Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Szombat.

2014.08.16. 19:04 :: A Tengerész

17:46 Hűs az idő és friss szél fújdogál. Ez a bejegyzés most direktben megy a "Neszmély" fedélzetéről. Délelőtt igazán turistáskodtunk, megnéztük alaposan a két múzeumhajót belülről és kívülről, a "Neszmélyt" és a "Zoltánt". Sok kép következik. Elsőnek a "Neszmély" Ez maradt gőzhajó, igaz modernizálva, már nem szenes, hanem pakuratüzeléső a kazán és van benne diesel segédgép is . (Segédgép {donkey}= egy motor ami generátort hajt a villamos fogyasztóknak. Főgép= ami a hajót hajtja)Másolat - '14, aug.16. 001.jpg

Ugyanúgy kell "adni az erőt"mint Amapolán, csak kicsit nagyobb a kar.

Másolat - '14, aug.16. 005.jpgMásolat - '14, aug.16. 019.jpgMásolat - '14, aug.16. 004.jpgMásolat - '14, aug.16. 003.jpg

Az ott alant egy szivattyú, a főtengelyről egy excentertárcsa hajtja meg. A régieknek mindent mechanikusan kellett kitalálni, az öregeim még meséltek a transzmisszióról, amikor egy egész gyár valamennyi gépét (szerszámgépek , szövőgépek) egyetlen gőzgép, később villanymotor hajtotta, egy hosszú tengely ment végig a csarnokon, amire szíjhajtással lehetett csatlakoztatni az egyes gépeket.Másolat - '14, aug.16. 007.jpg

Gőzgépben nem vagyok otthon, de ez tuti a tűzoltószivattyú.Másolat - '14, aug.16. 009.jpg

J a kazánt ellenőrzi.Másolat - '14, aug.16. 006_1.jpg

Ez meg itt a gépnapló, kitűnik belőle, hogy 1992-ben még gépüzem volt és a "Vorktingtont" (gyanítom Wothington, bár hogy mi az azt én se tudom) gyakran utána kellett húzni és a vízszintjelzőket lefúvatni.Másolat - '14, aug.16. 020.jpg

Ez tiszta ügy, ez a segédgép főkapcsolótáblája.


Másolat - '14, aug.16. 022.jpg

Ez meg az egyenáramú akkumulátoros hálózaté, még ez is megy. kapocsfeszültség, töltőáram, kisütőáram...Másolat - '14, aug.16. 021.jpg
Másolat - '14, aug.16. 024.jpg

De, hogy a jobbszélen ez a "B" műszer mit mér? Bevallom hajóelektrikus létemre fogalmam sincs. J szerint ba'megmérő.Másolat - '14, aug.16. 025.jpg

Azt hiszem ez a vezérmű ahol a kézzel adott "gáz"-ból géperő lesz.De hangsúlyozom, gőzgépből nem vagyok perfekt.Másolat - '14, aug.16. 018.jpgA gépházból ki lehetett tekinteni a lapátkerékre, sajnos ez a "Neszmélynél" már hiányzik.Másolat - '14, aug.16. 010.jpgMásolat - '14, aug.16. 012.jpgMásolat - '14, aug.16. 011.jpg

Tablók a fontosakról.Másolat - '14, aug.16. 015.jpgNa ez a nagy trükk a lapátkeréknél. ha csak olyan lenne mint a vízimalomé, akkor nagyon rossz lenne a hatásfoka, mert az erőnek csak egyik alkotója lenne merőleges a vízáramra. A Missisipi gőzösöknél nem volt ilyen, úgy próbálták a hatásfokot növelni, hogy óriási lapátkerekeket csináltak aminek csak a hajó farában volt hely. Nekem egyszerűen érzéki gyönyört okoz egy ilyen zseniális műszaki megoldás. Tessék megnézni, a lapát össze-vissza kalimpál, de amikor belemerül a vízbe, pont úgy "evez", hogy maximális legyen a tolóerő.

Másolat - '14, aug.16. 027_1.jpgA hidegkormány lánca (hidegkormány=szükségkormány, tartalék, ha az üzemi kormányszerkezet ami lehet gőz-, hidraulikus-, elektromos meghajtású bedöglik)Másolat - '14, aug.16. 030.jpg

Másolat - '14, aug.16. 040.jpgA kabinokba be lehet költözni.

Ezután átmentünk a "Zoltán" hajóra.Másolat - '14, aug.16. 042.jpgItt jelentős csónakmotor kiállítás van.Másolat - '14, aug.16. 044.jpgMásolat - '14, aug.16. 046.jpgMásolat - '14, aug.16. 049.jpgMásolat - '14, aug.16. 048.jpgMásolat - '14, aug.16. 045.jpgMásolat - '14, aug.16. 043.jpgMásolat - '14, aug.16. 047.jpgMásolat - '14, aug.16. 036.jpgMásolat - '14, aug.16. 037.jpgA kéménydöntögető szerkezet. merthogy a hidak alatt a kéményt le kellett hajtani.Másolat - '14, aug.16. 039.jpgMásolat - '14, aug.16. 038.jpgMásolat - '14, aug.16. 026_1.jpg

Ez is egy komoly szivattyú, de fogalmam sincs mire használták.Másolat - '14, aug.16. 033_1.jpgLátkép a Zoltán tetejéről. Az ottan az Amapola, hátul lóg a darukon a Mákvirág. Azok között a fák közt hajóztunk be ide.'14, aug.15. 003.jpgJóéjszakát!

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr936609449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IQ_nuku 2014.08.17. 07:43:05

A macsek elorozta a gatyód? :D

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.08.17. 09:22:01

@IQ_nuku: Hehe. Meg a pólóm. Igaz mindkettőt szennyesen (talán a szagától alszik olyan jól, mit mondjak itt nem naponta cserélek mint kultúrkörnyezetben). Csak ledobtam amikor tisztát vettem, hogy majd lesz valami szennyeszacskó amibe gyűjtjük. Erre beleköltözött.

Kis ember 2014.08.17. 10:22:11

Nagyon jó a blog!
Végre megértettem a lapátkerék működését.
Vetyerok csónakmotor is volt? Ugye a Szovjetunióban az a horgász nyerte a nagyotmondás versenyt, aki azt állította, elsőre sikerült berántania.

harpi5 2014.08.17. 16:16:57

Vili! Bár soha nem voltam "olajostalpú gépész" de a "WORTHINGTON" egy gőzzel meghajtott vízszivattyú volt, melyet sokféle célra alkalmazhattak, de csak egy feladata volt, a víz szivattyúzása.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2014.08.17. 19:53:59

@harpi5: Remek, kösz. Írtam, hogy gőzhajóban nem vagyok expert. Már csak az a kérdés, hogy melyik lehetett (bár tökmindegy)a sok közül, mert rengeteg szivattyú van a hajón és mindet gőz hajtja. Pl. látszik is az egyik képen, hogy egy excentertárcsával mindkét oldalon direktben a főtengelyről van levéve egy-egy dugattyús szivattyúnak a meghajtás, ezek amikor a főgép járt folyamatosan szivattyúztak vizet valahonnan a hajó alól, vagy a fenékből. Tán a fáradt gőzt segíthették valami hőcserélőben lekondenzálni, hogy ne fogyjon a lágyvíz.

harpi5 2014.08.17. 20:28:26

@A Tengerész: Ja, ja! Az a két szivattyú, amelyik direktben a főgéppel működnek, valószínűleg a tápvíz szivattyúk lehettek, melyek a kondenzvizet küldték vissza a kazánba. A W. szivattyúkat a legjobb tudomásom szerint fenék kiszivatásra, lékesedésnél, illetve esetleg még tűzoltásnál alkalmazták. A régebbi Tengerész Sz.Sz.-ban például még az is benne volt, hogy tűz esetén a gépészeknek azonnal be kellett indítani a W. szivattyút. Na ez is régi szabályzat lehetett, ugyanis a DETERT-nek egy gőzöse volt a "Duna" amely a háború elején a Feketén egy viharban kisodródott Podimánál a török partokra, összeroncsolódott, végül vélelmezett teljes hajókár lett belőle, és a Biztosító tulajdonába ment át. Na ezen még lehetett W. szivattyú. Amúgy tényleg vérzik a szívem az ilyen géproncsok láttán, és ne legyen nyugtuk a sírban az akkori döntéshelyzetben lévő "elvtárs-uraknak" azért, hogy mindent kidobtak az enyészetnek. Persze nem lehetett volna mindent megőrizni, de azért párat igen. Ez vonatkozik móindenre. Pl. láttam a TV-ben, hogy van egy mozdonyvezető, aki minden pénzét arra költötte, hogy vett egy régi 424-est, megjavította (pesze sok baráti segítséggel) és ez most az egyetlen komolyabb működőképes gőzmozdony. A kutya nem támogatta, és ki is röhögték sokan. az utóbbi tíz évben néha nosztalgia vonatokat vontat. Most már persze jól jön az illetékes "URAKNAK - ELVTÁRSAKNAK". Lehet homorítani.

halaloszto 2014.08.20. 08:28:38

A B merő az orosz voltmerő lesz szerintem. A B az a cirill V.

Vajk

pannika59 2014.08.25. 14:56:32

@halaloszto: nem értek hozzá, de nem lehet, hogy nyomásmérő ?
süti beállítások módosítása