Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2010.09.03. 19:13 :: A Tengerész

Jó és rossz dolgok kergetik egymást. Előbb a rossszat, essünk túl rajta! Épp a dieselszakemberrel hasalunk a gépház előtt (már persze miután a kutyát arrébbhessegettem, mert neki mindenbe bele kell dugni az orrát, és pont ott ahol a legjobban útba van), amikor csörög a telefonom. A lényeg, még a héten ki kell költöznöm a műhelycsarnokból. Ettől féltem. Kétségtelen, hogy előbb utóbb ennek be kellett következni, de olyan jó volt ott parkolni, bringával, robogóval, gumicsónakkal és két köbméternyi kacattal, ami "még jó lehet valamire". Aki netán régóta figyelmesen olvassa ezt a naplót, gyakran találkozhat olyannal, hogy ezt vagy azt olyasmiből csináltam, olyan dolgot használtam fel hozzá, amit már évtizedek óta őrizgetek. Nos ez csak azért lehetett, mert az annakidején hasznosnak, felhasználhatónak vélt anyagokat, eszközöket, tárgyakat nemcsak megőriztem, hanem fejben tartottam (na ez a művészet) mim van és hol. Mondjuk ha elvonulok majd innen úgyis lezárul ez a korszak, a hajón nincs helye ennyi kacatnak, de addig sokmindent kell megoldjak, amihez szükség lehet erre az arzenálra. Kitalálni műszaki megoldásokat, szerkezeteket kétféleképpen lehet. Az első, a "hivatalos" eljárás, megtervezem majd beszerzem hozzá az anyagokat, amikből megcsinálom. A második, tudom mi a feladat, áttekintem a rendelkezésre álló anyagokat legalább fejben, és azok adnak inspirációt a hogyanra. Szinte mindíg ez utóbbi működik nálam. A lényeg, a kacatokat valahová deponálni kell, bármit kidobni korai. Az elkövetkező hétvége feladata ennek a megoldása. Mielőtt bárki is felajánlaná sufniját, pincéjét, köszönöm,  ilyen helyem nekem is van, de ez a"raktár" itt kell hogy legyen karnyújtásnyira. De meg fogom oldani.

És most a jó. Tegnap elhoztam a szakembert a hajóra. Itt székel nem túl messze a Soroksári út 164-ben, valami rettenetesen lepukkant, volt szocialista textil nagyüzem területén, a szétesőfélben lévő épületek mellett lévő düledező kalyibák  egyikében. Külön megérdemelne egy hosszabb tanulmányt, hogy mi lett a sorsa annak a sok nagyberuházásnak, elvetélt ipari fejlesztésnek, melyre az apám élete, meg az enyém fele ráment, hogy szerezték meg ügyes "ingatlanfejlesztők", beruházók, vagyonkezelők, szóval bérbeadók, hogy nem költenek rá egy fillért se, hogy omlik porrá, miközben a romok közt az aprók, a kényszervállalkozók telephelyecskéi tenyésznek, mint döglött kutyában a férgek. De nem itt van annak a helye, "ugorgyunk", mint Pósalaki úr mondá! Szóval felkerestem a szakembert. Első kérdésem mindjárt a bemutatkozást követően az volt, hogy nincs e belőle ennél az XXL-esnél néhány számmal kisebb, mert az én motorom mellett ennyi hely nincs a gépházban. Na kisofíroztam a hajóra a mester megtekintette a gépet, aztán fordultunk mégegyet, mert visszamentünk a műszereiért. Az eredmény siralmas. Minden rosszul van összerakva. Egy papírra pontosan jegyzetelem az utasításokat, közben lassan értelmet nyernek a szervizkönyv homályos, rosszul fordított mondatai. Alaposan visszaismétlem a leckét, mit hogyan, aztán visszaviszem a műhelyébe Kiss Gyulát, mert megérdemli, hogy teljes nevén említsem, merthogy olyan tökéletesen kiokított, hogy utána este leszedtem a szelepházfedelet, az adagolót, beállítottam a gyári jelekre ékszíjtárcsa jelzést, adagoló ricnis kereket, szelephézagot, mindent megcsináltam, de este már nem akartam motort indítani, mert "J" ilyenkor már elpihen a TV előtt. Na reggel lekuporodok a gépházba, "J" indít, motor elsőre gyönyörűen beindul. De! Az egyes henger magasnyomású csőcsatlakozása a porlasztócsúcsnál spriccel. Sajnos az adagoló ki-beszerelése, acélcsövek görbítgetése állítgatása során a csatlakozás menete félrekapott, megsérült, ez javíthatatlan. Menés a "KGY"-hoz, mit tegyek? Ad egy marékkal az ő kacatjai közűl, de sajnos a menet nem stimmel. Deni autóba be, merthogy egyszerűen nem bír megülni a fenekén ha elindulok, hiába marasztalja "J" állandóan utánam szökik, irány a Báthory utcai Merci bolt. Boltos matat a PC-n

-Hányas henger?

-Egyes

-Pont az van csak, de kicsit húzós az ára.

-Ajaj (gondoltam ez a százforintos vacak akkor tán 1000), mennyi?

-Hatezerkétszázhetven

-......(van más választásom?) kell.

Fizetek, hozzák.

-Megint ajaj. Ez nem az. Annyit nézegettem már, hogy minden kanyarjára emlékszem. EZ NEM AZ.

-Itt nekem ez van. Tudja az alvázszámot?

-Na azt nem. (Hol van az már?)

-Van a gépben egy másfajta is, az csak készletben van, 13000.

-Láthatnám?

-Csak rendelni tudom.

-Akkor nem kell. Én ezt MA megoldom. Merci bontó van a közelben?

-Üröm, meg...

-Azt én is tudom, közelebbiben reménykedtem.

Pénz vissza, irány Üröm. Hét-nyolc éve is van annak, hogy ott jártam, amikor kitaláltam, hogy ilyen motor lesz a hajóban és szemeztem a kínálattal. Rövidre fogom, volt, vettem egy teljes garnitúrát 2000-ért, a hajóra érve felraktam az egyest, mindenféle hajlítgatás nélkül egyből passzolt a helyére (ez is bizonyítja, hogy jól áll az adagolóm), az új beállításhoz kicsit rövid a gázbowden, ezért kézzel adom lent a töltést miközben fent "J" indítózik, a motor gyönyörű egyenletesen jár, és ami a legfontosabb, "J" kinéz hátul és SEMMI FÜST se kis, se nagy gáznál! És amit még feltétlen meg kell itt említsek a Kiss Gyula egy fillért se kért a segítségért, azért, hogy két órát otthagyattam vele a rengeteg munkáját, elhurcolva a műhelyéből, kioktattatva magam a 123-as Mercedes motor beállításának rejtelmeiről. Nem ez az első, hogy valaki önzetlenül segít nekem. Igazából egyedül építem a hajót és mégse egyedül, mert akárhányszor kevés az erőm, a tudásom, mindíg akad valaki aki kihúz a csávából. Ha valakinek diesel autó gondja van én csak azt mondom hívja a 2808021-et kérje a főnököt, ő az aki rajtam is segített. Azt persze ne remélje senki, hogy rajta is ingyen fog segíteni,  talán kell ehhez az is amit nálam a hajón látott, ami már többeket indított arra, hogy ebben az őrült projektben egy kis segítséggel ők is beszálljanak. Köszönet érete és nincs elfelejtve! (Gut Ungarisch gesagt haben)

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr142269642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2010.09.04. 17:30:02

Oszinten szolva- vettem egy nagy levegot-! mikor ki derult, h nem hengerfejes a motor. Azt fel sem teteleztem en naiv- hogy ahol oszeraktak a felujitas utan- nem ertettek hozza. Hat hala isten, h igy tortent. VAnnak tapasztalataim a hengerfej tomites hibaibol fakado es avval kapcsolatos gopndokrol. -Mint a hengerfej el vetemedese es egyeb borzalmak.! HAt igy most fel lehet lelegezni! Egy jo bejaratas es jo olaj hasznalataval jo idoben vegzett olajcserekkel ez a motor. Life time... el megy. Az en oreg mercimben eppen 644 ezer merfold van! Es egy gramm olajat sem eszik meg cseretol- csereig.Igaz ez original meg szet szedve nem volt. De dog nagy hajokat utanfutokat vonszolok vele eleg surun. Remelem Nalad is el megy amig csak szukseg lessz ra!! GAratulalok !!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.04. 19:25:39

@silvermoon: Most hogy mondod. Szerinted hány üzemóránként kell cserélni az olajat egy ilyen hajómotorban? Mert autóban ugye elvileg tízezrenként (km persze) Namármost én azt saccoltam, hogy ha vesszük a hajó üzemmódot, az talán olyan, mintha autóval folyamatosan megyünk 60-al, 10000/60 = 166 óra. Hm? Esetleg a hajó az kímélőbb üzemmód, mondjuk 200 óránként? Azt nagyjából eldöntöttem, hogy kb. 15 óra lesz a bejáratás, utána olajcsere.

silvermoon 2010.09.05. 00:45:11

Azt hiszem jol szamolsz ! De igen az elso olajcsere nagyon fontos ! Es Minden esetben a szurot is cserelni kell. HA teheted ne hasznalj gyenge minosegu olajat.En a castrol-t ajanlanam azt hasznalom immar vagy 20-on evek ota es nagyon meg vok vele elegedve. Mivel itt meleg van en a 20x50 es-t hasznalom de szerintem az neked is megfelelo lenne, mivel a motorfeujitas nem vonatkozik az olajpumpara szelepekre egyeb mas mozgo reszekre es vegul is azert nem egy gyari uj motor. Nem tudom a szelepszar szimeringeket csereltek-e? VAn olyan muszered ami meri az uzem orat? Nem artana ha lenne.Szerintem a jo olaj melett a 200 uzemora megfelelo.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.05. 01:04:04

@silvermoon: Hm. Szerinted van olyan ezen a kiélezett piacon, hogy "rossz minőségű motorolaj"? A szelepszár szimmeringeket szerintem nem cserélték. Tettem üzemóraszámlálót a főkapcsolótáblámra. Kössz a gyors választ.

Mihalik Péter 2010.09.06. 12:02:00

Szervusztok én itt új gyerek vagyok, de én is építettem 2007-2009 között egy régi német roncsból egy (szerintem) álomhajót. Abban egy Indenor diesel van. Nagyon ajánlom az olajhoz a Prolong nevezetű adalékot.Csendesebb lesz, nem füstöl, szóval optimalizálja a csúszó alkatrészek illeszkedését.Ára 5 liter motorolajhoz kb 9 ezer Ft.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.06. 13:10:21

@Mihalik Péter: Na várjunk csak! Mi az, hogy új gyerekként csak úgy beszólunk? Csak úgy elhúzzuk a mézesmadzagot a Tengerész orra előtt, hogy építettünk egy szép hajót oszt semmi kép a hajónkról? Kérek részleteket! Ha nincs netes láthatóságod, küldj képeket a vilmosbartyik@hotmail.com címemre!

Mihalik Péter 2010.09.06. 13:26:14

@A Tengerész: hhmmmm...valóban, csúnya dolog..hamarosan pótlom, elöljáróban annyit, hogy 12,7 hosszú, 3,05 széles, acélból van, Peugeot Indenor XDP 6/90-es motorral ( a Volovo Penta 6 hengered diesel elődje) és ksokat melóztam vele. picasaweb.google.hu/zanskar31/HajoVizrerakas#
itt van pár fotó egyelőre...remélem ég itt is van...egyébként nagyon köszönöm az érdeklődést... a motorral kpcsolatban itt lehet mindent rendelni, ha valakinek hasonló gondja lenne, vagy segítek bárkinek szívesen:
retro-indenor.de
Köszönöm

Mihalik Péter 2010.09.06. 13:29:05

alakul, néha eltalálom, hogyan kell válaszolni...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.06. 20:04:42

@Mihalik Péter: Csinos hajó valóban. Hogy tudod nélkülözni a fedélzetet oldalt? Nekem valahogy elképzelhetetlen egy hajó enélkül. Igaz én csak a vitorlásokhoz értek, ott ez természetes, én állandóan mászkálok előre-hátra.

Mihalik Péter 2010.09.07. 09:49:44

Hát..igen, van benne valami, bár a párkány járható, a tetőn vannak kapaszkodók, de az első kabin annyira tágas, hogy elgondolkoztam oda egy kis elhúzhat tetőajtóról, alul kinyitható létrával. Szkeptikus azért vagyok, mert újra vágni, szögelni, hegeszteni egyszóval koszolni nincsen kedvem. Másik lehetőség még a tetőről létra levezetés a deckre. Majd kialakul. Vitorlásnál ugyebár kell kezelni a vitorlákat, itt erről nem beszélhetünk, azaz nem kell állandóan mászkálni. Aki meg kimászott, hát maradjon nyugton egy darabig, élvezze az utazást teljes csendben, ha sör kell neki, bekopog az ablakon, előbb utóbb úgyis kiadok neki egyet-kettőt...(könnyes szemmel)
süti beállítások módosítása