• A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Szerda

2017.07.19. 20:08 :: A Tengerész

Hát ami a hasogatást illeti, kicsit optimista voltam. A jó az, hogy nem tudom mikori vágás, de csontszáraz, fene tudja hány éve áll kalodában. Ami a kevésbé jó, hogy a száraz fa sokkal nehezebben hasad, na ez a bükkfa, NAGYON nehezen hasad, különösen ahol az elágazások vannak. Szóval megy a zsírégetés, baltázás a tűző napon, reggelre izomlázasan ébredtem, de aztán elmúlt munka közben. Kíváncsi vagyok, hogy mire végzek hány kilót adok le, tegnap reggel 74-ről indultam. A mennyiségnek valamivel több mint felével végeztem. Ha lassulok, akkor is péntek estére úgy gondolom végzek. A felkészülés a télre amúgy töretlen még akkor is ha rekkenő hőség van és a nyárnak még csak a felénél tartunk, idei projekt még a háztető rombusz Eternit ( magyarul "pala") tetejének cserepeslemezre  http://www.szendvicspanel.net/images/cserepeslemez-teto.gif  való cserélése. Nincs baj amúgy a jelenlegi tetőhéjalással, amióta az egy törött lapot két éve kicseréltem nem ázunk be sehol, de amióta láttam mit művelt az ilyen tetőkkel az újabban gyakori, dió, tojásméretű jégeső azóta nem vagyok nyugodt, nekünk a padlás a ruhásszekrényünk, rágondolni is rossz mit tenne velünk egy olyan jégeső mint ami egész falvak háztetőit törte össze, még a hagyományos cserépfedést is. Az anyagot megrendeltem, a kivitelezést a júliusi műtétem miatt szeptember második felére tervezem.

KAMA3 2017.07.20. 16:53:26

Az azbesztcement palalemez alá nem hagyományos lécezést kell rakni, hanem gyakorlatilag telibe deszkázzák a tetőt, és arra megy a héjalás. 2-3 éve egy rokonom faluját elverte a jég. Nekik ősrégi hódfarkú és kissé fiatalabb tatai cserép volt fent, azt is elég szépen megritkította. De a szomszédjuk rosszabbul járt, neki egy ép palája nem maradt a tetőn, a szél felőli oldalon, mert cserépfedéshez való lécezést használtak. Végülis kárelhárítás szempontjából ők jártak jobban, egy délelőtt alatt kihúzgálták a szögeket, és letakarták nejlonnal. Mi meg 3 napig raktuk a cserepet, mire mindennel végeztünk.

whale 2017.07.20. 17:19:42

A bitumenes zsindely jobb lenne szerintem. Rugalmasabb pl. Másrészt esőben meg fogtok bolondulni a pléhlemezen kopogó cseppektől. Plusz ha rásüt a nap, a padláson 100 fok lesz. Ez a fedés szerintem emberi tartózkodásra használt épületre alkalmatlan. Raktárra, csarnokra jó, máshová nem nagyon.
Én telibe lécezném vagy OSB-zném a tetőt és bitumenes zsindelyt raknék rá.
400 millió amerikai nem téved...:)

KAMA3 2017.07.20. 18:20:23

A pléh, az nagyon zajos, főleg jégesőben, de megfelelő vastagságú üveggyapottal lehalkítható. Szokták még a bitumenes zsindelyt erre a palára rakni, de az gányolás. Ha OSB-re rakod, az jó, csak kell az esetleges párának utat engedni. Én is tetőcsere előtt állok, egyelöre a betoncserép van első helyen.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.07.20. 21:12:22

@KAMA3: @whale:"Végülis kárelhárítás szempontjából ők jártak jobban, egy délelőtt alatt kihúzgálták a szögeket, és letakarták nejlonnal. Mi meg 3 napig raktuk a cserepet, mire mindennel végeztünk." Öööö, azért nekik még utána biztos eltartott egy jó darabig amíg a nejlon helyett valami mást is tettek a tetőre, szóval inszgezamt ti jártatok jobban a 3 nappal.
Még nem bontottam meg a palafedést, de biztosra veszem, hogy nincs telibe deszkázva, mert legalább 30 éves, abban az időben ugyanúgy cseréplécre rakták a palát mint a cserepet, csak szögelték. A kopogás esőben nem izgat, egyrészt a padlást nem lakjuk, csak ruhásszekrény funkciója van, másrészt hőszigetelve van a szarufavastagság kőzetgyapottal és belülről burkolva tapétázott forgácslappal, szóval a zaj a földszintem tutira nem játszik. Ugyanez okból nem zavar a meleg se a padláson, eddig is az volt nyáron. Néztem a neten a palára rásütött bitumenes lemezt, biztosan vízálló, de nagyon nem tetszik, valóban olyan gányolásszerű. Ha a bontás során a cseréplécek egészségesnek bizonyulnak akkor azt se kell cserélni, csak rájön még egy plusz lélegző/vízlepergető fólia és megy rá a lemez. 30 évig biztos jó lesz utána nem érdekel. Tegnap megnéztem egy házat a szembeparton ami egy hónapja lett megcsinálva ugyanezzel a RAL 3011 meggypiros "cseréppel", nekem nagyon tetszik, a fehér, illetve vörös mezőtúri-tégla burkolatú falainkkal, fehér télikerttel jól fog mutatni. A betoncserép remek dolog, de egyáltalán nem tudom nem lenne e túl nehéz a meglévő ácsszerkezetre, míg a lemez könnyebb mint az Eternit, nem beszélve arról, hogy árban, munkaidőben a Bramac a háromszorosa. Én már nem építek 100 évre háztetőt. Az amerikaiak bitumenes zsindely mániája egy építész barátom szerint abból fakad, hogy ott a ház divatcikk, gondol egyet a háziasszony és a pirosat zöldre cseréli vagy fordítva. Élettartam tekintetében a lemez veri a bitumenes zsindelyt, ami azért egy elég hitvány anyag, a másik előnye ami miatt gondolom az amerikaiak szeretik, hogy semmi szakértelem nem kell a felrakáshoz, aki szöget be tud verni már csinálhatja is, gondolom abban az országban ahol drága a szakmunka ez nem elhanyagolható szempont. Amennyire én tudom a színezett horganyzott lemezfedés a skandinávoktól származik, ha az ottani telek során bevált, ha nincsenek is 400 milliónyian elég jó referencia nekem.

whale 2017.07.21. 01:08:50

@A Tengerész: Esetleg még azon érdemes elgondolkodni, hogy az a jég, ami kilukasztja a palát, nem veri-e horpadtra a lindabot?
Illetve láttam én már ilyen lemezt, amiről a nap lehámlasztotta a porfestést. Nem volt szép.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.07.21. 07:36:43

@whale: Hát a 0,5-ös lemezt ami ráadásul erősen bordázott nem nagyon hiszem hogy behorpasztja, de hát mindennek van kockázata, bunkert azért nem építünk. Van rá 15 év garancia, azalatt csak kiderül mit bír a poliészter bevonat, de én megnéztem a környéken pár olyan házat amin már több éve van ilyen tető, ezek mind a Lindab klónjai, a legöregebb 10 éves volt, annyi volt, hogy egy kicsit kifakult, már nem volt olyan szép fényes mint újkorában.

KAMA3 2017.07.21. 10:06:18

@A Tengerész: Nálam még nincs kőbe vésve semmi. Nem vettem meg az anyagot, még az információgyűjtés történik. Egy barátom háza kábé akkor épült, mint a miénk, az övén betoncserép van, a miénken meg tatai. A betoncserép kibírt 30 évet, a máz egy kicsit megkopott, de nincs egy sérült sem. Elég közelről láttam, amikor a kéményét bontottuk. Az én tatai héjalásom meg össze vissza van mállva, a cserepek sarkai lepattogva, némelyik hosszában kettétörve. Sokat már cserélt az előző tulaj. Előtte a Garay téren laktunk, 100 év előtti bérház. Bár a héjalást biztos cserélték a háború után, elég jól bírta a cserép, legalábbis az ami nem tatai volt.

A Lindabbal az a bajom, hogy hangos, és 15 év alatt kifakul. Itt most nem a jégesőre gondolok mert az ritkán van, és el lehet viselni. Hanem a reggeli, esti hőtágulásból eredő pattogásokra. Oké, a hangján lehet segíteni, de nem tudom, hogy át lehet-e festeni ezeket? A skandinávoknál bevált, az alpokban is szeretik, a teleket jól bírja. De nálunk nagyobb a hőingás, 70-80 fokra is felhevülhet nyáron a tető. Mondjuk a mostani festékek biztos tartósabbak, mint amit 15 éve gyártottak. Tudom, a festés alatt horganyzás, meg egyéb rétegek vannak még, szóval átrozsdálni még vagy 40 évig biztosan nem fog.

Még a hullámpala jöhet szóba, az elég tartós is, csak ronda. Mondjuk nem lesz sokkal rondább 20 év múlva. 2005 óta már azbesztmentesen gyártják, szóval ez sem gond.

Nádtető. Hőszigetelt, hangszigetelt 20 évet az is kibír, ha nem kap villámcsapást. Ez sajnos nem garantált. És folyamatos karbantartást igényel.

Zöldtető... Csak lapostető esetén jöhet szóba.

Onduline... Hát ezt hagyjuk.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2017.07.21. 11:03:29

@KAMA3: Ha 30-40 éves lennék és új házat építenék, vagy legalábbis új tetőt, teht ácsszerkezettel együtt, akkor Bramacot raknék. A lemez pattogás meg se fordult a fejembe, de itt a földszinten biztos nem fog zavarni a hőszigetelt (duplán, mert a padlásteret a földszinttől elválasztó mennyezet is ki van tömve gerendavastagságig) tető miatt. Lehet, hogy át lehet festeni, de ebben az éltemben biztos nem kerül már rá sor. Hullámpalával VIGYÁZZ!! Amióta kivették belőle az azbesztet szétfagyóssá vált. Egy idő után elmállik. Tetőfedők pénzt adnak a régi, még nem azbesztmentes bontott hullámpaláért! Szarabb lett az anyag, viszont ugyanolyan ronda. Nád tűzveszélyes és karbantartásigényes, ami nem gond (mármint a karbantartás) a hagyományos, tehát nem beépített padlásoknál, ahol alulról hozzáférsz. De ha be van burkolva nem tudod szakszerűen javítani. Nem tudsz egy nádkévét cserélni, csak kintről tudod tömködni, ha vihar megbontja vége. Ráadásul Magyarországon már nincs is alkalmas nád hozzá. Miközben drágább mint a Bramac. NAGYON nem ajánlom.

KAMA3 2017.07.21. 14:51:13

@A Tengerész: Köszönöm a tanácsokat, azt hiszem vagy égetett agyag, vagy betoncserép lesz nálam a befutó. Esetleg Lindab. Legalább 20 éven át nem akarok hozzányúlni.

A hullámpaláról nem tudtam. Van egy csomó nálam, a garázs teteje, oldala és egy melléképület is azzal van borítva. Számolgattam, hogy (veszélyes hulladék volta miatt 50 f/kg a megsemmisítés díja + az elszállítás.) egy komplett új tető kijönne belőle ha le akarnám adni valahol. De így van remény, hogy máshol még tovább szolgál, és nekem sem kell egy vagyont ráfizetnem.