Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2015.11.07. 19:58 :: A Tengerész

Nagy izgalommal vágtam bele a zártszelvény hajlításba. Kicsit aggódtam működik e az elméletem, mert mindenki azt mondta nem fog működni, vagy legalábbis kétkedett az elképzelésem sikerében. Szóval csináltam egy célszerszámot.( az anyaga a régi lakásomban a TV forgatható állványa volt )002_8.JPG

Kalodák alatt  a munkadarab, középen a 12 tonnás emelő.004_6.JPG

Krétával deciméteres skálára beosztott szögvas felett csúszik előre az anyag és minden osztásnál rápumpálok a felkeményedés után(ugye előbb csak emeli a vasat ütközésig) hatot az emelővel.001_16.JPG

Többször kell átküldeni a szerszámon, legalábbis nem merek egyszerre nagy ívet hajtani, mondjuk tizenkettőt nyomni rajta, mert félek valóban megrogyik a 40x20 mm-es szelvény. Ahogy hajlik lefelé a vas, beleáll a talajba, kénytelen voltam mindkét oldalra a kifutás helyére egy-egy nagyobbacska gödröt ásni. Aztán amikor már egyszer megíveltem a vasat nem használható a krétás vezető, muszáj volt a munkadarabot beskálázni, mert a pontos beosztás és az egyforma nyomásszám biztosítja a szabályos ívet. Leterítettem egy kamionponyva darabot a földre és az ívet ellenőrizendő vastag filctollal behúztam a vas mellett a görbét, majd átfordítottam  a két végét és rátettem a vonalra. És fél centinél nem nagyobb az eltérés az ívben a két oldal közt.  Nem könnyű, meg nem is gyors, de működik. Már csak az a kérdés hogy sikerül majd kilenc darab pontosan egyformát csinálnom.

A masszív satupadot S-től kaptam kölcsön, enélkül nem lennék ilyen nagy legény, kitartó ember ő is, a 40 centis láncfűrészével mégiscsak felszeletelte a méteres törzsátmérőjű fának, amit kidöntöttünk a héten, a nagyrészét.

Tegnap este osztálytalálkozóm volt, hálistennek tavaly óta nem halt meg senki. Miután HÉV-vel mentem Budapestre, szokás szerint átcsónakáztam a túlpartra és miután ott kikötöttem, a zsebkompasszal vettem egy iránylatot a túlpartra Amapolához, mert ha éjszakára amikor visszafelé jövök leszállna a köd nem találnék haza. Szerencsére nem volt rá szükség. Persze vihettem volna GPS-es navigátort is magammal, de ez így seamanslikeabb.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr788058322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2015.11.08. 01:07:30

Kedves Vilmos!
Bocsáss meg az értetlenkedésért, de nekem csak egy pici asztalosszemem van és azzal nem látom át a műveletet. Mi és hogyan történik valójában? A képek nem adják vissza, mit kell elképzelnem.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.11.08. 07:12:54

@Kis ember: Ajaj, tarok tőle nem tudom sokkal világosabban elmondani. Ugye a feladat meggörbíteni az egyenes vasat. Ezért bedugom egy szerszámba amiben két ponton megtámasztom felfelé való elmozdulás ellen, a két pont közt középen pedig alulról megnyomom fölfelé. Ettől a két támasz közt a munkadarab kénytelen fölfelé meggörbülni. Hogy mennyit görbül, az attól függ mekkorát nyomok rajta. Aztán elernyesztem a nyomást, ekkor kicsit visszarugózik, de nem lesz teljesen a régi egyenes, hanem valamennyi maradandó alakváltozást szenved. Ezután 10 centit arrébb tolom és megismétlem a műveletet, így haladok tovább. Amikor a végére érek, akkor ha jól csináltam, magyarul pontosan azonos lépésekkel haladtam és pontosan ugyanannyit nyomtam minden ponton, egy egyenletes görbületű vasam lesz a korábbi egyenesből.

temtom 2015.11.08. 11:59:25

@Kis ember: @A Tengerész: Kiegészítés Kis embernek:
Ha laposvasról vagy gömb-acélról, (rúdról, betonvasról) lenne szó, akkor könnyű lenne a dolog. Ez viszont azért nehéz, mert ez "zártszelvény". Négy centi széles, kettő centi magas, téglalap keresztmetszetű, belül üreges dolognak képzeld el.
A hajlításkor tehát a téglalap felső éle nyúlik, az alja (elvileg) rövidül, az oldalsó élei pedig minimálisan deformálódnak sugár irányban. Azért kell óvatosan és lassan csinálni, hogy ne törjön el. Jól gondolom így, vagy csak még jobban összezavartalak? :)

(Különben a fent említett "gömbvas" elnevezés is egy hülyeség: kör keresztmetszetű vasat jelent, a gömbhöz semmi köze. Szerintem.)

Kis ember 2015.11.08. 17:20:43

@A Tengerész: @temtom:
Köszönöm, így már világos. Igaz, az én elképzeléseimben a te módszereddel egy hullámos zártszelvényt kapnánk. De mondtam már, hogy a vashoz nem értek.
Egy "előtte-utána" képsorozat még a magamfajta botszeműnek is segített volna.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.11.08. 17:55:10

@Kis ember: "Egy "előtte-utána" képsorozat még a magamfajta botszeműnek is segített volna." De hát ott van. A második és harmadik képen is látszik ahogy balról bemegy egyenesen a vas és jobb oldalon kijön görbén. A hullámosságban teljesen igazad van a végeredmény nem egy geometriailag pontos körív, hanem egy hullámos, apró ívekből álló quasi "harminckilencszögű" ív (4 m hosszú az anyag). De ezt szemmel nem lehet észrevenni.

ivarro 2015.11.09. 09:36:27

Szia Tengerész!

Lehet nem jól gondolom, meg már úgyis kiástad a gödröt. De ha 90 fokkal elfordítanád az állványt, akkor nem lefelé görbülne a zártszelvény, hanem oldalra, és nem kéne a gödör. Amúgy tetszik a szerkezet, sok mindent megoldasz az emelővel. :)

Üdv,
István
ibex.uw.hu/ibex.html

Kis ember 2015.11.09. 13:59:53

@A Tengerész:
Jaaa...
Jellemző az analfabétizmusomra, hogy azt hittem, az a saját súlyától hajlott meg. De persze ez hülyeség.
Bocsánat az amatőr kérdésekért.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.11.09. 17:03:50

@ivarro: Szia István! Rég "láttalak". Sőt, ha 180 fokkal fordítanám el akkor pláne jó lenne, felfelé korlátlan a tér. De oldalra nem működik az emelő, mert ez a nyavalyás olaj tudja a fizikát, gravitációt, ráadásul akkor állandóan küzdenem kellene a már meghajlított rész forgatónyomatékával, amikor csak két kéz van, minden fogással spórolni kell. Felfelé meg azért nem működik, mert akkor nem az erre a célra kialakított fejével, hanem a talpával kéne nyomni az emelőnek és az egész szerszámot át kellene hozzá alakítani. De amúgy már nem kell a gödör, az egész koncepciót módosítottam (vérszemet kaptam a lehetőségeimtől, hogy ennyire bírok a vassal), csak az északi oldal hajlik nagy ívben lefelé, a déli éppencsak egy kicsit fog, ezért a már meggörbített első vasat visszaegyenesítettem (!!). Így már nem ér bele a földbe, be is temettem az egyik gödröt, igaz csak miután beleestem.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.11.09. 17:07:15

@Kis ember: Hehe. Gondoltam rá amikor már magyarázni kellett. Mondjuk a saját súlyától olyan 2 centit hajlik le 2 méteren.
süti beállítások módosítása