Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @carter66: Köszönjük. (2019.01.21. 12:33) Vasárnap.
  • carter66: @carter66: Ez ügyben írtam már Capt. Székely Istvánnak is, hogy a MATE karolja fel a témát, mert ... (2019.01.18. 11:29) Hétfő.
  • carter66: A hajóács Lendvai Misi (ő szinte semmit sem változott), Capt. Bauer Józsefet hirtelen fel sem isme... (2019.01.14. 15:40) Csütörtök.
  • A Tengerész: @emeritus: Köszönöm Dodókám! Hasonlókat neked is!ha olvasod a blogot, látod, hogy nem viszem túlzá... (2019.01.09. 16:27) Szombat.
  • A Tengerész: Néha az ember úgy lő tízest, hogy háttal áll a céltáblának. (Moldovától loptam) Nem gondoltam voln... (2019.01.08. 09:32) Hétfő.

Linkblog

Csütörtök.

2019.01.10. 22:03 :: A Tengerész

A mai nem vitorlázósképes blog lesz. Ma olyan negatívok kerültek sorra amik boldogult ifjúságom  más korszakából valók. De előbb a jelen. Akárhogy is nézzük a tél fele elmúlt. Nemsokára el lehet ültetni a paradicsom magokat. Előbb WC papír guriga szeletbe rakott földbe egyet-egyet, aztán ha kihajt, kiválogatni a legerősebbeket, átrakni félbevágott PET palackba, aztán amire azt kinövi, addigra elmúlnak a fagyok és a télkertből ki lehet ültetni a kertbe. A terv 20 tő a karóra kúszó fajtából, legalább 4-5 különféle fajta.

Szóval két napja még ilyen tél volt. Összefüggő behavazott jég a teljes  víztükör fölött,

001_134.JPG

egyedül a fűtött hajó körül olvadt meg kissé.

002_114.JPG

Ma meg már szinte tavasz, hét ágról sütött a nap, jég meg már csak a part mentén,

001_136.JPG

bár hó még azért akad, napközben kissé olvad, de a délutáni sétánál már ropogós fagyott, reggel vigyázni kell majd, mert ahol kitaposták az autók, ott jeges, mindketten estünk már egyet-egyet kutyasétáltatás közben.

003_97.JPG

Nyomom  a pincéből előkerült régi negatívok digitalizálását. Néhány a múltból.

Gyakori gondom, hogy fogalmam sincs hol és mikor készültek a képek, itt legalább a "hol"-lal nincs gond a harmadikon oda van írva a táblára hogy Penanag. (Malajzia). A "mikorra" viszont nincs pontos válaszom, a naplóim elmúltak a sok költözködésben, nagyjából a múlt század '70-es évek vége felé lehetett.

20190110122923_01.jpg

20190110122923_02.jpg

20190110122923_04.jpg

nem tudom most hogy néz ki a környék, azóta eltelt több mint 40 év, akkor úgy nézett ki, hogy egy darabig házak voltak, aztán minden átmenet nélkül jött a dzsungel.

20190110122923_05.jpg

Drága anyám otthon cserépben növesztett zöld-sárga cirmos levelű futónövényeket, amik 3-4 mm átmérőjű száraikkal kúsztak a falon, ajtókeret felett, na ezek itt őshonosak, combvastagságú száraikkal hálózzák be az őserdőt és akkora leveleik vannak, hogy a képen látható kisgyerekek betakaródzhatnának velük.

Nagyon tetszettek az épületek. Miközben modernek, egész Malajziában mégis a hagyományos őserdei stílust idézik... idézték akkoriban.

20190110122923_06.jpg

Rengeteg kép van, mind felett elmélázok kicsit, de egy blogba elég ennyi egy országból. Peneng általában a visszafele úti kikötő volt útban Európába, a szokásos farakományt itt egészítettük ki a maradék hajóférőhely kihasználásra az itteni expotcikkekkel, pálmaolajjal, ónnal. Az érkező, és a magyar hajóknak "honi", induló kikötőnek számító Amszterdam volt a szokásos következő állomás, eltekintve Szueztől, a csatornaátkeléstől. Hollandiában egyszer tolmácsként működtem közre egyik kollégámnak, az akkori büntetőtörvénykönyv szerint "valutakiajánlásnak" minősülő bűncselekményében, miszerint egy német cég holland összeszerelő üzeme kazán olajégőket adott át neki, melyeket ő az akkori szabályok szerint vámmentesen behozhatott és eladhatott, amiért a kolléga apja a balatoni nyaralójában a német cég képviselőit ingyen nyaraltatta. Ebből az alkalomból jártam egy kis holland faluban. Itt volt egy hosszú főutca, két oldalon házakkal, a telkeket csatorna választotta el mind a főúttól, mind egymástól, a telkek hátsó fertálya beleveszett a beltengerbe, szóval minden telek, rajta takaros házzal egy önálló sziget volt. A házbejárattól egy híd vezetett a főútra, azon lehetett autóval közlekedni, de igazából mindenki csónakázott. Idős (akkor nekem az) házaspár piciny csónakkal kikötött a "közért" előtt az asszony bement vásárolni, a férfi meg  a csónakban várta.20190110125700_01_1.jpg

Minden ház mellett a csatornában, meg a parton mindenféle csónakok, vitorlások

20190110123613_09.jpg

20190110123613_12.jpg

Egy kisfiú optimisttel indul éppen vitorlázni, anyukája kötényben, ahogy konyhából épp kiszaladt segített neki a kertből kihozni és vízre tenni a hajócskát, a gyerek beszállt és máris sebesen "pumpált a kormánnyal a kert vége felé a nagyvíz irányába, a mama egy kicsit még gyönyörködött gyermekében aztán visszament a házba. AKKORIBAN nagyon szerettem volna "egyszer majd" így élni, de nem bíztam benne, hogy mostanra pontosan sikerülni fog.

Keverednek a negatív tekercsek, különböző  évekből az 1966-83 évek közti időszakból. Még néhányat mutatok a tengerészes időkből. Sok van, de nem akarok fárasztó lenni. Annakidején voltam pár diavetítésen az első munkahelyemen, amikor kollégák az akkoriban rendkívül ritka külföldi útjaikról bemutatókat tartottak, az első pár kép még érdekes, de amikor már a huszadik képen látod Velencét, már unalmas. Szóval nem akarok az lenni.

Ezek a képek az M/S  Petőfin (Motor/Ship) készültek, valamikor  1978-ban, vagy 79-ben. "Hazafelé" csattogtunk valahol az Indiai-óceánon és amolyan hajóbuli volt a kellemes hullámmentes vízen trópusi időjárásban. Sokan mentünk haza váltásra, ami úgy nézett ki, hogy Amszterdamban kiszállt akinek letelt az ideje és onnan repült haza Budapestre. Helyszín az úszómedence  környéke. Háttérben a tartalék hajócsavar.

20190110125700_08.jpg

20190110125700_10.jpg

20190110125700_11.jpg

A termetes tengerész a Sztojkó Józsi hajópincér, a tábla rendes esetben a medence korlátjára volt kifüggesztve és szerénységem alkotása. Egyszer láttam, amikor beült a biciklis riksába Bangkokban, hát megküzdött a viteldíjért, lejtőnek felfelé a "sofőr". ( de az is lehet, hogy összetévesztem a Piedone Hongkongban film hasonló jelenetével, rég volt)

20190110131018_05.jpg

Bauer József captainnek valamilyen alkalomból ajándékot nyújtott át a Jáki Béla bácsi gépüzemvezető.

20190110130213_06_1.jpg

A disc jockey Dobozi Gábor gépaszisztens.

20190110125700_09.jpg

 "Parafa" ( sajnos az igazi nevére nem emlékszem) most is dolgozik, csak a szemetet kiönteni ugrott ki a gépházból.

20190110131018_03.jpg

A végére néhány életkép, gépházi fotó. Itt a hajóács a Petőfin, a vezetéknevére nem emlékszem, pedig egy utcában laktunk Újpalotán, szóval a Misi.

20190110123613_08.jpg

Elektrikus kollégám Árvai Laci, képzeljétek ő (sok év kihagyás után) most is hajózik, igaz a Dunán személyszállítón, ha jól emlékszem svájci lobogó alatt. (igen azok ott a bal kezénél a főgép szelephimbái)

20190110125700_03.jpg

Szerénységem a segédgéptérben,

20190110125700_04.jpg

és manővernél a főkapcsolótáblánál. ( ha a bócman gorombán húzta a horgonyt, levágta a védelmet, gyorsan vissza kellett kapcsolni)

20190110125700_05.jpg

A kápó (olaszul "fej" általában "fő") azaz a gépüzemvetető adja az "erőt", én szemlélődöm, a jobboldali kolléga nevét sajnos elfelejtettem, de ha valaki tudja kisegíthet. ( ps. Megtörtént, Kerekes Miklós, aki a bulizós képeken mellkason keresztben egy többszínű csíkos májóban van, kisegített, szóval jobbra Rózsa Laci harmadik géptiszt)

20190110125700_06.jpg

 Kis viccelődés  a kamerának  belefér. Béla bácsi nem volt túl szigorú főnök.20190110125700_07.jpg

Az elektrikusműhely, az én (meg az Árvai Laci) birodalmam.

20190110125700_02.jpg

Búcsúzom a hajótól, megyek haza, itt a váltás. a kabinom a csomagolástól felfordult állapotban.

20190110121945_09.jpg

 Ennyi év után elárulhatom, az íróasztal néhány csavar eltávolítása után a teljes mögötte lévő falburkolattal együtt elmozdítható volt, mögötte hely volt a csempészcigarettának és szeszeknek. A rejtekhely saját találmányom volt.

Ennyi volt a mese mára, talán a képekből se volt túl sok. Ha már volt szó gépekről, melyek iránt sose szűnik meg az érdeklődésem, mai kedvencemmel búcsúzom. ( a 6:50-nél lévő profil és csőhajlító nem akkora durranás azért mint a többi, ilyennel hajtottul le Amapola egyes elemeit, például a koppintott Rocna horgony kengyelét acélcsőből, a gépet J kezelte)

https://www.youtube.com/watch?v=amAjMJTZ-HM

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3114545048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2019.01.11. 08:12:40

Vilmos!
Hogy most milyen Penang, azt nem tudom, de tíz évvel ezelőtt így:
vizizene.blog.hu/2009/02/04/januar_221

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.01.11. 09:08:56

@Kis ember: Hát akkor 30 év alatt nem sokat változott. Remélem azóta se. Pedig ugye Malajzia muzulmán ország.

rgranc 2019.01.11. 09:49:33

Köszönjük a képeket, nem túl sok egyáltalán, jöhet még!

pernahajder Campbell 2019.01.12. 10:08:29

Google Streetwiew-val bejárhatod Penangot keresztbe-kasul, némi szerencsével még a képek helyszínei is meglehetnek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.01.12. 10:50:34

@pernahajder Campbell: Valóban, épp nemrég "jártam" ...hüm... hogyishívják, szóval annakidején Rangoonnak hívták, azt hiszem most Mianmar, a Shwedagon templom komplexumban, igaz ott éppen nem a Streetwiewval, sehova se érdemes már utazni, hacsak az ember nem kíváncsi a szagokra és a lökdösődésre is.

pernahajder Campbell 2019.01.12. 14:02:08

@A Tengerész: Avagy kizárólag holtszezonban. Tavaly januárban jártunk Velencében, véletlenül csodaszép időt fogtunk ki, és turista is alig volt. Barátnőm először járt ott, nem értette, minek kell úgy lelkendezni a töküres Szent Márk téren..
Most meg egy pár nap múlva Hamburgba megyünk. Gondolom, annak idején arra is előfordultál.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.01.12. 16:35:31

@pernahajder Campbell: Igen, bár gondolom a barátnőddel nem a StPauli Reeperbahnt fogjátok felkeresni.

Kis ember 2019.01.12. 18:53:47

@pernahajder Campbell:
Mikor overnight-unk volt Velencében, direkt felkeltem hajnali négykor, háromnegyed ötre, mikor már kellemesen pirkadt, benn voltam a Rialtonál. Hétig jártam az ébredező belvárost, sose felejtem el.

dia.pool.pim.hu/html/muvek/FALUDY/faludy00759/faludy00762/faludy00762.html

@A Tengerész:
Egyébként a gépterem sem változott sokat, illetve az azipodos meghajtás miatt már igen, de a vezérlő szerintem semmit.

pernahajder Campbell 2019.01.13. 06:29:54

@A Tengerész: Azt hiszem, vele nem az lesz az elsődleges cél. Azért a klubokat, ahonnan a Beatles indult, megnézzük.

@Kis ember: Lehet, hogy erre sem lesz sokáig lehetőség. Ma még csak belépőt akarnak szedni, később talán egyéb módokon korlátozzák majd a belépést. Persze, ez érthető.

carter66 2019.01.14. 15:40:37

A hajóács Lendvai Misi (ő szinte semmit sem változott), Capt. Bauer Józsefet hirtelen fel sem ismertem. Jó válogatás, várjuk a folytatást! :)