem meg, hogy a különféle hivatalok, a központ, mindenki mindent mindig tudott, pláne  „azokban az időkben”, amikor még egy hangosabbat fingani nem lehetett a hajón anélkül, hogy valahol be ne húztak volna egy strigulát.

Charlie bácsi átül az íróasztalához, felteszi a szemüvegét, gondosan kiválaszt egy megfelelő golyóstollat a szép glédában sorakozó írószerszámok közül. Hosszan, körülményesen forgatja a kérdőívet, majd végül gondosan kiteríti maga előtt. Futó motyogással, érthetetlenül olvassa a szöveget, aztán hangosan felkiált:

- Aha..... a hajó neve!.

Leteszi a tollat, kinyitja az íróasztal jobb oldali ajtaját, és annak a belsejére ragasztott kalligrafált tartalomjegyzéket böngészi mormogva: 

-Második fiók legfelső okmány…..lajstromozási…. bizonyítvány.

Az igazgató értetlenül figyel. Charlie bácsi most már a lajstromozási 

okmányt böngészi körülményesen. 

 -Aszongya, a hajó neve: TIHANY motorhajó. Felveszi a golyóstollat, és írni kezd a kérdőívre.

-Na de, Charliekám! Hát ahhoz, hogy leírd a hajó nevét neked elő kell venned a hajó lajstromozási bizonyítványát?

Charlie bácsi megáll az írásban, higgadt mozdulattal leveszi a szemüvegét és az igazgató felé fordul:

-Nem, majd olyan barom vagyok, hogy lemegyek a partra, előre gyalogolok 50 métert, és a hajó orráról olvasom le a hajó nevét!

 

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr242664768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2011.02.16. 10:53:31

Ma 11-kor Kossuth rádió: a Hely... én már belőttem az adót...

akiga 2011.02.16. 11:36:05

Tetszett a riportban, hogy nem csak a hajóépítésről szólt, hanem a vizi életről is! Élvezettel hallgattam.

harpi4 2011.02.16. 11:44:43

Ez a riporterhölgy valóban ennyire "tudatlan" vagy csak így akart a tudatlan hallgatók számára aládjátszani? Mindenesetre szerintem úgy tűnt ki az anyagból, hogy valóban nem hagytad magad lehengerelni, sőt!!! Nekem összességében tetszett, bár biztosan jobb lett volna a kétszer ennyi ideig tart.

ICSG 2011.02.16. 11:56:33

Tetszett a Hely! Jó volt hallgatni!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.16. 12:36:01

@akiga: @harpi4: @ICSG: Igyekeztem. Nem tűnt a Farkas Erika amúgy se erőszakosnak, se tudatlannak. Csak annyira volt mindkettő, amennyire egy civil riportertől elvárható. Nekem a hölgy kifejezetten szimpatikus volt és nagyon penge volt a riportja. Én meg ...ezek szerint nem mondtam hülyeségeket.

Mihalik Péter 2011.02.16. 12:54:06

@A Tengerész: Nekem tetszett...a háttérzajokkal együtt..életszerű volt, már amit hallottam belőle, mert megjelent egy partner és hülyeségekkel fárasztott 30 percen át.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.16. 13:00:28

@Mihalik Péter: Semmi baj. Egyrészt a Visy Laci megigérte, hogy nemsokára fent lesz a rádió honlapján, ahol meghallgatható és a képek amik közben készültek megtekinthetők. Másrészt "tücsök" elküldte a felvett anyagot mailben, mindjárt átküldöm neked, szóval ha nyugid lesz meghallgathatod.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.16. 13:04:32

@Mihalik Péter: Jajaj! Nem tudom a mail címedet! Azt hittem megvan, de úgy tűnik, csak a blog kommentjeiben kommunikáltunk. Küldd már el a vilmosbartyik kukac hotmail.com -ra!

Mihalik Péter 2011.02.16. 13:09:24

@A Tengerész: nem ment át..pontosabban visszajött, de ide küldhetnéd:
mihalik.peter@t-online.hu
köszönöm!

abraxas 2011.02.16. 14:40:25

Jó volt hallani, hogy a magunk féle futóbolondokat értékeli valaki. Mondom ezt akkor is, ha Kisaranyossal legfeljebb helyben topogó bolond lehetek, Hozzád képest ;o)
Az én kollégáim is folyton a hajóépítésről faggatnak a mai napig, ha találkozunk. A volt főnököm egyenesen úgy szokott bemutatni, hogy "Ez itt Tamás, és épített egy hajót!" Az arcán szinte tulajdonosi büszkeség, én meg álszerényen szabadkozom, hogy voltaképp csak csónak, de azért jól esik, nem tagadom :o)

temtom 2011.02.16. 15:10:02

Nekem is tetszett a riport. Korrekt volt, érdekes és jól szerkesztett. Kár, hogy a VITUKI-s pasast odatették a végére, mert a Te idődből ment el az a 3-4 perc.
Jókat mondott ő is, de én jobban örültem volna, ha az a beszélgetésrészlet egy másik műsorban hangzott volna el.

harpi4 2011.02.16. 20:40:51

Sajnos muszáj elmesélnem az "elvtársazást". Való igaz, a hajózásnál, a dunászoknál is, a hajózók körében mindig is "urak" voltak és nem elvtársak. Csak a központban lévő nagykutyákat elvtársazták néha. A 70-es években pedig az volt a furcsa, ha valakit elvtársnak szólítottak. Ebben az időben, a 70-es évek végéig, volt Algirban egy magyar nagykövet, a nevére sajnos már nem emlékszem, aki nagyon jóba lett az akkoriban ott sűrűn megfordult magyar tengerészekkel. Még a kezdetekkor, amikor belátogatott a hajóra, és vendégül látták, az I. pincér így szolgálta ki őket. "a Parancsnok Úrnak hozok egy konyakot, hát a Nagykövet Elvtársnak" mit hozhatok? A levegő egy pillanatra megfagyott, de a Nagykövet jót vigyorgott, és ezután ő is "Úr" lett. Mármint a tengerészek körében.

marcsi104 2011.02.16. 21:41:53

Kedves Hajóépítő, nagy élmény volt hallgatni a mai riportot. Ennek hatására jutottam el a blogjára, és mondhatom, hogy ez is nagyon szimpatikus. Rendszeres olvasója leszek. Üdvözlettel.

vitez63 2011.02.17. 09:38:51

Jó volt a riport sok sikert továbbra is a munkához.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.02.17. 12:07:56

@abraxas: Az én ismerőseim is mind olyan büszkék a "Táncos"-ra, mint ha ők csinálták volna!:) Pedig amikor neki kezdtem, lesajnáló pillantásokkal méregették az összehordott anyagot, hogy "na, megint egy elvetélt kezdeményezés..."! Aztán ahogy épült a hajócska, úgy kezdett el egyre jobban csillogni az ő szemük is!:)

Jó, hogy a rádióban is foglalkoznak már az ilyen "Őrültekkel", akik ennek a gyönyörű foglalatosságnak hódolnak! Mert néha építeni még jobb, mint vitorlázni!:)))

Kis ember 2011.02.17. 13:25:04

A bürokráciához:

Az angol hajókon ki kell tölteni egy ív papírt minden hónapban napra lebontva, hogy mennyit dolgoztál. (ILO form). Ez úgy néz ki, hogy minden nap egy csík, fél órát egy kocka jelez a csíkon belül. Azokat a kockákat kell beikszelni, amikor NEM dolgoztál, hiszen abból indulnak ki, hogy egy hajón minimum 12 órát dolgozik valaki egy nap (vagy csak azért, mert a hülye angolok, angol hülyék).
Mondanom sem kell, hogy a zongorista jóval kevesebb időt dolgozik "hivatalosan" (4, 4,5 óra/nap), hiszen azt minek számoljam, mikor kinn ülök a nyitott utasfedélzeten, frissen facsart narancslét iszom és közben a laptopról kottát írok ki az esti programhoz? Vagy ha a kabinban skálázok, új számot tanulok?
Úgyhogy meglehetősen hülyén nézett ki a fakkban az én ILO form-om, ahogy sötétlett a sok X-től a szegény technikusok világító fehér papírja mellett.

abraxas 2011.02.17. 13:52:50

@sanyi65:
Hohó, de jó hogy Te is előkerültél. Eddig valahogy elkerülte a figyelmem az oldalad, de eztán máshogy lesz :o)

abraxas 2011.02.17. 13:56:34

@sanyi65: Ja, és szép hajó! :o)
süti beállítások módosítása