Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.
  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.

Linkblog

Vasárnap.

2014.08.24. 10:58 :: A Tengerész

Komáromban ülök a bábolnai pék/cukrászda boltban. Percenként 6 Ft-ot van képük kérni a wifiért, ha sokáig tart a blog beszerkesztése fizetek és kiülök a parkba, oda is ki kell érnie a netnek. Nyomom az előző napokat pendriveról.

Augusztus 19. Kedd.

9 óra után néhány perccel indultunk Neszmélyből. Kifizettem amit a villanyóra mutatott, meg a múzeumi belépőket, bár korábban Tibor, a Zoltán alapítvány helyi képviselője nagyvonalúan felajánlotta, hogy nekünk ingyen van a múzeum, de én semmi esetre se akartam lejmolni, legszívesebben inkább támogatnám a hajósmúzeumot. A legnagyobb támogatás az lenne, ha sereglenének ide a turisták és bőségesen költenének, de ehhez sajnos 1. túl szegények az emberek, 2. Akinek van mit a”tejbe aprítani”az inkább külföldre megy, hiába a központilag is erőltetett fenenagy nemzeti öntudat. Pedig így a folyón hajózva megannyi csoda amit látunk, Magyarország többet érdemelne, de a tettek helyett csak szavak vannak. Tőlem öregembertől már nem telik sok, de otthagytam Neszmélyben mintegy 30000 Ft „vásárlóerőt”. Talán szánalmas ez, de igazából azokban az országokban, amelyekben nincs igazából sokkal több természeti szépség, turistavonzerő és mégis nagyrészt a turizmus tartja el őket, valahogy rájöttek a polgárok, hogy nem az állami támogatást lesik, hanem megragadják a lehetőségeiket és bevételt csinálnak belőle. Nálunk a szorgalmas munka, az okos helyzetfelismerés és annak célszerű kihasználása helyett a csodavárás, a múltbatekintés, a bűnbakkeresés és az ezzel mentegetett tespedés a jellemző. Nem újkeletű ez a dolog, alighanem bő ezer éve nemzeti karakterünk része. No a szokásos zsörtölődés után visszatérek a hajózásra. Neszmélyből kijönni vagy 3 km keletnek, azaz állóvízben a főággal párhuzamosan folyásirányában, mert szigetek láncolata alkotja az öblöt, köztük áthajózni még kenuval is lehetetlen, mert zúgók választják el a folyótól ezt a vizet. Itt gyorsan, 10 km/h körüli sebességgel haladunk, de kiérve a főágra már jó ha 5-öt megyek, mert ugye lejön a sebességből a szembeáramlat. Továbbra is felfelé, megyünk, az uticél Komárom. Egy idő után átadom a kormányzást és ellenőrző körútra indulok, műszerek OK, bemenve a hajóba egyből feltűnik, „harsányan” világít a tengelygenerátor töltésellenőrző lámpája a fóőkapcsolótáblán, töltőáram nulla, nézem a voltmérőt 13 V alatt a feszültség, tehát gond van. Nyitom a gépházajtót, lent az ékszíj ami meghajtja a generátort. Na ez így nem mehet, J kikormányoz a hajózóutat jelző bóján kívülre, leveszi a gázt, amikor már 2 m alatt van a víz megáll és horgonyt dobok. Erős a sodra a víznek, le kell rakjak vagy 20 m láncot mire megfogja a derék Rocna (koppintás) horgony a hajót. Alámerülök a gépházba, nem értem a dolgot, a fejlámpa fényénél az ékszíj jónak tűnik, J ilyenkor kintről adogatja a szerszámokat, jelen esetben csak egy 10.es kulcsra van szükségem, lelazítom a generátort, visszarakom az ékszíjat és újra megfeszítem. Ennyi. Motor indul. De nem indul, csak egy halk kattanás….Ajaj, ez már nagy baj. Ez a generátor aminek az ékszíját az imént visszaraktam a háztartási akkukat tölti, az új akkukat, amik a világítást, hűtőládát és egyéb fogyasztókat táplálják, a motorindító akkukat másik generátor tölti, ezért is érthetetlen a dolog. Sajnos hajót nem lehet betolni mint az autót ha gyenge az akku, az csak a vízirendőrös viccben van, mit lehet tenni? Hát mindenesetre nem erőltetni, hogy a sikertelen kísérletek következtében tovább merüljön az akku, visszavonulok a gépházba, J további szerszámokat adogat, akkusaruk le, smirglizem a pólusokat, a sarukat, visszarakom, tán ha az átmeneti ellenállást javítom elég lesz az induláshoz, a motort kézzel átforgatom felső holtpont utáni „lötyögős” állapotba, mást nem nagyon tehetek. Az áramkör ellenőrzése kiterjed az önindítóra…. Mi a fene?? Lötyög az indítómotor mágneskapcsolója! J-nek újabb szerszámokat kell adogatnia, leszedem az imént alaposan meghúzott negatív sarukat és kiszerelem az egész önindítót. Hát uramfia, a három csavarból ami tartja egy sincs bent a helyén! Hogy hogy rázódott ki fogalmam sincs, egy biztos, itt kell lennie a bilgében, csak meg kell keresni. Ez persze nem olyan könnyű mint mondani, de hosszas tapogatás után megvannak a csavarok, önindító össze és visszarak és lássatok csodát a motor pöccre indul és én is csak elenyésző mértékben égettem össze magam odalent a kipufogóval, meg az egyéb forró motorrészekkel! Horgonyhúzás a szokásos gondtalan módon és bő egyórás kényszerszünet után már megkönnyebbülve zakatolunk Komáromnak. De a megkönnyebülés nem tart sokáig, az újabb ellenőrzéskor megint világít a töltésellenőrző lámpa!!! Pedig induláskor szépen töltött, az akkufeszültség fel is ment 13V fölé. Az ember ilyenkor súlyos szavakat mormog, majd betekint a gépházba (az ajtót nem raktam vissza) ezúttal látom, hogy elszakadt az ékszíj. Átkapcsolok solar tápra, szerencsére a nap süt, tennivaló más nincs, tartalék ékszíjam eléggé el nem ítélhető módon nincs, majd veszünk Komáromban. Meg is látjuk a várost úgy 16 óra tájban. '14, aug.23. 003.jpg

Elsőre nem egy szép, turistacsalogató látvány, mindenfelé uszályok parkolnak horgonyon, a szlovák oldalon kotró működik (hja a buta tótok nem tudják, hogy a vizeket úgy kell hagyni ahogy vannak, ők csak hülyemód rendületlenül munkálkodnak) daruk magasodnak, főleg a szlovák oldalon (hja a buta tótok, hajógyárat, hajójavítót üzemeltetnek, ahelyett, hogy tüntetnének az EU ellen, hogy euroval való fizetésre , stabil árakra, kiszámítható gazdaságpolitikára kényszeríti őket). Szóval „iparias” a kép, nekem nem szokatlan, a világ valamennyi kikötővárosához közeledve hasonló tárul a tengerész szeme elé, a kérdés, hol fogunk kikötni? Merthogy a térkép szerint magyar oldalon semmi kishajónak való hely nincs, a szlovák oldalon inkább, de én valahogy jobban szeretnék magyar partnál megállni. Az Erzsébet hídtól nem messze folyásirányban hajó parkol. Egy életem, egy halálom megállok mellette és tájékozódom. J elsőre elvetette az ötletet, mert nem látta jól a lobogót, elsőre szlováknak nézte, de aztán egy futó szélroham nyomán láthatóvá vált, hogy ez bizony a ritkaságszámba menő magyar hajók közé tartozik, egy Fluvius önjáró, így J bátorságot merít magából és megszólítja a decken figyelő embert aki készségesen elveszi a kötelünket. Innentől minden könnyű, bejelentkezem a captainnél, Perdekker László készségesen megengedi a rákötést, de figyelmeztet, hogy valamikor manőver lesz, átállnak a mellékötött bárkával, ha kész a rakodás, így aztán áthajózunk az úszódaru mögé ami a péti műtrágyát rakja a hajókba, itt addig maradunk amíg akarunk, barátságos exMahartosok fogadnak, van járó a partra, világbajnok hely.'14, aug.23. 004.jpg'14, aug.21. 006.jpg
Augusztus 21. Csütörtök. 7:00

Ideje lenne valami értelmes dologra is használnia a Fidesznek a kétharmadát, valami törvényt megszavazhatnának már ez ellen a botrányos időjárás ellen! Tegnap megint esővel indult a nap, amikor elállt akkor is olyan randa borús, semmi jóval nem kecsegtető idő volt, hogy nem támadt ingerenciám kicipelni a partra a bringát és ékszíjat keresni a híd szlovák oldalán Révkomáromban, merthogy magyar oldalon az ünnep miatt minden bolt zárva van. Így aztán gyakorlatilag átaludtam a napot. Most meg zuhog, ahogy egész éjjel is ezt tette. A pihenés csak ránk vonatkozik, egész pontosan nappal C is alszik, de éjszaka ha esik ha nem eltűnik (J halálra aggódja magát, állandóan attól tart, hogy valami baleset éri a jószágot) és egerekkel tér haza, ujjongva henceg a zsákmánnyal amivel a cockpitban egy ideig randalírozik, majd amikor a szegény egér már túlságosan megviselt lesz, akkor szóröstül-bőröstül elfogyasztja. Tegnap kettőt is hozott, ma csak egyet. Hogy hol fogja őket fogalmam sincs, a darusok szerint náluk nincs egér, pedig a partra szerintem még nem mert kimenni, nagy ott a járműmozgás, de akkor is fél amikor a daru rákezd a rakodásra. De az éjszaka az övé.
19:35 Délelőtt elállt az eső, kivittem a kerékpárt a partra és begurultam a városba, a UNIX-nél vettem ékszíjat, a bankban meg „csináltam” pénzt, mert kifogytunk a készpénzből. Aztán átmentünk a Melanie (mint kézenfekvő és illdomos, a hallgatag Drugics létrájáról elnevezett)hajóra  amit PL kapitány készségesen megmutatott nekünk.'14, aug.21. 002.jpg'14, aug.21. 003.jpg
Annak ellenére, hogy ez a hajó már nem a legújabb típus, német hajó volt és használtan került magyar tulajdonba, a fejlődés óriási ahhoz képest amivel én annakidején a tengeren dolgoztam. Magától értetődő a felügyelet nélküli távvezérelt gépház, még a bárkáin is orrsugárkormány van és a saját szememmel láttam kedden este ahogy két ember csukja a raktárt kézzel(!!!), mindenféle gépi segéderő nélkül tologatva könnyedén a raktárfedőket. '14, aug.23. 005.jpgRend tisztaság mindenütt, jó ránézni. '14, aug.23. 006.jpg'14, aug.23. 007.jpgA parton meg mi a fene lehet ez?'14, aug.23. 008.jpg Mintha egy Polski Fiatot öntöttek volna ki betonból. A mérete is nagyjából stimmel. Aztán bekúsztam a gépházba, mármint Amapoláéba és nekiálltam az ékszíjat felrakni.'14, aug.23. 009.jpg Ez nem egyszerű, mert az ékszíjtárcsa a csavartengely egyik tengelykapcsolóján van. Meg kell bontani a tengelykapcsolatot, kiemelni az irányváltót, hogy a csavarok kiférjenek, szóval ráment a nap hátralevő része, de kész. A Mercedes motor IFA kuplungtárcsája cserélendő, mert egy eleme kitört, hazáig folyásnak lefelé nem lesz rajta nagy igénybevétel, remélem kitart, de ezt meg kell újítani mielőtt újra hosszabb útra indulunk, valami jobb Periflex kapcsolat kell a motor és a váltó közé ami ráadásul úgy működik hogy nem kell ennyit szerelni egy ékszíjcsere miatt.

Augusztus 22. Péntek. 7:12

Pótoltam a naplóírást, ma turistáskodás a program, persze ha az időjárás engedi, mert ismét komor felhők tornyosulnak felettünk.

Augusztus 23. Szombat. 6:53

A változatosság kedvéért éjjel esett az eső és most is borult az ég, sok jót nem várok mára, a meteorológia is ijesztget, azt jósolják ennél csak rosszabb várható. Nagy kár, mert jó lenne a tegnapihoz hasonló élménydús szép napot abszolválni. Mindjárt lesz róla mesélés. Tegnap este befejeződött a rakodás, meglehetősen nyögvenyelősen ment a dolog, egy tolóbárkát és a hajót valami 4 vagy 5 munkanap alatt. raktak tele. Lehet olyan 4000 tonna mindössze. A rakodás majdnem olyan mint „az én időmben” az arab kikötőkben, teherautók hozzák a műtrágyát, azt belebillentették egy nagy tepsibe, ahonnan ollós markolóval harapdálta ki az úszódaru átemelve a hajó hombárjába. De a teherautók nagy időközökkel szivárogtak, szóval eltekintve a bonyolult rakodási módtól még ez is lassította a berakást. Ugyanilyen de többszörös mennyiségű árút valamikor 40 éve a nyugateurópai kikötőkben órák alatt beraktak a magyar tengerjárókba. Ott a parton álló silókban deponált anyagot pneumatikus szállítórendszerrel nyomták hatalmas csöveken a hajókba, nem tudtunk olyan gyorsan kiballasztolni (az üresen járó hajók ballasztvíz tartályaiba tengervizet szivattyúznak, hogy legyen stabil utazósúlya és úszáshelyzete, pl ha nem lenne valamennyire lerakva, a hajócsavar kijárna a vízből) ahogy a rakományt nyomták befelé. Időnként le kellett állni a rakodással, nehogy elsüllyedjen a hajó. Itt annak ellenére, hogy a parton ott az iparvágány, kamionok hozzák az anyagot, korszerű ömlesztettáru kezelésére alkalmas silórendszernek meg nyoma sincs. (még Vegyterves koromban benne voltam egy a Veszprémi Vegyipari Egyetem részére készült kísérleti szállítóüzem tervezésében, már akkor, úgy 50 éve ilyen berendezéseket terveztünk, építettünk ebben az országban!) Az egésznek olyan manufakturális jellege van, beleértve a hajózást is, egy kis spedició-skanzen a modern Európa perifériáján. Tudom néhány olvasót bosszant, de nem tudok ellenállni a vágynak, hogy le is írjam ami úton útfélen az eszembe jut. Mennyivel hasznosabb lenne ha nem focistadionkban nyomulna az ország, hanem a gazdaság korszerűsítésében. De hát ha a szűkagyú többség pártszimpátiától függetlenül is csak hozzá hasonló vezetőket képes kiizzadni magából, jelen esetben egy hozzá hasonló szűkagyú focistát választ kormányzónak akkor itt az eredménye (és minden lépésnél belebotlik hasonlókba a gondolkodó ember).
Na, kizsörtölődtem magam. Reggel 6 órakor a reggeli pipere végeztével hajócsavar zakatolást hallok (az acél hajótest felerősíti a víz által közvetített vízvonal alatti hangokat), kinézek, a Melanie húz el mellettünk. Tegnap a rakodás végével átálltak a folyásirányban alattunk lehorgonyzott bárkájuk mögé és most azt tolóra véve mennek Németországba. Csak úgy hálógatyában kilépve a deckre (épp nem esik az eső) búcsút intek az immáron barátainkká lett hajósoknak, PL visszainteget a kormányállásból. Hátul rendesen dolgozik a két Mitsubishi főgép hajtotta hajócsavar, kicsit meghimbál minket, aztán már a híd alatt vannak, komoly sebességgel mennek felfelé, a géperő, meg a vízvonalhossz megteszi a magáét.
És akkor a tegnapról.
Alighogy végeztünk a reggelivel, lássatok csodát, elvonultak a felhők és kisütött a nap. Biciklire kaptunk és elkerekeztünk a közeli Tescoba feltölteni az élelmiszerkészletet, meg venni olyasmiket amikről tökéletesen megfeledkeztünk az alapos hozzákészülés és az egyszeri visszafordulás dacára. Pl nem hoztunk mosószert egy grammot se, pedig egyszerűbb pár dolgot kilötybölni és a napon gyorsan megszárítani (már ha kisüt persze), mint a szennyest halmozni. Behoztunk egy utánfutónyi vásárlást, majd visszaindultunk, immáron turistáskodni. (kenyeret semmi szín alatt nem vesszük a Tescoban, szerencsére találtunk egy Lipóti boltot, az ő parasztkenyerük 10 napig is élvezhető) A cél a monostori erőd volt. Soha nem hallottam róla ezelőtt, vagy ha igen, akkor se ragadt meg az emlékezetemben, de ajánlották mint helyi nevezetességet, hát felkerestük. Elöljáróban csak annyit, az élmény megérte a nem olcsó beugrót. Nem szoktam már nagyon meglepődni semmin, de kis túlzással leesett az állam. Vártam valami váracsot, olyan magyaros lepukkant romocskát megtámogatva lángossütővel és magyarosch CocaColás napernyőkkel. Ehhez képest… De mesélem, mutatom.

'14, aug.23. 051.jpg
Ezért a fényképért 100-200 éve, de még tán 30 éve is halálra ítéltek volna kémkedésért.'14, aug.23. 049.jpg Itt a makett is, kissé ütött-kopott, de látható hova is érkeztünk. '14, aug.23. 011_1.jpgaz északi bástya, feladata a Duna védelme volt, innen lehetett ágyútűzzel megakadályozni, hogy az ellenség hajói áthaladjanak az akkori doktrína szerint dél felől támadva Bécs irányában. Szóval Pestbuda már elveszett Magyarország nagyrészével egyetemben, de itt elkapjuk a töküket! További előrebocsátás, az egész erődrendszer monumentalitásában, elképesztő hadmérnöki precizitásában nemcsak most, de kis túlzással már az építésekor is gyakorlatilag elavult lehetett. Már egy akkor is letűnt kor, a XVIII. század haditechnikája ellen biztosított tökéletes bevehetetlenséget. A sáncok amikbe ha behatol is az ellenség, biztos pusztulásnak van kitéve a védőknek a cikcakkos lőréseken keresztül rájuk zúduló gyilkos puskatüze és a fordulókban elhelyezett ágyútűz által.'14, aug.23. 038.jpg'14, aug.23. 035.jpg
Van abban valami szánalmasan felemelő, vagy inkább felemelően szánalmas, hogy az akkori idők minden bizonnyal jelentős beruházása mennyire feleslegesnek bizonyult, nemcsak a történelem távlatából nézve, de valós időben is. Sem a hely ahol lett, sem amire való lett fikarcnyit se bizonyítja és már létrehozásakor se bizonyította a szükségességét. De hát a katonák ugye… Hát ők akarnak dolgokat, a királyok meg szeretnek szalagokat átvágni, kinek a céltalan erőd, kinek a céltalan stadion. Azt kell mondjam katonai célból hasznosnak leginkább a szovjet időkben bizonyult, a ruszkik praktikusan ebben a hatalmas 90 %-ban talajszint alatti katakombarendszerben tartották biztonságban a magyarországi lőszerkészletüket. Sajnos ehhez kicsit fel kellett robbantani a főkaput, mert nem tudott rajta behajtani a tehervonat, meg kicsit „lelakták” az egészet, de hát ugye a katonák… Laktanyákban más szempontok érvényesülnek, aki volt katona érti, aki meg nem az sose fogja. A fiatalok talán nem ismerik a régi honvédségi mottót, ez az a hely ahol minden szögletest gurítanak, de a kerek dolgokat cipelni kell.
Na szóval beléptünk az északi bástya kapuján Bemelegítésnek az éppen nekünk való, a „dunászok” életét bemutató kiállítást néztük meg. Itt a halászok, aranymosók, hajósok életét eszközeit mutatták be, jórésze speciális (mit speciális, monomániás) érdeklődésem miatt nem mutatott újat, de élvezettel néztük. Kipróbáltam a hajóvontatást, egy járomfára kötött kötél csatlakoztatta szimulátorral, a gép gratulált, képes voltam a bőgőshajót is megmozdítani, igaz csak másodpercekig, viszont a raboknak akik a halálbüntetést megúszva ezt az utána következő legszigorúbb büntetést kellett elszenvedniük napi 14 órát kellett húzniuk. Itt a bőgőshajó.'14, aug.23. 012.jpg
Nevét az orrfaragványról kapta. '14, aug.23. 013_2.jpgEz meg itt az ulmi csónak!'14, aug.23. 015_1.jpg
A Hableány aminek láttán az egész hajónélés csírája befészkelte magát az agyamba úgy 25 évvel ezelőtt. '14, aug.23. 014.jpgAkkoriban betonhajóban gondolkodtam, de ez egy megvalósulatlan terv lett, csak fejben virágzott. Praktikus videók, jól szerkesztett képsorok mutatják a több helyütt elhelyezett LCD monitorokon az aranymosók, a régi dunai hajósok eszközeit, munkáját, életét. Függetlenül attól, hogy a téma iránt különösen fogékony vagyok, szóval eltekintve az elfogultságomtól, szép a kiállítás és a rendelkezésre álló korlátlan mennyiségű hely biztosítja a szokásos, zsúfolt, múzeumhangulattól való mentességet. Aztán felkapaszkodunk a sok magas lépcsőn (még én se veszem kettesével a lépcsőfokokat, szegény J meg a fájó térdével eléggé szenved) a bástyaszintre. Az északi bástya csúcsára a ruszkik még egy géppuskafészket építettek, ennek tetejére felmászva remek kilátás nyílik a Dunára és a szembe Révkomáromra. Meg se próbálom lefényképezni, a panorámalátványokkal az a baj, hogy azt a lélegzetelállító érzést amit az ilyenek okoznak lehetetlen képkockákban visszaadni, a kamera látószöge csak egy-egy darabját rögzíti annak amit az agy a szemmel végigpásztázott látványból összerak. A kép egy nagy semmi lesz. Film- vagy videókamerával sokan megpróbálják a tájat „söpörgetni”, ebből meg idegesítő képrohangászás lesz, hiába próbálja a filmmutogató házigazda mesével kiegészíteni a mutatványt, az eredmény vendégidegesítő verbális&vizuális katasztrófa. A bástya belsejét is csak darabokban tudom mutatni.'14, aug.23. 016_1.jpg'14, aug.23. 017_1.jpg Tovább sétálva a töltés tetején ez a látvány tárul elénk.'14, aug.23. 020.jpg
Ez bizony az erőd udvara. Ez a zászló amire elsőre azt hittem, hogy valami másik vár tetején lobog úgy bő kilométer távolságban a túloldali bástyán áll. '14, aug.23. 018.jpg

'14, aug.23. 031_1.jpg

'14, aug.23. 029_1.jpgMinden óriási. J eltörpül az „ajtónyílásban”. '14, aug.23. 040.jpgKatakombából a fény felé.'14, aug.23. 019_1.jpg '14, aug.23. 036.jpgBent a sáncban. '14, aug.23. 037.jpgHa az ellenség netán ide került volna kapott volna a lőréseken és ágyúnyílásokon keresztül a pofájába. De hát mindenki szerencséjére erre soha nem került sor. Visszaadhatatlan az egész erőd monumentalitása.Az udvaron eltörpülnek a nemrég elmúlt kor ágyúi. Én még láttam őket az április 4.-i felvonulásokon.'14, aug.23. 041.jpg'14, aug.23. 030.jpg

'14, aug.23. 056.jpgIde szerintem csak mi jutottunk be, egyrészt a belépőhöz kapott térképet nehéz értelmezni, a belső terekben forogva az ember elveszti az égtájérzést, másrészt amire ideér a látogató már elfáradt. Lenyűgöző volt számomra a terek mérete.
Ahhoz képest, hogy föld alatt vagyunk, nincs bezártságérzés, tágasság van és rengeteg a termek száma, hatalmas a belmagasság, szóval szinte csarnokméretek. Kilométeres folyosók, az egész komplexum 95 százaléka üres. Európa egyik múzeumközpontját lehetne itt megcsinálni, célvasúttal özönölhetnének ide a turisták klasszikus és szupermodern kortárs kiállításokat nézni, megfelelő PR-al és infrastruktúrával világhírű lehetne ez a hely. Mondjuk rá kellene költeni egy-két-három futballstadionnyit és most ugye ilyesmire nincs pénz. Ami lett a lepukkant szovjet lőszerraktárból az EU-s pénzből lett és tökéletes. A WC-ben papír és szappan, a világítást, öblítést infra érzékelő kapcsolja, patyolattisztaság a felújított helyiségekben, a jegyet számítógép adja, szóval ezt kellene folytatni. Az egyik épület alagsorában pékmúzeum. '14, aug.23. 043.jpgSoha nem hittem volna, hogy a sütőipar mögött ilyen komoly technikai háttér áll. Természetesen a termékkészítés technológiájáról volt ismeretem, de hogy a számtalan féle búza, a sikértartalom és egyéb fontos jellemzők mérése, kiértékelése micsoda komoly tevékenység arról fogalmam se volt. '14, aug.23. 044.jpg
Itt pl a laborberendezések láthatók, azoknak a tudósoknak a képeivel a falon, akiknek a kutatómunkája hozzájárult ahhoz, hogy a mindennapi kenyerünk tökéletesedjék. Nagy kár, hogy az egész tudomány feledésbe merült, mert ha valaki megvesz egy kenyérnek nevezett élelmiszervegyipari terméket, azt tapasztalja, hogy 1. éppenhogycsak ehető, de ízletesnek nem nevezhető, 2. két napon belül szeletelhetetlen morzsalékos izévé válik, 3. a héja elrághatatlan, 4. A szelet felületét nézve látszanak az „évgyűrűk” ahogy a különféle rejtélyes adalékanyagokat rosszul keverték el benne. '14, aug.23. 042.jpgA pékségek sajnálatosan elmaradhatatlan kártevője az egér, annyira így van ez, hogy még a múzeumba is jutott belőle, J szerint direkt, szerintem magától jött a liszt illatra, de végzett vele a méreg. '14, aug.23. 045.jpgAz egyik falon régi metszet nagyítása, a „teszkós” kenyér kitalálóját szívesen beleraknám a vízbe merülő vaskosárba. A pékmúzeumból egy újabb épületszárnyba keveredünk, hirtelen ’48-as honvédek körletére bukkanunk.'14, aug.23. 055.jpg Innen továbbhaladva párszáz métert
szovjet lőszerraktár. '14, aug.23. 057.jpg'14, aug.23. 058.jpgA falakon amúgyis sok a szovjet idők emléke. '14, aug.23. 022.jpg'14, aug.23. 023.jpg'14, aug.23. 025.jpg'14, aug.23. 027.jpg'14, aug.23. 028.jpg
'14, aug.23. 024.jpg'14, aug.23. 026.jpg

Számomra csak nevek és évszámok, talán Grisa Sandrovics többet is ki tud belőlük hámozni. Gyanítom nekik se volt nagy öröm itt raboskodni. Néhány építőmunkás kaparászik, lapátol, talicskázik, de sajnos komoly felújításnak nyomát se látni, pedig mi minden lehetne itt ezekben a csodás termekben!'14, aug.23. 059.jpg

Hazatérés előtt a Pingvin vendéglőben csillapítjuk hatalmas éhségünket, itt van wifi, innen írok egy gyors bejegyzést a blogba tabról, aztán hazagurulunk (na mondjuk a hídra felfelé kissé megerőltető a „gurulás” teli gyomorral) és vége a napnak. Még megbámuljuk ahogy az úszódaru felrakja a Melanie autóját a hátsó felépítmény tetejére, aztán elhajóznak a fiúk a korábban lerakott bárkájuk mögé, készülve a reggeli indulásra. Gyönyörű nap volt ez a tegnapi.
21:16 Hát ha a nap nem is sütött ki, de az eső elállt és kitisztult valamennyire az ég, így 12 óra tájban bringára ültünk és átkerekeztünk a hídon a szembeországba, Révkomáromba. Először az ottani erődöt kerestük meg a Vág és a Duna összefolyásánál, de csak meghatározott időpontokban és csak csoportosan látogatható idegenvezető felügyelete mellett. Valahogy nem szeretjük a nyájban való nézelődést ezért mindketten egyetértettünk abban, hogy ezt a várlátogatást most kihagyjuk. Helyette a városközpontban bicikliztünk csak úgy céltalanul nézelődve. J-re bíztam hogy vezessen (nehéz rávenni, az Istennek se hajlandó elől menni, viszont hátulról gyakorta helyteleníti a sebességet, meg hogy miért arra megyünk amerre és sose tudom mennyire van mögöttem, állandóan tekergetni kell a nyakamat). Egy szép térre bukkant. Európa térnek hívják.'14, aug.23. 066.jpg Német (vagy osztrák) turistacsoportok keringenek rajta, ahogy az idegenvezető szlovák akcentusú német szövegéből vélem.'14, aug.23. 063.jpg'14, aug.23. 070_1.jpg'14, aug.23. 067.jpg'14, aug.23. 064.jpg'14, aug.23. 065.jpg'14, aug.23. 061.jpg'14, aug.23. 062.jpg Alighanem ez is EU-s pénzből lett, mert itt mintha elfogyott volna, '14, aug.23. 068.jpgez a külső hőszigetelés nem tegnap lett felrakva, több helyütt már lehullott, az elérhető magasságig meg bunkó kezek megrongálták.'14, aug.23. 069.jpgEnnek a teremnek alighanem valami kiállítóteremnek kellett volna lennie, gyanítom a szép művészi korlátból, de üres, az ajtó rohad, a vakolat hullik, már a korlát is rozsdás. Az, hogy itt vadkeleten Amszterdammal, Brüsszel óvárosával akar versenyezni a frissentámadt Európa, nem igazán megy. Valami más blikkfang kellene ami idevonzza a turistát, amihez hasonlót arrafelé nem láthat... mondom, az erőd. Mindenesetre a hely szép, magyar királyok és egyéb történelmi személyek szobrai díszítik a teret, gondolom a szlovák nemzeti büszkeség nem engedte, hogy a nevüket magyarul írják a talpazatra, ezért mindenki latinul neveztetik, így lett Istvánból I Stephanus, de legalább a Hunyadi Jánost nem Janko Szibinyáninak írták, viszont a IV Béla simán „Bela” lett. Mielőtt valaki a divatos hobbimagyarsággal vádolna közlöm, hogy apai nagyapám még szlovák volt, valahonnan Zólyom környékéről származott át Budapestre és továbbra is állítom, hogy Budapesten nem politikusoknak, hadvezéreknek kellene szobrot állítani, hanem azoknak a tót malteros és culágerlányoknak akik a reformkor idején a jelenleg a város arcát adó belvárost felépítették. Aztán feltekintve az égre látszott, hogy az eső nagyon készülődik már, végülis órák óta nem esett egy csepp se, gyorsan hazatekertünk, de még út közben vettünk egy nagy görögdinnyét, mert elfogyott amivel még a Csete Bandiék ajándékoztak meg bennünket Neszmélyben. Ahogy a hajóra értünk rákezdett az eső, azóta is esik váltakozó erősséggel. A vízszint is emelkedik folyamatosan, remélem nem megy a budapesti mércén 6 méter fölé, mert akkor kint rekedünk, nem fognak zsilipet nyitni hazafelé. Innen már nem megyünk felfelé tovább, szép lassan, megmegállva ahogy kedvünk diktálja hazafelé csorgunk, a henye hajózást ismét felváltja majd a ráckevei épületkorszerűsítés.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr546630415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harpi5 2014.08.24. 12:06:01

Ahhoz a képhez, amin az az autó formájú betonkolonc látható. Így, a környezetet nem látván, arra gondolok, hogy az egy stéget, vagy uszályt kitámasztó "sarpám" magyarul támaszfenyő, ami ekkor már acélból készült, (leltári nyelven: "támaszfenyő acélól") parton előkészített "fészke". Mellette még egy kötélbaknak látszó, kerek valami is van. Amúgy meg szerencsés visszautat kívánok, továbbá azt, hogy ne térjetek le a hajózóútról, ha nincs térképetek (mármint igazi dunai vonalvázlat, vagy ahhoz hasonló) mert a magas vízállás sunyi módon elrejti a kőhányásokat, és hacsak fejből nem tudod a helyüket (mint a dunai kormányosok), megint csak nekimész! Ettől pedig mentsen meg az a jó isten, akit éppen imádnak!

silvermoon 2014.08.25. 03:52:40

Telejesen lenyugozott az utleiras. A melobol hazatero "mamanak" is alig visznzom a koszoneset. Ilyeneket olvasnek ha lehetne napestig. Jok a kepek is ! Koszonet erte !! De ha nekem EKKORA motorterem lenne ahol Te osszeegetred magad akkor en tancolni is tudnek benne. Ugyanis nekem 1 vizpumpa csereert szinte fejel lefele logva a labam a cocpit-ben a fejem lenn a motorterben olyen figurat kell felvennem, h lelegzettel sem birom 3 prcnel tovabb. Persze az en hajom nem ekkora motorral volt tervezve. Most egy bazi nagy 3 hengeres volvo diesel van benne meghozza forditva. Igy ugynevezett V drive valtot kelett beszerelni ami a motor alatt viszi a hajo ala a prop. tengelyt. Szoval szuper zsufolt minden. De en meg egy hutovizzel melegitheto boylert is be preseltem mert nem szeretek hideg vizben zuhanyozni. En is remelem h hamarossan keszen leszek evvel a hajoval es alig varom, h "vilagga" mehessek vele. Ez jelentheti a bahamakat vagy max valami kozelebbi carribean-t. Szomoru vagyok, h csak egy ilyen rovidke utat jartatok be, mert igy ujra jonnek a szurke epitkezoshetkoznapok. A hazafele menetrol is boldogan olvasnek es azt hiszem ezzel nem vagyok egyedul. Jo szelet! Ize... hibamentes utat kivanok !

matchbox75 2014.08.25. 08:51:38

A katonasághoz egy kis pontosítás.
Ami kerek azt viszik kézben, ami szögletes azt gurítják, de csak addig amíg le nem kopik mert akkor már lehet kézben vinni:-)

Grigorij Sandorovics 2014.08.25. 14:28:29

Na. szepen sorban:
1. Koszi - orulok ertetek :))
2. A szovjet katonak feliratai. ДМБ-90 Demobilizacio 90-ben. Ez szokas volt az egesz orszag tele van ezzel :)).
3. Azert a technikarol. detekted tavolbol is :)). Megy nalad a rezges, gondolom lehet rezonancia is. Mit kell csinalnod.
a.) Csavarok, anyak. Rugos alatet, vagy festekes rogzitok a piroshoz kozel. Ezzel ne viccelj.
b.) Az ekszij is gondolom rezonalasi bajokkal kuzd. Csinalnek egy rugos-gorgos feszitot ra, ha van hej (ha nincs, akkor is).

Jonathan 2014.08.27. 06:00:32

Nagyon szep leiras, reg olvastam ilyen elvezetes sorokat! Szuper kepek, az idöjaras ellenere is! Az eröd leirasa pedig jobb, mint egy hivatalos idegenvezetes. (En se tudtam rola, hogy letezik)
Jo hazautat, eljenek a hetköznapok! :)

Jonathan 2014.08.28. 12:17:28

Amig a bloggazda jelentkezik, itt egy kis neznivalo 'tschemege' a t. forumolvasoknak! :)

darwin.postr.hu/es-a-hajo-megy?utm_source=origo-nyito&utm_medium=cimlapi_box&utm_campaign=sec

Sün77 2014.08.30. 23:48:53

Sziasztok Olvasótársak!

Nagy a csend Amapola körül. Lehet, hogy már Bajánál járnak? Elfelejtett Vili ráfordulni a zsilipre? Tassnál is?

Van valami híretek?
Szép napot!
Sün

mira2013 2014.08.31. 12:22:09

hiányzik a beszámoló

abraxas 2014.08.31. 19:08:41

Tegnap néztem, Csepelen nincsenek.
süti beállítások módosítása