Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2015.07.04. 20:52 :: A Tengerész

Asztalon összeállt a rugalmas tengelykapcsoló, ami összeköti a Mercedes motor lendkeréktárcsát az irányváltó bordás tengelyét befogadó tárcsás tengelykapcsoló féllel.15_7_4_1.jpg 

A jobb oldali nagy átmérőjű tárcsa csatlakozik a lendkerékhez, a bal oldali kisebb egy másik, vele szimmetrikus kialakításúhoz, e kettő közt volt korábban a Lada Hardy tárcsa, ami egyrészt mostanra funkcióját vesztette ( helyette van a Periflex gumitömlős tengelykapcsoló középen), másrészt most már hely se lenne neki.15_7_4_2.jpg15_7_4_3.jpg

Kicsit aggódtam a nagyobbik tárcsa és a motor lendkerék furatai vajh hogy fognak illeszkedni, de ma délután beszereltem és tökéletesen passzol a helyére. Pontos munkát végzett aki csinálta (nagy szerencsém van Rezsővel, Isten éltesse még további 93 évig! {sajnos nem fogja}, az ő barátjának műhelyében végezték a tökéletes gépmunkát és a furatkiosztást) és ezek szerint nekem is sikerült a szorongatott helyen jól levenni a furatkör átmérőjét. A beszerelés nem volt kínszenvedésmentes, baromi meleg van, csak egyben tudtam berakni, még asztalon se volt egyszerű összeszerelni. Pl gondba voltam a gumitömlő peremeit szorító csavarok meghúzásával. Ha túlhúzom kenődik a gumi, ha meg nem eléggé akkor esetleg megcsúszik a szorító karima alatt. Az irka szerint 24 Nm-el kell meghúzni őket körbe, de a nyomatékkulcs sehogy se fér be a tárcsák és a csavarfejek közé. Találtam a kacatok közt egy 85 centis csövet ami ráment a villáskulcs végére, lemértem 2,8 kg búvárólmot megpróbáltam a kezemmel memorizálni mekkora súlyerő ez és megpróbáltam ezzel az erővel meghúzni. ( a 24 Nm az jó közelítéssel 2,4 mKg forgató nyomaték,  ami 0,85 méteren 2,8 kg ) Volt valamikor egy apai örökség rugós mérlegem, az remek lett volna, de azt alighanem sikerült bebetonoznom a ház alá, mert utoljára akkor találkoztam vele amikor az első próba adag betonhoz mértem be a cementet és azóta nem láttam. Aztán azt tapasztaltam, hogy a  ez a 24 Newtonméter az nagyjából az a nyomaték amit a rövid villáskulccsal kajakra képes vagyok kifejteni még bőven innen a besz@ráshatáron, így aztán nem vacakoltam csővel súllyal, hanem ezzel a precíziós módszerrel átlóban körbe meghúztam a csavarokat. Ma bekínlódtam az egészet a helyére (rohadt jó lett volna még egy kéz, mert dög nehéz, kettővel kellett tartani, eggyel meg berakni az első csavart a lendkerékbe, miután egy tüskével lukra  piszkáltam, mindezt görnyedve nagyjából fejjel lefelé hányáshatáron, de J miután leadogatta gépházba a szerszámokat pánikszerűen elmenekült a melegből) beindítottam a motort, működik, csak el kell menjek új, nagyszilárdságú (12,9-es) M 8-as csavarokért mert a régiekben nem bízom. Ezek fogják hozzá a nagy átmérőjű tárcsát a lendkerékhez. Azokat a csavarokat amik régen a Hardy tárcsát fogták át újrahasznosítottam, tovább metszettem a menetet rajtuk és a hosszukat levágtam 50 mm -re. Ez se volt nagyon könnyű, ezek is 12,9-es szívós csavarok, beleizzadtam amíg rámetszettem mindegyikre még vagy 30 mm menetet, szerencsére majdnem új a metszőm, egy kopottal aligha boldogultam volna, így is szorul rajta az anya, de legalább nem fog lepörögni, bár kontraanyával azért biztosítom.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr617595880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása