Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2013.07.07. 11:13 :: A Tengerész


Szóval az a helyzet, hogy megint azért sumákoltam itt a blogban, mert nem célszerű világgá kürtölni, hogy Horvátországba készülünk vitorlázni Rácz Tamás barátunkkal, akinek hajója van ott. Nem szívesen tértem volna vissza arra, hogy egy "blogolvasó" kirámolta az őrizetlenül hagyott Amapolát. Ráadásul kicsit hosszasabb lenttartózkodásra készültünk, miután tavaly a (számomra) emlékezetes vízpumpa havaria lehetetlenné tette a hajózást. Na idén még annyi se lett belőle, 6 nap után itthon vagyunk, de hát ember tervez, Isten végez, az apropó a sajnos, de haladok sorban, arra is sor kerül.

Vasárnap hajnalban indultunk, hogy időben elérjük a Zadarból induló kompot ami kivisz a szigetre ahol a hajó áll. Az csak ott derült ki, hogy nem 16, hanem 18 órakor indul a komp, szóval alhattunk volna még két órát, de legalább körbesétáltuk a múltkorinál kicsit jobban Zadart, azaz Zárát, ahogy magyar időkben hívták. Mert jelentős magyar idők voltak itt (is), bár  mindig is horvátok lakták, csak valami okból különféle olyan egyéneknek, akik koronát viseltek, de nem itt laktak, belpolitikai okokból fontos volt ennek a városnak az elfoglalása. Velence például állandóan megjelent a várfalak alatt és hajókkal ostromolta, de a mi Nagy Lajos királyunk is errefelé mozgolódott, gondolom a  rácok ha már muszáj volt urat választani maguk fölé őt gondolták kisebb rossznak ( a történelem nem változik, csak ismétli önmagát, sz@r, lesz az uralom, de melyik lesz a kisebb??) mert sokáig a magyar uralkodóval szövetkeztek, de aztán valamikor a XIV században a velenceiek elverték Lajosunkat (Toldi Miklós ellenére) és elfoglalták Zadart, ebből az alkalomból, hogy ne csak az ostromot követő vidám gyilkolászásról, szabadrablásról és különféle leleményes módokon meggyalázott feminákról legyenek emlékezetesek, építették ezt a kaput a (z akkori) kikötő torkába a várfalba.'13.júl.7. 003.jpgNa ezt nevezem kikötőnek!'13.júl.7. 007.jpgIde aztán se bóra, se ellenség be nem jön!  Ahol ott a piros ház jobb oldalán a bejárat látszik az nem ám  a nyílt tenger még, hanem egy várfalak alatt kanyargó csatorna, ahonnan a betolakodót(mondjuk a bórát azt nem) nyilazni, ágyúzni, olvasztott ólommal és egyéb forrókutyaszarokkal locsolgatni lehetett. Gondolom ahhoz, hogy most itt csónakot, hajót tarthasson valaki, legalábbis 12 generáció helybenlakó felmenővel és egyéb érdemekkel kell rendelkezzen. 

A tengerparton sétálva egy nagyon lebarnult emberre leszünk figyelmesek, csak közel érve derül ki róla, hogy egyrészt egy óriás, másrészt azért barna, mert bronzból van, ott ücsörög egy kikötőbakon és amit a kezében tart az nem egy könyv, merthogy messziről olvasó négernek néztem, hanem egy csigahéj.'13.júl.7. 001.jpgAztán beautóztunk a kompba ami elvitt bennünket Bribinjbe ami a  Dugi otok-on ( otok = sziget) van, onnan tovább autózva értünk Veli Rat falucskába ahol a kikötőnk van. Szépen indult minden, akkor még nem sejtettük, hogy... (mint Pelikán József a gátőr) de erről később.

Kezdetnek felszereltük a T által a tél folyamán szabott "lazy jack"-eket, amik ma már nem a történelmi ( http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c7/Lazy_jack_diagram.PNG/300px-Lazy_jack_diagram.PNG&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Lazy_jack&h=336&w=300&sz=21&tbnid=xTjbAzAGSVFmbM:&tbnh=92&tbnw=82&zoom=1&usg=__hhQS-xmOVcdQI8lWmuQXzJ-hpgI=&docid=ovVQUxI2JO3FfM&sa=X&ei=VybZUbfVNMyP4gSzmYDABw&ved=0CEMQ9QEwAg&dur=458) köteles megoldás, hanem a perzening lézidzsekkesített változata, a hagyományos madzagok egy zippzáras hosszú tokkal kiegészítve, melybe beleomlik a vitorla amikor leejti az ember és bezippzározva majdnem könnyedén eltüntethető a vitorla. Ehhez persze szerelni kellet, pl nem maradt el az árbocmászás sem.'13.júl.7. 021.jpg'13.júl.7. 019.jpg

Közben a női kezeknek is akad munka, '13.júl.7. 016.jpgT hajója mostantól USA (delawarei) helyett horvát lobogó alatt és zadari lajstromszámmal működik, aminek főleg anyagi okai vannak  (amúgy legdrágább a magyar lobogó, naná, egy ilyen hatalmas hajózó nemzetnél mint a magyar, nem ám mint a senki amerikaiak akiknél valami 50 dollár a költség), de pl.horvát hajó kiköthet sok helyen ahol idegen nem.

A lazy jack remekül néz ki, '13.júl.7. 010.jpg'13.júl.7. 011.jpghiába, ha valakinek van pár diplomája, néhány évtized egyetemi oktatói gyakorlata, egy-két kandidátusija, egész jól elboldogul a varrógéppel. Viszont amivel szegény T nem boldogult el jól az jelen esetben az egészsége volt. Alapjábavéve már betegen indult el velünk, de ugye vitorlázó ember egy kis heveny gombamérgezéssel kapcsolatos májkárosodástól nem esik kétségbe, pláne ha a kezelőorvosát is sikerül erről meggyőznie, szóval úgy indultunk, hogy T beteg ugyan még egy kicsit, de majd menet közben rendbejön. Hát ez nem sikerült. A javulás helyett az állapota egyre romlott,  gyakorlatilag nem tudott enni, J például remek túróscsuszát főzött, itt látható az én adagom és az övé. Amúgyis ösztövér alakja folyamatosan csontvázasodott, a bőre pedig egyre jobban hasonlított egy kezdő leprására'13.júl.7. 029.jpg

végülis Zadarban fejeztük be a kórházban a nyaralást ahonnan csak némi infúzió után helyezték ideiglenesen szabadlábra. Megjegyzem, és NAGYON hangsúlyosan jegyzem meg, annak ellenére, hogy idegen állampolgárról van szó, angolul jól beszélő orvosok kifogástalan pár órás ambuláns eljárás során csináltak teljes labor, EKG, belgyógyászati kivizsgálást, diagnosztikát és sürgősségi terápiát, gyógyszerrel ellátva bocsátották útra további magyarországi kezelésre persze, de hazaautózható állapotban. Nemrégi János kórház-beli, ezen blogban bőségesen részletezett tapasztalataim alapján teljes bizonyossággal állítom, hogy a világhírű magyar egészségügyben azt amit a horvátok három óra alatt csináltak, ahhoz egy magyar kórháznak három nap kellett volna. Hátha meghal közben a páciens és akkor egy gonddal kevesebb van, a temetés meg a kormány legújabb leleménye következtében úgyis kedélyes családi gödörásási hepening.

11:35 T az imént hívott, rosszabbul van megint ( kiment belőle a horvát elsősegély) és az ügyeletes kórház a Szt.János nevű hullagyár. Kezdünk nagyon aggódni.

18:42 Nézem az RTL híradóját félszemmel, miközben Benkó dixielandet hallgatok a youtubeon. 12 milliárd forintból akar a rendőrség technikai eszközöket beszerezni az autópályákra a gyorshajtók fülöncsípésére. Tegnap úgy 600 km-t vezettem autópályán hazafelé, nagyrészt a maximális 130 km/óra sebesség közelében és néha, ha kellett kicsit annál többel. Nem gondolom, hogy attól, hogy egy túlságosan közeli előzéses szituációt elkerüljek helyenként felmentem 140-re, valami rettenetesen veszélyes lettem volna a forgalomra. Viszont az a fehér BMW-s egy helyen már Budapest felé közeledve, ahol három sáv van és én a középsőben  ballagtam 130-al egy nemrég a jobb szélsőben haladó autót előzve, úgy gondolta, hogy nem tértem elég gyorsan vissza a szélre, magától értetődő természetességgel akart elszáguldani mellettem jobbról. Tehát nem balról szabályosan a teljesen üres belső sávon. Ez bizony életveszélyes. Szerencsére magyar vagyok, tehát számítok a szabálytalankodóra, látva a szándékát, indexeltem és  kotródtam le gyorsan jobbra, mire visszavágott középre. Az egésznek olyan autóversenyzéses, kivágok-bevágok jellege volt. De az autópálya nem versenypálya. Az igazi veszélyt nem az abszolút gyorshajtók jelentik, hanem a tolakodva szabálytalankodók, akár bőven a maximális sebesség alatt is. Ezeket 12 milliárd költség alatt is ki lehetne szűrni, csak némi kreativitás kellene hozzá. Nekem pl az jut eszembe, hogy levideózni a leállósávban előzőket, bevágókat, sávok közt cikázókat, tehát az azonnali életveszély okozókat helikopterről ( akár távirányítású modellről, párszázezres tétel) ezeket a következő leágazásnál motoros rendőr kivezeti a sztrádáról, kiszállítja, jogosítványát elkobozza, autót autómentő sofőrrel együtt elszállítja. Ha újra levizsgázik a kocsit az aktuális piaci érték 50 %-án visszakaphatja. Ha céges autó, a céget az autó új értékére bírságolni.(érdekes lesz amikor a papíron veszteséges, a 40 milliós autó tizedével bejegyzett törzstőkéjű költségleírásra alapozott adócsaló cégeket büntetik így). De hát a kreativitás, ellentétben a technikai eszközökkel nem megvásárolható dolog. Ezért pillanatnyilag hiányzik a rendőrség eszköztárából.

Juteszembe, hungarikum. Előttünk terepjáró, hátul felpakolt biciklikkel, cuccokkal tömve, jön a tengerpartról. Sokat várunk utána állva az autópálya kapunál. A másik sorban már négy autó is elment. Na mire várunk? A koma számlát kér az autópályadíjról, hogy megspóroljon vele némi adócskát. Ahogy magyaros jelenség amikor a 10 éves gyerek bemegy a boltba radírt, ceruzát, füzetet venni és természetesen mondja a cégnevet a számlához. Ezek ugyanolyan magától érthető specialitásaink, mint a sz@rulvezetés, legyen az autó, vagy állam.

Más.Félszemmel a TV " A lényeg" c műsorát nézem. Nédda! Obersovszki vitatkozik! Nem a szokásos alázatos, nyalonctekintetű  mikrofonállvány ahogy a Fidesz alanyokkal beszélget. Aztán rájövök kivel beszélget ilyen tökösen. http://videotar.mtv.hu/Videok/2013/07/07/19/A_Lenyeg_2013_julius_7_.aspx  22:55-től tessék csak nézni milyen kétségbeesetten próbálja belefojtani a szót a gyerekbe! Nagy baj lesz ebből Péter! És ráadásul a riportalanyé az utolsó szó, kihagyott a figyelem, sehol bevágva a végére egy Selmeczi Gabriella, vagy Gulyás Gergely, hogy narancsosra  faragja a végét. Hova lett a "vörös farok" elvtársak?!

Ja, https://www.youtube.com/watch?v=rYaqN6JgdAE ezt a hangot 1:57-től!! ( mondjuk Japánban nem a Benkóék játszanak, de sebaj) Az összeállítás következő darabja  Joe Murányival (Isten nyugtassa mester) a Budapesti Kongresszusi Központban készült (egykori munkahelyemen saját páholyomból néztük az összes darabját a jazztörténeti emlékkoncert sorozatnak, amelyekből többet is látni ezen a linken). Joe Murányival muzsikál már azóta az égben a trombitás Zoltán Béla is.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr325394258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teddybear01 2013.07.07. 15:52:44

T-nek jobbulást, bár ez nem lesz valami könnyű dolog.

Ami az egészségügyet illeti, az meglehetősen a padlón van. Még a Telkii magánkórház is csődbe ment, és bezárt. Orbán persze ígérget mindenfélét, pl. az orvosoknak másfélszeres bért, majd pár év múlva. Ha megnyeri a választásokat...

Jonathan 2013.07.07. 16:58:30

Kedves Tengeresz! Sajnalom, hogy a hajokazas 'vizbe esett' bar gondolom, hogy a tengeren eltöltött idö igy is ugy is nagyon szep. T.-nek gyogyulast kivanva javallom, hogy legjobb megoldas, hogy ha magatol gyogyul meg, a (magyar) egeszsegügy el van betegek nelkül is. (Legalabbis magam mar jo par esztendeje ezt a modszert alkalmazom) Jövöre talan lesz a hajom olyan allapotban, hogy meghivjalak benneteket egy-ket het ion-tengeri lötykölödesre. Addig csak igeret marad, no persze nem orbani igeret!
Ps: Vili ba'! Jol all neked a bocman szek!
Mindenkinek gyönyörü nyarat: Jonathan.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.07.08. 23:48:26

OFF

Benkóék nagy kedvenceim voltak. Éppen a kiváló Zoltán Béla halála után kellett volna letennie apunak is a csurákot. Már Vajda Sándor (bőgős) és Járay János (dob) halála után sem szólt úgy a "Band", mint korábban. Nagy Jenő is sokat betegeskedett, Nagy Iván belefásult, Halmos Vili kínlódott és Benkónak is rutin lett a zene. A klubban sem tudtak megújulni, de ez törvényszerű.

Amit eddig letettek az asztalra, az tiszteletre méltó. Szerethető, nagyon vidám és jó muzsikus együttes volt. Benkó szervezőkészsége és energiája előtt le a kalappal!

Számomra legemlékezetesebb (talán jubileumi)koncertjük az Arénában volt a 1990-92 körül. Kár, hogy a korabeli rádiófelvételt elvesztettem, mert ez a BDB archívumban, lemezen sincs meg, pedig igazi örömzene volt Al Gray, Buddy Tate, George Probert és több nagyszerű muzsikus vendégszereplésével.

Igazi fénykoruknak a 80-as évek közepét tartom. Akit érdekel, ez alapján talál felejthetetlen dixielandet:

La Fiesta Grande BDB -Live in Palacio de los Deportes Mexico

ON
süti beállítások módosítása