Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • teddybear01: Őszinte részvétem a Mamáért.... Azért szép kort élt meg. (2018.09.25. 14:33) Kedd.
  • carter66: @Kis ember: Csak nem a szopófantomra gondolsz? :D U.i.: Tudom, milyen ótvar környék lett. :( (2018.09.24. 10:13) Péntek.
  • Missa: :-) Pár éve Egerben nyaraltunk a feleségemmel. Naná, hogy el kellett mennünk ebbe a múzeumba! És b... (2018.09.18. 20:55) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Kis ember: Kevés lenne egy rádió. A hajón, a házban, a külső munkahelyeimen mind van készülék és ... (2018.09.13. 00:45) Kedd.
  • A Tengerész: @whale: Igen. Ő meg gyorsan eladta. Amúgy meg Európa hülyéi vagyunk. Élhetetlen faszok, egy olyan ... (2018.09.11. 16:57) Vasárnap.

Linkblog

Vasárnap.

2018.05.06. 17:58 :: A Tengerész

Történelmi esemény volt ma déltájt amikor UTOLJÁRA fektettem ki azt az átok 25m-es hosszabbítót a ház és a kerti szerszámos-kamra közt, hogy villanyt vigyek a forrasztópákának, amivel összeforrasztottam a kábelereket. Mostantól van villany a kamrában. 002_84.JPG

A kép alján lévő dobozban vannak a forrasztott kötések. Sokat emlegetik  tűzesetek kapcsán, hogy "a tüzet alighanem rövidzárlat okozta". Meggyőződésem hogy ez az esetek  többségében nem igaz. Rövidzárlat hatására valamilyen védelem mindig leold, ha máshol nem a "villanyóránál" (helytelen szóhasználat, igazából úgy hívják "fogyasztásmérő"). Egy zárlat okozta szikra meg a legritkább esetben okoz tüzet. Ellenben egy hibás kötés, egy nagy átmeneti ellenállás okozta melegedés, képes felizzítani a környezetét és különösen faszerkezeteken, tehát jellemzően padlásokon, ilyesfajta sufnikban mint az enyém könnyen okoz tüzet. Ezért én még a sorozatkapcsokban se bízok (régi nevén "csoki", mert akkoriban még barna bakelit volt a szigetelőanyaguk, mellékesen jobbak voltak mint a mai hőre lágyuló PVC anyagok, jobban bírták a hőt, lévén a bakelit tudomásom szerint az egyetlen hőre keményedő műanyag), ami elismerem túlzás, de én amit csak lehet forrasztok. A forrasztás úgy mínusz 30 ° C-ig biztos kötést ad. Ráadásul mindig rakok a műanyag doboz, vagy egyéb szerelvény alá éghetetlen alátétet, aminek amióta maradt egy rakás dirib-darab 0,5-ös vaslemezem a háztető-fedésből, bőviben vagyok. "Régenmindenjobbvót", itt tényleg van benne valami, régen ónozott vaslemezből készültek a kátrányos papírral bélelt "igazi" Bergmann csövek és dobozok, ha azokban izzott fel valami, ritkábban adta át a hőt a gyulladási hőmérsékletig a környezetnek és a füstölgő büdös kátránypapír  gyakrabban felkeltette a gyanút valakiben. Valahogy úgy mint az "amperszag", ami szintén kiment a divatból a modern különféle uretán szigetelőanyagokkal. De hát én csak nosztalgiázok. 

Ha már itt tartok az M/S Újpesttel kikötőben álltunk úgy 1975 táján, a bőbeszédű Mártha  kápó (tengerészül van mondva, gépüzemvezetőt jelent, szóval a gépszemélyzet felettesét) szokása szerint maga köré gyűjtötte a tisztjeit a tiszti szalonban és szóval tartotta őket (személyes sértésnek vette ha valaki hiányzott), amikor is elsápadva jön be az ügyeletes "aszi" (gépápoló vagy másnéven gépasszisztens)..."valami amperszag van a gépházban". Ilyenkor persze ki rohan, ugye az "elek" ( azaz az elektrikus), szóval én. Hüm.... ez tutira nem "amperszag"ez valami rohadtul más. Akkor már többen szimatolunk, kiderült az egyik  "jendró" ( Jendrassik segédgép , azaz egy Diesel motor ami generátort hajt, ami a hajót villannyal ellátja) hűtővize állt le valamiért és hát ugye hűtés nélkül egy belsőégésű motor az álmoskönyv szerint nem a legjobb dolog. De becsületére legyen mondva az öreg gépnek, meg se kottyant neki a dolog, miután a hiba kijavíttatott, gond nélkül dolgozott tovább. Ennyit a bajmegelőzés során a szaglás fontos szerepéről és a szerszámos-kamrákról.

A kamrába menő földkábel látja el a korábban említett hátsó kapufélfára szerelt villanypásztor elektronikát is, itt megy be, illetve tovább a kábel a kapuhoz.004_57.JPG

A villany a tornácról indul, ehhez elvágtam és megdobozoltam  a földkábelt ami a hajóra megy a Dunapartra,005_47.JPG

ott van a kötés a kukázott  klasszikus muzeális ACIDAX bakelit dobozban és itt is megszűnt a "hosszabbítózás", az ott heverő "T" dugó is elvesztette jelentőségét, a munkaasztalhoz került egy sávkonnektor sor, van hova bedugni  az asztali köszörűt állványos fúrógépet és épp ami még kell. Szóval jelentős a fejlődés villanyilag.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr113895878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KAMA3 2018.05.08. 10:30:47

A villannyal tényleg észnél kell lenni, de sokan hajlamosak félvállról venni a témát. A csoki tényleg tud meglepetést okozni, úgy 20-30 év múlva. A hőingadozástól képes a kötés felpuhulni, ahogy a szorító csavar alatt tágul és összehúzódik a fém. Ha időszakosan a tervezettnél nagyobb áramok is folynak a vezetéken, ez a felpuhulás hamarabb jut el odáig, hogy izzást okozzon. A másik sláger a réz-alumínium összesodrása. Ez garantálja a tüzet. A tuti jó megoldás a Wago. Azzal mindent mindennel össze lehet kötni, és mivel rugós szorítója van, évek múlva is biztos kötést ad.

Viszont kábelt is láttam már felgyulladni. Úgy, hogy a védelem se kapcsolt le, de még a készülék is működött tovább. Egy gagyi kínai tápkábel volt, a munkahelyemen az egyik monitoromat táplálta meg. Szemmel láthatóan vékonyabb volt, mint a többi. Egyik nap elkezdett szikrát hányni minden előjel nélkül. A monitor meg működött tovább, igaz kisebb fényerővel. Az volt a szerencsénk, hogy munkaidőben történt. Ha éjjel történik, akkor garantáltan kiég az iroda.