Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2014.06.01. 23:36 :: A Tengerész

Laza hétvége. Belevetettük magunkat a "ráckevei forgatagba". Tegnap délután volt ez: http://www.utazzitthon.hu/jankovics-marcell-grafikai-kiallitasa-rackeve-23207.html  embertragediaja1149.jpg

Szeretjük Jankovics Marcellt  https://www.youtube.com/watch?v=dMWGMN8PpKU és a kiállítás nem keltett csalódást. Mondjuk nem ártott volna előtte megnézni a filmet, utólag be fogom pótolni, biztos le lehet valahol tölteni a netről. Korábban beszámoltam ugyanitt egy képkiállításról, ahol ... hát nem éppen azok a képek voltak amik megragadtak. Nos most minden kép beszélt hozzám. Lehet, másnak mást mondtak mint nekem, de ez biztos nem lényeges. Kezdetben sajnáltam, hogy  elfelejtettem fényképezőgépet vinni, de rájöttem, hogy az internet korában ez felesleges, Itt látható sokkal több mint amit mi tegnap megtekinthettünk. https://www.google.hu/search?q=az+ember+trag%C3%A9di%C3%A1ja+jankovics+marcell&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=E1SLU4XmF-yr0gXRnYCgDA&ved=0CDQQsAQ&biw=1280&bih=702 Amivel nekem személy szerint némi gondom van az az, hogy minden kiállítási megnyitót művészettörténészi, esztétai méltatás előz meg. (mondjuk ez az ára a pogácsának). Ezek a nagyon okos és "vájtszemű" szakemberek nyilván hatalmas tapasztalatukkal és egészen speciális fogalmazókészségükkel relatíve sok időt tölthetnek el egy-egy ilyen fogalmazvány megszerkesztésével. Aztán rámzúdul szerencsétlen műélvező tahóra ez a szóáradat ahol olyan mondatokat kell kifejtenem korlátos elmémmel, hogyaszongya (direkt lejegyeztem, mert nem vállalkoztam a fejben megjegyzésére) "...lineáris időtapasztalathoz kötött képi valóság..." Szóval ilyen mondatok sokaságát kell értelmeznem miközben azok gondolkozásnyi szünet nélkül zúdulnak rám. Meggyőződésem, hogy megfogalmazni is eltartott néhány másodpercig, szakembernek! Namármost a hozzám hasonló földhözragadt iparostól elvárni azt, hogy EZT értve kövesse... nem szép dolog!. Mindez persze nem von le fikarcnyit se a kiállítás nagyszerűségéből, csak elrebegtem mi a baj velem, meg halványan megjegyzem szerintem más is így van ezzel, szóval ez a szakértői kiállításelőzetes egy olyan rítus, mint a kézfogás. A békés szándék fontos jelzését régen a kézifegyverek lerakása és a fegyvertelen kezek felmutatása jelentette, ebből lett mára a fontostalan kézfogás, ami ha jól belegondolunk abszolút felesleges, sőt influenzás időszakokban kifejezetten ártalmas.

Ma fogathajtó verseny volt a kastély mögötti ki tó mellett. Nem értek a lovakhoz, fogatokhoz, de nem bántam meg, hogy felhívta rá a figyelmünket Mária az utcaszomszédunk, aki segédhajtóként vett részt a versenyen. A segédhajtót régen úgy hívták, hogy "baklegény" szóval ő meg akkor "bakleány". Aki azt hiszi, hogy a fogathajtás afféle nyámnyila kocsikázás az nagyot téved. Én nem tartoztam közéjük, annakidején a szilvásváradi négyes fogathajtó világbajnokságot a helyszínen néztem végig, akkori kedvesem TZs jóvoltából, aki a Pegazus Tours mindeneseként amerikai lovasturistákat gardírozott ott. Szóval a stadionban a beállásgyakorlatok, szépségverseny, a díjhajtás még csak-csak. Aztán jött az akadályhajtás ami már keményebb, de a csúcs a maraton. Szilvásváradon '84-ben aktív versenyzőként ott volt Erzsébet angol királynő férje  Fülöp herceg is, aki az előzetes TV riportban arra a kérdésre, hogy mit vár a versenytől, nemes egyszerűséggel azt válaszolta, "hogy ép bőrrel megúszom". Szóval kemény hajtás ez, erdőn, mezőn, sziklán és homokon,  vizesárkokkal, tereptárgyakkal tarkított pályán. Mondjuk aki még nem látott ilyet képzeljen el egy 30 fokos lejtőt, amin levágtázik a fogat, aztán a végén van egy 90 fokos kanyar rajta kapukkal, de nem ám leverhető, kidönthetőkkel, hanem vastag gerendákból, aminek ha ütközik a fogat, ott istráng szakad (láncból van), kocsi törik, ló bucskázik, ember röpül. Szilvásváradon az egyik boruláskor a segédhajtó küllők közé került lába szétszakadt, helikopter vitte kórházba, amputálni kellett.  Ez a mai egy C kategóriás verseny volt itt csak akadályhajtás volt, de számomra ez is százszor látványosabb mint mondjuk egy autós verseny, legyen az akár Forma 1. A stadionnyi pályán számtalan "kapu" van, kidönthető kúpok, a tetejükön egy teniszlabdával, ami ha leesik hibapont. A kapu szélessége a kocsi szélességénél mindössze 20 cm-el nagyobb.És persze mindez időre.

'14, jún.1. 005.jpg

A pálya.

'14, jún.1. 061.jpg

És amiért a küzdelem folyik. 

'14, jún.1. 036.jpg

János és Mária, az ő vendégeik voltunk. Rajt előtti feszültség az arcokon...'14, jún.1. 039.jpg

És most mindent bele! Még a segédhajó is beledől az iramba!

'14, jún.1. 046.jpg

Két futam közt én is felférek egy körre.

'14, jún.1. 012.jpg

Itt kérem teljes az emancipáció, a feministák boldogak lehetnek, egy pályán, egy kategóriában versenyez férfi és nő.

'14, jún.1. 013.jpg

'14, jún.1. 057.jpg

És nem is akárhogy, ő (Roxána a baloldali, sajnos a vezetéknevét elfelejtettem) hajszál híján maradt le, második lett az utolsó ügyességi számban, ahol nem volt meghatározott kapusorrend, mindenki maga választotta meg merre megy a különböző pontértékű kapuk közt, szóval egyszerre kellett hajtani, pályát tervezni és számolni.

'14, jún.1. 048.jpg

Aztán itt van Zénó, ő ugyan versenyen kívül indult, mert pónikat hajt, ugyanis csak 8 éves, de minden számban érvényeset teljesített, ami azért is kész csoda, mert a végén az ügyességi futamban keményem számolni kellett a 10-től 200 pontig érő kapukat, hogy épp melyiket mikor abszolválja.'14, jún.1. 014.jpg

Amúgy egy ilyen kocsi technikailag is komoly szerkezet. Elől-hátul tárcsafék és legtöbbnél minden szerkezeti rész acélból van.'14, jún.1. 029.jpg

Persze fontos a hagyomány is.

'14, jún.1. 035.jpg

'14, jún.1. 063.jpg

Vajon ki készít még ilyen istrángot manapság? Kérdeztem egy hajtót, azt mondta az övé francia.'14, jún.1. 050.jpg

Ezek meg fríz lovak frízmódra szerszámozva.

'14, jún.1. 025.jpg

'14, jún.1. 062.jpg

Összeszokott versenytársak. Ha a nyerges jobbra néz, a rudas is arra tekint. (Rudas a jobb, nyerges a baloldali ló, gondolom azokból az ősi időkből amikor a fogatot még nem a bakról, hanem a baloldali ló nyergéből "kormányozták".)

'14, jún.1. 037.jpg

Meg vagyon adva a módja.... fogatban, ruhában.

'14, jún.1. 060.jpg

Kalpagban, lajbiban.'14, jún.1. 028.jpg

És aki helyezett az megérdemli a gratulációt.'14, jún.1. 071.jpg

A végén az eredményhirdetéshez felsorakoznak a fogatok az induló hangjai mellett.

'14, jún.1. 070.jpg

Harmadikok "lettünk"!

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr416249828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Katalin 2014.06.02. 00:17:25

Kiválóak a fényképek, egészen magával ragadóak!! Sokféle lovas versenynek valamennyire értő rajongója vagyok - e képek láttán elkapott a versenyhangulat! Köszönöm ezt a varázsos élményt!

abraxas 2014.06.02. 07:05:08

Szinte nem is hiányzik az állókötelek fuxolása ;-)
süti beállítások módosítása