Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2015.05.08. 21:07 :: A Tengerész

Régen írtam. De sok új nincsen. Bevallom kicsit lelazultam a nagy munka után, nem hajtok annyira ahogy szoktam. Volt három kemény nap. Kicsit nehéz róla beszélni. Ugye Amapola vitorlás hajónak épült, de eddig még sose jutottam el odáig, hogy felállítsam az árbocokat, összerakjam a "takelázst", ennek csak a tengeren lenne értelme, a keskeny Dunán nem lehet vitorlázni a nagyobbik Dunán meg pláne nem, ott erős  a sodrás. Ezért már tavaly kivittük a rudakat a kertbe bakokra, ott volt letakarva idáig. Ahogy a többi ilyenamolyan kupacot, most ezt a tárolót is felszámoltam és az árbocokat ketten J-vel, az összes többi rudat (bummok, gaffok, orrsudár, árbocsudár,) meg egyedül felfüggesztettem a tornác mennyezete alá. Nem volt egyszerű. 15_5_8_1.jpg

15_5_8_2.jpg

Konzolokat fúrtam a falba, a szarufákra meg selejt tűzoltótömlőkből készített hevedereket erősítettem, a rudakat meg csigákkal húztam fel a magasba. Nos kénytelen vagyok megbarátkozni a gondolattal, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy ezeket a holmikat, amiket annyi gonddal fáradsággal és költséggel készítettem, már soha nem fogom használni. 70 éves leszek két hónap múlva, kifutottam az időből. De ami még fontosabb nem is vágyom a tengerekre. Nem csak azért mert voltam már eleget, hanem mert nem vágyakozom arra a "kihívásra" amit az jelent. Nem akarom aggódva nézni az eget mit hoz rám a következő óra, vagy napszak, vagy nap. Nem akarom aggódva szemlélni a kikötőben kifüggesztett időjárási prognózist, nem vágyom horgonyőrségben tölteni az éjszakát folyamatosan aggódva tart e eléggé a horgonyom és ha az enyém tart vajh azé a másiké is aki épp csak ledobta, meg se húzatta, csak ment ki a parti kocsmába, miközben folyamatosan erősödik a szél és éppen lúvban áll felettem. Szóval ezért beszélek nehezen róla, mert bár vigasztalom magam, hogy nem minden terv válhat valóra, de hát azért kudarc ez, vagy legalábbis megalkuvás, beletörődés, eljárt felettem az idő, megváltoztam és ezzel szembe kell nézni. Maradunk a békésebb belvizeken, a rudak meg mint kivénhedt bálkirálynőt a rongyos legyező, emlékeztetnek majd az elmúlt idők beteljesületlen vágyaira ha feltekintek rájuk. 

A bejárati ajtó fölül lebontott kis tetőcske polikarbonát lapjából "beüvegeztem" a tornác nyugati homlokzatát, így a csapó eső nem fogja eláztatni a tűzifát.15_5_8_3.jpg

A bejáratra is ki fogok találni valamit télre a rossz időkre.

 

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr807443760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akiga 2015.05.08. 22:41:14

Ha egyszer újra parti Party-t rendezel, akkor a sok lelkes olvasó bizonyára segítene, hogy Amapola elnyerje néhány nap erejéig a tervezett formáját. Akkor te is, és a kedves olvasók is megnyugodhatnának, hogy készen van, működik. Annyit olvastam és olyan sokat tanultam, töprengtem azokon a technológiákon, amiket ezen a blogon megismertem. Évek óta várom, hogy elkészül a hajó, és mesélem mindenkinek a történetedet, de belül már éreztem, hogy Amapola talán sosem fogja felölteni a vitorlákat, amik előbb készen lettek, mint a hajó. De a vitorlás az tenger nélkül még vitorlás marad, de árbóc nélkül nem vitorlás.
Esetleg ezt a lehetőséget fontold meg... Bár, lehet, hogy egy megfeszített nap kevés lenne összeállítani még a segítő kezeknek is.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.05.08. 22:52:22

@akiga: Nem erről van szó. Ha elhatároznám, akkor egyedül is megcsinálnám. Aztán akkor ott áll és akkor mi van? Már ahhoz is, hogy arrébb menjek vele (átférjen a hidak alatt) le kell bontani ismét. És mindezt minek, ha úgyse...?

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2015.05.09. 00:24:30

..."eljárt felettem az idő"... Ez sem sikerült mindenkinek. A többiről nem is szólva, úgyhogy légy büszke magadra, Tengerész!

abdulesmia 2015.05.09. 04:37:05

Vilibá! Én ugyan nem sűrűn szólok, csak csendben olvasok és kísérem soron mindennapjaitokat, de egy kérdés felmerült bennem. Igaz, hogy nem a valódi álmodat váltaná valóra, de a Sió-csatornán fel lehetne motorozni a Balatonra, ott pedig már talán elég volna a tér kipróbálni a hajót "vitorlás üzemmódban". Nem megoldható?

teddybear01 2015.05.09. 07:23:15

@abdulesmia: Mostanában ritkán van elég víz a Sióban egy hasonló manőverhez. Nemrég vagy négy évig nem is volt, mert a Balaton ki akart száradni. Emlékszel arra, mikor traktorral húzott pótkocsin vitték a fürdőzőket a vízhez?
Az Amapola elég kicsi ahhoz, hogy közúton vigyék el a Balatonig, de az meg rengeteg pénz.

Kis ember 2015.05.09. 15:07:35

Vilmos! Először is engedd meg, hogy gratuláljak a műhöz! Szép lett.
Az árbocokkal kapcsolatban: cseppet sem feleslegesen készítetted őket. Mikor dolgoztál rajtuk örömöd lelted benne és mi blogolvasók is örömünket leltük az írásokban. Ezek ugyan nem közvetlen hasznok, de legalább olyan fontosak.
És hátha egyszer a gyereked vagy az unokád szereli fel azokat a farudakat az Amapolára. Vagy valaki, aki a szívén viseli majd a sorsát egy ilyen alkotásnak.
Itt a Queen Maryn a hetven éves ember még fiatalnak számít. Sose tudhatod mit hoz a jövő, a szabadság érzését megadja az, hogy bármikor foghatod magad és odébbállhatsz.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.05.09. 19:41:56

@abdulesmia: Nem merném megkockáztatni. Sajnos az a terv amit a rendszerváltás környékén próbált megvalósítani pár öreg hajós (Kopár Pistával a földkerülő Kopár édesapjával az élen), hogy a Sióra még két zsilipet építeni, ezzel állandóan hajózhatóvá vált volna a csatorna, a vízi turizmusba bekapcsolva az egész régiót, megbukott a kicsinyes rövidlátó pártoskodáson (gyakorlatilag kiröhögték "szegény hülye álmodozó" öregembereket). A Sióba vagy 8 éven keresztül nem engedtek vizet és az elmúlt év extra csapadékos időjárásának hatására is csak rettegve merte a Vízügy megnyitni a zsilipet, annyira átpolitizált a Balaton vízszintjének kérdése. Bárki hoz akármilyen döntést, azonnal támadja a politikai ellenlábas, hogy ki akarja apasztani a Balatont, illetve aljas módon el akarja árasztani a déli partot. Nem merném megkockáztatni, hogy lemegyek a Balatonra, aztán becsukják mögöttem a zsilipet és soha többet nem tudok visszajönni. Az ott egy csapda jelenleg. Ráadásul nem az a Balaton amit ifjúkoromban megszerettem. Akkor még bárhol volt hely kikötni, tűzifát gyűjteni, bográcsot, sátrat állítani, nem loptak és a kommunista vízirendőröket nem aszerint jutalmazták, hogy hány vitorlázót büntetnek meg egy nap. Most nincs hely kikötni, minden steril, szabályos természetidegen Viacolorral van burkolva, minden a lehúzásról szól kezdve a kikötői díjaktól a rendőr bedugja a szádba a szondát és ha ittál egy pohár vörösbort a méregdrága pörkölted után még a hajóvezetőid is ugrik. Ez már nem az én világom, itt Ráckevén még béke van, szinte olyan mint a Balaton '65-ben.

keeper1 2015.05.09. 21:34:09

Üdv, Tengerész!

Egy percig se érintsen a rosszkedv...csoda , amit a hajóval, annak részeivel , így az árboccal/rudakkal alkottál. Akiga írta , én is mondom, rengeteget tanultunk , technológiát , kisebb-nagyobb fogásokat...meg mást, mindenekelőtt kitartást , staminát is.
Nem jól emlékszem, hogy az árboc dönthető ? Ha így lenne - és lenne még Party- csak fel kellene húzni a vitorlákat egyszer.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.05.09. 22:24:50

@keeper1: Welcome on board keeper! Igen, dönthető.

akiga 2015.05.10. 00:01:02

Mikor sokáig nem írsz, vagy csak szeretnék visszaemlékezni, mit hogyan is csináltál, beírok egy véletlen dátumot, és elmerülök a naplóban. Azt hiszem ez napló legalább olyan maradandó mint maga a hajó. Szóval a napló szerintem legalább olyan fontos alkotásod, mint a hajó. Most újra megkerestem, amit a héten olvastam 2009.7.9. a dátum. Nagyon hasonló volt a téma:
"Az az érzésem, hogy már bármit meg tudok csinálni fából. Holnaptól megint kint leszek pár napot folyamatosan a hajón, a feladat a főárboc gaffjának összeragasztása. Ezt már rettenetesen tudományosan csinálom, minen lécet előre kiszabok, így nem lesz a végén hasábra gyalulás, csak gömbölyítés. Nagyon belejöttem, de kell is, hogy nagyon jó legyen, mert azért nem mindegy milyen nehéz lesz a 4,60 m hosszú, középen 9 cm külső átmérőjű 25 mm falvastagságú körkeresztmetszetű gaff, ( a tömör belső és külső vége 7-, illetve 5 cm átmérőjű) szóval rendesen ki kell üregelni, mert ha nehéz lesz, nem fogom tudni könnyedén felhúzni még a tervezett csigasorral se. Számolnom kell vele, hogy a korom előrehaladtával az erőm fogyni fog."

abdulesmia 2015.05.10. 04:56:00

@teddybear01: @A Tengerész: sajnálom, hogy így van, ilyen részleteket nem tudtam. Csak arra emlékeztem, hogy néhány évvel ezelőtt egy viszonylag nagy hajót vittek így fel a Balatonra és valóban most már beugrik, akkor is éveket kellett várni a megfelelő vízállásra.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.05.10. 07:31:23

@abdulesmia: Tudod messze túl a saját, jelentéktelen, kicsinyes problémámon így "úsznak el" a hazám lehetőségei. Franciaországban, Németországban, Ausztriában régiók élnek meg a klasszikus gazdaság szabályai szerint (se termőföld, se ásványi kincsek, se számottevő ipar) szinte a semmiből, azzal, hogy a természeti adottságaikat turizmus szempontjából maximálisan kiaknázzák. Franciaországban pl. a belső folyókon, csatornákon elhajózhatsz Le Havretól Marseilleig, ami olyan bevételt generál amihez a helyiek más tevékenységből nem jutnának hozzá. Biztos megélhetést nyújt a helyi lakosságnak és ettől marad szép, virágzó, tiszta a vidék, ellentétben a somogyi nyomorult porfészkekkel. Amikor még fent voltunk Pesten beszéltem valakivel aki vízitúrát szervezett, ha jól emlékszem a Bodrogra (nem vagyok egészen biztos benne, de nem is a helyszín a fontos). Többet cipelték szárazon a kenukat, fogadtak lovaskocsikat szállításhoz, mint amennyi utat a vízen megtettek, mert a meder tele volt bedőlt fákkal, uszadékkal. Ugyanis a vizeket senki nem tartja karban, a helyi önkormányzat meg ráadásul minden erdőből kihordott hulladékfa köbméteréért 2000 forintot kér, ezért a cigányok is felhagytak a fagyűjtéssel. Ha a csökött agyú pártbólélők, meg az önjelölt zsigeri folyamszabályzásellenzők nem tesznek keresztbe a Sió hajózhatóvá tételének, mostanra a somogyi kistelepülések a fejkvótán, állami támogatáson, segélyen és a közmunkán kívül más bevétellel is számolhatnának.

csaba03 2015.05.10. 10:20:44

Tengerész!
Az út, amit Amapola építésével bejártál lenyűgöző, kudarcnak semmiképp nem nevezném. Jelenleg Amapola a legismertebb magyar vitorlás, olyanok hallottak róla, akiknek fogalma sincs, hogy pl. melyik hajó nyerte a legutóbbi kék szalagot. A hajóknak megvan a saját élete, Amapoláé még csak most kezdődik. Ha 30 év múlva eladod, mert 100 évesen már csak pipázni akarsz a kedvenc karosszékedben, meg fogja találni a tengert

beho 2015.05.10. 15:38:34

Megalkuvás, parti-party, 100 év. Ezeket olvastam. Miket gondoltam? Nem vagy megalkuvó! Aki fél lábbal sem adta fel, nem törődött bele, most hol van? Kié a jobb döntés? Szerintem azé aki túléli. Az egyik partin én írtam a kitűzőket, a másikon szerveztem a csipetke csipkedését. Sokat gondoltam rá, ha majd nem leszel ennyire aktív, kellene egy ki-ki alapú partyt csinálni. Én is azt hiszem, kívánom, hogy lesz 100. születésnapod.

hitvantanyitto.blog.hu 2015.05.11. 11:21:37

Semmiképp nem kudarc. Szerintem sem.

Szerettem volna látni a tengerész blogját utazóbloggá alakítva, de ennek a hiányában nagyon jó a tengerész blogja így is :)

S ami a legfontosabb: "Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit."

Ennyi.

qamba_art · galleryqamba.wordpress.com/ 2015.05.11. 14:41:30

Kedves Tengerész! Ez a mostani bejegyzés számomra az elmúlt idők egyik legemberibb megnyilatkozása volt.

glb 2015.05.14. 21:24:26

Remélem azért még majd megváltoztatod ezt a döntést Tengerész ! Persze biztos sok most feleslegesnek tűnő feladattal és költséggel jár a rig, de ez a hajó így még nincs kész, látnod kell, látnunk kell készen.
Másrészt elszomorít, hogy hetven évesen ezt írod, mert most már 65 a nyugdíj korhatár, mire én odaérek lehet még magasabb lesz, és nem jó azt olvasni, hogy egy olyan tevékeny ember mint te hetven évesen azt írja, hogy kifutott az időből. Én nem hiszem hogy kifutottál az időből. Remélem hogy valójában nem.
süti beállítások módosítása