Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • KAMA3: @A Tengerész: Köszönöm a tanácsokat, azt hiszem vagy égetett agyag, vagy betoncserép lesz nálam a ... (2017.07.21. 14:51) Szerda
  • A Tengerész: @lokátoros: Köszönöm. Mégcsak nem is nagyon drága, megérné, ha Balatonon lennék még ki is próbálná... (2017.07.19. 19:43) Hétfő.
  • Kis ember: Kedves Vilmos és olvasótársak! Végre az oroszoknál sikerült venni normális internetkártyát (200 ru... (2017.07.16. 23:28) Vasárnap.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Köszönöm szépen, az igazság az, hogy ez a nap is pont olyan boldog mint az össz... (2017.07.15. 13:45) Szerda.
  • A Tengerész: @whale: Látják. Amikor a nagy-Dunán túráztunk, rendszeresen találkoztunk holland áruszállító hajók... (2017.07.11. 21:36) Hétfő.

Linkblog

Csütörtök.

2017.07.20. 21:29 :: A Tengerész

Az egy nagy igazság, hogy " amibe nem halsz bele az megerősít". Kedden este az egésznapos favágás után úgy éreztem szétszakadok, másnap gond volt megmozdulni. Tegnap estére is alaposan elfáradtam és nem mondom, hogy most is épp  könnyen mozognak a tagjaim, de  bár egész nap vágtam, talicskáztam rakásoltam, egyrészt nagyobbat tudok sújtani a baltával mint tegnapelőtt (onnan tudom, hogy amit tegnap abbahagytam mert nem tudtam elhasítani azt ma meg el tudtam, bár lehet, hogy tegnap már kifárasztottam a tuskót), másrészt valahogy kevésbé fáradok, pedig egész nap a tűző napon fát vágni azért azt hiszem nem rossz teljesítmény 72 évesen. Pont 72 talicska kályhaajtó méretre felvágott fa van bent  a tornác alatt, úgy nézem a hátralévő mennyiséggel meglesz a száz. Egy kemény téli nap tűzifa szükséglete kb fél talicska, szóval megnyugodva gondolhatunk a télre. Hát más munkára nem futotta a mából és azt hiszem a holnapi nap is ilyen lesz. Én sportnak veszem az egészet, van aki fut, van aki súlyzózik én fát vágok. Ami tuskóval végképp nem bírok, ott jön a láncfűrész, velem nem fog a bükkfa packázni.

Szólj hozzá!

Szerda

2017.07.19. 20:08 :: A Tengerész

Hát ami a hasogatást illeti, kicsit optimista voltam. A jó az, hogy nem tudom mikori vágás, de csontszáraz, fene tudja hány éve áll kalodában. Ami a kevésbé jó, hogy a száraz fa sokkal nehezebben hasad, na ez a bükkfa, NAGYON nehezen hasad, különösen ahol az elágazások vannak. Szóval megy a zsírégetés, baltázás a tűző napon, reggelre izomlázasan ébredtem, de aztán elmúlt munka közben. Kíváncsi vagyok, hogy mire végzek hány kilót adok le, tegnap reggel 74-ről indultam. A mennyiségnek valamivel több mint felével végeztem. Ha lassulok, akkor is péntek estére úgy gondolom végzek. A felkészülés a télre amúgy töretlen még akkor is ha rekkenő hőség van és a nyárnak még csak a felénél tartunk, idei projekt még a háztető rombusz Eternit ( magyarul "pala") tetejének cserepeslemezre  http://www.szendvicspanel.net/images/cserepeslemez-teto.gif  való cserélése. Nincs baj amúgy a jelenlegi tetőhéjalással, amióta az egy törött lapot két éve kicseréltem nem ázunk be sehol, de amióta láttam mit művelt az ilyen tetőkkel az újabban gyakori, dió, tojásméretű jégeső azóta nem vagyok nyugodt, nekünk a padlás a ruhásszekrényünk, rágondolni is rossz mit tenne velünk egy olyan jégeső mint ami egész falvak háztetőit törte össze, még a hagyományos cserépfedést is. Az anyagot megrendeltem, a kivitelezést a júliusi műtétem miatt szeptember második felére tervezem.

9 komment

Hétfő.

2017.07.17. 20:22 :: A Tengerész

Kész a teljes hegesztés a tequila  kormányon, remekül működik, már csak a kormányrudat kell hozzá megcsinálnom,  még vacilálok, hogy egy rozsdamentes cső legyen, ez az egyszerűbb, vagy csináljak valami szépet fából, rétegesen ragasztva, nem tudom van e még  egyáltalán valami mahagóni anyagom. Beragasztottam a kormánylapot a "sapkájába" epoxival, most köt.17_07_17.JPG

Holnap hozzák a téli tüzelőt, úgy hogy a hét várhatóan legmelegebb napját a tuskók aprításával és a tornácon való elpakolásával fogom tölteni, még az se biztos, hogy egyáltalán végzek az öt erdei köbméterrel egy nap alatt, majd kiderül mennyire hagyja magát hasgatni az anyag. Súlyra ez bő 40 q fa, úgy saccolom elég még akkor is ha az elmúlthoz hasonló hideg tél lesz.

2 komment

Vasárnap.

2017.07.16. 10:57 :: A Tengerész

 

Először is köszönöm szépen a Facebookon és itt kapott születésnapi jókívánságokat, ott is megköszöntem, de nem tudom igazán használni, nem tudom eljutott e mindenkihez, a Fb-ot amúgyis utálom, ezen nincs mit szépíteni.

Lassan összeállnak a Tequila kormány fémalkatrészei, ha tegnap délután, meg ma egész nap nem nem kell leállnom a zajongással az önként vállalt csendrendelet miatt, kész is lennék vele teljesen.  Az tartott sokáig, hogy amit a gyári hasonló szerkezeteknél öntéssel és forgácsolással állítanak elő, ahhoz hasonlót én csak különféle vastagságú lemezekből darabolva és hegesztve tudok készíteni, ez babramunka, például valahányszor valamelyik csőhöz kellett hegesszek, azt előtte ki kellett betonozni, hogy a tized milliméterre passzoló csőátmérő ne torzuljon hegesztéskor, várni három napot amíg a beton megköt és hegesztés után kivésni belőle a betont.  És persze nem is tud olyan szép lenni, mint a gyári. Így néz ki a deck feletti rész,

17_07_16_1.JPG

így meg ami a hajó feneke alatt van. Ott ahol a csőtengelyen a filctollas jelölés van, ott lesz összehegesztve. A kép kicsit csalóka, az a redves tuskó nem a kormánylapot majdan befogadó lemezszerkezetből áll ki, hanem mögötte van, azon áll a hajó.17_07_016_2.JPG

Tegnap reggel kutyázás közben ismerősök álldogálnak egy stégen. S az új csónakját próbálgatja. Helyes formájú horgászcsónak, fartükrén 9 LE-s motorral. S kezdő motoros a szél meg közel viharos erősségű, a könnyű csónak farában ülve (a kormányzás miatt nem tud előbbre ülni) a szél szembemenetkor felkapkodja a csónak amúgyis magasan kiemelkedő orrát. A következő próbálkozáskor már egy csövet húz a gázkarra, így előbbre tud ülni az evezőpadra. Nem nagyon mer gázt adni ketten ülnek a csónakban ő meg a Majré. A stégen állók folyamatos jótanácsokkal látják el (én esküszöm nem), mindenki bekiabál okosságokat és sületlen vicceket. Akinek nem ismerős a dolog az még sose volt közösségben . S egy idő után kiköt, ez se egyszerű, de négyen (!) segítünk. Ennek ellenére többedjére sikerül. Csak úgy eszembe jutott.

Ma, hogy csendesnap van, írtam egy fejezetet a  http://kopar.blog.hu/-ba ajánlom becses figyelmetekbe.

1 komment

Szerda.

2017.07.12. 20:56 :: A Tengerész

Hát éjszaka volt ugyan egy kiadós zivatar, de a levegő csak reggel volt kissé hűvös, mire kicsónakáztunk a piacra gyümölcsért, már meleg volt, amikor meg  visszafelé  jöttünk ugyanolyan hőség mint tegnap.  Csónakkal nem gond a cipekedés, megvettük a legeslegnagyobb görögdinnyét ami a piacon volt, meg sárgadinnyéket, meg málnát. A csónakkal nem is a piac kikötőjében kötöttünk ki, hanem a dinnyés pult mögött, így is majd kiegyenesedtek az ujjaim mire beemeltem a csónakba. Fele estére már el is fogyott, ma gyümölcsnap van. Szóval ma a meleg miatt ugyanúgy egy szál gatyában sziszegtem a szikráktól  a vasakon matatva mint tegnap és tegnapelőtt.

2 komment

Hétfő.

2017.07.10. 20:49 :: A Tengerész

Egy kicsit meleg van. A hőmérő a cockpit padlón mérve a ponyva árnyékában 36,3° C. A "csak " 33 fokos szalont szinte hüvősnek éreztem amikor délután kivonultam a hajóra harmonikázni. Az 55 °C -ra beállított napkollektor szivattyú folyamatosan működött, ami azt jelenti, hogy a teljes 50 liter víz ami a boylerben volt melegebb volt mint 55 fok, így a szivattyú nem kapcsolt ki, csak amikor átállítottam 58 fokra a keringetést kikapcsoló értéket. A ház viszont tökéletes, A déli oldalt árnyékoló tornáccal és a nyugati oldalon beárnyékolt, de átszellőztetett télikerttel a nappaliban a legmagasabb hőmérséklet 27 °C volt, ami teljesen elviselhető. Azt kell mondjam, a nem kis erőfeszítés amit a ház hőszigetelésére fordítottam meghozta az eredményét, immáron télen, nyáron bizonyított. Délelőtt az "esernyő" alatt dolgoztam, a Tequila kormányán, a polikarbonát szűri a napot, de így is nagyon meleg volt..Azért kellemetlen, mert hegeszteni szikrákat szóró sarokcsiszolóval dolgozni mégiscsak zárt ruházatban kellene, de hát ebben az időben nem megy. Egy szál gatyában égetnek a szikrák, a rozsdamentes hegesztési varratról meg ellentétben a nem rozsdamentessel azonnal elkezd lepattogni a tüzes salak, ha csak úgy a bőrömre megy még csak hagyján, de beleugrott a szandálom pántja alá, azonnal hólyagot égetve. Délutánra meg is elégeltem a dolgot, holnapra lehűlést jósolnak, ha már egy hosszúnadrágot, pólót, bakancsot elviselek, mindjárt nem lesz ilyen gond a lakatoskodással. Miután végeztem a délutáni hangszeres gyakorlatokkal ( hat etűdöt kaptam nyárra, kettő úgy ahogy megvan) nem is kezdtem dolgozni, hanem beültem a Dunába egy Polifoam mentőgyűrűbe hűsölni. A vízhőmérséklet 28°C. Érdekes a vízállás, soha nem volt ilyen magas az RSD, miközben  nem nyitnak zsilipet két hete már, mert kint a nagy-Dunán meg két méter alatt van a vízszint, nézem a mai értéket, Budapestnél, csak 1 m-el magasabb a valaha mért legkisebb vízszintnél.

http://www.hydroinfo.hu/Html/hidinfo/hidinfo_graf_duna.html

2 komment

Vasárnap.

2017.07.09. 23:35 :: A Tengerész

Miután vasárnap van, szóval csendrendelet, nem lehet sikítózni, így nem lakatoskodok a Tequila kormányon. Bepótoltam a restanciámat a Kisember blogjának olvasásában, http://vizizene.blog.hu/ remek helyeken jár, olyanokon ahol még én se jártam, bár Norvégiáért  nem nagyon irigylem, a fjordok kopárak és hideg van. meg is értem mért isznak annyit. Arra is van magyarázatom, hogy arrafelé a zord klíma ellenére mégis mért élnek emberek, nos, abban a hideg időben a fűtött szobában kevés más szórakozás adódik mint a faj reprodukálása.

Ma két látogatónk is volt, Az egyik Vajda Marci, akit idáig színről színre még nem volt szerencsém ismerni, de miközben a hajón a szalonban harmonikáztam egyszerre csak telefonált, hogy itthon vagyok e, mondtam igen, kérdeztem ő merre van, mondta itt áll a hajójával ( és barátnőjével) Amapola mellett. Csinos kis hajóját romos állapotban vásárolta és 3 év alatt újította fel, bár mondta, hogy még nincs kész, megnyugtattam, hogy egy hajó sincs kész soha..vajda_marci.jpg

A hely ahol ez a kép készült róla nagyonis ismerős, Amapolát itt építettem 10 évig.

 A másik látogató csak úgy megjelent egy kicsiny virágcserépben a télikert tövében, úgy tűnik idekészül lakni, mert már egy hete is megjelent ugyanitt. Ha nem tudnám, hogy él azt hinném  szobor, annyira mozdulatlan, még a finom érintés se zavarja.pict0003.JPG

Minden erőfeszítésem csütörtököt mond a fotók gyors letöltésével a fényképezőgépről. Valami összeakadt, pillanatnyilag kéziüzem van, de tényleg, tisztára mint gyerekkoromban a fotóalbumok képeinek rakosgatásakor, csak itt nem a kezemmel, hanem bal egérgombbal kell megragadni a képet és áttuszkolna a fotómappába.  Utálom. Ha ezentúl kevesebb kép lesz a blogban annak kizárólag ez az oka.

2 komment

Péntek.

2017.07.07. 21:30 :: A Tengerész

J-nek fáj a füle. Muszáj volt orvoshoz mennie. Orvoshoz vittem volna, de nem volt a helyi gégészeten rendelés, mert nyár van.  A mázli, hogy a gégészeti asszisztens volt beosztva a recepcióra és egyből mondta milyen fülcsepp kell, de a patikában nem adtak recept nélkül, így elmentünk a  háziorvoshoz aki az én nevemre felírta, mert J még Budapesten van háziorvosolva. Egyszerű nem? A villanymotorral hajtott munkacsónakkal mentünk a városba,  nem lett volna jó ha  ebben az állapotban bringázik, prímán bírta a megjavított motor az oda-vissza utat. Már azt hittem dugámba (és kardomba) dőlök a kopárblog  http://kopar.blog.hu/ címfeliratozásával amikor Jelentkezett PADUC olvtárs ( csupa nagybetűvel tiszteletem jeléül) és kihúzott a szarból.

 Csináltam egy 5 m-es cső karnist a télikertbe, hogy legyen már végre vége ennek az áldatlan állapotnak, hogy a táűző nap ellen mindenféle díb-dáb módon mindenféle rongyokat aggatunk fel függöny gyanánt. A karnisra csinos bambusz redőnyöket akasztottunk. Most lefényképeztem, hogy berakjam ide a blogba, erre nem működik ami idáig működött. Nem elég nekem, hogy új dolgokkal szenvedjek, a régi is abbahagyja a funkciót! Idáig ha bedugtam az USB kábelt a fényképezőgépbe, automatikusan felajánlotta, hogy letölti. Egy katt és kész. De hülye fejemmel felraktam egy dropbox nevú szart a gépre mert azt hittem, hogy az jó lesz nekem, és most mindent oda akar letölteni. Most kivettem a tálcából a dropboxot, de csak annyi változott, hogy most sehol se jeleníti meg automatikusan a fényképezőgép tartalmát, ha megnyitom az eszközmenüben, akkor meg külön melózhatok vele amíg idepasszírozom. De utálom amikor valami újat kell csinálni.pict0002.JPG

A mindenféle projekt mellé bejött egy ajtó, amit meg kell oldjak  J szüleinél, hogy a Mama ki tudjon menni az udvarra ott ahol nagyon-nagyon régen ajtó volt, aztán nagyon régen ablak lett, a gond az, hogy nem látok bele a falba, hogy meddig tart a befalazás alatt a régi lépcső, mert ha elszúrom az ajtó méretet amit le kell gyártassak ide és amikor kibontja a kőműves a falat és máshol van mint amit saccolok, el lehet dobni a kétszázezres ajtót. Jövő héten kutatófúrások&vésések következnek Pesten.

 

3 komment

Szerda.

2017.07.05. 22:48 :: A Tengerész

Így néz ki a kormánytönkcső. Alul a fenéken a cső végére felhegesztett négyzetes talp alulról van epoxiba ültetve és felcsavarozva a fenékre. 2017-07-05_11_40_55.jpgitt a legnagyobb problémát az okozta, hogy nincs egy olyan munkatársam, aki befért volna a kettős fenékbe egy egycollos vízleeresztő furaton, hogy a csavarok anyáit 10-es kulccsal megtartsa amíg meghúzom őket a hajó alatt.

Így aztán amikor még a négyszögletes lap nem volt a csőre hegesztve, csak a fenékhez domborítva, a csavarok helyét kifúrtam, beügyeskedtem egy ujjal belülre az anyákat, felcsavaroztam a lapot, majd a lukon ismét benyúlva az ujjammal odaragasztottam a fenékre belülről csemperagasztóval az anyákat.  De a csemperagasztó nem vált be, az anyák elforogtak, még jó, hogy a csövet nem hegesztettem véglegesre. Végülis az epoxi vált be továbbá az anyákra egy farkat hegesztettem, hogy ha elforognának amikor már belekapott a csavar a menetbe, a farok a csőbe akadva meggátolja  a további elfordulást. Jó babra meló volt, de sikerült a végére. Ha megköt az epoxi majd lecsiszolom szépre. Belül a gerincre felpopszegecseltem egy lemez sapkát, alatta Sziloplaszttal alaposan kikenve, a deckre meg egy Danamid tárcsát, ezen forog majd a kormányrúd veretje.2017-07-05_11_43_18.jpgMindeközben a munkaasztalban C békésen alszik, se a sikítózás, se a hegesztés nem zavarja.2017-06-29_13_33_21.jpg

2017-06-29_13_33_58.jpg

2017-06-29_13_34_22.jpg

Reszelgetem  a Kopárblogot. http://kopar.blog.hu/ úgy gondolom ha azoknak akarok írni akik korábban semmit se hallottak róla meg a vállalkozásairól, a hátteréről., az indíttatásáról, akkor nem jó ha csak a versennyel foglalkozom és  belevágok a blogja magyarításába. Kell valami személyes, valami több, valami abból ami megfogja azt is akit nem csak  a technikai részletek érdekelnek.  Igazából nem tudom megmagyarázni mi vezeti a kezem, ösztönösen írok, eddig  a saját blogom kapcsán nem voltak aggályaim, most kicsit bizonytalan vagyok. Nem is mindig megy az írás, amikor eszembe jutnak dolgok akkor persze nem vagyok a gép előtt, estére meg elfelejtem. De hát az amatőrnek ihlet kell az íráshoz, a profinak meg előleg.

Szólj hozzá!

Kedd.

2017.07.05. 00:12 :: A Tengerész

Nem is igaz, hogy kedd, mert nézem, hogy 6 perce már szerda van. Bent van a Tequilában a kormány tönkcső. Nem volt egyszerű, de összejött.  Mondjuk harmadikra. Nem részletezem a bajokat, fő, hogy bent van. Még egy dologban köptem meg a markom, megküzdöttem az új blog formátumával, semmi sallang, a remélhetően figyelemreméltó tartalomhoz illő blikfangmentes küllem http://kopar.blog.hu/2017/07/04/miert_lett_ez_a_blog_446  . Majd kiderül tudok e olyat beleírni, ami méltó a tárgyhoz. A kocka el van vetve, meglátjuk mi nő ki belőle.

2 komment

Péntek.

2017.06.30. 21:44 :: A Tengerész

Képtelen vagyok haladni úgy ahogy szeretném. Pl itt nem kaptam rozsdamentes csavarokat, fel kellett utazzak Ráckevéről Pestre, ráadásul a MenetTrend, ahol korábban az ilyesmiket beszereztem átment nagykerbe, annak ellenére, hogy telefonon előtte való nap megbeszéltem, hogy kiszolgálnak, miután kibumliztam Újpestre közölte a raktáros, hogy nem szolgál ki csak céges vásárlót és csakis 15000 Ft felett(ez utóbbi, nem mellékes infot véletlenül csíptem el miközben valakivel telefonon beszélt). Kértem kössön össze a kolléganőjével aki ezek szerint előző nap telefonon  felültetett (kifejezetten mondtam neki, hogy magánszemély vagyok, nem céges vásárló), megtette, nos ha létezik ilyen képzavar, a telefonban csak  a vállát rángatta, külön ki kellett könyörögjem, mondjon már egy boltot akinek szállítanak és ahol kapok csavart. A mogorva  raktáros meg kioktatott, hogy ha megnézem a honlapjukat akkor benne van, hogy csak nagykereskednek, most megnéztem mégegyszer, alapjábavéve nincs benne, de ha valaki baromi kíváncsi pár nyamvadt csavar vásárlása kapcsán az apróbetűs "árukiadási feltételek" menüpontra akkor azt megnyitva megtalálja ( amúgy ott a raktárban szóban elhangzott 15000 leírva csak 5000). Rohadt életszerű. Én ha tényleg törődnék a vevőimmel ez a címlapon lenne nagybetűkkel. Ennyit a mézesmázas dumáról, amitől viszont csöpög  a honlapjuk. Na erre is elment egy nap. Tegnap hirtelen ötlettől vezérelve elmentem a helyi gégészetre, mert a jobb fülemre már gyakorlatilag süket vagyok, csináltak egy alapos vizsgálatot és meglepetésemre közölte a doktor, hogy elképzelhető, hogy műtéttel javítható az állapot. Adott egy beutalót  a Bajcsy kórházba, ma ott töltöttem a napot, megismételték a vizsgálatot, augusztusban műtét. A döntés az enyém volt, elképzelhető, hogy semmit se fog tőle javulni a hallásom, de esély van rá, hogy igen. Akkor fog kiderülni (mint minden elromlott szerkezetnél) amikor kinyitják és belenéznek. Ha javítható megcsinálják, de ha nincs hozzá alkatrész akkor marad ilyen. Szenvedek a Kopár bloggal, mármint az admin felületen a tervezéssel ( formátum, indító kép, szöveg, tipográfia), amikor ezt a blogot indítottam akkor is volt vele sok bajom, amit aztán valahogy leküzdöttem, de egyrészt elfelejtettem hogy is csináltam, másrészt meg is változott azóta sokminden. Szóval küzdök, de bízva bízom. Csak épp nem haladok.

6 komment

Hétfő.

2017.06.26. 22:38 :: A Tengerész

A hétvégi zajongási tilalom miatt csak ma folytattam a lakatosmunkát. Legutóbb mutattam, hogy a nagy átmérőjű furatokat a 3-as lemezben csak körbefurkálásal és reszeléssel tudom kialakítani. Említettem, hogy mennyire utálok reszelni. Viszont szembenézve a rideg valósággal, hogy MUSZÁJ lesz, alapos revízió alá vontam a reszeléssel szembeni idáig való hozzáállásomat. Vajh az é a megfelelő magatartás, hogy miután 15 éves koromban a technikumi műhelygyakorlatok során az életlen reszelőkkel való kínlódás egy életre meggyűlöltette velem ezt a szerszámot, hogy most is az apámtól örökölt, valamikor az előző század elejéről származó kopott reszelőkkel kínlódok? Mi lenne ha megpróbálnék egy újat? A gondolatot tett követte, reggel elbringáztam a boltba és vásároltam egy jó durva "félgömbölyű" (tudom, a szó hülyeség, de mindenki így hívja) bazinagy vasreszelőt, plusz a Bosch dekopír fűrészbe való aránylag keskeny pengélyű fűrészlapokat. A szerszámok csodát tettek. Pillanatok alatt összefűrészeltem a lyukközöket, a maradékot meg a félelmetes reszelővel pár perc alatt eltüntettem.001_78.JPG Nem mondom, hogy megszerettem a reszelőt (de még az is lehet, hogy megtörténik), de majdnem. Tanulság; az ember még 72 éves korában is változtathat fél évszázados megrögzöttségein.

De azért a külső átmérőt már sikítóval....013_10.JPG

 

Ma kedves látogatóm volt. Az apropó szomorú, pár hete meghalt Szitnyai Jenő. Aki nem ismerné, rádióműsorokból volt felejthetetlen jellegzetes mély hangja, mindig olyan dolgokról tudósított, mindig olyan műsorokat készített szerkesztő-riporterként, amik engem ( vagy mondhatom tán a "magamfajtát")érdekel. Többek közt a különböző magyar vitorlázókkal, akik földkerülő kalandokra, távoli vizekre indultak, onnan érkeztek. Így került jó barátságba Kopár István földkerülő szólóvitorlázóval ( mennyivel sallangmentesebb az eredeti angol "circumnavigator" kifejezés! ) Nos István régi tengerészkollégám, annakidején az M/S Budapesten dolgoztunk együtt, egy klubban vitorláztunk a Balatonon, sőt az édesapja  dr Kopár István is a barátom volt, azért csak "volt" mert sajnos tavaly elhunyt. (ritka értékes ember volt, nagy álma a Sió csatorna állandó hajózásra alkalmassá tétele, mely az egész somogyi térség idegenforgalmát felvirágoztathatta volna, kicsinyes gáncsoskodók miatt megbukott)  Nos Szitnyai Jenő temetése holnap délben lesz a Fiumei úti temetőben és István többek közt a temetésre érkezett haza az USA-ból, ahol több évtizede él. Ez alkalomból látogatott meg engem is ma koradélután (mégiscsak jobb így, hogy még élek), itt kies otthonunkban.003_53.JPG István újabb nagy kalandra készül, szinte pontosan egy év múlva indul a Golden Globe Race  az angliai Plymouthból http://goldengloberace.com/ggr/ és ő indul rajta. Namármost Szitnyai Jenő belekezdett István újabb kihívásának dokumentálásba, egyelőre egy erre a célra létesített facebook oldalon https://www.facebook.com/Kop%C3%A1r-Istv%C3%A1n-%C3%9Ajra-a-f%C3%B6ld-k%C3%B6r%C3%BCl-485895898201602/?fref=ts de a folytatásban a halál, mely mindnyájunk számításait képes keresztülhúzni, megakadályozta. István látogatása nemcsak a barátság megnyilvánulása volt, de valamilyen módon szeretné, ha valaki folytatná azt a munkát amit Szitnyai Jenő megkezdett vele kapcsolatban. Nos ő rám gondolt. Megtisztelő sőt túlságosan is megtisztelő feladat, számomra, ez gondot is okozott az elvállalásában. Gondom, hogy sem Kopár István "magyar hangjaként", sem Szitnyai Jenő szakmai örököseként (igaz csak ebben a témában), nem lesz e személyem szemérmetlenül jelentéktelen a feladatra.  Se jeles vitorlázó, se jeles újságíró nem vagyok, semmilyen teljesítményem nem mérhető a nagyokéhoz, mégis hogy jövök én ehhez? Ami a feladat elvállalására a lökést adta ( ezt Istvánnak nem is mondtam, akkor spekuláltam el rajta, amikor már idefelé autózott), hogy tervezett egy előadást erről a legújabb kihívásról a " megszállottak klubjában" e hónap végére. http://megszallottakklubja.hu/ Emailben meghívót küldött mindenkinek aki klubtag, meg az ismerősöknek, meg mindenkinek akit csak a barátjának gondolt, kérve visszajelzést. Nos a klubtagok közül egyedül a Monspart Sarolta jelzett vissza, azaz a nagy kihívások jelesei érdektelenül viszonyultak az ő nagy kihívásának megismerésére. Ebben is van persze valami, ha mindenki el van foglalva a saját Everestjeivel, mit neki a másé? Na erre mondtam én a kis kihívások apró mestere, hogy akkor én nem fogom az én barátomat cserben hagyni, ha szüksége van valakire aki az eredeti hazájában magyarul tudósít a legújabb kalandjáról. Sokan vártak tőlem a hajóépítés nyomán hasonló útleírásokat, ennek az elvárásnak nem tudtam megfelelni, de leszek akkor Kopár István legújabb kalandjának közvetítője. Persze aki olvas angolul, aki figyeli a netet sokkal részletesebb információkat szerezhet, de én fent fogom tartani a személyes kontaktust Istvánnal a tárgyban és azt is meg akarom oldani, hogy legyen vele egy magyar nyelvű párbeszédfal, ahol bárki kérdezhet tőle. Még nem tudom milyen formába öntöm a dolgot, mert a facebook bevallom nem a szívem csücske, ráadásul azt Szitnyai Jenő kezdte, most belekontárkodni, még ha meg is kapom a jelszót, nem tartom illendőnek. Alighanem lesz egy új blog, tán " Kopár István újra a Föld körül, Szitnyai Jenő emlékblog" , a dolog annyira új, hogy még csak kavarog a fejemben a "mit és hogyan". Egyelőre ennyi. Amint indul és ahogyan indul, itt fogom közzétenni, meg az elérhető hajós fórumokon.kopar.JPG

7 komment

Szombat.

2017.06.24. 21:03 :: A Tengerész

Aki esetleg aggódna, köszönöm jól vagyok, már nem fáj semmim, az éjszaka tudtam még aludni is a sérült oldalamon, szóval azt hiszem mázlim van, hogy ennyivel megúsztam. Elkészült a Tequila kormányának következő alkatrésze, a kormánylap "sapkáját" befoglaló ellendarab. Így néz ki nyitott, tehát felhajtott kormány002_67.JPGés csukott, azaz leengedett kormány állapotban.003_52.JPGA vastag csövek karimáinak megmunkálása nem egyszerű, a 3 mm vastag saválló lemezbe kifurkálom a lukat, aztán jön a reszelés. AZT nagyon utálom. Sajnos ezt nem tudom gépesíteni, 001_77.JPG

Szólj hozzá!

Csütörtök.

2017.06.22. 21:18 :: A Tengerész

Babramunka a kormánykészítés, de azért haladok. A régi kormánylapot használom fel ami korábban a fartükör mögé volt felakasztva, ezt először is méretre vágtam.001_76.JPG

Ki kellett modellezzem, milyen szögben legyen levágva, hogy amikor kihajtom a kormányt, a lap felső éle akkor se üssön bele a hajó fenekébe. Aztán ezt a kormányt sablonnak használva csináltam rozsdamentes lemezből egy tulajdonképpeni "sapkát" a lapnak, ezzel zárom le a felső élet és ez fog beleilleszkedni abba a "cipő"-be amit a kormány forgat. A "sapka" így néz ki, miután hosszas bíbelődés után elkészült. Bajos volt a hegesztése a másfeles lemeznek, hogy ne dobja meg a varrat, de sikerült.003_51.JPGEzt fogom epoxival ráragasztani és csavarokkal is rögzíteni a kormánylap tetejére. Mindeközben egyesek élvezik a helyi lehetőségeket.005_36.JPG

A baj viszont gyorsan megesik, miközben az idillt fotóztam, a vadiúj stégdeszkák egyike egyszercsak beszakadt a bal lábam alatt.007_20.JPG

Én combtőig beestem a két deszka közé, miközben a fényképezőgépbe kapaszkodtam, hogy ne essen be a vízbe. Mázlim volt, nem tört el semmim, szóval hálistennek az oszteoporózis alighanem még arrébb van, de így se kellemes  az eredmény. Én se láttam idáig, mert az előszobatükör csak a vaku villanása idejére mutatta.012_9.JPG

Utána bevonultam én is J mellé a vízbe, tapasztalatom szerint a sebeknek jót tesz ha kiáznak. Én amúgy nem szoktam semmit tenni  a sérüléseimre ha nem igényelnek vérzés csillapítás miatt kötést, normális esetben nyalogatni szoktam a sebeimet, ha az állatoknál működik akkor emberre is működnie kell, de sajnos kígyóembernek kellene lennem, hogy a külső combomat nyalogassam, ezért döntöttem a Dunavíz mellett. áztam benne egy fél órát ( amúgy nagyon kellemes) és még a télen beesett drótkefémet s megpróbáltam lábbal kitapogatni, de sajnos már elnyelte az iszap.

Mindenesetre ezt a balesetet annak köszönhetem, hogy voltam olyan bátor és tőlük  http://www.skandinavfatelep.hu/ rendeltem a stég faanyagát és olyan minőséget kaptam, hogy az én 75 kilómat se tartja meg 1m-es feltámasztási közzel az 5 cm vastag 10 cm széles deszka. Csak azért mondom, hogy más ne essen bele ebbe a hibába. A régi stégdeszkák közül, amiket lecseréltem, mert nem bíztam már bennük egyike se tört el, még akkor sem amikor négyen mászkáltunk rajta.

6 komment

Vasárnap.

2017.06.18. 10:42 :: A Tengerész

Hűvösre fordult az idő. Már majdnem ott tartottam, hogy reggel felvegyem a Harpitól örökölt , boldogult néphadseregbeli mikádót, amit egész télen hordtam a kutyasétáltatáskor és mindegyre csak halogatom a téli ruhák elrakását a fogasról. De aztán csak egy, szintén katonai, de már modernebb pufimellénybe bújtam. Lassan leérik a cseresznye, ami azért szomorú, mert reggeli sétáink során mindig  teleettem magam a parton álló két fa termésével, ennek alighanem hamarosan vége. A cseresznye tutira bio, minden szemben van egy kis kukac, de úgy vagyok vele mint Bisset könyvében a tengerész aki azt mondta, hogy a kétszersültet úgy kell megenni ahogy van, kukacokkal együtt. Kezdetben kicsit zavart, de a gyümölcs ízletes és végülis a kukac is csak olyan fehérje mint a nyers hal amiből a sushi készül. Csak nem fúrnak lukat a gyomromba.

Tegnap viharos reggelre ébredtem, tarajoztak a hullámok, de mára megcsendesedett az idő valamelyest. Reggel esett pár szem eső, kicsit aggódtam is, hogy nem fogunk e megázni Sz-el, de aztán kisütött a nap. Ma zenélni fogok a télikertben, mert vasárnap tilos zajongani, márpedig a kormány bütykölés azzal jár, rozsdamentes lemezeket szabok varrok. Bíbelődős meló, pontosan kell dolgozni, hogy ne lötyögjön a kormány és vékony lemezeket kell nagy óvatosan hegeszteni. Hogy ne deformálja a  hegesztési varrat a lemezt, egy 8 mm vastag bronz lapra szorítókkal rögzítem a darabokat mielőtt összehegesztem őket, ez síklapoknál remekül működik, kicsit aggódom, hogy amikor csövet kell majd lemezhez hegeszteni, akkor hogy fog működni a dolog.

Tegnapelőtt életemben először vizibicikliztem. Korábban sose vitt rá a lélek, meg igazából alkalom se nagyon lett volna rá, hogy ezt az általam többé-kevésbé nem hajósembernek valónak tartott strandeszközt kipróbáljam, de most meg kellett állapítsam, hogy van olyan dolog amire ez a legalkalmasabb "úszómű". Nevezetesen az óriás haldögtől való megszabadulás. Történt, hogy egy mintegy másfél méteres busát hozott a partunkhoz az áramlás ( ez a hátrány, ha valaki az uralkodó szélirányhoz képest a lee paron lakik, a lúvoldali lakosok vissza is élnek vele, simán beszórják a vízbe, otthagyják a jégen a levágott nádat, a horgász meg többnyire eleve olyan átokfajta, hogy mindent a vízbe dobál, nemcsak az etetőanyagot, tele a part sörösdobozzal, kukacostégyellyel), mindenkinek a bele fordul ki amikor egy ilyen példány hetekig rohad a háza, hajója előtt. Mielőtt a szél beverte volna eltávolíthatatlanul a sásba (elvileg a halőrség feladata a dögök összeszedése, de nem nagyon tüsténkednek ezügyben), elkértem E vizibiciklijét ( ő velem ellentétben imádja ezt a járművet, még a piacra is azzal járnak) J-vel beültünk, vittem egy csáklyát, amit a hal kopoltyújába akasztva kivonszoltuk a rettenetesen bűzlő dögöt a sásból és átbicikliztünk vele a túlpartra, jó messze déli irányba, ahonnan HOZZÁNK már nem tud visszaúszni. Elismerem, nem túl elegáns megoldás, de én nem vagyok képes egy félmázsás tetemet ártalmatlanítani. Azzal nyugatom magamat, hogy rajtam kívül szinte mindenki horgász errefelé, ha egy horgász stégje mellé viszi az áramlat, akkor neki mégiscsak több köze van hozzá, mint nekünk, meg b@sztassa ő miatta a halőröket, neki mégiscsak van velük jogviszonya.. Szóval ehhez a manőverhez a bicikli tökéletes, szabad a kéz a csáklyázáshoz, míg akár evezővel, akár motorral hajtott csónaknál ez nem mondható el.

Szólj hozzá!

Csütörtök.

2017.06.15. 22:20 :: A Tengerész

Miután átdöftem a Tequilát a  10-es betonvassal  decktől fenékig, ki kellett találjam, hogyan csinálok 42,6mm átmérőjű három egyforma furatot a 10 mm átmérőjűből ugyancsak egy tengelyvonalba. Merthogy ez az ügyes  SP ( teljesen olyan mint Tuskó Hopkins) valahonnan szerzett ilyen külső átmérőjű csövet kormány tönkcsőnek, sőt még egy további, ugyancsak rozsdamentes csövet ami pont snapperosan belepasszol a tönkcsőbe, az lesz a kormány tengelye, így nem kell csapágyakat esztergálni hurrá! ( ezzel a "snapperossal" bajban vagyok, esküdni mernék, hogy van ilyen szó ami azt jelenti, hogy valami valamibe pont  belepasszol se nem szorul, se nem lötyög, de most meggugliztam és csak a saját korábbi blogbejegyzéseimet dobta ki a gép, szóval ez egy olyan szó lehet amit csak én ismerek és használok, sebaj) Szóval ha már lúd legyen liba, csináltam egyszer felhasználhatós körkivágós izét laposvasból a betonvasam végére, két darab is készült, az egyik a padló átfúrásához toló üzemmódba, egy meg a fenék átfúrásához húzós üzemmódra. Ez utóbbi látszik az alanti képen.
013_9.JPG

A hajó alól feldugtam a szárát a deckig, ott ráraktam a fúrógépet és felfelé húzva szépen kivágtam vele a lukat.  A másik szerszámot beügyeskedtem a deck és a padló közé, kidugtam a decken, ismét ráraktam a fúrógépet és  lefelé nyomva kivágtam vele a padló kiemelkedésén lévő közbenső furatot. A decken lévő lukat meg körbefurkáltam és  ugyancsak fúrógépbe fogott forgó reszelővel pontos kör alakra szabályoztam. A padlónál kellett kicsit alakítani a lukat, most vettem hasznát a sarokfúró feltétnek. Gyakran lett volna erre a szerszámra 021_4.JPGmár szükségem olyankor amikor nem fértem valamihez hozzá a fúrógéppel valami szűk helyen, de mindig kínlódnom kellett, mert nem volt ilyenem. Kerestem már komoly szerszám áruházban is, de csak a fejüket rázták. Na mit tesz Isten pár hónapja a Liedl-ben megláttam valami potom pénzért, épp nem kellett akkor semmire, de tudtam, hogy eljön az az idő és lőn. Most könnyedén méretre alakítottam a furataimat.020_4.JPG

Bele is passzintottam a tönkcsövet, persze egyelőre csak próbailag, mert egyelőre hosszabb mint ami kell és kell majd ráhegesztenem talpakat, amiket a fenékhez, meg a deckhez csavarozok. 002_65.JPG

006_22.JPG

Miután a belső cső pontosan illeszkedik a tönkcsőbe, spekuláltam rajta, hogyan fogom a talpakat ráhegeszteni, anélkül, hogy a külső cső geometriája torzulna, ami még ha csak néhány tized milliméternyi is, de megakadályozhatja, hogy a belső cső akadálytalanul forogjon kormányzáskor. Némi tépelődés után a cső egyik végén egy 10 centis darabot kitöltöttem betonnal. Hogy csak 10 centi legyen, alatta kitömtem újságpapírral és beleállatottam a közepébe azt a vasat amivel felülről fúrtam a lukat a padlóba a decken át (a felső képen látszik a "szakálla" amivel kivágtam a padlót). Mielőtt a betont a csőbe csömöszöltem, belülről alaposan bezsíroztam a csőfalat, azt remélem, hogy miután elvégeztem a hegesztést, a vassal ki tudom a beton dugót tolni a csőből. Ha nem jön ki könnyen, legfeljebb szétfúrom ütvefúróval. Mindenesetre abban azt hiszem jó eséllyel reménykedhetek, hogy az ily módon kisámfázott cső átmérője nem fog torzulni hegesztéskor.

 Ha még valakinek esetleg kételyei lennének miért jó így élni, tegnapelőtt csináltam pár képet amikor a télikertben ( kinyitott nyugati üvegfalnál) kicsit leültem pihenni az árnyékba.

002_66.JPG

007_19.JPG

Nem csak embernek, állatnak is jó.006_23.JPG

Meg növénynek is.010_10.JPG

011_15.JPG

Szólj hozzá!

Hétfő.

2017.06.12. 23:04 :: A Tengerész

Ma hazataxiztuk J mamáját. Ő akart hazamenni, bármilyen jól is érezte magát ez alatt a kéthetes vakáció alatt, hiányzott neki az otthona. Máris hiányzik. Én mindenesetre biztosítottam róla, hogy akkor jön vissza  amikor csak akar és annyi időre amennyire csak akar.

A kormánytönkcsőhöz nincs anyagom, SP ígérte, hogy szerez nekem, de a kapcsolata egyelőre nem válaszol, így várok. Addig zenélek. Eszkalálódik a muzsikálás, lett még egy harmonikám, ez egy nagyon komoly hangszer és nálam van kölcsönbe a Kisember zongorája is amíg ő vízizenél a Silver Cloudon. (http://vizizene.blog.hu/).005_35.JPG

Csendélet a télikertben billentyűsökkel és olajbogyóval.

2 komment

Szerda.

2017.06.07. 19:45 :: A Tengerész

Innen már nincs visszaút. Átfúrtam a jövendőbeli kormány tönkcső helyét a Tequilán decktől fenékig. Nem volt egyszerű, egy képzeletbeli hossz és kereszt tengelyre merőleges furatot kellett készítsek, ami átmegy a decken, a kettős fenéken ( szóval a fenékben lévő légszekrény tetején ami egyúttal a padló is) és a hajó fenekén a gerincen át. Ez ugye több furat egy tengelyvonalban. A decken kifúrtam az elsőt és egy hosszú pálcával átjelöltem a másodikat a padlóra, de a fúrógép nem fért be a deck és a padló közé. Végülis csináltam egy 10-es betonvasból egy "ágyúfúrót" és az egész hajót keresztbefúrtam vele.001_75.JPG

002_64.JPG Most az jön, hogy kell találjak két, fél méter hosszú rozsdamentes csövet amiből a kisebb átmérőjű passzentosan forog a nagyobbikban. Ha nem sikerül akkor a kisebbiket csapágyazni kell a nagyobbikban, mondjuk Danamid csapágyakat kell hozzá esztergálni. Sajnos nincs már esztergapad a közvetlen vonzáskörzetemben. 

Tegnap este első alkalommal sikerült végigjátszanom  az Amapolát. Ezúttal nem a hajóról van szó, hanem a zeneszámról. Nem hibák nélkül és nem is a komplikáltabb változatot, hanem ezt a csökkentett ujjrendes, díszítések nélkülit.011_14.JPG ÉN meg vagyok magammal elégedve. És ugye az a legfontosabb, hogy az ember meg legyen magával elégedve. Ádám a tanárom már kevésbé, de hát az a dolga, hogy hibákat találjon. Hamarosan vége az első tanévnek, nyárra kaptam tőle öt etűdöt, egyelőre abbahagyom a számok tanulását és rámegyek a technikára, meg a szolfézsre, mert úgy vagyok a zenéléssel, mint aki házat épít, de későbbre hagyja az alapokat. Most, hogy már TUDOM, hogy menni fog, nem kell örökösen magamnak is bizonygatnom az erőltetett haladással, hogy képes vagyok rá. A nyári szüneteben be kell pótoljam amit kihagytam az alapokból.

2 komment

Kedd.

2017.06.06. 20:59 :: A Tengerész

Készen vannak  a szúnyogelhárító  függönyök, még a ponyvavarrás előtt, egy régen tervezett projekt indul hamarosan. Már tavaly ősszel beszéltem a Teqila vitorlás kormányproblémájáról http://amapola.blog.hu/2016/11/10/csutortok_4235 , nos ez jön most , bár nem azonnal, bemelegítésképpen a sólyakocsit amin áll, kell kicsit átszabnom, már csak hogy visszaszokjak a textilről a vasmunkára. Amúgy béke van és nyugalom, J megkönnyebbült, hogy házi gondoskodás alatt tarthatja a mamáját és nem kell Budapestre szaladgálnia folyamatos aggódások közepette, hogy vajh milyen állapotban találja éppen őt, a mama meg remekül érzi magát.002_62.JPG

Kérdeztem tőle miközben C-vel kettesben bóbiskoltak, nincs e útjában a macska, azt válaszolta "megtisztelve érzem magam". Időnként útrakel botjára támaszkodva a percenként kb 6-os lépésütemével és 10 cm es lépéstávolsággal, a kutya folyamatosan a lába alatt van minden tiltás ellenére, mondta is, hogy "átugrottam a Szmájlit". Anyós vagy nem anyós ( amúgy elég csúnya szó) nekem cseppet sincs terhemre, egy kicsit úgy érzem mintha visszakaptam volna a saját anyámat, felajánlottam, hogy a bejárati két lépcső leküzdésére csinálok egy rámpát, de azt mondta nem kell, úgy tűnik szereti a kihívásokat.

2 komment

Vasárnap.

2017.06.04. 20:17 :: A Tengerész

Megjött az "idő". A napok óta tartó hőség egy hidegfront betöréssel oldódik. Egész délelőtt kellemes, DDNy-i bríz borzolta a vizet és enyhítette a melegérzetet, délutánra egyszercsak eltűnt a nap, a szél északnyugatra fordult kiélesedtek a kontúrok, az égbolt vészjóslóra váltott, értelmes ember ilyenkor biztos kikötőbe igyekszik, ott a távolban az a ladik is húzta a gázt ahogy csak tudta..005_34.JPG

Ma egész nap varrtam. Tegnapelőtt Budapesten voltam, akkor megyek ha nagyon muszáj már, ilyenkor elintézek, bevásárlok mindent ami összegyűlt de halogattam, most is egy 10-es listával mentem, abból hetet sikerült is abszolválni, így vettem szúnyoghálónak függöny anyagot, abból szabtam ki tegnap Amapolára ajtókra, felülvilágítóra függönyöket, azokból varrtam meg ma kettőt. Varrás műfajban ez most csak a bemelegítés volt, az igazi nagy munka  Amapola cockpit sátrának az újragyártása lesz hamarosan, mert a régi pilothouset bizony tönkretette már az időjárás, imitt-amott már foszladozik, az ablakok beszakadoztak. A régit hegesztettem még odafent a Kvassayn a gumicsónakos Feri mikrohullámú PVC hegesztő gépével, itt ilyen masinám nincs, varrni fogom az új ponyvát, az anyagot hozzá már a múltkor megvettem Csepelen. A tüllszerű  függöny anyag varrása nem könnyű feladat, nyúlik-nyálik-mászik az anyag, a cérna összehúzza a varrást, menyasszonyi ruhát nem is vállalok. Ervintől kaptam kölcsön egy remek varrógépet, mondjuk nem kifejezetten a tüllfüggüny piperevarrásra való, de a ponyvához remek lesz, mert erős "békebeli" szerkezet, ebből nem spórolta ki a Singer az anyagot, ránézésre megvan 100 éves, de kifogástalanul végzi a dolgát.001_74.JPG

002_63.JPG

003_50.JPG

004_44.JPG

Ez a gép szép.( a háttérben az "esernyő" alatt V eszeget a kerekes székben, kedvenc helyén az árnyékban, ahol kellemesen mozog a levegő)

Hogy olyan jól látszik a képe a varrógép típusjelzése, kicsit meggugliztam. Tehát ipari varrógép ( ezért varrom ezzel majd a ponyvát és nem az én háztartási Neumannommal ) 1949-ben szüntették be a gyártását, de  most is ott van a neten a rendkívül részletes használati utasítás hozzá. 

https://www.manualslib.com/manual/364403/Singer-14w-Series.html

Szólj hozzá!

Szerda.

2017.05.31. 19:49 :: A Tengerész

Összeraktam a villany csónakmotort, működik, remélem így is marad. Én megtettem mindent ami tőlem telt, majd kiderül mennyire voltam sikeres.

A télikert tejére felterítettük ma J-vel a nádszövet árnyékolót, Vilma elégedetten ücsörög a fotelban alatta és élvezi az idilli környezetet, Sz időről időre bemegy hozzá és ellenőrzi, hogy minden rendben van e, úgy, hogy nem lehet azt mondani, hogy a kutya se törődik vele.

Miközben a motort szereltem, a szomszédban a terasz lépcsőt hidegburkolják (valami rejtélyes okból kocára szabott bontott hódfarkú cseréppel), egész nap szól a sikító, ami engem cseppet sem zavar (lévén a szerszám folyamatos használója, mondhatnám Paganinije), viszont valami kib...szott kereskedelmi rádiót üvöltetnek közbe a fiúk, elviselhetetlen (computerszülte, mert ember ilyet nem csinál) zenével. Miután egyikük a Józsi jóbarát, szembe van a házuk a Balabán csatorna túlfelén, mondom átmegyek már és rákérdezek, meddig tart még a meló, mert a rádiójuktól a fara mászok. Jóska egyből kikapcsolta, mondta, hogy tulajdonképpen őt is idegesíti, aztán beszélgettünk egy kicsit erről arról. Pár mondat utána belpolitikánál tartottunk, mire társából, mintha egy csapot nyitottak volna ki elkezdett dőlni, hogy "a szemét Soros és a rohadt zsidók, na azok okozzák az ország nyomorát". Józsi se bírt vele, vitázni olyan volt vele mint falra borsót hányni. Én is próbálkoztam észérvekkel, de ilyen vakbuzgó magyar tulokkal még nem találkoztam, el is köszöntem. Nos mindenesetre ez az eredménye ha valaki a hatalom megszerzése érdekében aktivizálja a söpredéket. Itt a főideológus: 

https://444.hu/2017/05/31/nemeth-szilardek-hivtak-csepelre-az-izom-fedonevu-k-konrad-ceget-a-pest-megyei-rendorseget-is-az-o-vallalkozasa-vedi

2 komment

Kedd.

2017.05.30. 17:29 :: A Tengerész

17:29

Burkolatot kaptak a kollektorhoz menő csövek és a tárolóbojler is.005_33.JPG

 Hőszigetelve korábban is volt a tároló, de a polietilén fólia esővédő köpenyt a napsugárzás törékennyé tette, ezzel az alukasírozott Polifoammal remélem a problémát hosszabb távra megoldani. Speciális napvédőt kapott a pici keringető szivattyú is, aki még emlékszik a tavalyi sorozatos szivattyúmizériára, megérti, hogy megérdemli a  megbecsülést a szivattyúcska amit leslie.hun (áldassék a neve) olvasóm importált be nekem Kínából.003_49.JPG

J mamája remekül érzi magát nálunk, tegnap sétálni vittem a parti úton, évek óta nem volt már kint a városból, pedig egykoron Erdőkertesen töltötték a nyarakat idillikus természetközeli, tehát hozzánk hasonló körülmények közt, de hát ahogy fogy az erő úgy nő a bezártság. (Csak hogy tudjam mi vár ránk is nem is olyan sokára. Vajh lesz e valaki aki végigdöcörget a tolókocsiban a parti ösvényen, ahogy én tettem tegnap anyósommal ?) Vilmának borzasztóan teszik minden, el nem múlik a mosoly az arcáról, olyasmikre figyelt fel amik nekem már fel sem tűnnek, madarak, fák, virágok, az újrafelfedezés örömével mint egy gyermek úgy csodálkozik rájuk.001_73.JPG

21:52 Ledolgoztam az olvasnivaló restanciámat, szégyenszemre csak most vágtam bele a Kisember blogjának legújabb folytatásába, ismét hajózik, ráadásul részben olyan helyeken ahol én is jártam, de kisebb hajóval, pl. valamikor 1975-76 táján mentem át az M/S Újpesttel a Korinthos csatornán, de Görögország és Törökország kikötői is ismerősek. Akit érdekel, ajánlom figyelmébe http://vizizene.blog.hu/

3 komment

Hétfő.

2017.05.29. 21:01 :: A Tengerész

Elhoztuk magunkhoz J mamáját nyaralni, kis környezetváltozásra felüdülésre ide a földi paradicsomba a kórház után. És ez az én ötletem volt. Mutassatok még egy ilyen vőt mint én! Taxival mentünk érte, kis adalék a korábbi zsörtölődéseimhez, amiben örökösen azon lovagolok, hogy mi lesz itt ha kihalnak a vének, a sofőrünk is egy 70-es bácsi volt.

 Így néz ki a megismételt nyomáspróbája a motor tengelytömítésnek. Ez már vagy 2 m vízoszlop nyomás és most se folyt át a víz, összerakás következik.002_3.JPG

Ja, minden várakozásomat felülmúlta a megújult napkollektor. Tűzforró vízzel termelte tele az 50 literes hőszigetelt tartályt a decken.

Szólj hozzá!

Vasárnap.

2017.05.28. 19:16 :: A Tengerész

Tegnap ezt a szerszámot csináltam sebtében rugókészítésre.001_1.JPG

003_1.JPG

Ilyen lett a végeredmény. ( a skicc a papíron a végre befejezett csónaksátor tervrajza)007.JPGEltekintve attól, hogy J a konyhában sertepertélt és így ott "minden hely elkelt" ( amúgyse rajong érte ha a konyháját műhelynek használom), nem volt kedvem a rugók melegítéséhez bebörzinteni a sütőt, hegesztettem egy laposvasból, meg egy zártszelvény darabkából egy kis edénykét amibe olajat töltöttem és a forrasztólámpával melegítettem fel az olajat 180  C° -ra. Íme a sebtében összetákolt laboreszköz a 200 C° méréshatárú hőmérővel. A rugók köszönték szépen jól vannak, ugyanolyan csillogón kerültek ki a forró olajfürdőből mint amilyenek előtte voltak, de bizonyára jót tett az anyagszerkezetüknek a Kun utcai mester javasolta, formázás utáni hőkezelés.

006.JPG

Miután úgy tűnik vége a télnek, üzembe helyeztem a télen készített napkollektort ( aki nem emlékezne erről van szó http://amapola.blog.hu/2016/11/01/kedd_753 ), bekötöttem a csöveket, helyére raktam a kis szivattyút amit a téli szétfagyás ellen kiszedtem, este már a nap által melegített vízben fogok zuhanyozni. A hőmérő szerint 43 fokos víz van a bojlerban, majd használatkor  kiderül nem csak a tetején van e ennyi.

2 komment

Szombat.

2017.05.27. 23:36 :: A Tengerész

Tatarozom a villanymotort.002_2.JPG

Egy tekerős amerikánerből csináltam egy rugóhajtó szerszámot, mert nem is olyan egyszerű precíz tekercsrugót csinálni a szénkefékhez a szétégettek helyett.  Holnap, ha nem jön közbe semmi, megpróbálom összerakni. Előtte mégegyszer lenyomáspróbázom, mostmár hosszabb csővel a szimeringet. Az első próba jó volt, 24 óra alatt sem ment át víz a tengelytömítésen. Ha bírja a két méter vízoszlop nyomást, akkor a 30 centivel se lehet baj amennyivel a víz alatt van a motor. Ennél precízebben képtelen vagyok eljárni. 

Tegnap vacsora után olyat tettem, amit azóta szeretnék amióta ideköltöztünk, de valahogy  mindig sajnáltam rá az időt, meg az eszköz is hiányzott hozzá. Korában volt J-nek egy csővázas nyugágya, de kimúlt belőle a vászon a cső meg berozsdásodott. Évekig hentergett itt-ott, már akkor is amikor még javában építettem odafent Pesten a hajót. Gyakran szemeztem a csővázzal amikor valahova anyagot kerestem, de mindig sajnáltam szétvágni, hátha egyszer még... Amikor a sátorponyva anyagért Csepelen voltam megláttam a szaküzletben a nyugágyvásznakat és vettem belőle is 1,5 métert. A csővázat ledrótkeféztem, lefestettem és rávarrtam a vásznat. És tegnap kivittem a stégre vacsora után, beleültem és csak bámultam csukott szemmel a lenyugvó napba, miközben a mellettem heverő Sz fejét simogattam.

3 komment

Csütörtök.

2017.05.25. 19:50 :: A Tengerész

Ma véglegesítettem a stég alatti csónaktárolót. Elsőre rövidek lettek a tűzoltótömlő hevederek amiken a csónak lóg a víz fölött, a lánc hozzáért a sátor széléhez, nem tetszett, megtoldottam a hevedereket. (átlapolás, két oldalt alu lemez átpopszegecselve). De így meg hosszú lett, pacskolta a víz a csónak fenekét. Ismét megrövidítettem, persze csak egy kevéssel, így végre, harmadszorra tökéletes. A felfüggesztésen is változtattam, mint korábban írtam is, végre olyan mint amilyennek lennie kell, nem kell hozzá egyáltalában nagy erő ( ez nagyon fontos, számítanom kell rá, hogy ahogy öregszem egyre fogyni fog az erőm)  fél kézzel és pár mozdulattal már fent lebeg a csónak a víz felett, alig több munka, mint korábban kikötni a stég és a hajó közé, szóval végre olyan mint amilyennek elképzeltem. És végre vége az állandó bosszankodásnak is, hogy minden eső után ( volt bőven az utóbbi időkben, bár az olyan vízözönszerű mint tegnap Budapesten hálistennek elkerült minket) ki kellett merni 100-200 szapolynyi vizet a csónakból, vizes padra ülni még akkor is ha csak reggeli harmat volt.001.JPG

002.JPG

005.JPG

003.JPG

A "V" formájú, enyhén kifelé emelkedő bevágásba a láncszemek könnyen beakaszthatók és csak húzással emelhetők ki így önzáró, biztonságos és egyszerű a lánc fogása.

Szólj hozzá!

Szerda.

2017.05.24. 21:34 :: A Tengerész

Nem tudom mi lesz  a világgal, de legalábbis Magyarországgal, ha kihalnak az öregek. Ugye azzal fejeztem be tegnapelőtt, hogy nyakamba veszem Budapestet és felkutatom a helyeket ahol anyagot remélek a villany-csónakmotor  javításhoz. Kezdtem a rugóval a kefetartókhoz. A Baross utcában fél sarokra a 32-esek terétől van egy rugóbolt. A hölgy csak a fejét rázta. Persze azt magam is tudtam, hogy PONT  olyat úgyse találok, de reméltem, hogy árul 0,6-os rugóhuzalt, aztán majd csinálok én olyat ami nekem kell, de azt mondta ilyennnel nem szolgálhat.  Mondtam, "jó akkor mondja meg hol a műhely, majd szerzek onnan", mire ő meg azt mondta, hogy viszont a műhely nem adhat el nekem semmit csak a bolt. Na erről elbeszélgettünk egy darabig végülis elárulta hol a műhely sőt nagynehezen kihúztam belőle azt is, hogy juthatnék oda BKV-val, már készültem a nagy útra ( valahol a pokol farkán van Kőbánya külsőn) amikor megkönyörült rajtam látva elszántságomat és elárulta, hogy "deviszont a Kun utca 1-ben van egy bácsi aki rugókat készít egy pinceműhelyben esetleg azt megpróbálhatom". Na ez már sokkal jobban hangzott, a Kun u. a volt Köztársaság térről nyílik ( most már II. János Pál pápa tér, a "Köztársaság " büdös volt Fideszéknek, nyilván az is olyan komcsi dolog) csak egy köpés, ráadásul a Népszínház u. felől kell megközelítsem, oda meg úgyis mennék szénkefékért a 19 es számba ( nekem csak Műszéntermelő Vállalat a nevük, persze a privatizáció után valami más lett, de úgy vagyok vele mint a Schreiber néni a másodikról, neki is csak Horthy Miklós körtér maradt a Móricz Zsigmond körtér, ha nem hal meg szegény 30 évvel ezelőtt  86 éves korában, még megélhetné, hogy megint az lesz, ezzel a "Rokonok"-kal nagyon libsigyanús, nem igazán NER kompatibilis ez a Zsiga.) Szóval Kun u 1. pinceműhely, egy hozzám hasonló korú ( később rákérdezek, nálam 4 évvel idősebb, szóval 76 éves) fiatalember kalapálgat a satupadon, a műhely patyolattiszta, rend van és minimum 100 éves gépek még nemhogy az elektronika, de a hidraulika és pneumatika előtti világból, a frikciós hajtóműves stancológépet tán még eredetileg transzmissziós szíj hajtotta, magam is dolgoztam olyan esztergapadon az Üteg utcai technikumban ami ilyen szíjhajtásos volt. Na, mondom mi kéne, hamar szó értünk, elvonul a kolléga egy sublerrel, keresgél az anyagok közt majd lecsippent két karika drótot, méghozzá rozsdamentest, még azt is elmagyarázza, hogy miután lehajtottam a rugókat 180 fokon hőkezeljem, akkor lesz jó. ( hőfokszabályzós konyhai sütőben) és még pénzt se akart elfogadni az anyagért, ebbe nem voltam hajlandó belemenni, végülis azt mondta legyen egy százas én meg adtam kettőt és nagyon meg volta elégedve. Kicsit elbeszélgettünk még, aztán elbúcsúztam, szóval ha valakinek rugó kell csakis Kun u 1.

Megyek a szénkeféért, na nőre ilyet nem mondok, hogy szintén egy öreg, ráadásul ( na persze nem kérdeztem rá) azért nálam fiatalabb hölgy nagy készségesen segített beazonosítani a készletből a nekem legjobban megfelelőt, lettek keféim is és még itt is jól elbeszélgettünk, merthogy a hölgy régi Pannónia motorkerékpár fan, azonnal képeket mutat a telefonján az oldalkocsis antikvitásaikból amiken a férjével motoroznak, de bevallja a Panni robogót szereti a legjobban. 

Innen a Színyei Merse u. 14-be vezet az utam, ott, kell e mondjam, szintén egy bácsi szolgált ki tömítésekkel, hogy mi lesz a világgal ha mindenütt fiatalok fogják csóválni a fejüket a pult mögött, hogy " ez sincs meg az sincs" nem tudom, bár van egy olyan sejtésem, hogy a "mindent megreparálok" generáció is velem hal ki, a következő már mindenből úgyis újat rendel a neten, boltosra, pláne alkatrész kereskedőre nem lesz már szükség, műhely meg legközelebb úgyse a Kun utcában lesz hanem Sanghajban.

 Mindazonáltal az örömöm egyelőre nem felhőtlen, amire azt hittem, hogy a legegyszerűbb lesz venni, az a szimering a propellertengelyre, ugyanis olyan egyedi méret, hogy semmiféle európai szabványnak nem felel meg, most tesztelem a régit, ezt úgy csinálom, hogy a helyére dugtam a tengelyt, a külső oldalra meg beragasztottam egy méteres csövet, feltöltöttem vízzel, időnként megforgatom a forgórészt, ha reggelre se csökken a vízszint a színültig töltött csőben akkor a szimering jó, a víz nem ott hatolt be a motorba, hanem a pajzsot tartó csavarok feje alatti  kis filléres "O" gyűrűkön át amikből lusta volt újat venni aki korábban szétszedte és összerakta a motort, hogy törne le a keze.003_48.JPG

004_43.JPG 

6 komment

H

2017.05.22. 20:46 :: A Tengerész

Na szóval, mint SJ kommentjére írtam reggel tisztult a kép villanymotorilag. Merthogy nem az volt a legsúlyosabb gond, hogy ezt a teknőt ez a motor nem tudja a 8-as időben hullámokkal szemben tolni, hanem, hogy EZ a motor különösen nem tudja! Ugye használtan vettem és még örvendeztem, hogy megvan a számlája és még van rá 2 hónap garancia ( azóta lejárt) szóval milyen új még. Hát nem az. Irgalmatlanul átb...tak ezzel a motorral. Csak kitatarozták újszerűnek. Átnéztem tegnap elsőnek a fokozatkapcsolót, vezetékeket, szóval a rutint, minden OK. Az azért gyanús volt, hogy valaki a fokozatkapcsolóhoz menő vezetékeket bejelölte, melyik szín hova van bekötve, ilyet az ember akkor csinál, ha szétszed valamit, ráadásul a kapcsolón gyárilag rajta van, hogy  "red, yellow, blue, black" Ezek után odarajzolni  a fekete műanyagházra fehér filctollal, hogy  "p,s,k,f" az csak egyet jelent, valami magyar már kikötötte egyszer ezeket a drótokat, ilyet gyári új gépnél nehéz elképzelni. Ma csendes vízen felraktam a csónakra és ráakasztottam a lakatfogót a vezetékre. MINDEN sebességi fokozatban 6 A körül vett fel és szinte alig mozgatta csónakot! Na motor ki, szétszedtem a motort. Mutatom.004_42.JPG

005_32.JPG

008_19.JPG Rozsdás vízben, szutyokban áll a forgórész, kommutátor körbe kormos, egyik kefe rugója leolvadva, hogy nem égett le az egész motor, az talán a "direkt" vízhűtésnek köszönhető, mindenesetre a tekercsek épek. Holnap megyek a Népszínház utcába a kefeboltba, ha szerencsém van kapok hozzá való szénkeféket, nem a méret a probléma, azt mindig lehet nagyobból csinálni csiszolgatással, de a hozzávezetések speciális helye, meg hogy vastag sodronnyal vannak kivezetve a nagy áramerősség miatt, valamint a szétégett, leolvadt elrozsdásodott keferugókat is valahogy pótolnom kell. Az, hogy komplett kapjak ilyen alaplapot kefetartókkal, reménytelen. Cserélnem kell a szimeringet és a csavarok  és a dekli alatti " O" gyűrűket is, ezek könnyebben beszerezhetőek, de ha netán nem kapok a nagy fedél alá valót az se baj, mert a Loctite tubusosból majd öntök hozzávalót, a kemény feladat a legfelső képen lévő romhalmaz rekonstruálása.

Szólj hozzá!

Vasárnap.

2017.05.21. 22:33 :: A Tengerész

Tegnap minden rossz összejött. Említettem, hogy a csónaksátor csónakfelfüggesztést átalakítom. Ez a munka rövid kitérő után eszkalálódott. Kitaláltam, hogy behozom a part felőli bekötőpontokat fél méterrel a stég közepe felé ehhez az egész statikai szerkezetet át kellett alakítsam. Vasakat venni, hazahozni, felszabni, összehegeszteni a tartókat, stég deszkákat felszedni, új tartót behegeszteni. Péntek estére végeztem azt is sietve. Kár volt sietni, miután kész lett rájöttem, hogy miután gondosan mindent milliméterre kiszámoltam csak éppen 180 fokal elfordítva hegesztettem a helyére a tartót! Szombat reggel a piacozással kezdtem, aztán szétvágtam a hegesztést, elfordítottam a kéttámaszú tartót és mire J-t a túlpartra kellett vigyem a HÉV-hez, már le is festettem. Küzdelmes volt, mert beindult szél majd letépte a fejemről a hegesztősisakot és mindent vitt ami könnyű, pl azokat a vizes papundekli lapokat amiket a sátorponyvára teregettem, hogy ki ne égessék a hegesztés szikrái. Na a túlpartra csónakázás dugába dőlt, 8-as időben szembeszélben szart ér a villany csónakmotor, levitt minket a fenébe ahelyett hogy a túlpartra értünk volna örültem, hogy 5 stéggel lejjebb partra tudtunk kapaszkodni a mi oldalunkon. J persze időre ment volna a HÉV-hez, még szerencse, hogy itthon volt M1 és kocsival átvitte, így beért a kórházba a mamájához. Ezzel persze még nem volt vége a megpróbáltatásaimnak, valahogy haza kellett juttatni a csónakot, a délelőtt további része eltelt azzal, hogy dobókörtével ( nekem még van ilyen igazi klasszikus fejbeverős fajta) súlyosbított kötelet dobáltam stégről stégre és azzal vonszoltam mindig egy stéggel arrébb a csónakot. Nem igazán egyemberes meló, mert egyszerre kellett volna dobni és a másik stégen meg fogadni a kötelet és még vigyázni, hogy a széllel szemben való húzás során ne akadjon be a csónak a stéglábak közé ahova a vihar únos untalan befújta. Hát mit mondjak beleizzadtam. Nem tudom a nyájas olvasók közül van e mindenkinek fogalma milyen egy horgászstég. Először is van rajta legalább négy horgászbotnak fix állvány. Persze nem valami robusztus dolog amibe mondjuk meg lehet kapaszkodni, csak olyan filigrán vackok. Aztán van kényelmes pad, esetleg a régi Zsiguli ülése, kagylófotel, szóval kinek kinek olyan ülő, szunyókálóalkalmatosság amilyenhez kedve van, vagy amilyet lopni tud a munkahelyéről. Aztán napernyőtartó, vagy komplett árnyékolótető, esetleg pottyantós kerti budi, hogy ne kelljen hazamenni ha a lecsó úszni kíván. Szóval minden van, kivéve egy rohadt bikát amihez csónakot lehetne kikötni vízen úszó csónakban állva, arra ott a korlát, vagy a pad lába, persze csónakból elérhetetlen távolságra. És persze minden szögvas, laposvas amiből össze van róva a stég, a víz felől éles, sarkos, lesorjázatlan, na ilyeneken küzdöttem magam végig, mire helyére került a munkacsónak. Ma kihalásztam botra kötött hangszórómágnessel a tegnapelőtt vízbe hullott pillanatszorítóimat, de amúgy leginkább pihentem. Délután a helyi amatőr színtársulat előadását néztük meg a művházban, ha az ember nem úgy nézte mint színdarabot, hanem mint kedves helyi emberek előadásszerű produkcióját, még éppen elviselhető volt.

Amúgy a villanycsónakázás ha nincs erős szél igen kellemes, a múltkor pl a hazautunk a túlpartról ilyen volt fagyival.fagyizva.jpg

2 komment

Kedd.

2017.05.16. 08:43 :: A Tengerész

Ezzel https://444.hu/2017/05/15/fontos-eredmeny-hogy-az-mvm-500-millioval-tamogatja-a-cof-ot-mert indítottam a mai napot kutyasétáltatás és az Emailek átnézése után, még a reggeli előtt. Nem kellett volna. Csak felfordul tőle a gyomrom. Már a látvány is undorkeltő. Becsó Zsolt beszélni nem tud már annyira liheg attól a 100 kiló zsírtól ami rajta van pluszban. MIFÉLE emberek ezek? De most tényleg, mivé fajult a demokrácia, hogy a legundorítóbb, leghitványabb, legaljasabb, legcinikusabb, legönzőbb barmokat választja meg a nép vezetőknek?? És akkor EZEK beszélnek a pártfinanszírozás, a reklámokra költhető pénzek átláthatóvá tételéről.

4 komment