Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Linkblog

Vasárnap.

2013.03.03. 22:34 :: A Tengerész

Tegnap délután ellátogattam a Római Partra. Két demonstráció is volt. Majdnem az ellendemonstrációra mentem, mert az volt a Béke csónakháznál, ahová hirdették amit én is ismertettem korábban, de pár kérdés után kiderült, hogy itt a szállodások és a kivezényelt alkalmazottaik tüntetnek a gátért. Az "én tüntetésemet" áthelyezték arrébb,  '13.márc.2. 007.jpg'13.márc.2. 009.jpg'13.márc.2. 010.jpg
 na ott sokan voltunk.  Mindazonáltal nem volt egy igazán jó demonstráció. A hangulatot fokozandó megjelent egy háromtagú folklórband, '13.márc.2. 003.jpgakik iszonyatos hangerővel lehetetlenné tettek mindenféle beszélgetést a  szónoklatokat megelőzően, de még jócskán a rendezvény hivatalos programja, a beszédek és a zárszó után is. Az meg már az én speciális bajom, hogy ezt a fajta zenét kitenyésztett városlakóként nem érzam a "gyökereimnek", hiába a folklór része, hogy mind a kontrás, mind a bőgős hamisan játszik, hisz a lényeg a prímás virtuozitása, engem ez kifejezetten zavar, szegény anyám csak úgy hívta, hogy "kecskeb@szató" muzsika. Aztán. A beszédek hosszadalmasak, körülményesek voltak, nem igazán kaptam új információt, amiért mentem. Senki ne értsen félre nem hiányolom azokat a fajta "gyújtóhangú" szónoklatokat, amik a tömegek érzelmeit bujtogatják, amúgy teljesen feleslegesen, mert mi értelme egy olyan, a tömeghez intézett szónoki  kérdésnek, hogy mondjuk "Engedjük, hogy elhallgasson a Klubrádió!!??" Mire a tömeg azt ordítja persze, hogy "NEEEEM!", de persze senkinek fingja sincs arról, hogy ha elveszik a frekvenciát és bezár a rádió akkor hogy lesz az, hogy ő aztán ezt nem hagyja. Na itt többször volt az az érzésem, hogy szívesen odaállnék a mikrofonhoz és mesélnék a Joszip Sztálin szárnyvasútról, meg a panel családiház programról. Ez utóbbi akkor volt, amikor az első hajómat építettem egy társasház udvarán a Beregszász utcában a Sashegy lábánál. Akkoriban fulladt be a házgyári lakótelep építés. Utoljára megépült még Gazdagrét, de aztán itt maradtak a felpumpált házgyárak munka nélkül. Egy zseni kitalálta, hogy az országszerte nagy számmal épülő családi házak ezentúl ne B 30-as téglából, hanem beton panelból épüljenek, nosza minden házgyár elkezdte a paneljait minimális változtatással átalakítani erre alkalmasnak. Kijelöltek egy területet az utca túloldalán ahol a Tengerész nevű 25-ös jollét építettem, (amiről elkezdtek engem is így nevezni Balatonszerte, aztán a sárkányrepülőknél és rajtam maradt a név) láttam mindent nap mint nap, reggeltől estig. Először is kisajátították a területet. Zöldkár címén fizettek a szomszédnak egy olyan diófáért ami évente termett egy mázsa papírhéjú óriásdiót valami párszáz forintot, aztán mindent ledózeroltak. Hajrámunka volt akárcsak a Moldova által megénekelt szárnyvasút, a határidőt tartani kellett, egyik nap megjelentek a nyergesvontatók és leborítottak rengeteg betonvasat az alapokhoz. Másnap jöttek a dózerek és a  tereprendezés során az egészet betakarták földdel. Sebaj, harmadnapra hoztak új vasat, még most is meg tudnám mutatni hol fekszik a föld alatt úgy egy méterre a sok kárbaveszett anyag.  Aztán megépült a mintalakótelep, egy hónapig lehetett nézegetni, aztán szétosztották a házakat a "drótosok" közt, akkor kapott a Medgyesi Péter is  ott egy házat, ami azért volt tiszta haszon, mert amikor miniszterelnök helyettes lett ( most még a '70-es 80-as évek fordulójáról beszélünk) az addig hepehupás utakat leaszfaltozták attól kezdve rendszeresen takarították télen az utakat, sózták, de tán még cukrozták is. Viszont azóta se épít senki panelből családi házat, a házgyárak szétrohadtak, bennük a nemzeti jövedelmünk és az államadósságunk. Szóval úgy tűnik minden kormányzat alatt erős a kényszer, hogy valami látszatberuházással erősítse a hitet a népében. A magam részéről nagyon nem bízom abban, hogy egy mobil gátat, melynek erős alapokra van szüksége, lehet telepíteni a fák elpusztítása nélkül. Ez az'13.márc.2. 004.jpgegerészölyv, amit sikerült lencsevégre kapnom,  se ücsöröghet sokáig a fákon, mert azok akkor is meghalnak, ha a gát alapozása során a gyökereiket elvagdalják. Aztán nem hiszek abban, hogy egy ekkora beruházásnak anélkül kell eldőlnie, hogy környezettanulmányok és széleskörű szakmai vita ne előzné meg ahol minden érdekelt fél megfelelőképpen egyeztetheti álláspontját. Aztán nem hiszek a hasraütésgyanús bekerülési költségekben. Aztán nem hiszek abban, hogy pont itt és most kéne kipróbálni egy sehol a világon ilyen méretben még létre nem hozott könnyűszerkezetes gátrendszert. Aztán sajnálnám, hogy többet nem így fog kinézni a part. '13.márc.2. 001.jpg'13.márc.2. 002.jpgSzóval ha engem kértek volna fel szónoknak, ilyesmiket mondtam volna, de szerencsére nem nekem kellett beszélnem. Összefutottunk barátokkal is ott volt pl Deni kutya '13.márc.2. 011.jpgaki Kisemberéket hozta el sétálni.

Ezt ma ajánlották a figyelmembe: https://www.youtube.com/watch?v=3ijXm7522pw

A demonstrációrol itt http://index.hu/video/2013/03/03/mindenki_tuntet_a_romain/ látható video.

Amúgy tegnap reggel óta visszatértem a műhelymunkához. A  blokkok fájába be kell marni a saválló acélbetétek helyét. Erre a célra ideiglenesen átalakítottam a felsőmarómat  "alsómaróvá". Egy 2-es lemezre felcsavaroztam talppal felfelé úgy, hogy egy lyukon kukucskál ki a marófej, a munkadarabot egy vezető sin mellett tologatva lehet kényelmesen megmunkálni. A lemezt négy facsavar rögzíti a bakokon lévő pallókból álló "munkaasztalra".'13.márc.3. 001.jpg'13.márc.3. 002.jpg
'13.márc.3. 015.jpg Csak arra kellett nagyon vigyázzak, hogy amikor nyomom az anyagot biztos legyen a fogás, mert rágondolni is rossz mi lesz a hüvelyk-, vagy mutatóujjammal, ha lecsúszik a fáról és belenyomok a 12000-el pörgő marófejbe. Ez különösen akkor fordulhat elő  amikor az ember az ötvenedik darabnál már kicsit elbambul, rutinból megy a dolog és a fantázia kalandozik. Na ilyenkor jön a baleset, szóval oda kell figyelni mese nincs.  Ami még gond volt, hogy a gépet nem lehet folyamatosan bekapcsolni, addig megy amíg nyomom a gombot, ha elengedem leáll. Na ez munkasík alatt nem megy. '13.márc.3. 003.jpgEzért egy 10-es csavar végén fa kocka, ráragasztott Stirol habbal helyettesíti a mutatóujjat, pár menetet behajtva a csavar fejére hegesztett 100-as szög tekerésével bekapcsol a gép, kitekerve kikapcsol. Prímán működött az összes nútot kimartam ma délután.

Ja és a gépház olyan amilyennek reméltem. Hőszigetelt mennyezet, gépészet száraz, fenéklemezen cseppekben víz, hőfok 6 Celsius, relatív  páratartalom 90 %.  És mégis mozog a fizika! Egy dolog bejött amit megjósolt valaki, az ablakainkon belülről a perem mentén körben pár cm szélesen párakicsapódás van reggelre, amikor a belső hőmérséklet lemegy 15-16 fokra, a páratartalom meg felmegy 60 % körülire, de szivárgás, folyás már nem telik ki tőle, egyedül a mennyezeti "kutyaház" felülvilágítóról cseppen le néha egy-egy csepp, de egyáltalán nem zavaró. Remélem, ha végre lesz pár nap eső nélkül és végre a szellőztetéssel nem a külső párásságot tessékeljük befelé, hanem a belsőt kifelé, akkor ez is javulni fog. Szóval az az egyhónapos szenvedés ami volt a hőszigeteléssel meghozta a gyümölcsét.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr655115215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2013.03.05. 08:49:45

Ezt kaptam egy hozzáértőtől (nevét kérte, tartsam titokban):
"Nekem az egész Római part történetről az a véleményem, hogy ártérre építkezni nem lenne szabad. Az ártér pont azért van, hogy árvíz esetén ott is folyhasson a víz, azt öntse el a többlet és a föntebbi területeken ne legyen visszaduzzasztás. Ha valaki engedélyt ad ártéri építkezésre, azt meg kellene büntetni, az ártéri házakat meg le kellene bontani.
A Római parton néhány simlis vállalkozó az olcsó telkekre palotákat meg sportpályákat épített és most azt várják az államtól, hogy közpénzen védjék meg az erkölcstelenül szerzett birtokaikat. Az, hogy ezzel másutt óriási károkat okoznak, az „természetesen” nem érdekli őket.
A mobilgátról meg az a véleményem, hogy nehezen tudom elképzelni, hogy több méter magas, uszadék fákat (esetleg feltorlódott jégtáblákat) sodró folyóvizet egy mobilgát meg tudna fogni. Én már terveztem vasbeton szögtámfalat Duna partra, úgyhogy elmondhatom, hogy a gátak óriási tömegűek kellenek legyenek, egy mobil gát pedig nem az. Ahhoz valami brutál méretű leerősítő rendszer kellene a talajban, hogy egy relatíve könnyű (különben nem lehet mobil) acélszerkezetű valamit meg tudjon tartani."

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.03.05. 09:57:07

@Kis ember: Ehhez még annyit, hogy a szögtámfal is a mögötte rátámaszkodó föld tömegének a bevonásával áll ellen a terhelésnek.
(Egyébként tőlem származik a fenti idézet; egy kis félreértés történt, ugyanis nem a nevem elhallgatását kértem, hanem pár olyan konkrét részletét, amiben nem szerettem volna pl. konkrét projektet ill. ártéri tulajdonost megnevezni...)
:)

temtom 2013.03.05. 19:24:56

@Frady Endre: Nem pont a Római part kapcsán, de én is hallottam arról, hogy az ártérben vásárolt telek, földterület, legelő, szántó azért nagyon olcsó, mert köztudomású, hogy időnkét víz alá kerül. Aki oda épít (nyaralót, palotát, házat, szerszámoskamrát, vagy csónakházat), az egyrészt engedély nélkül teszi, másrészt úgy kap engedélyt, hogy tudja jól, hogy ÁRTÉR-re épít.
Úgyhogy valóban tragikus és szívszorító képeket mutatnak a katasztrófa-rajongó, szenzációhajhász kereskedelmi TV-k minden árvíz idején, de nem mindenkit sajnáltatnak jogosan. Szerintem.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.03.06. 10:36:48

Ha már egy hajós blogban vagyunk megkérdem:
Nincs itt valami hajóács, hajóépítő olvasó, aki év, évtized pontossággal meg tudná nekem saccolni, hogy vajon Noé a három (felnőtt?) fia segítségével kb. mennyi idő alatt építhette meg a Bárkát?
Mai mértékekkel mérve kb. 133 m hosszú, 22 m széles és 13 m magas szerkezet, belül rekeszekkel, és bekenve szurokkal. A faanyagot nyilván az erdőben vágták, mert nem volt még se Obi, se Praktiker.
Lécci-lécci mondjatok valami okosat!
Előre is kösszy! :)

egeresz 2013.03.06. 22:12:31

@Frady Endre: Már a kérdés is gyönyörű.

Van 1+3 ember, és azok heti 72 órát dolgoznak (napi 12, de szombaton pihi van).

Ugye, más a válasz, fűrészárút vesznek a fatelepen, és azt elektromos kéziszerszámmal, valamint hidrós daruval építik össze.
Vagy csak kézi szerszámaik vannak.
Vagy esetleg maguk vágják a fát, egyenest az erdőből.
Vagy esetleg maguk készítik a szerszámaikat.
Vagy esetleg maguk termelik az élelmiszert, amit megesznek a project alatt.

Az a gyanum, hogy nem maguk termelték az élelmiszert, hanem a társadalmi hierarchiában olyan szinten álltak, hogy mások ellátták őket. (vagyis elég jövedelmük volt a 'hobbi' tevékenységhez).

Ebben az esetben viszont kérdés, hogy ez az 'ellátás' meddig ért? Mert, ha a megtermelt élelmiszer (jövedelem) meghaladta a 4 ember szükségleteit, akkor be lehetett hívni a projectbe egyéb embereket, pl. fizetni a kölön favágónak, a fuvarosnak.

A hivatkozott www.arcofnoah.org/ oldalon az szerepel, hogy
3-4 év alatt építette a végső példányt, profi építők segítségével.
Meg az is, hogy hosszú-hosszú ideig gyűjtötte rá a pénzt.

De ez a bárka egy nagyon nagy hajó. Egyáltalán hogyan tervezte meg, hogy az elkészült hajó ne csukódjon össze az első hullámnál.

A legvalószínűbb az, hogy az Isteni parancs mellé talált párszáz köbméter méretrevágott fűrészárut, egy ikea jellegű összeszerelési útmutatóval együtt.

:-)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.03.07. 09:27:08

@egeresz: Az összecsuklás ellen a belső rekeszek védték, amik így egyszerre voltak térelhatárolók (külön szoba a kengurunak és a zsiráfnak), másrészt merevítő diafragmák.
Amúgy ha Noé pl. parlamenti képviselő volt, akkor egyrészt sokat keresett, másrészt alig kellett bejárnia a munkahelyére. Legfeljebb évente egy-kétszer a költségvetés és a módosítása szavazásánál.
:)

teddybear01 2013.03.07. 21:39:52

@Frady Endre: Egyrészt a Biblia leírása szerint Noé gazdag embernek számított, pl. volt szőleje is, be is ivott rendesen a termésből.
Másrészt a vízözönkor már ~600 éves volt, úgyhogy bőven volt ideje megépíteni a bárkát. A vízözön után még további 350 évet élt.

Különben az utánépítő bárkája nem kapta meg a használati engedélyt, így csak szemléltető eszköz, nem használható és hajózható hajó. Szerkezeti merevítés ide vagy oda.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.03.07. 22:29:19

Ez nem gát, hanem egy fos. Egy egészséges árvíz után legfeljebb szétvágni tudják, már ha marad belőle valami:

nol.hu/belfold/bemutattak_a_mobil_gatat

Kis ember 2013.03.08. 00:52:15

@Paduc:
Itt inkább az a kérdés, mennyibe kerül egy ilyen mobilgát karbantartása. Mert ha jól látom, alumínium vagy alu ötvözet, tehát - ellentétben a jó öreg földdel - ezt bizony időnként cserélni kell, nem?
Valamint gondolom kell valamiféle felületkezelés, hiszen a mocskos víz + ütődések nem tesznek jót neki.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.08. 08:26:31

@Paduc: Nem gondolom. Víznyomásra egyszerű méretezni, azt biztos kibírja. 2m vízoszlop nyomás van a tövén, az látszik, hogy térd magasságig meg is van erősítve. Ha az alapozása 6m mélyre lemegy, akkor gyakorlatilag a víznyomás saját magának tart ellen. Azt gondolom, hogy Szentendrén még helyes döntés is lehetett a mobil gát. Csak az a baj, hogy ami az egyiknek orvosság, a másiknak méreg. Szentendrén aránylag rövid szakaszon kellett a fákat kivágni, ha tényleg elöregedtek, amúgyis kellett volna. Szóval a beavatkozás nem volt olyan mértékben környezetpusztító mint a Rómain lenne, ahol ráadásul úgy tűnik, hogy néhány magánérdek indokolja az egészet.
@Kis ember: Én még ezt se gondolom számottevő veszélynek. A földgátat is kell karbantartani, akár egy eloxált alu még igénytelenebb is lehet karbantartás szempontjából. Egyenes folyamszakaszon magas víznél rohan a folyó, viszi az uszadékot, ha mégis leakad a fenéken és elkezd veszélyesen felhalmozódni, egy 300 m-es szakaszon aránylag egyszerűbb onnan eltávolítani egy kis erős boxerhajó (ha ugye lenne jégtörő Budapest körzetben) megoldja. A Római viszont kanyarog (bár a mobilgát miatt alighanem egyenes, szóval sivár és csúnya lesz)és 3 km hosszú. Viszont az nekem nagyon gyanús, hogy míg a szentendrei gát 100%-ban EU-s pénzből épült, tehát "valakik odakint" megnézték a projektet és minden szempontból jogosnak és főleg erkölcsösnek vélték. De a Római gátnál ezt meg se próbálták!! Nem furcsa?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.08. 20:45:18

@sevylor: Köszi, kettőt már le is töltöttem.

nord47 2013.03.10. 17:30:41

Örülök, hogy az ártéri építkezéseknek nem ORBÁN az oka!!!
Másrészt, ezt a mobilgát ügyet rá kellene bízni a szakemberekre. Hátha még nem mind vállalt munkát Luxemburgban!!
A "megyeri híd" építésénél, érdekes módon csak az alvállalkozók dühöngtek, mert nem kapták meg a pénzüket. Senki nem kételkedett a fontosságában!!
Nekem viszont az a legnagyobb fájdalmam, hogy a jelenlegi kormány képviselői támogatják az atomerőmű fejlesztését.
Nem hajlandó vízi-erőműveket építeni!!
Vitatkozik a nálunknál bölcsebb Szlovákokkal. Én végig kenuztam 2000-ben Szent István és Gizella hercegnő tiszteletére a Majnát-Duna-Majna csatornát-Dunát, Budakalászig
1270 folyamkilométer egy hónap alatt.
Ötvennél több vízi-erőművön (schlajzin) kellett zsilipelnünk.
Abban az évben bohóckodott egy újpesti kenus csapatban Fábri S. is.
Valószínűleg ezért nem kerültünk a média közelébe sem!!! HI HI HI!
Ezek tények.
Mindenkinek meg van a maga sérelme, de ezért még nem kell polgár-háborús helyzetet csinálni!
süti beállítások módosítása