Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2011.02.13. 11:00 :: A Tengerész

Mostantól offline írok wordben és  feltöltöm amikor  összeállt valami a nap során. 
 
9:14 Néha azért nem árt TV-t nézni. Tegnap reggelizés közben ahogy tegnap írtam, bekapcsoltam a TV-t és megtudtam, hogy a világ eddig ismert legzseniálisabb festményhamisítóját Hoffmann Elemérnek hívták. Számomra evidens, ha valaki olyat tud festeni, mint Picasso, vagy Modigliani, az legalább akkora festő mint azok, sőt miután mindegyikük stílusában tud „eredetit” alkotni, tehát sohase másol, hanem új alkotást készít, akkor nagyobb náluk, mert egyedül akkora, mint azok mindnyájan egymás vállára állva. A világ nagy gyűjteményei, a múzeumok féltett kincsei közt számtalan Hoffmann Elemér hamisítvány található és szerintem ez így nagyon rendben is van. Bár nekem is lenne egy belőlük. Egyetértek azzal a valamelyik filmben szereplő detektívvel, aki arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy a franc fog nyomozni képhamisítók után, ott egye meg a fene, hogy a milliárdosok valódi, vagy ugyanolyan, de hamisított képekre költik a vagyonukat, amikor a darabolós gyilkosok meg szabadon flangálnak.
 
Fáj a fejem, alighanem megfáztam a kinti munkák erőltetése közbeni fagyoskodás során. Ma pihenőnap lesz, olvasás blogolás heverészés, aszpirin és némi pálinka. Ma kaptam egy mailt a Toldy Mikitől (aki nem emlékszik rá amit korábban írtam róla, volt gépüzemvezető tengerészkollega, jelenleg a Ráckevén shelterező VIZA gépésze) akinek személyesen volt alkalma ismerni a korábbi mesém hősét Charlie kapitányt. Ide másolom a levelét, mert fontosnak tartom, hogy minden lehetséges módon nyomok maradjanak az elmúlt magyar tengerhajózásról és annak bármely szempontból kiemelkedő alakjairól.
 
A tények a következők. Charlie captain, tisztességes nevén Szabó Károly, a valaha körünkben forgott legjobb tengerész volt! Minden rosszat el lehet róla mondani, részeges, fura modorú, sokszor a viselkedése alapján hülyének is vélhető - sokan meg is tették és utána csodálkoztak - , sőt szellemiekben számtalan társa túl is tett rajta, de tengerésznek egy sem volt jobb! Gyakorlatból mondom! Csak egy-két eset a sok közül. Én is a kompániába tartoztam 1966.-ban mint frissen kinevezett III. gti és a II. őrséget adtam, lévén csak ketten voltunk tisztek, az I. gti Mártha Józsi volt! Tehát a szereplők együtt, Charlie bácsi a híd és a hajó ura. A hajó, az akkor hetedik életévét taposó "Tokaj" m/s, a második az új hazajáró sorozatból, az új tipus minden betegségével és a kor összes rákfenéjével, elsősorban a devizahiányból jövővel. Úgy jártuk a megszokott útvonalat - Al-Duna, Égei, Levante maximum Alexandriáig, hogy a bussolán kívül nem volt használható, beépített navigációs berendezés a hajón. Renibe mentünk, vagy valamelyik román kikötőbe, nem emlékezem, a félúton beálló ködre annál inkább. Sűrű, tejfehér massza, a hajó orra látszott, semmi több. Mi kolompoltunk, meg dudáltunk keményen, de hogy hol vagyunk, azt csak a Jóisten és....Charlie bácsi tudta! És ő igen! Kb. a normális horgonyzóhelyi érkezés idején, a maga különleges modorában megjelent a hídon, körbeszaglászott: "Eh, eh, kérem, kérem! Iszapszag van, szóljanak a chiefnek, horgonyt dobunk! Megérkeztünk!" És lehúzta a szamárfüleket lassúra. Másnap, vagy harmadnap fölszállt a köd, mi a szulinai horgonyzóhelyen himbálózunk, ha nem is a közepén, de jó helyen! Ne kérdezd, hogyan csinálta. Nem tudom! De ugyanígy megúsztuk shelterben azt a vihart is, amikor néhány tucat mérfölddel odébb a görögök jóval nagyobb komphajója, az Iraklion elsüllyedt. Szóval nagy tengerész volt az öreg! És nyugodtan írhatom: öreg, hiszen kereken 30 évvel volt idősebb tőlem, és egy tojáshéj a fenekén kezdő géptisztnek akkor ez még többek is tűnt.
A tőle 12 évvel fiatalabb másik szereplő egyébként - legobb tudomásom szerint - soha nem volt vele együtt, mint güv. Nagyemberünk rövidesen átnyergelt a Székesfehérvár típusra és onnan ki sem lehetett robbantani, lévén jóval kényelmesebb volt a kápó részére, mint az előző sorozat hajói. Charlie bácsi pedig maradt ezeken a hajókon.
Annyit még adalékként: Mártha Józsinak kiváló memóriája volt, de...és ezt nem én állapítottam meg, hanem a nagyon sokra becsült Jeney Imre barba. Együtt voltunk a Cegléden, és az egyik beszélgetés után, amikor Imrével kettesben maradtunk, mondja: "ez a Józsi tanulja a könyvet!" Fölkapott fejemre mondta el: megfigyelte, hogy amikor valami, számára érdekes olvasnivalót talált, Nagyemberünk sokszor visszalapoz és látható szájmozgással követi a szöveget. Bizonyára így volt, hiszen állandó vizsgáztatás folyt és mindig az olvasottakból! De ezt Te is megtapasztaltad!
Az elmondottakhoz hozzáteszem: Charlie bácsit minden furasága ellenére kedveltem, mert egyenes és jellemes ember volt! Nem lopta el a kambuzát, gyűlölte a hülye, rosszindulatú embereket és a rossz tengerészeket! És a főnökség előtt sem gazsulált, ha nem ment a dolog egyenes úton, akkor rádöbbentette a vezérkart egy idiótának tűnő húzással, hogy neki van igaza. Röviden: szerettem az öreget! És - ha emlékeim nem csalnak - ez kölcsönös volt!
 
Szóval Charlie bácsi. Ugyancsak a Rijeke felé menő vonaton hallottam ugyancsak a Mártha kápótól:
Triesztben álltunk a……(Természetesen a hajónévre így 35 év múlva már nem emlékszem) amikor Charlie kijelentette, hogy vesz magának egy biciklit. Milyen jó lesz az, amikor majd kint lesz a telken, kicsit elkerekezni ide-oda. Ki is ment a városba, meg is vette  és közölte, hogy elindul „bejáratni”.  Teltek az órák Charlie sehol. Ennek fele se tréfa, az Öreg aligha lehet egy gyakorlott bringás, csak nem érte valami baleset, menjünk már ki és nézzünk  körül a városban, amerre a kerékpárosok járnak! Aki tehette, nyakába vette a várost, de Charlie sehol. Én is nekivágtam. Miközben a többiek távolabbi helyeket kerestek fel én az Ökrösbe néztem be legelöször. ( Most kis magyarázat. Az „ökrös „ egy kocsma volt közvetlen a kikötő bejáratánál, mindössze párszáz méterre a hajóktól, azért hívták a magyar marinájók így, mert egy, amolyan vidámparkos bikafej volt az ajtóban, aminek a szarvait némi pénzbedobás után össze lehetett nyomni, és attól függően, hogy mennyire volt erős a próbálkozó, olyan hangerővel bömbölt a „jószág”, meg valami mutató jelezte, hogy nyuszi vagy, vagy medve.) A kápó meg alighanem a hatalmas testével nem gondolt hosszasabb keresésre, idáig futotta az energiájából, kis túlzással még a hajóról is oda lehetett látni.) Hát ki ül a legszélső asztalnál? A Captain! Ennyi elég is volt neki a kerékpározásból. A bringa az asztalhoz közeli kerítésnek támasztva, előtte poharak és hátradőlve kedvtelve nézegeti a járművét. 
-Charlie, már mindenfelé kerestünk…féltünk valami bajod esett…
-Igen? Semmi bajom. Bringáztam egy kicsit.
-(hm..lehetett tán 300m is)
Ülj le Józsikám, nézd milyen szép ez a kerékpár, igyál valamit! Hát nem gyönyörű? Mégiscsak kell egy kis sport az embernek!
 
15:15 Van egy Jan Sanders albumom, azt lapozgattam az imént. Még Amszterdamban vettem, mert nem tudtam ellenállni a tengerészhumorának. 1919-ben született a művész, olyan hajókon hajózott, amik az én időmben már elmúltak a tengerekről. De a "spirit", az megmaradt. Sajnos nincs szkennerem, nem tudok belőle ide betenni, de találtam ezt-azt a neten egy "Egyenlítői keresztelő" képet ideteszek (persze ha sikerül).
 

 És egy másik kép, mintha magunkat látnám a múzeumban amikor mint ifjú tengerészek elvetődtünk oda.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr572657496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2011.02.13. 18:03:31

Szia Tengerész!

Tényleg irodalmazós, netezős-olvasgatós, mesélős nap ez a mai.
Köszönjük ezt is!
Sün

nord47 2011.02.13. 18:19:33

Szia Tengerész!
Jó olvasni a blogodat. Stabil, kitartó, rendszeres firkász is vagy a vizes múltaddal együtt. A blogodból még nem nagyon látni, hogy mi lesz a hajózás, de reménykedek, hogy amit elterveztél, az sikerülni fog. Én drukkolok neked. Bevallom ,hogy a legutóbbi földközitengeri vitorláskalandom után most nem vágyom a viharos pokolra! Pokolból egyébként is lesz részem , mert 22-én bevonulok a kórházba egy csípőműtétre.A sok történetidet olvasva eszembe jutott egy név a Magyar hajózás történetéből. Mit tudsz CSELLEI LÁSZLÓRÓL?
Ezt a nevet ismerned kell!
Hallanod kellett róla!

harpi4 2011.02.13. 19:54:30

A múzeumokról jut eszembe. Egy régi parancsnokom és mondhatom, hogy barátom, (sajnos már ő sem él)mesélte, hogy valamikor 70-ben, a MAHART kölcsönadta a csehszlovák Duna-tengeri Hajózási Cégnek (Pozsony). Ennek a vállalatnak két, "Cegléd" típusú hajója volt, a "Bojnice" és a "Lednice". Ez utóbbi 67-ben bent ragadt a Szuezi-csatornában, és csak 75-ben került elő. A "Bojnicével" sokszor találkoztunk, hiszen hasonló utakat járt. Ők is hordták pl. az arab testvéreinknek a "barackmagot". Ebből lett baj. Megtudták ugyanis, hogy mi veszélyességi pótlékot kapunk az ilyen rakományokért, ők pedig nem. Na erre az egész tót flotta (mind az az egy hajó) fellázadt, és sztrájkba léptek, követelték a pótlékot. Azt nem kaptak, de mindet hazavitték. Mivel kicsi volt a cég, nem voltak megfelelő szakképzett tisztjeik. Matrózokat és gépészeket, még géptiszteket is, össze tudtak szedni a dunai hajóikról, de fedélzeti tisztet, csak egy III-kat kaptak a prágai óceáni cégtől. Erre kértek egy I. tisztet a szovjetektől, és egy parancsnokot a magyaroktól. Nos a fent említett barátom lett ez a parancsnok, aki a beszállásakor megtudta, hogy a szovjet tiszt is magyar. A tótok, nagyon ellenségesen viselkedtek velük szemben, mert sztrájktörőknek tartották őket. Nem sokkal a beszállásuk után Koperbe mentek berakodni, ahol az egyik délután a magyar parancsnok kiadta az utasítást, hogy kollektív múzeumlátogatásra kell menni, és csak a legszükségesebb pár ember maradhat a hajón. Óriási morgás támadt, de hát menniük kellett. Nem tudom meg van-e még, a ma már szlovéniai Koperben a MUSEUM nevű kocsma, de a parancsnok oda vezette el a nyáját, amit azok kitörő örömmel fogadtak. Hát még amikor megtudták, hogy a pk. fizeti cehhet. Egyből kitört a tót-magyar barátság. Mit nem tesz egy múzeumlátogatás! Pár hónap múlva a pk. a jelentésében leírta, hogy ő is jogosnak tartja a személyzet veszélyességi pótlék igényeit, mire nem tartottak tovább igényt a szolgálataira.

temtom 2011.02.13. 20:20:30

Nézzétek meg tüzetesen a második karikatúrát!
Az egyik matróz a kutyáját, egy másik pedig némi piros festéket is magával vitt a műélvezetre. :)
Felismerni vélem továbbá Nagy Józsi barátomat (pont elektrikus - ő a legmagasabb) valamint két gépészt is, Kovács Árpi és "Szeleprossz" Laci is ott bámészkodik. :) :) :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.13. 21:41:36

@nord47: Nagyon nem sietek a világgámenéssel, nekünk már itt is gyönyör az élet. Majd megyünk ahogy eljön az ideje. Ha egész életünkben arra várunk, hogy "majd" ekkor vagy akkor jó lesz, hogy most még ezt vagy azt megcsináljuk, de ha majd ezzel megleszünk akkor elkezdjük élvezni az életet, akkor az fog kiderülni, hogy örökké csak várunk a "nagy dologra". Hogy most kicsit meghúzzuk magunkat, de ha bejön ez az állás, ha már kész lesz a házunk, amikor már meglesz az új kocsink, hogy ha a gyerek majd elvégzi az egyetemet, hogy majd akkor...akkor majd jó lesz nekünk, hogy akkor elkezdünk élni. Nos ez az örökös várakozás, az örökös kielégítetlenség, az örökös boldogtalanság receptje. Nekem folyamatosan vannak terveim, melyeket folyamatosan megvalósítok. De közben vagyunk boldogok és élvezzük minden percét az életünknek.
A műtéthez sok szerencsét!
Csellei Laci bácsi nem túl régen halt meg. Nem volt a látókörzetemben amúgy. Nagyonsok évvel ezelőtt egy Mahart nyári vitorlástáborban volt szerencsém egy hetet Solingozni a borzasztóan csinos nevelt lányával, minden erőfeszítésem ellenére minden eredmény nélkül. Remélem a lány boldog lett azzal akit nem hagyott el miattam, Laci bácsi meg szenvedés nélkül ment el.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.02.13. 22:04:19

@temtom: A Jan Sanders tengerészkarikatúráin mindig van egy matróz festékes latával és van hajókutya is. Lehet, hogy a festékgyár szponzorálta, mert ugyanaz a márka van a festékes edényen minden képén. És régi középfelépítményes szegecselt testű hajók. Rendszerint van egy tömzsi captain korbáccsal,továbbá egy középtermetű és egy langaléta tiszt, valamint sok rablópofájú marinájó.
süti beállítások módosítása