Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @deckard_r: Ja és persze az ember aggódik. De hát csak azért, mert ha a "villamos fűtés" kifejezés... (2018.12.17. 15:45) Vasárnap.
  • KAMA3: @A Tengerész: ahha! Ezesetben talán célszerűbb az excenter felől támadni, hogy ne essen le csempe.... (2018.12.14. 21:51) Péntek.
  • A Tengerész: @Grigorij Sandorovics: Ajha! Hány éve nem jelentkeztél? Pedig még írtam is neked valamikor tavaly ... (2018.12.13. 22:33) Vasárnap.
  • A Tengerész: @KAMA3: Ez volt az első ötletem, hogy feltekerem a maximumra a készüléken lévőt és egy külső termo... (2018.12.08. 17:03) Péntek.
  • carter66: Minden nap más idő van. Most jön megint a tavasz egy darabig. (2018.12.04. 10:03) Hétfő.

Linkblog

Péntek.

2008.04.18. 19:33 :: A Tengerész

Szerdán felfúrtam a gépház mennyzeti bordáira az alu lemezdarabokat a szigetelés így rögzített. Hát bent van az öt leggonoszabban. Komolyan féltem, hogy megszakad valamim az erőlködéstől. A szorongatott helyzetben a 40db 5-ös furatot befúrni az 5mm vastag acélbordákba, fej felett nyomva olyan helyeken is , ahova csak kinyújtott karral fértem oda rendkívül megerőltető volt. De úgy látszik szívósabb vagyok, mint amitől tartottam. Estére, igaz dögfáradtan, de megvoltam vele. A lakatosok behegesztették a rozsdamentes szódásballonba a csőcsonkokat, bepróbáltam a helyére és tegnap kiszabtam és összehegesztettem a tartóját a talpa alá, ezt és a hőcserélőnek valót, amit szintén összehegesztettem lefestettem este mielőtt hazajöttem. Ma mindkettőt behegesztettem a gépház fenékbordákhoz és lefestettem a hegesztési helyeket, meg a falat és feneket ott ahol a boyler és a hőcserélő beszerelése után már nem fogok tudni odaférni ecsettel. A boyler fenekébe ma beszabtam az elektromos csőfűtőtest (amúgy túlméretezett háromfejes kávéfőzőgép fűtőbetét) flansniját, bemeneteltem és sziloplaszttal tömítve 12db 6-os rozsdamentes csavarral becsavaroztam. Beraktam a fűtőtestet és vízpróbáztam. Holnap lemegyünk pár napra Balatonra, rámfér a pihenés, ha hazajövünk összerakom a vízrendszer gépházba telepített részét, addigra minden festés megszárad a környéken. A melegvíz előállítás úgy fog működni, hogy a motor hűtővizét átáramoltatom egy ellenármú lemezes hőcserélőn, ennek szekunder oldalát rákötöm a boyler legalsó részéből- és felső harmadából kiálló csőcsonkra. Mivel a hőcserélő a boyler alatt van, azt várom ettől a megoldástól, hogy termoszifonos elven szivattyú nélkül megindul a keringés, a hőcserélőből a boylerba a felső csonkon melegvíz áramlik, a boyler aljából a hőcserélő felé pedig a hideg víz. Így egy idő után a boylerban meleg víz lesz. A vízelvétel a tartály felső pontjából történik, a hidegvíz utánpótlás az alsó csonk és a hőcserélő közé van kötve. Ahogy a boyler vize melegszik, úgy fogy a hőcserélő által a motor hűtővizétől elvett hőmennyiség. Egy termosztát gondoskodik arról, hogy a motor ne melegedjen túl, rányit folyamatosan egy Nissan-ból bontott hűtőre, mely az eredeti ventillátorával a szalont fűti. Ha nincs szükség fűtésre, a kiel aljában lévő 240 liternyi fagyálló folyadékkal feltöltött, a hajó acél testén keresztül a külső víz által hűtött, hosszában osztott víztérből kering a hűtés.  Ennek a köpenyhűtésnek az a nagy előnye, hogy mivel független a külső víztől, nincs szűrő, dugulás, szűrőpucolás, motor hűtés nélkül maradás miatti havaria a legrosszabb pillanatokban. Aki csak tengeren hajózik, ahol tiszta a víz, ennek nem tulajdonít különösebb jelentőséget, de már a Tiszán is a múlt héten szempont volt a hajózáskor, hogy kerüljük az iszapos partot és még elgondolni is rossz, mi lett volna a hűtéssel, ha behatolunk valami vadregényes ám békalencsés holtágba.

Visszatérva a használati melegvízre, ha a hajó olyan helyen áll ahol van parti áram, a villamos csőfűtőtesttel  mint egyszerű villanyboyler működik a "szódásballon". Elvileg nagyon okosan kieszeltnek gondolom ezt a vízrendszert, (még csak hasonlóról se hallottam sehol, a gyári hajókon nincsenek ilyen komplikált energiatakarékos rendszerek) de azért nem kis izgalommal gondolok rá, hogy úgy működik e majd ahogy kitaláltam és joggal leszek  majd magammal megelégedve, vagy csak szemlesütve nézhetek a tükörbe.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr32431916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.