Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2016.07.12. 23:02 :: A Tengerész

Végre vége a hajó fedélzeti faalkatrészei karbantartásának. Mégegyszer nem fogom ennyire elhanyagolni. A következő projekt a napelemkapacitás bővítése, a meglévő, összesen (ha jól emlékszem) 160 W-nyi mellé felrakok még 2x100 W-ot. A meglévők is bírják tűző napsütésnél az élelmiszer hűtőt és a napkollektor keringető szivattyút, de többet, illetve biztosabbat, kevésbé intenzív napsütés esetén is kielégítő töltőáramot akarok. 

Szombat reggel a szokásos sétánk során még állt a búza. Vasárnapra minden le volt aratva, mára meg már nagy gurigákban állt a szalma a földeken. Városi ember létemre korábban kelek mint a földművesek. Sz mámoros örömmel száguldozik, szökell nagyokat a megnövekedett játszótéren, kilométereket rohan egy-egy séta során, fantasztikus a mozgásigénye, ilyenkor látom, mennyire senyvedhetnek a lakásban tartott kutyák. Mindent és mindenkit megpróbál játékra futkározásra, birkózásra csábítani, egyik reggel egy kerítés tövében valami, elsőre láthatatlan dolognak udvarolt, csaholt, mellső lábait a földre csapkodva, farokcsóválva rimánkodott "valaminek", hogy játsszék vele. Elsőre azt hittem macskát szorított be, de közel menve látom, hogy egy (nyilván tojásrakás céljából napos helyet keresve messzire kimászott) teknősbékát próbál futkározásra ingerelni. Hosszasan próbálkozott ( miközben a teki behúzódva a házába nagy nyugalommal tűrte a sorscsapást) és csak úgy tudtam véget vetni a dolognak, hogy a teknőst visszadobtam a vízbe. Rendszeresen találkozunk vad és szelíd állatokkal, a sünökre rá se bagózik, a tyúkokat, pulykákat, vadkacsákat megkergeti, az emutól fél amióta az egyik felrúgta, a hattyúkat meg megpróbálta a stégről fixírozni, de pechjére azok a kicsinyeiket terelgették, kitaposták magukat a vízből mint a jobb vízilabda kapusok, szárnyaikat széttárva félelmesen sziszegtek, a kutya úgy megijedt tőlük, hogy a stég másik oldalán beugrott a Dunába. Úszni persze tud, de nem mer bemenni a vízbe csak addig amíg leér a lába, pedig valahogy szeretném megszoktatni vele, hogy ne féljen a mélyvíztől, de még csalifalattal se lehet becsalogatni. Megúsztattam a macskát is, nem akart kiszállni a hálóból azután se, hogy felzabálta belőle a kishalakat, amikor felemeltem 20 körömmel kapaszkodott a hálóba, "jól van" mondom, "te akartad", leengedtem a vízbe a hálóval, előbb a munkacsónak felé úszott, de gyorsan rájött, nem tud rá kimászni, ezért szépen kiúszott a partra. Azt hittem meg lesz sértődve, de nem, leült a fenekére tisztálkodni és dorombolva tűrte a simogatást.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr28884104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tarakona 2016.07.13. 13:57:56

Milyen hűtöt használsz? Érdemes átalakítani vízhütésesre. Sokkal hatékonyabban működik, mint aminek a levegövel hűtik a kondenzátorát. Elég sok villanyáramot lehet vele megspórolni. Na meg, az sem mindegy, hogy nem a kabint fűti, amikor ilyen piszok meleg van.

pojken 2016.07.13. 15:56:16

@Tarakona:
Megtennéd, hogy leírod a vizes átalakítást? Gondolom adszorpciós hűtő.
Előre is köszönöm,
Üdv.: Pojken

Tarakona 2016.07.13. 16:13:41

@pojken: nem. Ez a rendes, kompresszoros hütökhöz használt megoldás. A hütö hátulján lévő fekete csökígyót kell vízzel hűteni. Több megoldás van rá. vas hajónál a legegyszerübb. Láttam olyat, hogy simán kivezették 1-1 csavaron keresztül a rézcsövet a hajotesten kivülre, ott volt egy U alak hajlítva belőle, ott ahol folyamatosan vízszint alatt van. Lehet olyan megoldás is, hogy a vas hajoba, a fenékre hegesztenek egy 5-10 literes tartályt, abba fagyállós víz, abba a csökigyó. A csökigyó átadja a meleget a fagyállós víznek, az pedig a hajotesten keresztül a folyóvíznek. De lehet kapni gyári vízhütéses blokkot.. /nem tudom hogy nevezzem../ amit, mint egy mélységmérö jeladót, az átfúrt hajotesten keresztül ér a vízbe. Ez utobbit vettem meg a saját hajómhoz. www.tarakona.hu
Ezek mind passzív hőcserélók. Vannak olyan megoldások, ahol egy vastagabb rézcsöbe, beletekerik az 5 ös rézcsövet, és a vastagabb csövön, egy pici elektromos szivattyú szívja keresztül a folyóvizet. Abszorpcios hűtö nem való hajóba. Egyrészt, legalább 3-4x annyi villamos áramot fogyaszt 12V ból, mint egy kompresszoros, ráadásul igazi nyári melegben, ahol nagyon felmelegszik a kabin, használhatatlanok. Gázról üzemeltetve, viszont öngyilkosság az ilyen hűtö, hajós üzemben.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.13. 21:45:53

@Tarakona: Nekem, hogy vasból van a hajó az első megoldásom az volt, hogy a fenéklemezre felragasztottam a hűtő kondenzátorát. Rézcsőből készült egy csőkígyó, de nem vált be, télen túlhűtött (3 évig télen-nyáron a hajón laktunk)túlkondenzált, aztán más baj is lett vele. Kidobtam és beraktam egy 250 literes Lehel háztartási hűtő kondenzátorát a fenéklemezre fektetve, ez tökéletes. A hajókon szokásos hűtőaggregát valóban rettenetesen árampocsékoló, nyomja a ventilátor a forróságot az ember lábára, vagy a mosogatószekrénybe, telemegy kosszal a ventiláció miatt ami minden port rászív, rettenetes a hatásfoka ettől, a szokásos jelenség, hogy folyamatosan jár a hűtőkompresszor, miközben a hűtőládában meg minden ázik a kondenzvízben, pedig nyári hőségben jó ha van benne 10 fok. Az összes gyári hajóban ez a rendszer van. Nekem +4 fokra van beállítva a termosztát, ezen kapcsol be és 0,5-nél kapcsol ki. 10 cm vastag a láda hőszigetelése, dupla hőszigetelő ajtaja van felül, kb 140 literes egy kis Danfoss kompresszor van a bilgében a padlódeszka alatt, alig van hangja. Olvasom a párbeszédeteket, abszorpciós azért sem való hajóba, mert annak vízszintben kell állnia állandóan. Vízhűtéses kondenzátorra láttam valahol egy olyan megoldást ahol a mosogató közeli lefolyócsövében volt a csőkígyó a vízvonal alatt. Ott legalább nem tud eldugulni, mert azonnal észleli a dolgozó ha nem folyik le a víz.

Tarakona 2016.07.14. 00:29:54

@A Tengerész: igen. létezik a kifolyóveretbe integrált höcserélő is, de ahhoz is vízszint alá kell tenni a kifolyót. Nekem ráadásuk a hütö, pont a hajó ellenkezö oldalán van, mint a mosogatóm. így az a változat nem lett volna praktikus.

pojken 2016.07.14. 09:37:39

Sajnos a mosogató kivezetés legtöbször a Vízvonal felett van. Azt nem is tudtam hogy az abszorpciós hűtőnek állandóan viszintesen kell lennie ez vitorláson külön probléma. Akkor ugye jól gondolom hogy ezekhez a kondenzátor megoldásokhoz Hűtőgépszerelő is kellA vákuumozás meg a Freon feltöltés miatt?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.14. 09:56:10

@pojken: Persze. Hűtőgépszerelő nélkül nem megy. Sima szakembert sajnos nem fogsz tudni rávenni, hogy beleálljon a hajós dolgokba, nincsenek hozzászokva csak az épített környezethez. De a Varga Gyula barátom még a horgonyon álló hajóhoz is kihozta a tutajon a dögnehéz freon palackot, vákuumszivattyút meg a rengeteg szerszámait.

Tarakona 2016.07.15. 08:15:12

@A Tengerész: Pesttöl északra Gaál Páter, aki kijött hozzám a hajóba, összeépíteni a hűtömet. Kb 70 hűtöjavítót hívtam fel, mire rátaláltam. Érdemes különben figyelni a német hajós forumokat, az ebayt, stb.. én ott vettem eddig 2 db 12v os kompresszort is. Most is van egy használt a neten, ha valakit érdekel. Simán ki lehet cserélni egy kb max 120l es hűtőszekrény kompresszorát egy ilyen 12v osra, ha valaki nem akarja az egész ládát maga megépiteni
süti beállítások módosítása