Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.
  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.

Linkblog

Szombat.

2016.06.25. 22:33 :: A Tengerész

Lépésről lépésre haladok a famunkákkal, miközben köt a ragasztóm egyebekkel töltöm ki a holtidőt. Nem voltam megelégedve a napkollektorom működésével. Ugye ez az a réz csövekből összeállított fekete panel amiben felmelegszik az esti fürdővíz. Úgy kellene működjék, hogy a felmelegedett víz a felső gyűjtőből beáramlik egy hőszigetelt tartály felső harmadába, a tartály aljából meg helyette hideg víz áramlik a csőrendszerbe. A fogyasztás a tartály legfelsőbb pontjáról történik. Ez a rendszer annakidején kiválóan működött a balatoni házamban, de ott a tároló magasan a kollektor felett volt, a cirkuláció gravitációs úton magától beindult könnyedén. A hajón viszont bajban vagyok a szintkülönbséggel, a kollektor panel nagyjából derékmagasságában van a bojlernak, amikor a bojler félig megtelik melegvízzel egyre csökken a cirkuláció, a tetejében tűzforró a víz, de a felétől már csak langyos. Kitaláltam tehát, hogy berakok egy 12 V DC szivattyút, melyet egy termosztát fog vezérelni, ha a felső gyűjtőben a víz eléri mondjuk a 40 fokot, beindul a szivattyú, elkezdi a tartály aljáról a hideg vizet nyomni a kollektorba és mindaddig nyomja amíg a melegvíz bevonul a tartály  felső részébe és a gyűjtőn a hőmérséklet lecsökken mondjuk 35 fokra. Ekkor a szivattyú leáll és csak akkor indul újra, ha megint elérte a víz hőmérséklete a 40 fokot. Így estére megtelhet a teljes tartály 40 fokos vízzel (jó, jó, tudom mínusz hőveszteség). Na ehhez kellett vegyek egy szvattyút. Eleve 12 V DC-ben elég hitvány a választék, csak házi, kerti, szobai szökőkutak, akváriumok inspirálták az olcsóbb kategóriákra a tervezők fantáziáját, a solar rendszerekhez használatos szivattyúk ára igen borsos. Na kinéztem magamnak ezt a szivattyút,

http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=537454

ez se volt olcsó (de hát mi olcsó manapság? talán csak a használt koporsó, de azt meg nem lehet kapni), a teljesítménye megfelelő. Tegnap megvettem, ma beépítettem. Remekül működik, de eleve nem tetszett, hogy csak a nyomó ág csonkja bordázott, a szívó ág sima, sőt még enyhén kúpos is, mintha direkt úgy tervezte volna a seggfej német tervezője, hogy lecsússzon róla a csatlakozó tömlő.pict0005.JPG Megtettem minden tőlem telhetőt, mielőtt a flexi csövet ráraktam a csöcsre, megkentem Pálmatexszel és jól meghúztam az ABA bilincset. Mindennek ellenére, vacsora közben békésen nézem a TV híradót a sikeres próba után, amikor J esti Dunában fürdőzéséből rohan befelé és közli, hogy valami spriccel kifelé a hajóról. Hát naná, hogy ez az utálatos csatlakozás szétcsúszott. Itt állok és vakarom a fejem, hogy tudok úgy ráfoltozni valamit a sz@r PVC csőre ami nem fog lejönni a 1,5-2 bar üzemi nyomástól. És még azt mondják a németek eszesek. Pedig jól kiókumláltam, a szivattyú egy alu lemezre van csavarozva, az meg egy nagy tányér alakú mágnesre, azzal tapad fel a felépítmény falára, így nem kell azt szétfurkálni. Télre le lehet venni az egészet amikor leürítem a fagyveszély miatt a rendszert, a csövek gyorcsatlakozókkal könnyedén bonthatók. A mágnes olyan keményen tapad, hogy egy gurtni fogantyút varrtam a lemezre (az a fekete izé, ott lefelé a bordázott csőcsonk mögött), azzal lehet letépni a falról. Remek lenne minden, csak erre a szívóoldali csatlakozásra kell valami megnyugtatót kitaláljak ( egy bordát, karimát rátaknyolni pl. Vinilfixszel ), fene a tervezőjébe, hogy nem tudta elképzelni, hogy a szívóágon is lehet nyomás, miből állt volna azt is megbordázni?.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr858843578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Műszaki 2016.06.26. 20:11:17

A használt koporsóról csak annyit, hogy idegennyelv órán az egyik olvasmány éppen arról szólt, hogy egy használt cikkeket árusító boltban használt koporsókat lehetett venni. No persze igazából nem voltak használtak,hanem egy koporsós cég felszámolásából szerezték be őket. A cikk szerint jó üzletet csináltak, gyorsan eksdták az összeset.

teddybear01 2016.06.27. 00:08:50

Talán ha marnál egy horonyt a csonkra, és egy O-gyűrűvel megnehezíthetnéd a cső lecsúszását. Nem tudom, kiadja-e a falvastagság?

teddybear01 2016.06.27. 00:09:53

@Műszaki: Angolban a használt és a másodkézből származó egy és ugyanaz, ha jól tudom...

keeper1 2016.06.27. 00:50:24

A csonk gépi hornyolása lehetne a profi megoldás... no persze , mint majd' mindig, van akadály, de a csonk száj felőli fele hosszában durva csiszolás , + kétkomponensű ragasztóval feltaknyolt vékony lágydrót menet + ( később , kötés/ száradás után ) a vezetékre AWAB bilincs .... vsz. elégséges megoldás lehet.

keeper1 2016.06.27. 00:57:06

Nem egészen, bár néha ua. , és átvitt értelemben sokszor hasonló.

De!: second hand ...inkább a használati cuccok, mindenekelőtt a ruházat , háztartás területén használtatik, míg a "used" teljesen általános , " nem új"
jelzés... inkább ipar/ kereskedelem / szolgáltatásban . ( soha 30 év alatt az iparban nem találkoztam a " second hand " kifejezéssel írásban .)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.06.27. 07:24:46

@teddybear01: A falvastagság kb 1 mm, szóval nem merném bordázni. Amit csináltam az az, hogy megsmirgliztem durva csiszolóvászonnal, a tövére tettem egy gallért egy slaugdarabból, ez adta a peremnek a sablont, hogy határozott éle legyen és a végére kentem egy gallért a kenhető tubusos PVC masszából ami még a télikert építéséből maradt. Nagyon csinos lett, a slaugdarab levágás után, csak az a bajom vele, hogy 12 óra múlva is elég puha. Most vagy lágyítót tartalmaz és akkor nem érek vele semmit, vagy csak lassan párolog ki belőle az oldószer. Erre nyújt némi reményt az, hogy amivel vékonyan összekentem az ujjamat, az keményen rákötött, sokára tudtam csak levakarni. Amúgy amit próbának rákentem a szivattyú házára, az levakarhatatlan, pedig az alatt még meg se csiszoltam, csak úgy odapöttyentettem, szóval beoldja magát az alapba, ha kikeményedne, olyan lenne mintha ilyenre fröccsöntötték volna, ha erre rászorítom bilinccsel a tömlőt az biztos nem jön le. Az a baj, hogy az epoxi nem köt tökéletesen rá a PVC-re, máskülönben abból csináltam volna. ( a slaug meg alighanem polietilén, azt se ragasztja az epoxi, szóval ráragasztani se nagyon lehet)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.06.27. 08:23:21

@sevylor: Hova? A tömlőre kívülről? Annál a bilincs erősebb. Azon menjen a víz? 2 bar-tól szétdurran. Azt rázsugorítani és arra rászorítani a tömlőt?? Félnék melegíteni, mert ha túlmelegszik, összerogyik ez a kis pöcs és akkor aztán ittavégefusselvéle. Mindenféleképpen csak valami taknyolás jöhet szóba. Csak csupa olyan anyag van ami nem ragad egymáshoz semmivel. De most lehet, hogy szerencsém lesz. Mindezidáig azt hittem, hogy a slaugom polietilén. De nem, kis googlizás után kiderült, hogy PVC www.capribelt.hu/termekek/pvc-preslegtomlo-1-mpa/. Ha ez igaz akkor Vinilfixszel rá lehet ragasztani a csonkra a tömlőt.

Műszaki 2016.06.27. 09:06:06

@teddybear01: Itt nem angol, hanem holland, pontosabban flamand nyelvről van szó. A cikk címe hangzatosan Tweedehands doodkisten (használt koporsó). Elég furcsa, de figyelemfelkeltő. Aztán persze a cikkből kiderül, hogy még nem használták őket, hanem felszámolásból vásárolták fel a raktárkészletet. De azért el lehet képzelni milyen morbid lenne, ha otthon a BÁV (van az még?) valamelyik üzletében ott állna pár koporsó.

A fő témához visszatérve, tényleg szomorú, hogy ennyit kell bajlódni egy ilyen szivattyúval, amikor a tervezőnek csak egy pár kattintás lett volna a szívó csonkra is rárajzolni a bordákat. Gondolom a gyártásnál sem ezen úszott volna el a megtérülés. Bár az is lehet, hogy valószínűleg ezt eleve nem ilyen üzemi körülményekre tervezték.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.06.27. 11:30:11

@Műszaki: "csak egy pár kattintás lett volna a szívó csonkra is rárajzolni a bordákat. Gondolom a gyártásnál sem ezen úszott volna el a megtérülés. Bár az is lehet, hogy valószínűleg ezt eleve nem ilyen üzemi körülményekre tervezték."
Azt hiszem ebből minden igaz.
1. A tervezőt az motiválhatta, hogy ha a szívócsonk is bordázott és nem kúpos akkor eggyel többfelé kellene szétszedni, azaz eggyel több darabból kellett volna állnia a szerszámnak amivel fröccsöntötték a szivattyúházat, amitől nyilván többe került volna.
2. Tuti nem keringető szivattyúnak tervezték nyomás alatt álló rendszerekbe, eredetileg én is mást (ezt webaruhaz.permanent.hu/termek/napkollektor-124-kiegeszitok-128/12vdc_keringeto_szivattyu-1670 ) választottam, igazából nem is a magasabb ár riasztott el tőle, hanem az, hogy a cég nem szállít utánvéttel, csak előre utalással, na ilyenbe csak akkor megyek bele, ha már sokszor rendeltem valakitől probléma nélkül. Az a kis szivattyú meg amit régen a hajó motorjának hűtővíz keringetésére rásegítőnek építettem be és valóban profi minőség, bronz házzal, kerámia csapágyakkal, magas hőtűréssel (www.szivattyu.neet.hu/index.php?productID=2678) árban már túlzásnak gondoltam, ez azért erőteljesen segédüzem, időszakos használatban, nem olyan mint a hajó főgépe. Visszatérve, ezt a kis szivattyút valamiféle csurgalékvizek összeszedésére tervezhették ráfolyásos rendszerekhez, szóval oda, ahol pár centiméter vízoszlop nyomás terheli maximum.
süti beállítások módosítása