Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Linkblog

Szombat.

2014.08.16. 08:32 :: A Tengerész

7:40 Alighanem egyedül vagyok ébren a kikötőben. Tegnap nagy buli volt, valami 30 fős rendezvény volt a "Neszmély" hajón, alighanem mindenki azt piheni ki. Az a helyzet, hogy múzeum nem tudja kitermelni még a minimális fenntartási költségeket se. Muszáj a múzeumhajón kocsmát is üzemeltetni, még így is veszteséges az üzem önmagában, csak a közös fenntartó, az Európa rendezvénycéggel együtt tud talpon maradni, azt is ilyen "sántaüzemben", hogy fejlesztésre egy fillér sincs, jó ha sikerül fennmaradni. Kisütött a nap, de hideg van, majd lefagynak az ujjaim a gépet pötyögtetve. Na akkor itt a tegnapi nap pendriveról.

Augusztus 15. Péntek 20:27

Ma mint láthatjátok kiültem reggel a „Neszmély” gőzösre és bepótoltam az elmúlt napok krónikáját. Nem kevés idő volt betördelni a képeket a tegnap este megírt szövegbe, de mindent az olvasókért! Délelőtt és kora délután még valamennyit sütött a nap az esős tegnap és az éjszaka után, a bringákat kiraktuk a mellettünk lévő hajó deckjére fedett helyre, de a partra már nem cipeltük ki őket, mert az időjárás nem csábított nagyobb túrára, ismét gyülekeztek a felhők, így csak sétálni mentünk a partra. Nekünk nagyon kellemes a néptelen csendes környék, de az, hogy nincs nyoma se a lüktető életnek amúgy nem szívderítő. A főutcában düledező házak tömegével, minden harmadikon kint az „Eladó” tábla, a sportpálya, mellette a campinggel üres,

'14, aug.15. 025.jpg'14, aug.15. 026.jpgegy nagyreményű vállalkozás pusztul itt, valaki székelykapus népi rendezvénycentrumot álmodott ide, mállik, pusztul, mellette tábla hirdeti a vendéglátóhelyet, még a hozzávezető utat is felverte a gaz, a pizzéria zárva. A Fő utcán sétálva egy bódéban hamburgert, rétest árulnak, a rétest választjuk, nagyon finom volt, de nem hiszem, hogy egy nap alatt egy tepsinél több fogyna belőle, rajtunk kívül embert nem láttunk a főutcán. Visszatérve körbefényképezem a mellettünk pusztuló egykori „Petőfi” termes gőzöst. Ezzel a fajta (tán pont épp ezzel) hajóval vittek a szüleim hajókirándulásra gyerekkoromban. '14, aug.15. 012.jpgEz még igazi gőzhajó volt, a főfedélzet folyosójáról a gépház ablakon csodáltam a fantasztikus szerkezetet, ahogy Jókai írja a „Kárpáthi Zoltán”-ban „ahogy a gép vaskönyökeivel ezernyi iját-fiját taszigálja”. Hát itt van ami maradt belőle. '14, aug.15. 015.jpg'14, aug.15. 014.jpg'14, aug.15. 013.jpgMeghalt a fény, az acél csillogása, a rezek vörös és sárga ragyogása, sose felejtem el az üveg szelencékben aranyló olajat, ahogy a gyermeki fantáziámat megragadó elmés szerkezet csepegteti egy filcpárnára, ahonnan minden felemelkedéskor a szerkezet egy kis olajat magára ken. A hajó gépháza mint egy oszladozó tetem, sírni lenne kedvem. Vagy nekiállni összerakni. Mert úgy tűnik itt van ám minden, csak darabokban. '14, aug.15. 002.jpgEz a főtengely amire a két munkahenger dolgozott, meghajtva a kétoldali lapátkerekeket.( Ahogy Szaniszló tanár úr tanította gépelemek órán, ha jól emlékszem vissza 55 év távlatából, hajtókar keresztfej, egyenesbevezetés, dugattyú)'14, aug.15. 004.jpg Még a lapátkerék is bent van a kerékházban. Nem is tudom hogy lett ilyen. Mert ha egészben rohad azt értem. Ha széthordták a fémgyűjtők, azt is. De hogy széthajigálták aztán így maradt arra nem tudok magyarázatot. '14, aug.15. 017.jpgItt a szó szerint fejetlen menekülés nyomait érzem. '14, aug.15. 009.jpgA promenáddeck már szétkorhadt, csak úgy merek rajta mászkálni, hogy oda lépek ahol a dugaszolt szegecsfejek mutatják a tartóbordák helyét, nehogy valamelyik bordaközbe beszakadjak. '14, aug.15. 008.jpg(J persze balhézik, hogy azonnal jöjjek le onnan) Ezen a korhadt fedélzeten keresztül minden beázott ami a főfedélzeten és a gépházban van és a csapadék megtette a magáét. A főfedélzet viszont acéllemez, az alatta lévő kabinok szinte épek, rengeteg párna van bennük halomba hajigálva, mintha több hajóról is ezt tartották volna fontosnak összehordani.
'14, aug.15. 021.jpg'14, aug.15. 020.jpg'14, aug.15. 022.jpg2004-es újságot találok az egyikben, akkor még lakhattak benne, még a ruha is itt van a széken ahogy levetették. '14, aug.15. 019.jpgEz a horgonycsörlő felirata, ez és minden más meghajtást igénylő gépezet gőzzel működött (ugye itt nyer értelmet a ”gőzerővel” ma is használatos kifejezés, holott már semmi se megy azzal), '14, aug.15. 016.jpgitt nincsenek villanymotorral hajtott szivattyúk, itt van felhalmozva a „gőzkorszak”. Óriási munka és temérdek pénz kellene ahhoz, hogy ha nem is működőképes szinten (mint mondjuk az osztrákoknál), de legalábbis múzeumi bemutatószinten restaurálva legyen ez a roncs. Gyanítom soha nem fog rá sor kerülni. Mit mondjak, a szívem vérzik.'14, aug.15. 006.jpg
Van itt még több másféle hajó is, ez lett a „Rábcából”, '14, aug.15. 005.jpgés a MAHARTból.'14, aug.15. 018.jpg
Az élet él és élni akar.

Az árhullám ami jótékonyan leemelt bennünket a sziklazátonyról, nem hagyta abba az emelkedést.Másolat - '14, aug.16. 028_1.jpg Itt feljebb ahol egy töltés kötötte össze a partot a velünk szemben lévő szigettel, ezzel a mellékágból békés öblöt képezve ahol tegnap még állóvízben vetettünk horgonyt érkezéskor, reggelre a víz átlépte a töltést, abból „zúgó”, az öblünkből meg folyóvíz lett.'14, aug.15. 032.jpg
Késő délutánra persze megint eleredt az eső, pihenés van.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr166608333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joe013 2022.03.17. 08:34:52

Sajnos a képeket nem tudom megnyitni

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2022.03.17. 09:14:00

@joe013: Welcome aboard Joe, sajnos nem tudok segíteni, elképzelni nem tudom mi lehet a baj, én PC- n és telefonon is látok mindent és nem azért mert adminként nézem. :( Borzasztóan sajnálom.

joe013 2022.03.17. 09:51:58

@A Tengerész: köszönöm így már meg lehet nézni

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2022.03.17. 10:19:22

@joe013: Örülök. A másik kettőt meg tudtad nézni?
süti beállítások módosítása