Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2016.10.31. 17:57 :: A Tengerész

Tegnap felemeltem a Tequilát a sólyakocsiról. Azért ez nem egy könnyű hajócska a dupla fenekével. Amúgy nem baj, nem horpadozik a héj szóval van benne anyag. Előbb az orrát emeltem meg, mielőtt a fartükrön lévő vízleeresztő csavart kihajtottam meglehetősen aggódtam vajh mennyi víz jön ki a kettős fenékből, de legfeljebb ha 5-6 liter csorgott ki, szóval biztos  nincs luk a hajó fenekén, ennyi bárhol bejuthatott az alatt a két év alatt amióta nálam a hajó és egyfolytában  szabadban áll, de az is lehet, hogy még sokkal előbb folyt bele, akár a leeresztőcsavar mellett. Meglepő módon egészen rendes a feneke, biztos hogy nem volt algagátlózva legalább 10-15 éve és alig volt rajta valami vegetáció, pl kagylók, szivacsok, amik a munkacsónakot szinte pár hét után beborítják sehol. A svert jó rozsdás, azt biztos ki kell valahogy húznom belőle és lekezelni és a testet is le fogom festeni.002_45.JPG

De a legfőbb dolog egy rendes kormány, merthogy ez volt neki idáig. Nem tudom hogy született, de hogy nem ide való az biztos. Semmi baj egy, a tükörre szerelt külkormánnyal, ilyen van pl Amapolán is, meg rengeteg jollén, pl a Mákvirágon, vagy az általam korábban épített és hőn szeretett 25-ös jollén is, de ezen a visszametszett fartükrön úgy áll mint tehénen a gatya. Ráadásul ahogy meg van csinálva.... 001_52.JPGDe túl az esztétikán, használhatóság szempontjából is teljesen rossz konstrukció, ugyanis a felület súlypontja messze a tengelyvonal mögött van, ezért erős szélben a kormányon ébredő erő karja indokolatlanul nagy, ezt a kormányosnak kell erővel legyőzni, a lemeztákolmány ami a kormány tengelyét tartja görbedezik kormányzás közben, az egész szerkezet statikailag elhibázott. Oktatóhajó korában ez persze nem volt jelentős, évekig néztem Amapola építése közben ahogy használták fent a Kvassaynál, már hármas szélben bereffelték a grószt hogy ne dőljön a hajó, nem volt szó jelentősebb kormányerőkről, kiülőgurtni se volt a hajóban, meg kormányhosszabbító se a kormányrúdon, a vitorlás oktatás nem arról szól, hogy hogyan kell vitorlázni, hanem hogy hogyan kell levizsgázni. Jellemző a vizsgára, hogy ahogy a "kis" Fluck Jenci  mesélte ( a "nagy" a papája volt isten nyugtassa, de a "kis" Jenő is már 50 körül jár, döbbenet, ahogy ezek a gyerekek öregednek), hogy a vizsgán arra a kérdésre, hogy mit kell tenni ha erősödik a szél, nem az a helyes válasz, hogy kiülöm a hajót, hanem az, hogy reffelek. Persze a vizsgázók és vizsgáztatók egyaránt kajütös, legalább 30 lábas hajókban gondolkodnak, de aki kishajóban nem tud vitorlázni az nem tud vitorlázni, akármekkora hajóra is van papírja.

003_34.JPG

Naszóval ere kell valamit kitalálnom ami szép és jó. A tükörre nem tehetem, mert az ugye ferde, méghozzá ellenkező irányba mint kéne. Ha bármit építek is rá (ahogy az ismeretlen előd tette ezzel a lemezkonzollal), az randa, nem illik az amúgy elegáns vonalú hajótesthez, olyan mintha a menyasszony seggéből nőne ki csokor. Ha a hajótest hátsó harmada alá teszek egy kormányt aminek a tengelyét átvezetem a fenéken és a decken egy beépített tönkcsövön át mint a kielereknél szokásos, akkor elvész a kormány vízen való leszerelhetőségének lehetősége, ami ennél a jollénál (is) rendkívül fontos, mert a hajó sólyázásához az itteni sekély vízben elengedhetetlen. Szóval olyan kormány kellene, ami nem a tükrön van, hanem a hajó alatt és mégis fel és leszerelhető vízbemerülés nélkül. Akinek van ötlete közölje bátran, egy elképzelésem nekem is van, de nem akarom befolyásolni a brainstormingot, hátha valakinek van egyszerűbb és jobb, mert ami pillanatnyilag az eszembe jutott az kissé komplikált.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3311918125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deckard_r 2016.10.31. 21:11:12

Attól tartok pedig, hogy ez volt a gyári megoldás... Erős a gyanúm ugyanis, hogy ez egy Aquila, abból is a svertes verzió.
de.wikipedia.org/wiki/Aquila_(Bootsklasse)
www.aquila-austria.at/

Gáz Géza 2016.10.31. 21:29:20

Szia Vili.
Csak egy ötlet. Hogy megmaradjon a hasznos vízvonalhossz. A forgópont maradjon a tükör alsó csúcsán. A kormány lapát legyen felhúzható - mint mai hajók szárnyai-. K. Andris

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.11.01. 08:32:02

@ipoczi: Aha. De ehhez szét kellene vágnom a hajótestet és beleépíteni egy quasi svertszekrényt, ezt azért mégse tenném. Ha megnézed a második képet elől is van neki egy ugyanilyen, a proát elsősorban a kormánylapok le-fel húzogatásával kormányozzák mint a jagandát, aszerint lesz lee-, vagy luvgierig és fordul valamelyik irányba, hasonlóan a windsurfhöz aminél meg a vitorla előre hátra mozgatásával érjük el ugyanezt. Amit ez az ember csinált, hogy az alja még forog is az csak a ráadás.
@deckard_r: Teljesen igazad van. Nem ismertem ezt a hajóosztályt,de tuti hogy ez az. És akkor az eredetin is egy ugyanilyen izékormány van a hajó seggén. De akkor mi a fenének csapták le a tükröt ferdére hogy utána meg egy acélszerkezettel ki kelljen rá emelni a kormányt?? Volt egy gyanúm amit teljesen beigazolt az általad küldött német nyelvű link erről a hajóosztályról. Ezt a hajót kielernek tervezték! De aztán lett kielsvertes, hubkieles, meg svertes változat is, ugye a labancok vitorláznak a Fertő tavon is ott aztán sehol nincs elég víz egy kielernek. Ezért került kínjában a felcsukható kormány hátra. De nekem akkor se tetszik. :( Nem is lesz ilyen, ha a fene fenét eszik akkor sem.
@Gáz Géza: Értem, de akkor is kell a tükörre mesterkedni valami tartószerkezetet ami akárhogy is néz ki de nem lesz szép.

csaba03 2016.11.01. 10:51:53

Felhajtható kormánylap? (igaz, nagyon sekély vízben nem elég, mert +20 centit mindenképpen jelentene)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.11.01. 17:04:35

@csaba03: Még plusz 50 centi is elmegy, annyi mindenféleképpen van a hajó alatt a sólya végében. Csak az az 1 m sok amennyit egy ilyen kardkormány kilóg. Ha lerövidíteném és megszélesíteném, hogy a felülete azonos legyen, akkor elvileg jó is lenne de csak ha nem dől a hajó. De amint megdől sokat veszít a hatásosságából. Szóval muszáj hogy mélyre nyúljon. Amúgy ha nincs senkinek valami zseniálisabb ötlete, az lesz, hogy a kormánylap a hátsó él-hajófenék találkozásnál csuklik hátrafelé és az első él-hajófenék találkozásnál egy kötél tartja függőleges állásban, a kötél átmegy a (hajótestbe a fenék és a fardeck közé laminált tönkcsövön átmenő) cső kormánytengelyen és a kormányrúd veretbe rögzített csigán fordul a kormányrúdra és ott rögzül egy kötélfogó "V" klitben. Hajókiszedésnél csak elengedem a kötelet, hátracsuklik a kormánylap és szépen felhúzható a kocsira a hajó, már nem akad be a fenékbe azzal a 40 centi merüléssel amilyen széles a kormánylap. Ehhez persze kell csinálni saválló lemezből egy olyan masszív fogószerkezetet ami közé bebillen a kormánylap és fixen rögzül. Kicsit macerás, de működhet.
süti beállítások módosítása