Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2009.08.27. 19:42 :: A Tengerész

Azaz megint eltelt egy hét, itt a blognap. Elöször is lebuktam, "RP" figyelmeztetett, hogy a vagonok és titkos ládák tudója nem az igazi Trébics, hanem Privát Elek volt. Hiába... öregszem. Már a Rejtő Jenő se megy fejből.

Ponyva ügyben egyelőre parkolópályán vagyok, "F" mint az őrült gumicsónakokat ragaszt hajnaltól késő estig,                                                       

 

 

 nem ér rá velem foglalkozni. (egyszer írnom kéne azokról, akik iszonyatosan sokat dolgoznak ebben az országban, amíg a többség csak azt várja, hogy valakin élősködhessen)

Mindenesetre a csőtartókat mind megcsináltam, kiszabtam az ablakokat, szegőket, toldásokat, aztán majd szombat este megcsináljuk, addig ideiglenesen betakartam a cockpitot, mert nem kéne most egy eső ott.

 

 

 

 

 

 

Tovább nyomultam a főárboccal. Mindenestül beköltöztem a Vízügyesek csarnokába, ahol a másik árbocot is csináltam és eszményiek a munkakörülmények. Csináltam a lakatosoktól kölcsönkért+saját 60X40-es zártszelvényekből egy 9m hosszú árbocgyalupadot és megkezdtem az elemi alkotólécek hossztoldását.  Sok beszélni/írnivaló nincs róla, a munkafázisok megegyeznek a másik árbocéval, amiről már korábban részletesen írtam, csak a munka több, lévén hosszabb és vastagabb munkadarabról szó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ilyen lesz a keresztmetszet.

Az átmérőt 20mm vastag rétegekből (a collos deszka vastagsága gyalulás után) ugye 9 réteg adja ki. Minden "elemi szálban" két hossztoldás van, így a 14 szálban 28. Hát nekikezdtem. A kezdetben izgalmas hosztoldások elkészítése mára halál unalmas robottá silányult, előkészítéssel, hossz és szélességi szabással mondjuk egy órát számolva mindegyikre az kb. három munkanap, további kettő a végek tömör részének kialakítása, aztán a rétegek összeragasztása legalább újabb kettő, szóval a nyers árboc kerekítés előtt is legalább egy hét. A kerekítés , csiszolás lakkozás egy újabb hét, tehát minimum két hét az árboc pihenőnap nélkül. De közbejött a hibapont. A Hoblernél vett faanyag még a keskeny szálakat se adta ki. Elmentünk hát újabb anyagért és most jött a pofáraesés, sehol se kaptam megfelelő minőséget a városban. A Jafholznál, amiben pedig nagyon bíztam se volt asztalos minőségű légszárított anyag. Zatik dettó. Mit tegyek? Volt nagyjából megfelelő, tehát aránylag csomómentes 5m hosszú, 20cm széles collos ukrán fenyő  egy nagy rakás, de ez épületfa, azaz nem olyan száraz, szabad ég alatt tárolt. Nem az a baj vele, hogy szőrös, ahogy a gatterból kijött,  úgyis le kell nyomjam vastagsági gyalun az egészet, henem hogy ismeretlen nedvességtartalmú. Mivel másra nem számíthattam, átválogattuk a hegynyi anyagot és kiválasztottunk 13 szálat, amit hazahurcoltunk és elraktároztuk megfelelően spónungokkal kihézagolva a csarnokban ahol pillanatnyilag éjjel nappal 30 fok körüli a hőmérséklet. Ha szerencsém van,(mint volt tavaly a körisfákkal) nem reped szét és nem görbül karikára száradás közben. A kérdés az, mikorra szárad ki feldolgozhatóvá és hogy honnan tudom meg, hogy száraz e már?? Ezúton kérek minden olvasót, hogy ha tud elérhető nedvességmérőt, amivel a fákat ellenőrzik és van mód kölcsönzésre, kérem jelezze, mert nagyon megvagyok most lőve ezzel a negyedkész dúccal! Nem tudom meddig lesz módom ebben a "kölcsönműhelyben" alkalmanként dolgozni, mert ha kiadják valakinek tartós bérletbe, kirúgnak belőle és vehetem a hátamra a fáimat, meg a 8,20 hosszú árboctorzót. NAGYON be kéne fejezni ezt az árbocot!

Amúgy továbbra is kint lakom a hajón és úgy nagyjából agyondolgozom magam, de hát most a  megfelelő ehhez az időjárás. Esténként már sötétben leheveredek a függőágyamba (amit még vagy 30 éve vettem Malajziában, de  mindezidáig még soha nem használtam, na most felkötöttem a hajó fara és a mandulafa közé) etetni a szúnyogokat, bámulom az eget, a csillagokat (de szép lenne az ég enélkül a borzalmas városi fényszennyezés nélkül) az égen áthúzó repülők fényeit, hallgatom a tücsökmuzsikát és elmélkedem a magam és a világ dolgain. Ez a program nálam magasan  felűlmúlja a TV nézést. Amikor már nagyon összecsíptek, bemenekülök a szúnyoghálóval védett hálókabinba és álomba zuhanok.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr351342582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaidros 2009.08.28. 08:41:14

Szenzációs, nem is tudja, hogy mennyit tanulok ezekből a posztokból.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2009.08.28. 14:46:02

@phaidros: Tényleg nem tudom. És mi az amiben jól jött az én példám?

phaidros 2009.08.28. 22:40:31

A konkrétum az hogy nekiálltam végre megcsinálni a terasztetőt, és nem időre, nem a tetőért, hanem magát a munkát élvezem, meg persze a gyakorlati tapasztalatból tanulást. Az, hogy nem hívtam rá vállalkozót, és hogy a munka minden lépésének megadom a megfelelő időt. Ezek alapban nem voltak jellemzők addig, amíg úgy gondolkodtam, hogy csak mihamarabb legyen meg amit csinálok, mert a kész kell. Tipikus fogyasztói gondolkodásmód.

Emlékszik arra, amit kérdeztem a hajóépítésről és az utazásról? Ez egy kis mag volt, ami azóta már csírát növesztett. :)

Most egyébként az árboc volt számomra a "sokk", nem gondoltam volna, hogy így készül.
süti beállítások módosítása