Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2014.03.27. 21:07 :: A Tengerész

Megvagyok ám. Csak nincs mit mutogatni, ez a fürdőszoba olyan kicsi, hogy semmi nem fér bele a normál fókusztávolságú gépem látószögébe. De működik a klotyóöblítés, mosdó lefolyóstul, dugókivetőstül, belekezdtem a villanyszerelésbe. Tegnap felutaztam Budapestre, a HÉV-en megterveztem a villamos hálózatot és figyelembevéve a már meglévő anyagokat csináltam egy anyagkiírást. Előtte való este körbenéztem a neten megkutatni az árakat, nagyok a különbségek, egy biztos barkácsáruházban nem szabad vásárolni anyagot, mert 30-40 százalékkal drágább minden. Végülis mellettük döntöttem ( http://www.elektrouno.hu/reklam/statikus_oldalak/pag_statikusOldalak.aspx?KOD=elerh ) a HÉV állomás mellett van a bolt így a tömött dögnehéz hátiszákkal nem kellett sokat gyalogolni hazafelé. Minden energiatakarékos, LED-es, fénycsöves és  kompakt fénycsőves világítás lesz mindenütt, izzólámpa nem lesz egy se a házban amire készen leszek a felújítással. A LED-es fényforrásokat a Nefelejcs utcai boltban ( http://leddiszkont.hu/kapcsolat.html ) gondoltam a legolcsóbban megvásárolni, így is otthagytam tizenvalahányezret, igaz kínai minden, de két év garancia van rá. ( Ahogy az örmény kereskedő mondta a Kőbányai piacon: " Ámi ném kínái áz nem érédéti".) Szóval súlyos hátizsákkal és alaposan megönnyűdött pénztárcával tértem haza a kies Ráckevére délután. 

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr735881834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teddybear01 2014.03.27. 23:33:50

"Minden energiatakarékos, LED-es, fénycsöves és kompakt fénycsőves világítás lesz mindenütt, izzólámpa nem lesz egy se a házban amire készen leszek a felújítással."

Nem ajánlom. Legalább az olvasó és munkalámpáitok legyenek vagy hagyományosak, vagy halogénesek. A kompakt és hagyományos fénycsövek piszkosul rontják a szemet, és ez nem fog gyógyulni.
A LED-es lámpák csak akkor jók, ha egyenfeszültségről mennek, ami ritkaság. Amúgy épp úgy vibrálnak, mint a neon, azaz lásd azoknak a hatását.

csaba03 2014.03.28. 03:42:19

@teddybear01: Igaz. Nekünk sem jöttek be a kompakt fénycsövek, pedig egy darabig próbálkoztunk. Mostanra mindet kidobtuk a házból, maradtak a halogén izzók (meg néhány LED a kisebb teljesítményű lámpákban)

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 08:51:29

@teddybear01: A LED-ek mindenképpen egyenfeszültségről mennek, hiszen a LED világító dióda, ami csak egy irányba vezeti az áramot.

teddybear01 2014.03.28. 10:44:38

@Advocatus Diaboli: Rosszul tudod. A led tulajdonképp egy speciális dióda, amely záróirányban világít, nyitóirányban meg csak vezeti az áramot.
Közvetlenül is ráköthető a váltóáramra, nem lesz semmi baja tőle. Mindössze csak a záróirányú félperiódus alatt fog világítani, azaz nagyon vibrál a fénye. Ezért egy graetc-hídon keresztül kapja a váltóáramot többnyire, de még így is vibrál, ha nincs egy feszültségsimító kondenzátor is rákötve. Ezt viszont az olcsóbb lámpákból kihagyják, mert drága, és sok helyet foglal.

Grigorij Sandorovics 2014.03.28. 11:50:42

Egy picit el vagytok tevedve.
Na ezt mint vilagitasi szakember mondom :))
Minden valtoaramu vilagitotest "vibral". Az izzoszalasaknal ezt a vibralast a reakcioido nagysaga simitja le. A halogen gyorsabban reagal - ezert a vibracio erosebb. Ezen itt is vagy egyenaramu - vagy nagyfrekis atalakitoval lehet javitani.
Ami a kompakt fenycsoveket illeti. Azoknak mindnek nagyfrekia az atalakitija - nem vibral. Ha nem tetszik a szemnek, az azt jelenti hogy rossz szinhomerseklet volt valasztva. Laksba a melegebbek valok.
Nagy fenycsoves vilagitasnal minden attol fuug - hogy milyen aramkorrel uzemel.
Ha regi - ballasztossal - akkor erosen vibralo.
Ha modern - nagyfrekis elektronikussal (analogja a kicsiknak) akkor siman eg.
Na ezekben persze attol fugg, hogu milyen minosegu Kina. Nekem ezekbol a ballasztokbol van egy rakasnyi, csak mit ki nem talalnak - hogy olcso legyen :)).

Pl. az komputeres asztalom lampajat egy ledtekercsbol kb 1 meter egyenaramu szolgaltatja - a hidegebbik szinekbol mar olyan ket eve. Teljesen meg vagyok elegedve.

De a hazban van hagyomanyos ego - egy dimmeres hangulatvilagitasban. A dimmerhez nagyon nehez az uj fenyforrasokat hozzabiggyeszteni.

halaloszto 2014.03.28. 11:54:49

@Advocatus Diaboli: csak ehhez kellene egy jo nagy kondi! es az penzbe kerul.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 13:21:08

@teddybear01: Rosszul tudod: A LED csak nyitóirányban vezet és világít. Záróirányban teljesen záróirányú diódaként viselkedik.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 13:40:29

@Advocatus Diaboli: Ha elé teszel egy Graetz-hidat, akkor 100 Hz-el fog villogni, azt meg már nem látod és nem érzékeled. Egyébként 12 V-os LED meghajtó áramkörök leginkább egyenáramúak, ott pedig már el van intézve a szűrés is, sőt ezek áramgenerátorról szoktak működni.

teddybear01 2014.03.28. 16:03:27

Bírom, amikor egy csomó amatőr próbál a szakmámra tanítani!

A LED egy speciális dióda, ami csak és kizárólag záróirányban világít, ekkor kb. 1.2-1.3 volt esik rajta. A gyártmányától függően néhány milliampertől több amperig folyhat áram keresztül rajta, teljesítményfüggő. Azaz, ellentétben a klasszikus diódákkal, ez záróirányban is vezeti az áramot.
Nyitóirányban csak 0.7 volt esik rajta, azaz egy közönséges P-N átmenet, és ilyenkor nem világít!
A LED éppen ezért nem alkalmas egyenirányításra, csak világításra!

Na!

Ami pedig a villogást illeti, a LED csak akkor nem fog villogni, ha szűrt egyenárammal táplálják, vagy elemmel, mint a zseblámpákban. A szokásos foglalatba csavarható LED-izzók többnyire vibrálnak, mert az egyenirányító graetz és az áramkorlátozó áramkör mellé nem fér el még egy nagyobb méretű szűrőkondi. Ez viszont rontja a szemet, ha elhiszed, ha nem.

Ami pedig a kompakt fénycsöveket illeti, azok közül csak a drágább példányok működnek 20k-s teljesítménygenerátorral. A kb. 8-10 ezer forintos változatok(talán, ha el nem spórolták belőlük a drága generátor-áramkört).
A mindennapos, olcsóbb fajták első generációja még ugyanolyan rézhuzalos, vasmagos fojtótekercset használt, mint a klasszikus csövek. Ezt mostanra elektronikus fojtóáramkörre cserélték, mert így olcsóbb gyártani. De ettől még a legtöbb kompakt fénycső ugyanúgy 100 hz-en vibrál, mint a régi vacak neoncsövek!

Annak idején munkavédelmi előírás volt, hogy a munkahelyek megvilágítását 2/3-1/3 arányban fénycsővel és izzólámpával kell megoldani. Részben az emberek egészségvédelmében, részben (a stroboszkóp-hatás miatt) balesetvédelemből.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 16:28:40

@teddybear01: engedelmeddel, de híradásipari technikus vagyok, én is tanultam egy és mást. Egyébként: hu.wikipedia.org/wiki/Vil%C3%A1g%C3%ADt%C3%B3_di%C3%B3da vagy, mivel a wikipedia nem hiteles információforrás: uni-nke.hu/downloads/bsz/bszemle2010/4/14.pdf
Amit te írsz: záróir. működés, nyitóirányban 0,7 V, ez a z-diódára (zener) igaz.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 16:53:09

@teddybear01:
Utólagos engedelmeddel, de elővettem és kimértem egy LED-et. (Piros, nagyfényű). Multiméter diódavizsgáló állásban, ahogy kiírja a nyitófeszültséget, negatív a LED rövidebbik lábára, ami a leoldalazásnál van (katód), pozitív a másikra (anód) a nyitófeszültség 1,5 V, a LED világít, fordított polaritással nyitófesz. nem mérhető, a LED nem világít.
Értelmezésem szerint ez nyitóirányú működés. Javítsatok ki, ha tévedek! Egyébként meg az amatőrt vállalom, de RÁDIÓamatőr-ként, ami megint azt sejteti, hogy kell értenem hozzá valamit.
Továbbra is fenntartom, hogy a 100 Hz-es villogást már nem látod meg. A stroboszkóp-hatás terén teljesen igazad van, miszerint forgógépeknél előfordulhat, de itt nem erről szólt a történet.

teddybear01 2014.03.28. 16:56:06

@Advocatus Diaboli: A led záróirányú karakterisztikája nagyon hasonlít a zeneréhez, csak nem arra a célra használják. Jó ha tudod.

Amúgy jobb híján használtam már zenernek ledet, mert épp nem volt nálam valódi zener. Működött is vele a táp.

teddybear01 2014.03.28. 17:01:32

@Advocatus Diaboli: "Továbbra is fenntartom, hogy a 100 Hz-es villogást már nem látod meg. A stroboszkóp-hatás terén teljesen igazad van, miszerint forgógépeknél előfordulhat, de itt nem erről szólt a történet. "

Attól, hogy te nem látod, még hosszútávon rongálja a szemed. Pont ezért szoktak munkalámpának hagyományos vagy halogén izzót használni! Olvasáshoz, kézimunkázáshoz, elektronikai-, finommechanikai szereléshez csak olyan lámpa jó, ami semennyire sem vibrál!

Különben én meg látom a fénycső és legtöbb led vibrálását.

teddybear01 2014.03.28. 17:02:06

Részemről a témát lezártam.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 17:12:11

@teddybear01: Igen, nyitóirányban bekötve tényleg használhatod feszültségstabilizálásra, ld. pl. 7812 "talpának" felemelése egy LED-del, hogy 13,5 V-ot kapjál.
Továbbra is fenntartom, hogy nyitóirányban világít!!!

A fénycsövet látod, mert az 50 Hz.

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 17:23:47

@Advocatus Diaboli: www.reak.bme.hu/uploads/media/Felvezetok_jellemzoinek_merese.pdf
mti.kvk.uni-obuda.hu/adat/tananyag/elektrotech/Dioda_v21.doc

Tehát még egyszer: lassan írom, hogy megértsd: A LED nyitóirányban világít.

Én most zártam le a témát.

Grigorij Sandorovics 2014.03.28. 17:38:31

Hu de szepen elcsevegtetek ezekrol a temakrol.
errol a "meg hosszutavon rongalja a szemed" meselhatnek - de fentartom magam. Legalibb is csk szolok, hogy itt vannak a rengetegnyi kepernyok, amik mind vibralnak, also 50 Hz tartomanybol, mondjuk olyan 200-ig. A zome 80-100 kozott mukodik ma, s ez a rongalosdi elmelet - ajan urband legen szinten van.

S meg egyszer. Valtoaramrol MINSEN vibral. Csak mas az idoreakcio karasztikaja a kulonbozo fenyforrasoknak. Az izzolampa"fizikailag" simitja ezt a vibralast.

Kar hogy ide nem lehet kepeket rakni, eppen nemreg foglalkoztam oscilloscoppal ledes (galogen) vilagitas taplaloegysegeinek elemzesevel. Nagyon sok erdekeset lattam meg :))

Advocatus Diaboli 2014.03.28. 17:44:06

@Grigorij Sandorovics:
Ebben igazad van!!!

A LED pedig nyitóirányban világít, ha teddybear01 kollega a feje tetejére áll is!!!!!

Jonathan 2014.03.28. 21:21:05

Anyam! Hogy ti milyen tudomanyosan tudjatok rugni a port! Nyitoirany, feszültsegeses, zener... Nalunk felkapcsoljuk a vellant : vilagit! Lekapcsoljuk a delejt: setet van... Nem vibral itt semmi, legfeljebb tücsök hangja nyar ejjelin, de az meg messze van!

Ps: Amugy nyitoiranyban kizart, hogy vilagitson! :D
süti beállítások módosítása