Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2010.10.26. 20:17 :: A Tengerész

Nagyjából egész nap esett az eső. Ez a nap az irodalomé volt. Ugye van a Marton Gyula tengerészkönyve, melyet én lektorálok, aztán a múlt héten betelefonáltam a Fialának kijavítani, hogy az Agatha Christie könyvéből készült filmnek nem tíz kicsi néger, hanem tíz kicsi indián volt a címe, erre mitteszisten kiderült kapok két könyvet, melyeket viszont cserébe valamelyik közeli műsorban méltatnom kell. Puff neki! Sic tranzit gloria mundi! A világ legnagyobb krimiírójának, a világon legnagyobb példányszámban megjelent könyvéről egy mezitlábas Tengerész mond recenziót a rádióban. Na szépen vagyunk. Mit szól vajh ehhez mondjuk Réz András, vagy a többi felkent ítész? Merthogy miután "levágtam" a könyveket elolvastam néhány hivatalos kritikát a neten, amik viszont kórusban dícsérték. De hát mit tegyek? Nekem ez a véleményem és én nem a kritikus, én az OLVASÓ vagyok! Az utolsó szó az enyém. Szóval ma könyveztem. "M Gy" könyvét egyszer már végigolvastam és alaposan kijegyzeteltem a véleményem szerint változtatandókat és azt hittem újraolvasva már alig találok valamit amit kifogásolnom kell, de úgy tűnik annyira elragadott elsőre a sztori, hogy sok minden felett elsiklottam, így újabb hosszas jegyzetelés megy. Nem mondom, hogy amit találtam az mind "hibának" nevezhető, inkább véleményeltérésnek, melyet a szerzővel meg kell beszéljek. Lehet, hogy túlzásba viszem az alaposságot, de én csak precízen tudok dolgozni, végülis nem a honorárium gyors felvétele a célom, különösen, hogy ezt a munkát ingyen végzem. A két ajándékkönyvről akit érdekel, hogy mit írtam idemásolom, nem a hajóépítés része, de mostmár nemcsak az építésről, hanem a hajón való életről is szól ez a napló, márpedig ma ez volt az "élet".

 

 

 

Első könyv, Jared Cade, „AGATHA CHRISTIE ÉS A HIÁNYZÓ TIZENEGY NAP”.

Amikor a Fiala stúdiójába szembeszélben átbringáztam Csepelről Kelenföldre még nem számítottam ekkora csalódásra. Most elmondom a történetet. A hölgyet a férje alaposan és hosszasan csalta a feleségénél jóval fiatalabb golfpartnernőjével. Aztán egy hirtelen felindulástól vezérelve bevallotta, és közölte, válik és szeretőjét kívánja elvenni. Ettől az akkor már közepesen híres krimiírónő elutazott egy luxusszállodába, ahol cselsztonozással múlatta az időt, és hogy megleckéztesse a hűtlen férjet, nem adott magáról hírt, bár annyira tökkelütött volt, hogy nem számított rá, hogy nemcsak a férjet szívatja, hanem a rendőrséget, a világsajtót és azt a sok száz önkéntest, akik tavakban, mocsarakban kutatnak holtteste után. Aztán jól megtalálták, elváltak, újraházasodtak másokkal, akik ismét csaltak és megcsalattak, vége a dalnak. Mindez 335 oldalon 3500 forintért. Ez a könyv azoknak a lelkes rajongóknak, akiknek létfontosságú megtudni, hogy 1932 június 21-én milyen színű zokni volt a hölgyön, merthogy a könyv quasi ilyen aprólékosan taglalja tárgybani személy életét, nélkülözhetetlen. Bizonyára a Brit Nemzetközösség területén számos ilyen akad. De hogy milyen elvetélt ötlet lehetett ezt magyarra lefordítani, azt a könyvborító grafikusa már sejthette, mert a szokásos tartalomból (szerző, cím, kiadó) az „AGATHA CHRISTIE”-t valami baromi nagy betűkkel csinálta meg, hátha valaki felületesen azt hiszi ez egy krimi és megveszi. Nem ez lesz az első eset, hogy a felületesség megbosszulja magát. Végülis 3500 forint talán nem túl nagy ár, hogy az illető máskor másban  óvatosabb legyen, így ennél nagyobb katasztrófát is megúszhat, mint ez a könyv.

 

Második könyv, Agatha Christie, „TÍZ KICSI NÉGER”

A Fialának azért jó szeme van. Honnan tudta, hogy utálom a modern regényeket? Szóval retro könyv, retro embernek. Más kérdés, hogy retro, vagy molyrágta. Taglalom. Ha létezik klasszikusa a műfajnak ez biztos, hogy az. Kétségtelen, hogy azért nem véletlen, hogy ezt a könyvet több mint százmillió (!!!) példányban adták el. Legalábbis az előző könyvben Jared Cade ezt írja. Hogy honnan a fenéből tudja? Merthogy azt még csakcsak meg lehet saccolni, hogy hány példányt adtak ki belőle, de hogy „el” mennyit adtak?? Mindenesetre jelen kiadvány kolofonjában a példányszám nem szerepel, rosszmájú véleményem szerint APEH okokból. Nos a könyv volt annyira izgalmas, hogy villamoson olvasva elmulasszam a megállót ahol eredetileg le kívántam szállni, tehát idáig krimiben hibátlan. Sőt! Attól függetlenül izgalmas volt, hogy láttam valamikor a 60-as években a könyv alapján készült filmet aminek „TÍZ KICSI INDIÁN” volt a címe és bár a sztori kicsit más volt, hogy legyen hepiend, mert filmben hogy néz ki, hogy a végére mindenki feldobja a talpát, meg filmben kell szex is, de a gyilkos ugyanaz volt. Továbbá olvastam már a könyvet is valaha régen, szóval számomra kimaradt az igazi izgalom, hogy „ki a gyilkos??”, hisz első perctől fogva tudtam. De! Ezt a könyvet valahogy a régi idők kevésbé gyanakvó, naivabb olvasóinak írták. Vagy legalábbis nálam fiatalabbaknak. Akik nem spekuláltak olyasmin, és most direkt írok kissé ködösen, mert nem akarom lelőni a poént azok elől, akik meg akarják venni ezt a könyvet és végigélvezni, hogy vajh a gyilkos hogy a fenébe számította ki ilyen pontosan, hogy iksz, vagy ipszilon pont így fog reagálni az adott szituációban?? Mert ha kicsit is másképp reagál, már borul a sztori. Ez az, amikor nézünk valami idióta filmet a TV-ben és az én drágám rákiált mellettem valamely szereplőre, „hogy lehetsz ilyen hülye?!”, én meg mindig azt mondom rá, „szegény nem csinálhat mást, így írták meg a forgatókönyvet”. Ugye egy nagyon jó filmben ilyesmi nem fordulhat elő? Szóval jó könyv ez, csak a mai embernek már a hátán is szeme van, gyanakvását kiélesítette a létért való mindennapi harc, az agya kétszer úgy pörög, mint Krisztinéni akkori célközönségének, akiknek nem kellett nap-mint-nap sávot váltva besorolni olyanok elé, akik ezt nem igazán szeretnék. Ha már retro, legyen Jókai, mondjuk a „FEKETE GYÉMÁNTOK”, ott a tőzsdei rész még ma is aktuális!

 

És végül. Ezt a két könyvet köszönettel vettem és miután nem tartom magam megfellebbezhetetlen ítésznek, ha valakinek ingerenciája van rá, hogy elolvassa és netán nyilatkozna is róla, a Fialának, szívesen továbbadom a könyveket. Gyakorlatilag mindig megtalál az Amapola fedélzetén, Csepel Weiss Manfréd út (a volt Szabadkikötő út) 2. Előtte azért csörögjön rám a 30-2792250-en, mert ha nagyon muszáj időnként elszédelgek ezért-azért a „faluba”.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr62401403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Malárik Attila 2010.10.27. 13:03:29

Örömmel vegyes meglepetéssel találtam meg az Amapola tengerészének blogját! Egyszer egy kenuval álltunk meg mellettetek, megcsodálva a hajót. Én nem rövidjáratú, hanem "rövidlejáratú" tengerész voltam, csupán 2 évet hajóztam. Egy szintén tengerész, Mekkey Péter által készített grafikát szívesen átküldenék Neked. Jól szimbolizálja a "tengerész életérzést". Küldd meg légyszíves az email címed! A terveidhez sok sikert! malarik.attila@gmail.com +36 (20)585-0001
süti beállítások módosítása